Klinisk psykolog?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-10-06 14:08

Hej,

Er der nogen herinde der ved, hvad forskellen er på en klinisk
og en almindelig psykolog, eller det er måske det samme?

--
Hilsen
Madsen

Fra : BA

Dato : 10-10-06 16:36

Alm.vis beskæftiger den kliniske sig md det sygelige, afvigende, mens en
psykolog tager sig af det "normale"

Populært sagt: Klinisk - den syge reaktion på noget normalt
Alm.psyk - normal reaktion på noget "sygt"
ubehageligt.

En psykiater er lægeudd med en tillægsudd, og må i
modsætning til psykologen udskrive medicin
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-10-06 17:01

BA skrev:

> Alm.vis beskæftiger den kliniske sig md det sygelige, afvigende,
> mens en psykolog tager sig af det "normale"

Hmm, hvad går en depression mon ind under i den sammenhæng?

--
Hilsen
Madsen

Fra : BA

Dato : 10-10-06 19:22

Læs fx her: http://www.depnet.dk/

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-10-06 20:14

Thomas G. Madsen skrev den 10-10-2006 18:00:

> Hmm, hvad går en depression mon ind under i den sammenhæng?

Depression er en medicinsk diagnose og så vidt jeg ved, så må kun læger
skrive diagnoser. Dvs. Psykiater.

En klinisk psykolog kan hjælpe ved en psykiratisk behandling, men den
kliniske psykolog må ikke stille diagnosen
((((altså groft sagt)))).

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 09:40

Carsten Riis wrote:

> [...]
>

> En klinisk psykolog kan hjælpe ved en psykiratisk behandling, men den
> kliniske psykolog må ikke stille diagnosen

Der vil jeg korrigere dig...

En psykolog må gerne stille diagnoser udfra tests, dvs ud fra fx skemaer som
patienten/klienten har udfyldt.. Ud fra disse skemaer beregnes en score, som
bruges vejlendende til at stille diagnosen..

Det er bl.a. psykologer på psykiatriske afdelinegr der benytter sig af
dette, svjv pga at nogle psykiake vanskeligheder bedst behandles psykologisk
og ikke medicinsk, bl.a. angstlidelser...

Louise

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 11-10-06 13:28

Louise skrev:

> [...]
> dette, svjv pga at nogle psykiake vanskeligheder bedst behandles psykologisk
> og ikke medicinsk, bl.a. angstlidelser...

Det nemlig rigtig.
På psykiatrisk hospital bruges psykologer meget endda - især hvis der er
uafklarede patienter som er svære at stille en diagnose på. Der kan
psykologiske tests give et peg om, hvordan en patient tænker - på en
helt konkret måde. Ofte vha neuropsykolgiske tests.

Hilsen Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 13:52

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> psykologiske tests give et peg om, hvordan en patient tænker - på en
> helt konkret måde. Ofte vha neuropsykolgiske tests.

JEg har selv været igennem adskillige psykologiske tests på Psykiatrisk
Hospital i Risskov pga en angstlidelse... Og jeg mener det er meget
nyttigt..
Der er også en tidsbesparende faktor ved det idet mange af skemaerne åfr man
blot med hjem og udfylder, så psykologen får frigivet tid på dennen måde...

Louise

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-10-06 21:29

BA skrev: