holdingtank
Fra : Joakim

Dato : 07-10-06 14:27

Ja, det måtte jo komme, at holdingtanken til søtoilettet skal renses.
Tanken i båden er ikke af en type som man kan tømme via et
vacuumanlæg på land desværre. Spørgsmålet er nu om der findes et
kemisk produkt som kan nedbryde "bundaffaldet" i tanken?, (4/5 af
tanken er tømt til havs vha toiletpumpen = max tømningsevne).

Jeg har prøvet med noget wc-koncentrat, som hedder purysan
ultra - købt hos den lokale bådpusher og anbefalet af flere kloge
hoveder - men det har vist sig ikke at have den ønskede effekt. Kort
sagt hvordan kommer jeg nemmest og mest smertefrit gennem denne sandt
for dyden ikke særlig indbydende opgave?

PS Afmontering af holdingtanken er ikke en mulighed.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-10-06 15:16

Hej Joakim,

Ja dit problem må da høre til delikadesseafdelingen.

Du giver desværre ikke mange oplysninger om tankens konstruktion
og de tilaluttede rør. Jeg vil ikke håbe at det er en opplastret
beholder i glasfiber, for så bør du spilde mange minutter på
overvejelse med at hive den ud for altid og erstatte den med en
rustfri lugtfri tank.
Jeg vil formode at der er et tilgangsrør fra toilettet, vel
omkring 38 mm. Dette rør kan enten være ført ned gennem toppen
eller siden øverst og det kan også være et rør der nedefra går
hele vejen op gennem tanken indvendigt med udløbet øverst inde i
tanken. Afslutningen her kan være udformet på forskellig måde
med eller uden bøjning. Der er mange muligheder her.
Desuden vil der være et udluftningsrør, det er ofte til 1/2"
tilslutnings slange; men er den en større f.eks. 19 mm vil det
være endnu bedre.
Afgangsrøret i bunden burde være flush med bunden af tanken og
ikke afsluttet et stykke oppe i tanken.
Det er tilfældet her, som du skriver og derfor vil der opbygges
en noget ubestemmlig hob af affald som vil blive mere og mere
hård.
Det er ikke lige noget som man med kemiske snuptag kan fjerne.
Det kræver mekanisk kraft.
Dit umiddelbare problem kan løses med en højttryksrenser, med en
påsat slange af den type som man anvender til at rense kloakrør
med. Diameteren på sprøjtehovedet er lige under 13,5 mm så det
vil være muligt at få den ned gennem tilgangen eller
udluftningen hvis den er 19 mm. Er det kun en 1/2" rørstuds kan
du slibe kanterne af sekskanten på sprøjtehovedet indtil den
rigtige diameter er nået. Alternativet er at indføre
sprøjtehovedet gennem røret der kommer fra toilettet efter
afmontering af slangen herfra.

Slangen med sprøjtehovedet stikkes ned i tanken og bevæges rundt
her med tryk på. Husk en klud over hullet da det kan sprøjte
noget.
Samtidigt skal du pumpe kraftigt ud. Prøv at variere lidt og lad
en mængde vand komme ind for derefter at pumpe ud.
Lidt efter lidt vil "Kagen" gå i opløsning og det meste vil
komme ud.

Jeg synes ikke at du skal gøre metoden til en permanent
rensemetode; men forsøge om der ikke kan laves modifikationer på
tankens og dens tilslutninger.
Det optimale er at tage tanken ud og ændre bunden således at der
er skrå sider ned til afløbet. Afløbet bør have en stor diameter.
Er det muligt at placere tanken over bådens vandlinie, kan du
lave et afslutningsrør direkte og lodret ned til en hane som
også med en vinklet krave således at alt ligger i en lige linie.
Desuden vil det være godt om du kan få monteret et rør øverst på
tanken og med en dæksgennemføring som dem der bruges til
vacuumtømning. Dette rør skal også være placeret lige lodret
over afløbsrøret nederst.
Med denne løsning kan du med en gennemgående pind altid få "hul
igennem" og det vil være yderst let at foretage rensning af
holdingtanken fremover.
Ved almindelig tømning skal du kun åbne bundventilen til tanken
samtidigt med at vacuumtilslutningen åbnes. Så vil indholdet
selv løbe ud med lyden som et "suk".

Lad os høre lidt om dine muligheder og løsninger.

Mvh
/Harding

Fra : Joakim

Dato : 07-10-06 16:54

Et særdeles fyldestgørende svar. Tak. Tanken er af rustfri stål,
placeret under vandlinien og afgangrøret afslutter som du så rigtigt
skriver ikke i bunden af tanken. En midlertidig løsning må derfor være
at højtryksspule tanken efter dine anviste forskrifter. Så må jeg
senere lave en mere holdbar løsning med en modificeret konstruktion af
holdingtanken.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-10-06 17:13

Hej Joakim,

Velbekomme!

Ja det er meget brugt at lægge holdingtanken under vandlinien,
især i motorbåde.
Jeg synes at det er en uheldig placering, der vil/kan give
problemer og det er jo ikke den bedste underholdning at have med
at gøre når der opstår fejl.

Når du senere vil lave en holdingtank over vandlinien med de
anførte konstruktionsmæssige fordele, så prøv at udregne hvor
meget volumen der egentligt er nødvendigt på baggrund af et par
natlige besøg i havn og også under hensyntagen til evt.
opholdstider på ankerpladser. Det vi ofte afstedkomme at du kan
nøjes med en noget mindre tank, alt afhængig af besætningens
størrelse. Det er sjældent nødvendigt med en tank større en ca.
50 liter.

Når man er i havn benytter man jo havnens toiletter og hermed er
behovet for en stor tank lille.