Spørgsmål ved. hastigheden på trådløs inte~
Fra : Henrik

Dato : 10-10-06 16:13

Hej.

Jeg har pt. en stationær pc i huset.
Overvejer en til , men kunne ske at blive en bærbar model.
Mit spørgsmål er derfor , om jeg kan udnytte f.eks en 4 mbit
forbindelse trådløst hvis der ikke er nogen forhindringer
i form af en mur / gulv ?

Kunne godt tænke mig , at være i stand til at surfe med fuld fart
over feltet ( 4 mbit ) via. en bærbar på trådløs basis -
er det muligt , eller bør jeg ty til et kabel i stedet for.....
eller hvor hurtig kan jeg flytte en fil på f.eks 1 mbyte mellem
den stationære model & en evt. bærbar pc ( trådløst ) !!
Det kunne f.eks være et billede.

Hvor meget vil en rød murstens mur evt. trække ned i hastighed
hvis det er den eneste forhindring der er !

PS. Er jeg heldig at få opfyldt mit ønske , kunne det være
super med lidt info omkring hvilken router + + jeg bør forsøge med.
Jeg er nemlig helt lost på dette punkt !!

Hilsen , Henrik.......

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-06 16:43

Henrik skriver:

> Overvejer en til , men kunne ske at blive en bærbar model.
> Mit spørgsmål er derfor , om jeg kan udnytte f.eks en 4 mbit
> forbindelse trådløst hvis der ikke er nogen forhindringer
> i form af en mur / gulv ?

Jeg ville overveje at spørge i news:dk.edb.netvaerk.traadloest

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.netvaerk.traadloest

Svaret du får der er sikkert at nuværende trådløse ligger på en
hastighed af 54Mbit, hvilket er rigeligt hurtigt til din 4MBit linje....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-06 16:48

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Svaret du får der er sikkert at nuværende trådløse ligger på en
> hastighed af 54Mbit, hvilket er rigeligt hurtigt til din 4MBit linje

Trådløs netværk skal jo altid tages med et vis form for gram salt.... Man
kan i hvertfald godt regne med at de andrig yder det som der skrives.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-06 17:47

Bjarke Hansen skrev:

> Trådløs netværk skal jo altid tages med et vis form for gram salt.... Man
> kan i hvertfald godt regne med at de andrig yder det som der skrives.

Ja, som udgangspunkt halv fart hvis der ikke er andet der
begrænser. Der er meget overhead ved et multicastsystem. Men det
burde ikke være et problem at få 4 Mbit.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-06 18:11

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja, som udgangspunkt halv fart hvis der ikke er andet der
> begrænser. Der er meget overhead ved et multicastsystem. Men det
> burde ikke være et problem at få 4 Mbit.

Næe det er nok rigtigt. men hvordan med upload, er trådløst netværk ikke
også begrænset i sin upload hastighed?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-06 18:17

Bjarke Hansen skrev:

> Næe det er nok rigtigt. men hvordan med upload, er trådløst netværk ikke
> også begrænset i sin upload hastighed?

Nej, ikke specielt. Det er i princippet som et kablet net når man
ser bort fra at alle klienter modtager alle pakker (deraf det
store overhead).

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-10-06 20:32

On Tue, 10 Oct 2006 19:16:51 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Nej, ikke specielt. Det er i princippet som et kablet net når man
> ser bort fra at alle klienter modtager alle pakker (deraf det
> store overhead).

Jeg vil snarere sige, at det i store træk er som et kablet net *på en
hub*, fordi man ikke kan være flere, der taler samtidig, og fordi alle
(som udgangspunkt) hører alt.

(Dette i modsætning til en switch, hvor man typisk kører fuld duplex,
alle kan sige noget samtidig, og man ikke får trafik, der ikke er til
en selv).

-A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-06 20:40

Asbjorn Hojmark skrev:

> Jeg vil snarere sige, at det i store træk er som et kablet net *på en
> hub*

Nå ja, det er en bedre sammenligning - men jeg har næsten slået
eksistensen af hubs og switche ud af hovedet.

--
Bertel

Fra : P Kaasing

Dato : 12-10-06 21:42

Hej

Det burde ikke være noget problem. Herhjemme har vi en 8/1 MBit linie der
bliver fordelt ud til vores computere via en Linksys WRT54GX SRX router. Der
er ingen hastighedsfald i hverken upload eller download på den trådløse
forbindelse i forhold til den kablede. Linksys routerne bliver vist meget
anbefalet i netværksgrupperne, og jeg er også meget tilfreds med min. De to
trådløst tiloblede bærbare er begge IBM'er, en ældre T40P og en nyere Z60M.
Vi har også en gammel Dell tilkoblet med et trådløst ASUS netkort, og den
kører også helt fint.

/Poul