Engelsk manual?
Fra : mc2@mail.dk

Dato : 09-10-06 17:07

Hej,

Er det ulovligt at sælge varer med kun engelsk (uden dansk) manual
brugsanvisning i Danmark?

Mvh

Jan

Fra : Tychsen

Dato : 10-10-06 05:31

mc2@mail.dk skrev:
> Hej,
>
> Er det ulovligt at sælge varer med kun engelsk (uden dansk) manual
> brugsanvisning i Danmark?
>

> Mvh
>
> Jan

Det kommer an på varens kompleksitet. Sælger du tændstikker, så
gør det nok ikke noget. Sælger du derimod en hvilken som helst anden
mere kompleks genstand (det være sig IT-udstyr, tekniske hjælpemidler
m.v.), så gør du klogest i at vedlægge en dansk manual.

Det er dog ingen formkrav til manualen. Den må gerne være på CD-Rom
eller lignende, så længe det må forventes, at målgruppen har en PC.
Sælger du fx. bundkort til PC'ere, så er manualen ofte engelsk. Men
da man kraftigt må formode, at kundegruppen har adgang til EDB, kan
man henvise til den danske manual på CD-Rom'en.

Hvad drejer det sig om?

Fra : mc2@mail.dk

Dato : 10-10-06 08:13

Hej og tak for dit svar,

Det handler om forbrugsvarer til printere: blækpatroner, refill
systemer...o.s.v.

Der er en kunde som påstår at det er ulovligt at sælge varer i Danmark uden
dansk manual. Men der er jo masser af diverse varer, også IT relaterede som
sælges med kun engelsk manual.

Det lyder underligt (overdrevet) at det er ulovligt at sælge varer uden
dansk manual, men jeg er alligevel i tvivl om det?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-10-06 08:44

<mc2@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det handler om forbrugsvarer til printere: blækpatroner, refill
> systemer...o.s.v.

Jeg tør ikke svare på om det er så kompliceret at der skal medfølge en dansk
vejledning (personligt ville jeg endda nok foretrække en vejledning med
billeder her).

> Der er en kunde som påstår at det er ulovligt at sælge varer i Danmark
> uden dansk manual.

Det har kunden ikke ret i.

> Det lyder underligt (overdrevet) at det er ulovligt at sælge varer uden
> dansk manual, men jeg er alligevel i tvivl om det?

Det er det heller ikke. Som Tychsen allerede hav nævn kommer det an på hvor
kompliceret varen er, men også om den f.eks. er farlig.

Fra
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107241749_8935_3b5d99197bde1.html&spec=7f07784aedf85b449ddd65d45f451390&themeid=200108020919_9444_3b68fef86c0a0&art_id=200406021208503849&type=q

<SNIP>
Det er ikke et direkte lovkrav, at der skal være dansk brugsanvisning på
alle produkter - heller ikke ved salg til forbrugere.

Ifølge markedsføringsloven har den erhvervsdrivende pligt til at give
forbrugeren forsvarlig vejledning. Markedsføringsloven gælder også for
erhvervsdrivende. Som hovedregel kan man regne med, at der kun kræves
skriftlig brugsanvisning, hvis varen er kompliceret at benytte. Hvad er så
kompliceret? Det er en afvejning fra sag til sag, men det vil altid være
kompliceret, hvis lidt forkert brug medfører skader på genstanden eller -
endnu værre - skader på andre.

Herudover er der en række områder, hvor der også altid skal være dansk
brugsanvisning. F.eks på farlige produkter, i en række tilfælde hvor det er
ansatte, der anvender genstandene og stort set altid hvor der er miljøhensyn
at tage.
</SNIP>

Du finder lovgrundlaget i Markedsføringslovens §7
Fra http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050138930-REGL

<SNIP>
Vejledning

§ 7. Ved tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale eller efter
omstændighederne på leveringstidspunktet skal der gives en efter
formuegodets eller ydelsens art forsvarlig vejledning, når denne er af
betydning for bedømmelsen af godets eller ydelsens karakter eller
egenskaber, herunder især brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og
vedligeholdelsesmulighed.
</SNIP>