update med æ ø eller å
Fra : thomas jürgensen

Dato : 08-10-06 19:04

jeg har fået denne løsning på hvordan jeg ændrer xxxx til yyyy

UPDATE tabel SET felt = 'yyyy' WHERE felt = 'xxxx'

men det virker ikke så snart der er et ø i xxxx

hvordan gør man så så den genkender den danske tegnsætning ??

thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-10-06 20:47

thomas jürgensen skrev:

> jeg har fået denne løsning på hvordan jeg ændrer xxxx til yyyy
>
> UPDATE tabel SET felt = 'yyyy' WHERE felt = 'xxxx'
>
> men det virker ikke så snart der er et ø i xxxx

Hvilken database drejer det sig om?

Hvordan kører du forespørgslen (hvilken applikation tilgår basen)?

Hvilket tegnsæt anvender databasen?

I MSSQL kan man normalt sikre sig mod tegnsætsproblemer ved at
anvende unicode-varianterne nchar, nvarchar og ntext i stedet for
de almindelige char, varchar og text.

Når man (i MSSQL) arbejder med unicodetekster, skal man angive det
med et N før strengen:

UPDATE tabel SET felt = N'Æblegrød' WHERE felt = N'Åleænder'

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : thomas jürgensen

Dato : 09-10-06 06:03

B_Body text latin1_swedish_ci Ja NULL

Det er en Mysql database, og det med at sætte N foran hjalp desværre ikke..

Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 06:29

thomas jürgensen <thomas@4701.dk> wrote:

> Det er en Mysql database, og det med at sætte N foran hjalp desværre ikke..

Med en MySQL-database får jeg:

Last login: Mon Oct 9 07:23:08 on ttyp1
Welcome to Darwin!
G4 per$ msql -hrqnne.dk
Enter password:
Reading table information for completion of table and column names
You can turn off this feature to get a quicker startup with -A

Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 3 to server version: 4.1.15

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> create table n (e varchar(10));
Query OK, 0 rows affected (0.08 sec)

mysql> insert into n values ('Øberg');
Query OK, 1 row affected (0.02 sec)

mysql> select * from n;
+-------+
| e |
+-------+
| Øberg |
+-------+
1 row in set (0.03 sec)

mysql> update n
-> set e = 'Øborg'
-> where e = 'Øberg';
Query OK, 1 row affected (0.01 sec)
Rows matched: 1 Changed: 1 Warnings: 0

mysql> select * from n;
+-------+
| e |
+-------+
| Øborg |
+-------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-10-06 07:33

thomas jürgensen skrev:

> B_Body text latin1_swedish_ci Ja NULL

> Det er en Mysql database,

Godt - næste spørgsmål:

| Hvordan kører du forespørgslen (hvilken applikation tilgår
| basen)?

- altså er det direkte i en Query Browser, er det via php eller
noget helt tredje?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 09-10-06 08:10

jeg laver den direkte i min phpmyadmin

Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 08:24

Thomas Duus Jürgensen <thomas@4701.dk> wrote:

> jeg laver den direkte i min phpmyadmin

Kan du ikke komme direkte ind i msql fra kommandopromptet i din Windows?

Prøv det, men så skal nu naturligvis huske at vejen til programmet skal
være kendt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 09-10-06 08:30

> Kan du ikke komme direkte ind i msql fra kommandopromptet i din Windows?

Øhhh så meget ved jeg ikke om computere

Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 12:46

> Øhhh så meget ved jeg ikke om computere

Ja, det bliver vist i så fald lidt svært at dirigere det over usenet,
når du ved så lidt.

Du kunne dog se på følgende steder:

<http://www.google.dk/search?q=kommandoprompt+mysql&start=0&ie=utf-8&oe=
utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK:official>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-10-06 08:44

Thomas Duus Jürgensen skrev:

> jeg laver den direkte i min phpmyadmin

Hvilket sprog/tegnsæt kører phpmyadmin under?

Hvis du kører dansk interface og svensk tegnsæt, kan det måske gå
galt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 06:09

> [...]

> men det virker ikke så snart der er et ø i xxxx
>
> hvordan gør man så så den genkender den danske tegnsætning ??

Måske ville det hjælpe lidt hvis du fortalte hvilken relationsdatabase
du benytter dig af?

Oracle?
Informix?
Ingres?
PostgreSQL?
MySQL?

G4 per$ psql
Password:
Welcome to psql 8.1.1 (server 8.0.4), the PostgreSQL interactive
terminal.

Type: \copyright for distribution terms
\h for help with SQL commands
\? for help with psql commands
\g or terminate with semicolon to execute query
\q to quit

WARNING: You are connected to a server with major version 8.0,
but your psql client is major version 8.1. Some backslash commands,
such as \d, might not work properly.

per=# create table n (e varchar(10));
CREATE TABLE
per=# insert into n values ('Øberg');