samføring af voksen og killing
Fra : Tut

Dato : 09-10-06 19:25

Vi har to katte - mor og søn. Vi har valgt at få vores 16 ugers gamle
killing afhændet til en famile vi kender og i den forbindelse lovet børnene
en anden killing.
Mon sammenføringen vil have de bedste vilkår, hvis den nye killing ankommer
umiddelbar i forbindelse med at sønnen flytter ud eller vil det mon være
bedre at lade gå lidt tid?

Fra : Ragna

Dato : 10-10-06 09:18

Hej Tut!

Ville det ikke være lettere at beholde den killing, som I allerede har, og
som I kender i stedet for at have overgangsbryderierne med at sammenføre en
ny killing med moderen?
Hvis det er på grund af faren for indavl, ville det problem jo ikke
eksistere, hvis begge parter bliver neutraliseret, hvilket der er mange
andre fordele ved.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 10-10-06 13:56

Hej Tut

Ja, jeg tænkte da også med det samme at det ville da være det nemmeste og
bedste for alle parter, incl kattene, at beholde den killing i har ????

Hilsen Majbritt

Fra : Tut

Dato : 10-10-06 18:35

Beslutningen er tage - og realiseret! For udenstående kan jeg godt se det
ser lidt mystisk ud med den "handel", men killingen vi er kommet af med er
ikke særlig social og meget reserveret - hvilket moderen i øvrigt også er i
et vist omfang. Jeg vil gerne at mine drenge kan få oplevelsen og glæden ved
en rigtg kælen kat. Vi har allerede udpeget en anden rigtig kærlig og kælen
killing. Men er stadig i tvivl omkring samføring.
Vil det være bedst at sammenføre straks nu sønnen er blevet "bortadopteret"
eller vil det mon være bedre at vente en rum tid?

Fra : Ragna

Dato : 10-10-06 19:09

Tut skrev:
>Vil det være bedst at sammenføre straks nu sønnen er blevet "bortadopteret"
>eller vil det mon være bedre at vente en rum tid?

Umiddelbart ville jeg tro, at sammenføringen vil gå lettest, hvis den
"tiloversblevne" kat ikke har været enekat ret længe, men hvis det er en
killing, I har udpeget, skal det helst vente, til killingen er 12 uger.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Tut

Dato : 10-10-06 20:33

Jo kilingen er klar aldermæssigt, da den er ca. 4 mdr.

Fra : Ulla Schuster Bach

Dato : 11-10-06 12:42

Hvis den voksne kan som i beholder er ikke særlig social og og reserveret,
så er der jo en god risiko for at den ny killing vil lære af den voksne og
også blive reserveret. Jeg taler af erfaring :-/

Er den voksne kat steriliseret ? Hvis ikke så vil det hjælpe rigtig meget

Ulla Schuster Bach
www.hamsterhulen.dk