Afstand mellem datakabling og netstrøm !?
Fra : Frans Meyer

Dato : 09-10-06 12:34

Hej!

Hvad er god installatørskik og hvad er anbefaling / krav - omkring afstand
mellem datakabler og stærkstrømskabler?

Jeg kan se at der er en EN50174-2 - er det dét?

Det er en aktuel installation - hvor man er ved trække datakabler (CAT 6
UTP) og stærkstrømskabler (230V) i samme bundt - som dog er et "løst" bundt,
hængene i nogle stive plastik kabel holdere (ca. 10 cm store) - sat op under
et hængeloft.

Man kunne dog uden større besvær - have trukket dem i hver sit bundt, -
havde det ikke været bedst?

vh
Frans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-10-06 18:52

"Frans Meyer" <fm@meyer_.dk> wrote in message

> [...]
> UTP) og stærkstrømskabler (230V) i samme bundt - som dog er et "løst"
> bundt, hængene i nogle stive plastik kabel holdere (ca. 10 cm store) - sat

Holderne heder OBO beslag, og er meget gode til hurtige installationer over
bla. hængeloft Det er da naturligtvist vist ikke lige sagen at ligge dem
i samme obo ophæng.. Respektafstand til stærkstrøm heder i
stærkstrømsbekendelsen ca. 20cm kan ikke lige huske det præsis.. Det kan dog
være producenten af cat6 installationen siger god for sammeløb med
stærkstrøm fx. et antal meter.

> Man kunne dog uden større besvær - have trukket dem i hver sit bundt, -
> havde det ikke været bedst?

Jo men OBO beslag er dyre

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-10-06 19:20

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
> stærkstrømsbekendelsen ca. 20cm kan ikke lige huske det præsis.. Det kan dog
> være producenten af cat6 installationen siger god for sammeløb med

Jeg vil gerne have et metalrackskabhængt på en væg, hvor der i forvejen
på væggen går 6 stk. 220 kabler ved siden af hinanden, hvorved de kommer
til at gå på tværs bag skabet og langs dets venstre side. Er det et
problem?
Vi får 1 Gb ind via fiber og derfra via kat. 6 (Datakabel IBDN GigaFlex
2424, hvid, single, UTP, LSZH, Uskærmet datakabel for Belden IBDN 2400
system, med en båndbrede på 250 MHz. og 2,4 Gbit datarate).

Flemming Rubini

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-10-06 20:21

"Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> wrote in message

> [...]
> på væggen går 6 stk. 220 kabler ved siden af hinanden, hvorved de kommer
> til at gå på tværs bag skabet og langs dets venstre side. Er det et

Ja du kan ikke sætte skabet op? Desuden kan man ikke undgå at der er strøm i
et rack, der skal jo strøm til det...

> Vi får 1 Gb ind via fiber og derfra via kat. 6 (Datakabel IBDN GigaFlex
> 2424, hvid, single, UTP, LSZH, Uskærmet datakabel for Belden IBDN 2400
> system, med en båndbrede på 250 MHz. og 2,4 Gbit datarate).

Det lyder som comx

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-10-06 20:43

> [...]

> "Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> wrote in message

> Ja du kan ikke sætte skabet op? Desuden kan man ikke undgå at der er strøm i

Jeg har ønsket denne placering, men det er der stillet spørgsmålstegn
ved. Hvad jeg ikke forstå, da krydsfelt etc. placeres i midten af
rackskabet mere end 20 cm væk fra elkablerne.

Flemming Rubini

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-10-06 20:54

> Jeg har ønsket denne placering, men det er der stillet spørgsmålstegn
> ved. Hvad jeg ikke forstå, da krydsfelt etc. placeres i midten af
> rackskabet mere end 20 cm væk fra elkablerne.

Det er ikke et problem at der er strømkabler i nærheden af et rackskab..
forstår ikke helt dit svar, om dem der skal sætte det op, sætter
spørgsmålstegn til placeringen eller hvad problemet er?

Hvis der går strømkabler vandret midt på en væg, er det naturligvis umuligt
at sætte rack/krydsfelt op lige der, da det jo så ikke kan sidde op til
væggen for det skal boltes fast. Det ville være naturligt at sætte et
vægrack på en væg, hvor der ikke er noget.. ligesom man sætter et hvilket
som helst andet skab At der går strømkabler ved siden af racket eller
ovenover skal du vist ikke bekymre dig om.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-10-06 21:52

> [...]

> forstår ikke helt dit svar, om dem der skal sætte det op, sætter
> spørgsmålstegn til placeringen eller hvad problemet er?

Elkablerne er meget gamle (stof), så derfor tænker jeg på
afstandsklodser mellem skab og væg, så vi ikke behøver at flytte dem.
Herved kan man stadig komme til dem, hvis det skulle blive nødvendigt.
(not).

> [...]
> væggen for det skal boltes fast. Det ville være naturligt at sætte et
> vægrack på en væg, hvor der ikke er noget.. ligesom man sætter et hvilket

men, nu er der jo noget, hvor vi gerne vil have skabet

Flemming Rubini

Fra : Arne Keller

Dato : 12-10-06 22:25

Flemming Rubini skrev:

snip

> [...]
> på væggen går 6 stk. 220 kabler ved siden af hinanden, hvorved de kommer
> til at gå på tværs bag skabet og langs dets venstre side. Er det et

Hvis skaber er mindst 1 mm tykt jern eller 2mm tykt aluminium og jordet
burde det ikke være et problem, men igen spørg producenten af
kabelsystemet han er reelt den eneste som kan svare.

Selvom det maske kan fungere er det ikke en gode ide, flyt i stedet
elkablerne.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Arne Keller

Dato : 12-10-06 22:22

Frans Meyer skrev:
> Hej!
>
> Hvad er god installatørskik og hvad er anbefaling / krav - omkring afstand
> mellem datakabler og stærkstrømskabler?

Ja, man separerer ifølge fabrikantens anvisninger.

> Jeg kan se at der er en EN50174-2 - er det dét?

Den eksisterende 50174-2 respektafstand men tallene er kriteiseret fra
mange sider og standarden er under revision, så den ville jeg ikke stole
for meget på lige nu.

> [...]
> hængene i nogle stive plastik kabel holdere (ca. 10 cm store) - sat op under

Det er efter min mening forkert.

> Man kunne dog uden større besvær - have trukket dem i hver sit bundt, -
> havde det ikke været bedst?

Selvfølgelig ville det være bedre, det bør du forlange at få rettet
eller få en skriftlig garanti for funktionen i hele kablingens levetid.