Identifikation af foldepropel.
Fra : Toke Nørby

Dato : 07-10-06 15:27

Hej venner,
Jeg har en foldepropel, men kender ikke fabrikatet:
http://www.norbyhus.dk/misc/splejn.jpg
Kan en af jer hjælpe?

Huset er tydeligt lavet af messing, men bladede føles lidt lettere end
jeg ville have forventet, hvis de var lavet af messing og det
mærkelige er, at bladene er lettere magnetiske. Hvad er det for en
legering?
PFT
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : claus b.p.

Dato : 08-10-06 22:27

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ville have forventet, hvis de var lavet af messing og det
> mærkelige er, at bladene er lettere magnetiske. Hvad er det for en

Det kan stadig godt være en messing legering. (Iflg. Wikipedia) Messing er
kobber og zink, samt evt. nogle andre metaller. Magnetiske metaller er fx.
jern, kobolt og nikkel. Eller måske kunne det være messing uden på en
stålkerne?

/Claus

Fra : Toke Nørby

Dato : 10-10-06 07:50

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kobber og zink, samt evt. nogle andre metaller. Magnetiske metaller er fx.
>jern, kobolt og nikkel. Eller måske kunne det være messing uden på en

Hej Claus.
Tak for opslaget Jeg var ikke klar over, at der kunne komme lidt
andet metal i messinglegeringen, men det må jo være oplagt for at gøre
den stærkere. Jeg tror næppe, at der er tale om en stålkerne, idet
bladformen jo er speciel så det må være svært at få en stålkerne til
at "hænge frit" under støbningen - men jeg ved ikke nok om støbning af
sådanne emner. Igen tak for dit svar!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/