Død bror
Fra : Steen Suder

Dato : 07-10-06 19:21

Vi har desværre mistet vores elskede Nova idag; han blev dræbt af en bil og
var død på stedet.

Tilbage er hans tre dage yngre halvbror Diamond.
Jeg sørgede for at han fik lov at snuse til storebror inden han blev
begravet - af en eller anden grund mente jeg at det var bedst.

Han ser ikke ud til at være "påvirket" af det - er nærmest blot en smule
irriteret over at han ikke kan komme ud længere. Løbegården er dog stadig
tilgængelig.

Spørgsmålet er nu: hvordan bør vi forholde os overfor lillebror?
Bør vi i det hele taget "forholde" os overfor ham?

NB
<http://tx1.dk/2006/10/07/farvel-nova/>

--
Steen Suder

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-10-06 20:14

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er nu: hvordan bør vi forholde os overfor lillebror?
> Bør vi i det hele taget "forholde" os overfor ham?

Hej Steen.

Det gør mig virkelig ondt at I har mistet jeres kat, og så på den
måde. Det er næsten ikke til at bære.

Jeg føler med jer især da jeg selv mistede min dejlige Mivser for 14
dage siden, dog på grund af sygdom. Man sørger jo lige meget af den
grund.

Jeg tror ikke, at I skal forholde jer på nogen speciel måde, da
lillebror jo ikke forstår tabet på samme måde som jer. Jeg ville I
jeres sted gøre som jeg plejede. Dog vil jeg lige indskyde, at når I
har en løbegård så er det bedste for ham jo nok at være henvist til
den. Når Nova blev kørt ned, så er der sikkert også en risiko for, at
det kan ske igen. Det kan så være svært for ham hvis han er vant til
at komme ud, men det bliver op til jer at vurdere om I er villige til
at tage chancen.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Mette Lambert

Dato : 07-10-06 21:18

> [...]
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Det gør mig frygteligt ondt for jer - jeg har selv for mange år siden
oplevet at miste en kat til trafikken. Min eneste trøst var, at han som
jeres Nova blev dræbt på stedet, så han i det mindste ikke led og den
tanke kan måske også hjælpe jer.

Hvor tæt var de knyttet? Mine er kuldbrødre og selvom de slås jævnligt
(mere eller mindre voldsomt) er jeg da 110% sikker på, at især den ene
vil være fuldstændigt knust, hvis den anden pludselig ikke var der mere.

Jeg vil anbefale, at I holder meget øje med lillebrors opførsel det
næste stykke tid - I kan selvfølgelig ikke give ham sin bror tilbage,
men på sigt vil det måske være en idé at anskaffe en ny kat som selskab.
Katte KAN sørge og mange endda ganske voldsomt i lang tid, men ligesom
mennesker er de meget forskellige og reagerer meget forskelligt på
situationer.

Mht. vej kontra løbegård vil jeg mene, I selv skal vurdere det. Veje
betyder biler og det er ikke mængden af biler, der er vigtig - eftersom
der kun skal én til at gøre skaden - men det betyder ikke nødvendigvis,
at fordi én kat bliver kørt ihjel, bliver andre det også. Personligt
ville jeg dog aldrig bo direkte ud til en landevej med katte, på
villaveje kører de immervæk langsommere og har dermed større mulighed
for at bremse i tide. På den anden side skal I også tænke på, hvilket
liv lillebror vil få i en løbegård - vil han stille sig tilfreds med det
efter at have oplevet det frie liv? Igen - det kommer an på alder og
temperament, nogen katte kan godt omstille sig, andre kan ikke.

Lad os høre, hvordan det går med ham de næste dage.

Med venlig hilsen
Mette Lambert
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Charlotte Hvejsel

Dato : 08-10-06 09:15

> Med venlig hilsen
> Mette Lambert
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Altså jeg må indrømme at jeg på ingen måde havde svært ved at forstå
hvad Steen skrev, sidder endda og leder efter fejl, men kan ikke finde
nogen. Måske jeg ikke er et geni i den retning, men så længe man kan
forstå det der står, syntes jeg i denne situation, hvor en mand har
mistet sin kat, at det ikke er det vigtigste.
Måske der er en funktion her på siden hvor man kan redigere i egne
indlæg, for jeg har godt nok svært ved at se nogen fejl der skulle gøre
det svært at forstå.

Med venlig hilsen
Charlotte Hvejsel
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : O. Skjold

Dato : 08-10-06 09:59

Charlotte Hvejsel skrev i

<klip>

> [...]
> egne
> indlæg, for jeg har godt nok svært ved at se nogen fejl der

Hej Charlotte

Du misforstår, afsnittet "Prøv at forestille dig..." er ikke
Mettes kommentar men noget Steen selv har skrevet i sin signatur.
Det er sikkert en standardsignatur som Steen anvender som
opfordring til at luge de værste ting væk inden et indlæg sendes.
Du kan læse mere om signaturer her:
http://usenet.dk/netikette/signatur.html

Når et indlæg besvares, bør signaturen imho klippes væk, da den
ikke har noget med indlægget at gøre.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-10-06 10:09

Charlotte Hvejsel <hvejselKATTE@BAKKEvapnet.dk> wrote:
> [...]
> Måske der er en funktion her på siden hvor man kan redigere i egne
> indlæg, for jeg har godt nok svært ved at se nogen fejl der skulle

Hej Charlotte.

Det som Steen skriver hører med til hans signatur. Det er noget der
står efter hvert indlæg han poster i hvilken som helst gruppe, så det
har faktisk ikke nogen speciel relation til dette indlæg.

På en måde kan jeg godt forstå Steens henstilling til skribenterne om,
at skrive så man kan forstå hvad der står. Jeg har i mange tråde
opgivet at se meningen i det der er skrevet, fordi indlægget ikke er
blevet læst igennem inden det blev sendt. Så her har du altså
forklaringen.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Charlotte Hvejsel

Dato : 08-10-06 10:49

Jamen så undskylder jeg mange gange. Den havde jeg overset. Troede lige
min egen grammatik var blevet ekstrem dårlig, når jeg nu ikke lige kunne
se nogen fejl i Steens.
Endnu engang undskyld.

Med venlig hilsen
Charlotte Hvejsel
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Mette Lambert

Dato : 08-10-06 11:25

> [...]
> Jamen så undskylder jeg mange gange. Den havde jeg overset. Troede lige
> min egen grammatik var blevet ekstrem dårlig, når jeg nu ikke lige kunne

Uden at vi nu skal bruge denne tråd på at diskutere denne detalje til
hudløshed, så beklager jeg, at jeg ikke havde siden godt nok opdateret,
før jeg sendte mit indlæg - kan se, at din undskyldning kom ca. 10 min.
før mit udbrud.

Fra : Mette Lambert

Dato : 08-10-06 10:53

> [...]
> Måske der er en funktion her på siden hvor man kan redigere i egne
> indlæg, for jeg har godt nok svært ved at se nogen fejl der skulle gøre

Nu har du jo klippet lidt rigeligt i min kommentar - rent faktisk
klippet det hele væk bortset fra min signatur. Men eftersom jeg er
relativt ny her, har jeg altså ikke spekuleret på, om jeg skulle klippe
den foregåendes signatur væk, når jeg besvarer - det vises jo tydeligt,
at det tilhører den foregåendes indlæg i og med, at der er >tegn foran
teksten og i dette tilfælde i dit indlæg er der to >tegn foran Steens
signatur og et >tegn foran min signatur, hvorved forstås, at den ene del
har været citeret to gange og den anden én gang.

Beklager min tone, men jeg bliver altså lidt irriteret over at læse et
sådant indlæg, der mere virker som et angreb på mig end som et
konstruktivt indlæg.

Fra : O. Skjold

Dato : 08-10-06 11:17

Mette Lambert skrev i

<klip>

> [...]
> foran Steens signatur og et >tegn foran min signatur, hvorved
> forstås, at den ene del har været citeret to gange og den anden

Det er ofte ikke skribenten selv der klipper signaturen væk men
derimod nyhedslæseren der automatisk gør det ved svar.
Nyhedsklienten på http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/ gør det
tilsyneladende ikke.

I øvrigt er det da kun en mindre detalje uden større betydning

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : S. Hansen

Dato : 09-10-06 10:18

> [...]
>efter at have oplevet det frie liv? Igen - det kommer an på alder og
>temperament, nogen katte kan godt omstille sig, andre kan ikke.

Han skal absolut holde den i sin løbegård, det siger loven. du er som
husdyrejer forpligtet til at holde dit husdyr på eget.

Se venligst
lov om mark og vejfred.

MVH
Steen

Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-10-06 00:17

Jeg synes, det var meget betænksomt, at I lod Diamond se, at Nova var
død, for så leder han ikke efter ham. Det samme har jeg også altid
gjort, når en af mine katte døde.

Nu skriver du ikke noget om, hvor tæt knyttet til hinanden de var, eller
deres alder. Heller ikke, hvorfor de fik lov til at rende ude, når du
har en løbegård til dem. (Det er som sagt katten, der betaler, når den
bliver kørt over).

Hvis det er meningen, at Diamond nu kun skal kunne komme ud i
løbegården, ville jeg give ham en eller to nye kammerater (ofte er to
nye bedre end én). Er han en meget territoriebevidst og ældre herre, der
gerne spiller med musklerne over for fremmede katte, ville jeg vælge to
killinger, ellers kom jeg til at tænke på de to katte, som CDJ skriver
om i en tråd længere nede.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steen Suder

Dato : 08-10-06 07:57

Steen Suder wrote:

<KLIP>

For at supplere:

De to er fra sommeren 2002. De kommer fra samme opdræt og har samme far.
De er med andre ord vokset op sammen.
De er begge kastrerede.

Vi bor i et parcelhuskvarter, men har denne her rimeligt befærdede vej blot
små 100m væk.
De har derfor altid været holdt inde/i løbegården (der dog ikke er mere end
ca. 10m²).

Det sidste års tid tog Novas miaven til i intensitet og han brugte det meste
af sin tid på at tigge om at komme ud.

En dag i sommers blev dét for meget for en af husstandens medlemmer og de
blev lukket ud og har gået frit siden.

Det har de begge og i særdeleshed Nova nydt i fulde drag.
Diamond er nu en smule irriteret over kun at kunne komme ud i løbegården,
men ser derudover ikke ud til at være påvirket.
Hans ture ud i nabolaget har dog altid været mindre i udstrækning end sin
storebrors.

--
Steen Suder