Mødre opfandt selvhad som et legetøj
Fra : Bo Warming

Dato : 10-10-06 15:11

Mødre opfandt selvhad som et legetøj

Kvinder har skabt civilisationen i samme grad som mænd

Man is a tool-using animal . Without tools he is nothing, with tools
he is all. Thomas Carlyle 1795 - 1881

Mens stenaldermænd udviklede bue og pil, syslede mødre med at
undertrykke sit afkom så ikke de blev glade tosser/menige, men
ængstelige, forsvarsparate, snu kommende officerer

Derfor skabtes undertrykkelse=selvhad i børnenes sind, så de ikke
skulle kede sig men havde en autoritetstro at frigøre sig fra en
trappestige af overkommelige og udviklende udfordringer, som skaber
genier i heldige tilfælde og får andre til at gå i stå på
taberniveauer fx som kriminelle, autister, stammere, uintelliente osv

Men vi ville ikke kunne tænke hvis ikke vi var sindsyge selvhadere,
skriver Arthur Koestler

Religion bestikker os ved at gøre os OPHØJEDE - en klog modgift til
selvhadet:

"Dit liv er, selvom du er det aller ynkværdigste menneskebarn ingen
uhyggelig drøm, men ophøjet virkelighed." Thomas Carlyle

" "Hvert menneske er til nytte for menneskeheden, alene ved sin
eksistens" J.J. Rousseau

" The universal brotherhood of man is our most precious
possession, what there is of it Mark Twain

CITATER OM SELVHAD

" It is equally a mistake to hold one's self
too high, or to rate one's self too cheap.Goethe

" Lykkelig er den, der ikke tvivler på sig selv.
Gustave Flaubert

Sh "Få dem til at føle sig usle og utilstrækkelige, og overbevis
dem så om at dit produkt udfylder deres tomrum".
Smartness-reklameslogan fra filmen "Roger Dodger" v. Dylan Kidd.

sh "Jøder ejer et moralsk geni, så de kan foragte sig selv mere
end de foragter andre. Nietzsche

sh "Mennesket vil ikke det gode, vil ikke det som Gud har skabt
det som" våser sortseeren Kierkegaard

sh A man cannot be comfortable without his own approval. Mark
Twain

sh A romanticist is an artist, whose great dissattisfaction with
himself, makes him productive. Nietzsche

Sh And all the woe that movet him so/That he gave the bitter
cry/And the wild regrets and bloody sweats/None knew so well as I/For
he who lives more lives than one/More deaths than one shall die. Oscar
Wilde Ballad of Reading Gaol

Sh Askese er lettere end mådehold. Mikael Rode

sh At lide for sandheden og at spille martyr er dårlig smag.
Nietzsche

Sh Den største sorg er at indse, at vi selv er årssag til al
vores modgang. Sofokles

sh Den værste fjende du kan møde vil altid være dig selv - du
ligger på lur efter dig selv i huler og skove.Nietzsche (Zarathustra "om
den skabendes vej")

sh Den, der ikke elsker sig selv, elsker ikke godt, og den, der
ikke hader sig selv, hader ikke godt. Oscar Wilde

Sh Den, som foragter sig selv, berømmer sig dog af at være en
selvforagter. Nietzsche

sh Det asketiske ideal udspringer af et beskyttelses- og
helbredelses-instinkt i det degenerende liv. Nietzsche

sh Det asketiske ideals 3 store pragtord er, fattigdom, ydmyghed,
kyskhed Nietzsche

sh Enhver lemlestelse af mennesket, er uigenkaldelig" Camus

sh Enhver skyldig er sin egen bøddel. Lucillius Seneca (B.C. 3-65
A.D)

sh Et menneske, der siger undskyld, er sindsygt. Emerson

Sh Forsagelse - det er jo at gøre nar af livet. P. G. Lindhart

sh Fortvivlelse er den første af vores fejltagelser.
Clapiers de Vauvenargues

sh Had er altid selvhad. Man hader sin afmagt. Walter
Hilsbecher

Sh Hans egen pandeskal spærrer vejen for ham (mod sin egen pande
slår han sin pande til blods). Kafka "Sene aforismer"

sh Hvem skulle have haft tålmodighed med mig, hvis jeg ikke havde
haft det selv? Goethe

Sh I holder ikke jer selv ud og holder ikke nok af jer selv. Nu
vil I indføre jeres næste til kærlighed og forbytte jer selv med hans
vildfarelse. . Nietzsche

sh In his private heart no man much respects himself.Mark Twain

Sh Ingen kan få dig til at føle dig mindreværdig, uden at du selv
vil. Eleanor Roosevelt

sh Jøder ejer et moralsk geni, så de kan foragte sig selv mere
end de foragter andre. Nietzsche

SH Kærligheden til dig selv er årsagen til alle dine sorger.
Thomas Carlyle

sh Lykkelig er den, der ikke tvivler på sig selv."GustaveFlaubert

sh Man is the Only Animal that Blushes. Or needs to. Mark Twain

sh Man is the only creature that refuses to be what he is.
Albert Camus

Sh Man kan inddele mennesker i tre kategorier:

sh Min far lærte mig "ærgr dig ej 1. for hvis du kan gøre noget
ved problemet, så¨gør det, og 2. kan du intet gøre, er ærgrelse og
ikke til nogen gavn"( "Gud, give mig tålmodighed til at affinde mig
med de ting, jeg ikke kan ændre, mod til at ændre de ting, jeg kan
ændre - og klogskab til at skelne det ene fra det andet" )

Sh Nogen plager mig. Jeg tror det er mig. Dylan Thomas
(1914-1953)

sh Når det, der er levende, behersker sig selv, må det, der er
levende udsone sin autoritet og blive dommer, bøddel og offer for sine
egne love. Nietzsche (Zarathustra)

sh Når man ikke finder hvile i sig selv, er det unyttigt at søge
den andetsteds. La Rochefoucauld

sh Når mennesket ikke længere anser sig for ondt ophører det med
at være det Nietzsche

sh Når vi spørger "hvorfor vi lider" - "der må være en grund" -
svarer præsterne - "ja du har dig selv at dadle", - "Der ER nogen at
anklage og den anklagede er dig". Nietzsche

sh SELVHAD "Elsk bare jeres næste som jer selv - men vær mig
først sådanne, der elsker sig selv -

sh Skyld og synd er kun frygt for fortiden. Charles P.
Curtis

sh Stadig lystne efter jord fandt jeg jer, forelskede endnu i
jeres egen jordtræthed!

Sh The noble soul has reverence for itself. Nietzsche

sh Vi er blevet et tamt og civiliseret husdyr, der ledes ved os
selv. og som lider ved at det er som det er - vi lider af mennesket.
Nietzsche

sh We act from reasons we should not Edgar A Poe

sh We do wrong for the wrong sake. Edgar A Poe

sh When we are unable to find tranquility within ourselves, it is
useless to seek it elsewhere. La Rochefoucauld

Sh+ If you possess a virtue, you are its victim!

sha "Den dårligt-parrede er den mest hævngerrige. De får alle til
at lide for den ulykke, at de ikke længere er single. Nietzsche

sha Fortvivlelse er den største af vore fejltagelser. Luc
de Vauvenargues, Luc De Clapiers De (1717-1745)

sha Man må lære at elske sig selv - sådan er min lære - med en hel
og sund kærlighed: så at man holder ud at være med sig selv og ikke
strejfer omkring. Nietzsche

sha Mange synder blot for at kunne nyde angeren. Sacha
Guitry

sha Når vi vænner os af med at elske andre, finder vi snart intet
elskeligt i os selv heller.Nietzsche

sha Samvittighedens bid er usømmeligt. Nietzsche

sha Selfish persons are incapable of loving others, but they are
not capable of loving themselves either. Erich
Fromm

SHa Så snart du har tillid til dig selv, så snart forstår du at
leve. Goethe

Sha Under fredelige forhold overfalder det krigeriske menneske sig
selv.Nietzsche

shb Selvsikkerhed er den første hemmelighed bag succes. Ralph Waldo
Emerson

shc Man kan sikre sig andre menneskers accept ved at gøre det
rigtige og ved at anstrenge sig, men at sikre selv-accept er hundred
gange vigtigere og der er ingen enkel opskrift. Twain

shc Hvad er beviset på den opnåede frihed? Ikke mere at skamme sig
over for sig selv. Nietzsche

shc Jo mere en mand skammer sig over, desto anstændigere er han.
Bernard Shaw

shc The praise of unselfish virtues is injurious to the individual.
It elevates impulses which deprive him of his noblest self-love and
the power to take best care of himself. Nietzsche

Shc Troubles hurt the most / when they prove self-inflicted.
Sophocles

SHd Den, der ikke respekterer sig selv, kan ikke have respekt for
andre. Koranen

shd "Hvorfor lide?" Mennesket, det tapreste og mest plagede dyr,
siger ikke nej til lidelsen som sådan; det vil lidelsen, opsøger den
selv, forudsat at man til gengæld påviser det en mening og et formål
med lidelsen. Det meningsløse i lidelsen, ikke lidelsen, var den
forbandelse, der lå bredt ud over den menneskehed, som det asketiske
ideal da tilbød en mening! Nietzsche

shd De kristne elsker livet, som rovfuglen elsker lammet - sart,
lemlestet, blødende og døende, Nietzsche

shd Den kristne lemlæster livet. Nietzsche

shd Der er ikke noget så farligt, som folk med skyldfølelse. H.C.
Branner

shd Man's grandeur stems from his knowledge of his own misery. A
tree does not know itself to be miserable. Pascal

SHd No man has ever lived that had enough, / Of children's
gratitude or woman's love. William Butler Yeats

shd Stædig frækhed er skyldens sidste tilflugtssted. Samuel
Johnson

shd Vi bør frygte en mand der hader sig selv, for vi bliver let
ofre for hans vrede og hævn. Lad os derfor søge at friste ham til at
elske sig selv. Nietzsche

shd Vi tager parti imod os selv og straffer os selv Nietzsche

shd We have no choice but to be guilty.. God is unthinkable if we
are innocent. Archibald Mac Leish

She Religion bygger ofte på spot over en del af ens egen natur, og
man føler vellyst ved at gøre vold på sig selv, gennem overdrevne
fordringer og bagefter forgude dette tyrranisk krævende "noget" i sin
sjæl - man tilbeder en del af sig selv og diaboliserer resten -
Nietzsche

sHe Wotan(Odin) synger "Uendelig led er jeg ved ikke at finde andet
end mig selv i alt, hvad jeg forårsager.... Alt hvad jeg elsker, må
jeg forlade, dem jeg bejler til, myrder jeg, bedrager svigefuldt
enhver, som stoler på mig....ødelægger hvad jeg har bygget...Mit
arbejde opgiver jeg. Jeg ønsker kun et - døden(Valkyrien 2 akt 2
scene).Wagner

Shkritik Når vi påpeger egne fejl, er det for at andre ikke
skal have ret til at kritisere os. Det er bekendelsen og ikke præsten
der giver syndsforladelse. Wilde

shrg Han - elskede ikke nok: ellers havde han også elsket os, de
leende! Men han hadede og hånede os, tuden og tænders gnidslen lovede
han os.Nietzsche

Shsorg Den sørger virkelig, som sørger uden vidner.
Martialis

shSV How unhappy is he who cannot forgive himself.
Publilius Syruss

Sht Kvinden er ren vilje, manden er også forestilling Schopenhauer

Shtehmk Mænd har sandhedens sind; men kun kvinder har sandhedens
lidenskab. Lamartine

shUf The surest remedy for the male disease of self-contempt is the
love of a sensible woman. Nietzsche

SHuffæahh If a child lives with approval, he learns to live with
himself. Doroth

shx Der er mange ting, vi foragter, for at vi ikke skal foragte os
selv.Luc De Clapiers