Pludselig ny sikkerhedskode?
Fra : Kenneth

Dato : 07-10-06 09:46

Hej NG.

Jeg har lige solgt min gamle mobil, en Nokia 3120.
Lige inden jeg sendte den lavede jeg sådan en gendannelse
af fabriksindstillinger og dér skulle jeg indtaste en sikkerheds
kode, som var 1 2 3 4 5 da jeg aldrig har lavet den om. Nu har
den nye ejer lige ringet og spurgt hvad sikkerhedskoden var da
han skulle indtaste den da han tændte sin tlf lige efter pin-koden,
men nu er det pludselig ikke 1 2 3 4 5 mere? Jeg har ikke lavet den
om og inden jeg sendte den var den 1 2 3 4 5 men nu virker den
ikke mere overhovedet? Er telefonen så mere eller mindre værdiløs
eller kan man komme videre fra den kode selvom man ikke kan den mere?

Mvh. Kenneth.

Fra : Jesper

Dato : 07-10-06 10:45

On Sat, 07 Oct 2006 10:45:35 +0200, Kenneth wrote:

> Er telefonen så mere eller mindre værdiløs
> eller kan man komme videre fra den kode selvom man ikke kan den mere?

Er du sikker på, at han ikke kludrer med betjeningen eller har
misforstået et eller andet? Den kode skulle ikke bare kunne ændre sig
spontant - jeg har i hvert fald aldrig hørt om noget sådant før.

Fra : J.K.Arning

Dato : 07-10-06 10:54

On Sat, 07 Oct 2006 11:45:18 +0200, Jesper wrote:

> Er du sikker på, at han ikke kludrer med betjeningen eller har
> misforstået et eller andet? Den kode skulle ikke bare kunne ændre sig
> spontant - jeg har i hvert fald aldrig hørt om noget sådant før.

Mon ikke den låser hvis den bliver indtastet forkert x antal gange

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-06 11:20

Kenneth skrev:

> ikke mere overhovedet? Er telefonen så mere eller mindre værdiløs
> eller kan man komme videre fra den kode selvom man ikke kan den mere?

Hvis man fjumrer med pinkode 1 så den låser, skal man bruge
pukkode 1 for at komme videre. Hvis man fjumrer med den ti gange,
har man mig bekendt svære problemer.

--
Bertel

Fra : Jesper

Dato : 07-10-06 11:33

On Sat, 07 Oct 2006 12:20:00 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis man fjumrer med pinkode 1 så den låser, skal man bruge
> pukkode 1 for at komme videre. Hvis man fjumrer med den ti gange,
> har man mig bekendt svære problemer.

Det er PIN og PUK koderne... de følger SIM-kortet, så hvis man bøffer
med dem skal man bare bede sin udbyder om et nyt SIM. Så vidt jeg har
forstået er problemet i dette tilfælde sikkerhedskoden, og den følger
telefonen.

Fra : blip@mail.dk

Dato : 07-10-06 11:25

Kenneth skrev:
> [...]
> af fabriksindstillinger og dér skulle jeg indtaste en sikkerheds
> kode, som var 1 2 3 4 5 da jeg aldrig har lavet den om.

Hvis sikkerhedskoden indtastes forkert på en Nokia telefon, blokerer
telefonen alle efterfølgende forsøg på nye indtastninger af
sikkerhedskoden.
Man skal slukke og afmonterer batteri et øjeblik, for derefter at
prøve igen, har selv prøvet routinen engang, som ikke er beskrevet i
manualen.
Sikkerhedskoden skal dog være den du indtastede, den ændrer sig ikke
efterfølgende.

Telefonen kan dog i princippet være låst til en bestemt udbyder, men
det er en helt anden diskution. I givet fald skal du/køber så bruger
en SIM-lås kode, for at åbne telefonen.

/Blip

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-06 12:43

blip@mail.dk skrev:

> Telefonen kan dog i princippet være låst til en bestemt udbyder, men
> det er en helt anden diskution. I givet fald skal du/køber så bruger
> en SIM-lås kode, for at åbne telefonen.

Der hersker meget forvirring med de der koder. Den jeg (og mine
mobiler) kalder SIM-koden, er en jeg selv indtaster, og mine
mobiler var ikke låst til udbyderen. SIM-koden låser SIM-kort og
mobil sammen.

Hvis de havde været det, skulle jeg have bedt dem om en speciel
kode. Da den ikke er knyttet til SIM-kortet, men til apparatet,
finder jeg det forvirrende/forkert at kalde den noget med SIM.

--
Bertel

Fra : blip@mail.dk

Dato : 07-10-06 16:03

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> kode. Da den ikke er knyttet til SIM-kortet, men til apparatet,
> finder jeg det forvirrende/forkert at kalde den noget med SIM.

Ved nyt simkort:
Sikkerhedskode (hvis den er tilkoblet i telefonen - hvilket ikke altid
er tilfældet)
SIM-lås kode (hvis telefonen er låst til en udbyder og du prøver med
en ny udbyder)
PIN1-kode (kommer med SIM-kort og er typisk den der tastes hver gang
telefon tændes)
PIN2-kode (kommer med SIM-kort og bruges primært til begrænsning af
opkald)
PUK1-kode (kommer med SIM-kort og bruges ved fejlindtast af PIN1)
PUK2-kode (kommer med SIM-kort og bruges ved fejlindtast af PIN2)
[PIN1/2 har 3 forsøg før de låser, de kan så åbnes med PUK1/2 som
har 10 forsøg]
[Lykkedes det ikke at indtaste PUK1/2 korrekt indenfor de 10 forsøg er
SIMkort ødelagt]

Den omtalte SIM-lås, ligger ganske rigtigt i telefonen, men den
checker at SIM-kortet er fra den rigtige udbyder, hvis ikke skal der
indtastes en SIM-lås kode.
Nogle telefoner kalder det også spærringspassword, display viser dog
ofte SIM-lås.

Og ja - det er noget rodet med alle de koder

/Blip

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-06 17:14

blip@mail.dk skrev:

> Den omtalte SIM-lås, ligger ganske rigtigt i telefonen, men den
> checker at SIM-kortet er fra den rigtige udbyder, hvis ikke skal der
> indtastes en SIM-lås kode.

Det er ikke den jeg snakker om. Mine mobiler har som sagt ikke
været låst til udbyderen. Jeg har selv taste en selvvalgt kode
ind som spærrer hvis der kommer et andet SIM-kort i mobilen. Der
er også enkelte indstillinger der forudsætter at jeg angiver den
kode. Er det den du kalder sikkerhedskode?

--
Bertel

Fra : blip@mail.dk

Dato : 07-10-06 17:25

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> er også enkelte indstillinger der forudsætter at jeg angiver den
> kode. Er det den du kalder sikkerhedskode?

Ja det er sikkerhedskoden.

SIM-lås koden kan du ikke indtaste en ny af, den kan kun åbnes en
gang for alle, derefter kan alle SIM-kort anvendes uanset udbyder -
forudsat naturligvis at man også lige har sikkerhedskoden.

/Blip

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-10-06 17:38

blip@mail.dk laid this down on his screen :

> Ja det er sikkerhedskoden.

På nogen telefoner hedder den telefon(låse)kode - for lige at
introducere lidt ekstra forvirring ;)

Never tell anyone that you're: writing a book, going on a diet,
exercising, taking a course, or quitting smoking. They'll encourage you
to death. - Lynn Johnston

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-06 17:59

Henrik Stidsen skrev:

> På nogen telefoner hedder den telefon(låse)kode - for lige at
> introducere lidt ekstra forvirring ;)

Ja, og det burde da være omvendt.

--
Bertel

Fra : Andseman - 6400

Dato : 07-10-06 17:32

Kunne den være operatør låst og ikke simlåst ?

Fra : Kenneth

Dato : 07-10-06 22:34

Hej igen... Og tak for den store interesse i mit problem!
Jeg har en gang haft en Nokia 5140i der gjorde nøjagtigt det samme,
ændrede kode af sig selv og det er ikke fordi jeg fjumrede med det
og tastede en forkert eller havde ændret den og glemt den! Det gør jeg
aldrig, altså ændrer de koder de er altid standard på mine mobiler.

Jeg fatter det ikke, jeg gendannede standard indstillinger inden jeg
sendte den og der var koden 1 2 3 4 5 men nu er den det så ikke mere?

Mvh. Kenneth.

Fra : Daniel

Dato : 08-10-06 11:20

I meddelse: news:45281d3d$0$881$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
griflede Kenneth:
> Jeg fatter det ikke, jeg gendannede standard indstillinger inden jeg
> sendte den og der var koden 1 2 3 4 5 men nu er den det så ikke mere?

Jeg tror problemet er, at køberen har indtastet forkert sikkerhedskode nogle
gange, og så låser den nemlig selvom man skriver den rigtige (som der også
er blevet skrevet i tråden). Sådan var det også med min gamle 3210 da
brormand skulle overtage den. Jeg endte med at gå ned til Telecare, der
udlæste koden og nulstillede den for mig. Det kostede desværre lidt, men de
kunne se at koden VAR den jeg hele tiden havde prøvet med...

Men prøv at få køberen til at bruge koden herfra:
http://nfader.z-host.ru/
Det kunne jo være det virkede...

Hygge...
Daniel

Fra : Carsten H.

Dato : 08-10-06 12:35

> [...]
>
> Jeg fatter det ikke, jeg gendannede standard indstillinger inden jeg
> sendte den og der var koden 1 2 3 4 5 men nu er den det så ikke mere?

Det er fordi telefonen er SIM låst, den kode den spørg efter er sim låse
koden fra teleudbyderen.