htaccess - redirect?
Fra : John Kjoller

Dato : 09-10-06 14:09

Hej!

Er der nogen her der ved om man kan bestemme hvor en bruger skal sendes hen
(bestemme hvilken side brugeren skal se) - hvis de har forøsgt at logge ind
på en .htaccess beskyttet side, men skrevet forkert bruger/pass ?

OG:

Hvis jeg nu gerne vil gøre det muligt for en administrator at oprette flere
brugere til den .htaccess beskyttede side - er der her så evt folk med gode
råd, til hvordan jeg griber det an?
- Jeg forestiller mig at det kunne være noget med et script som tilføjer
linieskift+"bruger:kode" til htpassword filen - men dels så udelukker det
vel at jeg kan gemme htpassword filen helt ude i roden, utilgængelig for
andre. Og dels ved jeg ikke hvordan jeg så krypterer brugerens password.....

Nogen gode råd?

KH
john

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-10-06 15:40

John Kjoller wrote:
> [...]

> (bestemme hvilken side brugeren skal se) - hvis de har forøsgt at logge ind
> på en .htaccess beskyttet side, men skrevet forkert bruger/pass ?

Hvis man ikke logger ind får man 401 - unauthorized. Du kan afair lave
din egen 401, ligesom du kan lave f.eks. 404. Google:
http://www.google.dk/search?q=apache+custom+401

> [...]
> brugere til den .htaccess beskyttede side - er der her så evt folk med gode

Præcis som du skriver nedenfor.

> [...]
> andre. Og dels ved jeg ikke hvordan jeg så krypterer brugerens password.....

I dit php-script, kan du sagtens tilgå en fil, der ikke ligger i dit
webscope. $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] peger formentlig på
/domain/yourdomain.com/, hvor dine publicerede filer ligger i
/domain/yourdomain.com/www/.

Til kryptering bruger du crypt(); - php.net/crypt

En eller anden makker, har lavet et script, som du kan lade dig
inspirere af: http://www.ideale.ch/computer/script/htaccess.html

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 09-10-06 19:14

John Kjoller skrev:
> [...]
> (bestemme hvilken side brugeren skal se) - hvis de har forøsgt at logge ind
> på en .htaccess beskyttet side, men skrevet forkert bruger/pass ?
Ja, vha. error documents.

ErrorDocument 401 errors/denied.php

Brug evt. ovenstående som keywords i google.
Hurtigt link<url: http://www.htmlite.com/HTA005.php>

Kig på <url: http://err0r.dk/docs.php?fetchdoc=5>

> Nogen gode råd?

Google er altid din ven.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : John Kjoller

Dato : 09-10-06 21:13

Tak for alle svar. Det fungerer storartet.

John