En lang og forfærdelig nat
Fra : Ditte H

Dato : 07-10-06 21:36

Der dog endte godt

Igår aftes kom Emma ind, efter en udetur.
Emma er 5 år, sort huskat.
Hun havde smerter det kunne jeg se, høre og fornemme. Hun ville dog
gerne op og ligge på skødet, så jeg så tiden lidt an. Hun hoppede, om
end meget forsigtigt, op på bordet for at komme op og ligge oven på
køkkenskabet, ned kom hun også, men meget forsigtigt. Hun peb lidt, og
hvæste af mig, og hun humpede meget. Jeg ringede til vagtdyrlægen, som
dog godt mente, at jeg kunne se tiden an, hun mente det kunne være et
bid, da Emma har det med at sloges med en kat her i området.
Hun valgte at putte sig i sin hule, noget hun ikke gør tit. Jeg kiggede
til hende et par gange, og fik kun et hvæs tilbage. Overvejde klart om
jeg skulle have fat i dyrlægen....
Jeg gik i seng, kiggede til hende kort efter, stadig hvæs, men liv.
Kl. 3 var der ikke liv!! Jeg kunne ikke få respons fra hende. Jeg gik
meget trist ind i min seng, sove kunne jeg ikke, kiggede ind til hende
lidt senere, stadig lå hun med ryggen mod mig, og ingen reaktion. Uha,
hvor jeg havde det skidt. Bandede over, at jeg valgte at se tiden an.
Men da jeg så ved 7 tiden skulle på toilettet, så lå Emma derude! Hold
da op, en forskrækkelse, men da også en glædelig overraskelse. Hun
reagerede dog ikke på at jeg var der, men hun trak vejret. Senere
reagerede hun dog på, at jeg nussede hende.
Kl. 8 ringede jeg til dyrlægen, fik en tid en halv time senere. Emma
tog turen til dyrlægen pænt, hun ømmede sig lidt. Men hvæse af dyrlægen
kunne hun, både af smerte og af arrigskab. Hun fik en bedøvende sprøjte
og så kunne dyrlægen mærke på ben og poter, ikke noget brækket, men en
forstrukken pote lød dommen. Teorien går på, at den rist jeg har foran
døren, som var rykket halvt af, der har Emma sat fast og da hun har
rykket sig fri, forstrakte hun poten.
Hun fik noget smertestillende hos dyrlægen, og jeg har fået noget
Metacam med hjem, som hun skal have i dråbeform i 4 dage.
Vel hjemme fandt hun med det samme madskålen, desværre røg det hele op
igen, kontaktede dyrlægen, der sagde at det var meget normalt, med de
indsprøjtninger hun havde fået.
Nu ligger hun og sover på et tæppe, nær den tomme madskål (hun får
nogle små portioner). Kattebakken har hun været på.
Jeg har følt mig som en meget dårlig katteejer, og fortrød meget, at
jeg ikke tog hende med til dyrlæge igår aftes. Heldigvis endte det
godt, dog med nogle dage som indekat.
Noget af det mine tanker gik på i nat, hvordan skulle jeg få hende ud
af hulen.... Jeg er flyttet til Møn for et år siden, ikke lige nogle
forældre at ringe efter i sådan en situation. Nu skal jeg have lavet om
på risten foran døren, da jeg ikke skal risikere endnu en forstrukket
pote.
Hvor vil jeg så hen med denne lange beretning? Jeg trængte til at
fortælle om min frygtelige nat, men også om mit mareridt omkring at hun
lå død i hulen, og jeg ikke kunne få hende ud, samt at man skal passe
på med ristene foran døren, små poter kan sidde fast.
Tror Emma har tilgivet mig, hun spinner og spiser, men virker dog til
at have smerter, så det hele er på hendes præmiser.

Mange hilsner fra Ditte og Emma

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Hanne Engermann

Dato : 07-10-06 23:51

Ditte, du kan tro, jeg både forstår dig og også kan følge dine
nattetanker.
Men ofte har nattetanker det med at antage proportioner, som ikke er til
stede ved højlys dag. Men som sagt: Jeg forstår dig udmærket, og det er
godt at "komme af med sine tanker", som du forhåbentlig har gjort ved at
skrive om det.

Jeg har for et stykke tid siden være i nær samme situation som du, bare
med en stor killing, der skreg og hylede inde under min seng, og da han
kom ud, haltede han kraftigt på det ene bagben. Jeg har oplevet
tilsvarende flere gange før og vidste derfor, at det ofte fortog sig
efter en dags tid. Man da den lille fyr også haltede to dage efter, fik
jeg travlt med at komme til dyrlægen med ham. Røngtenbilleder viste, at
intet var brækket, men et sådant billede kan desværre ikke vise, om der
er sket skade på senerne.

Han fik lige som din kat Metacam i 4 dage, og hver gang, han havde fået
det, holdt han op med at halte (ca. et kvarter efter). Dette i sig selv
viste, at det var pga. ømhed, han haltede, og ikke fordi der var nogen
fysisk skade. Ømheden fortog sig gradvis, og i dag spurter han rundt og
klatrer, som han plejer, men det tog sin tid.

PS: I det hele taget skal man være obs på kattepoter og -ben, f.eks. med
døre, der lukkes og kattelemme, hvor flappen er af et hårdt materiale.
Men det kan du læse om i en anden tråd herinde.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ditte H

Dato : 08-10-06 08:38

> [...]
> fysisk skade. Ømheden fortog sig gradvis, og i dag spurter han rundt og
> klatrer, som han plejer, men det tog sin tid.

Hej Hanne

Tak for dit svar. Jeg blev jo bare så forskrækket og ked af det. Hun
har det heldigvis ok her til morgen. Hun har sovet på et tæppe hele
natten, og spiser gerne, været ude ved bakken og drikke vand (ingen har
sagt at hun er normal!, men det er der hun drikker mest vand). Kan se
at hun halter mere i dag, sikkert fordi det er ved at være et døgn
siden, at hun fik noget smertestillende. Så det får hun snart igen.
Hvordan gav du din kat Metacam? Regner med at give hende det på maden.
Men hvordan smager det? Vil katten spise det?

Mange hilsner fra Emma og Ditte

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-10-06 11:14

> Ditte H skrev:
> Hvordan gav du din kat Metacam? Regner med at give hende det på maden.
> Men hvordan smager det? Vil katten spise det?

Jeg fik udleveret 4 éngangssprøjter med afpasset dosis, hvilket vil sige
0,1 ml. pr. kg. legemsvægt. Dyrlægen skrev, at det skal gives *direkte*
i munden, så stik sprøjten ind i kattens ene mundvig og tryk så. Katten
reagerer ikke på det.

PS: Har aktuelt en ny-neutraliseret hun-ungkat. Hun får også Metacam på
samme måde og helt uden problemer.

Fra : Ditte H

Dato : 08-10-06 11:19

> [...]
> 0,1 ml. pr. kg. legemsvægt. Dyrlægen skrev, at det skal gives *direkte*
> i munden, så stik sprøjten ind i kattens ene mundvig og tryk så. Katten

Hej Hanne

Jeg fik "bare" udleveret en lille flaske med Metacam, hvor jeg skal
afdryppe 10-11 dråber pr dag. Nu er Emma så heldigvis madglad. Dryppede
det over lidt vådfoder, det tog ikke mange minutter, så var skålen
slikket ren, derefter en lille smule foder mere, både som belønning, og
for at sikre at det hele kom ind i hende.
Så jeg er nu meget rolig.
Eneste problem er, at damen synes det er tid til at komme ud, men det
mener hverken jeg eller dyrlægen. Det ksal nok blive hårdt for os
begge.

Endnu en gang tak for dine svar.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-10-06 11:33

> Ditte H skrev:
> Eneste problem er, at damen synes det er tid til at komme ud, men det
> mener hverken jeg eller dyrlægen. Det ksal nok blive hårdt for os
> begge.

Om katten bevæger sig indenfor eller udenfor, kan vel komme ud på ét.
Begge mine har fra dag ét også kommet ud. Haven er indhegnet, og de
benytter kattelemmen.

Fra : Ditte H

Dato : 08-10-06 11:38

> Om katten bevæger sig indenfor eller udenfor, kan vel komme ud på ét.
> Begge mine har fra dag ét også kommet ud. Haven er indhegnet, og de
> benytter kattelemmen.

Hej

Min have er ikke indhegnet, og dyrlægen mente hun skulle blive inde.
Herinde er der ikke så mange fristelser at rende efter, så hun er mere
i ro herinde.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-10-06 21:19

Hanne Engermann wrote:

> [...]
> efter en dags tid. Man da den lille fyr også haltede to dage efter, fik
> jeg travlt med at komme til dyrlægen med ham.

I dag var vores lille Karla på udflugt i et højt vindue og sad fast med
et ben, da hun ville springe ned, så hun hang lidt i det og må have
slået sig en del. Hun virkede dog frisk lige efter.

Nu halter hun let, og vi bliver naturligvis lidt nervøse, når vi læser
jeres tråd... Vi giver den dog lige til i morgen. Sidst hun havde slået
sig meget (og vi måtte til dyrlægen), gemte hun sig og jamrede sig.
Sådan er hun slet ikke nu - stort set normal.

I øvrigt en rigtig møgdag kattemæssigt. Kommer her til aften hjem til et
hjem fuld af glaskår. I hvert fald 3 store krystalglas er der røget fra
et højt skab, vi ikke troede, de kunne komme op på.

Ak. Men sådan er det at have killinger.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-10-06 21:33

Kevin Borbye Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

Hej Kevin.

> I øvrigt en rigtig møgdag kattemæssigt. Kommer her til aften hjem
> til et hjem fuld af glaskår. I hvert fald 3 store krystalglas er
> der røget fra et højt skab, vi ikke troede, de kunne komme op på.

Hvis man har katte skal man ikke tro, man skal vide. Det har du så
fundet ud af nu på den "hårde" måde. Godt at de små ikke har skåret
sig. 3 nye glas kan sikkert sagtens opveje en evt. dyrlægeregning.

> Ak. Men sådan er det at have killinger.

Jamen er det ikke herligt............ trods alt

Mvh Tove :)