Dominans starter tidligt!
Fra : C.H

Dato : 06-10-06 09:20

Hej med jer!
Ja, så er Cassius kommet hjem og han viser sig allerede nu som værende en
hund, der ved, hvad han vil. Han er i fuld gang med at forsøge at dominere
mig - hver morgen har vi en "slåskamp", hvor han virkelig udfordrer mig. Jeg
er så kommet i tvivl om, hvordan jeg bedst forholder mig. Jeg har indtil nu
valgt at graduere det lidt - når han er rigtig voldsom, så er jeg også hård.
Og det er altså at lægge ham ned og holde ham fast. Jeg kigger ham i øjnene
og siger - meget højt - NEJ!
Laver han almindelige løjer, hvor dominans ikke er et issue, siger vi
almindelig NEJ og afleder.
Så - i forhold til dominans hos en otteugers hvalp - jeg vil jo gerne sætte
tingene på plads fra starten, så jeg vil gerne høre hver en erfaring I måtte
have...

Glæder mig!

CH

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-10-06 10:15

C.H <vaxen7@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Så - i forhold til dominans hos en otteugers hvalp - jeg vil jo
> gerne sætte tingene på plads fra starten, så jeg vil gerne høre

Hej CH.

Hjerteligt tillykke med at få Cassius hjem. Har skrevet til bloggen
nogle gange, men det ser ikke ud til, at det er "gået ind".

Jeg har ikke en "disse" forstand på dominans, så det må de andre
schæferkendere om, men det er helt sikkert at han vil blive lige så
dejlig og velopdragen som Meck og som min Asia var. Han skal jo bare
lige lære det først det lille pjok. Du har fået noget at se til, men
er det ikke *dejligt*.

Knus også til Cassius

Tove :)

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 10:39

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i

> [...]
> og velopdragen som Meck og som min Asia var. Han skal jo bare lige lære
> det først det lille pjok. Du har fået noget at se til, men er det ikke

Hejsa Tove, tak for din hilsen
Jeg har skam set et par beskeder på bloggen - de ligger inde sammen med
kommentarene.. Det er rigtig hyggeligt, når der ligger en besked derinde.
Sjovt at vide, at der er nogen, der følger lidt med

Jo, Cassius bliver med garanti en dejlig hund. Han er lavet af godt
materiale og viser sig som en skøn hvalp.... Vi skal henover alt det her
dominans, så han ikke behøver at beskæftige sig med det mere, og så er det
bare fremad

CH

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 14:25

C.H skriblede bla:
>Vi skal henover alt det
> her dominans, så han ikke behøver at beskæftige sig med det mere>

Vil gerne have opskriften på det tak

Du kan socialicere den men tror ikke på at dens trang til at dominere
forsvinder.
Ovenstående hvis vi snakker dominans overfor andre hanhunde.
Dertil er schæfere alt for ligeglade med andre hunde.
Har haft mange schæfere og de gider som regel ikke at beskæftige sig med
andre end deres egen race

Ovenstående er en generalisering

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 10:29

C.H skriblede bla:
> [...]
> når han er rigtig voldsom, så er jeg også hård. Og det er altså at
> lægge ham ned og holde ham fast. Jeg kigger ham i øjnene og siger -
Ja sådan gjorde jeg også men der skal nok være nogen der ikke bifalder det

de har som regel heller ikke en schæferhan

Tillykke med det lille pus.
Min lille basse på 50 kg og 74 cm i højden er også utroligt dominerende og
har været det altid.
Tror ikke du skal være for hård ved ham så længe han er lille.
Han finder hurtigt ud af at du er lederen og så vil han gradvist bøje sig
for "overmagten",
således at du blot kan nøjes med små kommandoer.
Stort set de fleste kommandoer jeg bruger er efterhånden lydløse dvs jeg
nøjes med håndbevægelser som regel.
men du skal ikke regne med at den sådan umiddelbart vil lystre andre end dig

Der er "kun" en leder for en schæfer og det er dig din kone vil den elske
men løbe om hjørner med hvis den kan.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 10:36

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> dig
>
> Der er "kun" en leder for en schæfer og det er dig din kone vil den elske

Det er mig, der er konen ;)
Vi havde nu ingen problemer med at lære den gamle schæfer, at der er to
ledere i familien og det skal også nok lykkes denne gang...
Det handler lige nu om grænsesætning - og han er meget voldsom det lille
myr - angriber gerne, gør og knurrer når han bliver irettesat... Jo, det er
en lille vildbasse Til at starte med havde han kun den adfærd overfor
mig, som han er mest sammen med, men nu begynder den også overfor min mand.
Det føles svært at nøjes med de små irettesættelser, når han hidser sig
sådan op

Til gengæld har vi også fået en ualmindelig arbejdsvillig og lærenem hund.
Han kan koncentrere sig og er rigtig hurtig til nye tricks. Det er egentlig
ret sjovt - han har lært at dække, men lystrer dårligt på kommandoen uden et
håndtegn. Det lystrer han til gengæld fint på uden kommandoen

CH

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 10:59

C.H skriblede bla:

> Det er mig, der er konen ;)

Nå ja det havde jeg glemt
Så er det måske også dig der skal træne med ham ?

> Vi havde nu ingen problemer med at lære den gamle schæfer, at der er
> to ledere i familien og det skal også nok lykkes denne gang...

Ja det kan lade sig gøre hvis i er lavet af det samme stof
Min kone har så ikke lige det i sig.
Hunden elsker hende over alt på jorden og hun er den der får den største
velkomst, men hunden ved så at jeg ikke vil have det der voldsomme.

> Det handler lige nu om grænsesætning - og han er meget voldsom det
> lille myr - angriber gerne, gør og knurrer når han bliver
> irettesat... Jo, det er en lille vildbasse

Kender det alt for godt
Sådan en dominant schæferhan kan være bisset

> [...]
> nu begynder den også overfor min mand. Det føles svært at nøjes med
> de små irettesættelser, når han hidser sig sådan op

Ja han skal jo lære grænserne det ville hans mor jo også lære ham, og jo
tidligere jo bedre

> [...]
> er egentlig ret sjovt - han har lært at dække, men lystrer dårligt på
> kommandoen uden et håndtegn. Det lystrer han til gengæld fint på uden
Fordelen ved schæfer er at de som regel lærer hurtigt

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 14:21

> C.H skriblede bla:

> Nå ja det havde jeg glemt
> Så er det måske også dig der skal træne med ham ?

Det er min mand, der går på træningsbanen med ham - men eftersom jeg
arbejder hjemme, er det mig, der øver mest med ham.

> Ja det kan lade sig gøre hvis i er lavet af det samme stof

Det er vi ikke - jeg er nok mere skrap end han er - tilgengæld dufter han så
af testosteron . Jeg tror, det er en udemærket kombi

> Kender det alt for godt
> Sådan en dominant schæferhan kan være bisset

Det må man sige - men det er jo heldigvis også noget af det, der gør det
sjovt, ikke sandt?

> Ja han skal jo lære grænserne det ville hans mor jo også lære ham, og jo
> tidligere jo bedre

Ja, det er også mit udgangspunkt - men det er tolv år siden vi sidst havde
hvalp - måske der var ny viden jeg ikke var klar over

> Fordelen ved schæfer er at de som regel lærer hurtigt

Ja for søren da - når man nu synes, det er sjovt at have en hund, der kan og
vil ting

CH

Fra : Leyna

Dato : 06-10-06 11:10

On Fri, 6 Oct 2006 11:36:00 +0200, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

>"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

>Det er mig, der er konen ;)

Ups, der gjorde du vist i nælderne, hva' John? *LOL*

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-10-06 12:24

> Ups, der gjorde du vist i nælderne, hva' John? *LOL*
>
> --
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen
-----

det gør nok ikke så meget, han er jo så behåret i det område, så han vil
ikke mærke spor..((-:
mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 12:43

Torben og Marie-louise Ager skriblede bla:

> det gør nok ikke så meget, han er jo så behåret i det område, så han
> vil ikke mærke spor..((-:
Så er kvinderne OT igen hva

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 12:42

Leyna skriblede bla:

> Ups, der gjorde du vist i nælderne, hva' John? *LOL*

Nej jeg vidste det men havde glemt det
Normal praksis med en sådan karl er at de hvis det drejer sig om en meeeeget
dominant hanhund så er det manden de lystrer.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-06 11:34

C.H skrev:
> [...]
> tingene på plads fra starten, så jeg vil gerne høre hver en erfaring I måtte

Hej,

Jeg har svært ved at se hvordan en 8 ugers hvalp kan udvise dominans.
Jeg har aldrig oplevet forsøg på dominans fra de to schæfere jeg har
haft. Hvordan giver denne dominans sig udslag?

Jeg mener det er begrænset hvilken lydighed man kan forlange af en 8
ugers hvalp, som her fuld knald på, men der skal selvfølgelig sættes
nogle grænser. Hvad fortæl hvad det rent praktisk er for nogle
problemer du kæmper med, så kan det være jeg har nogle input.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 12:48

Søren LH skriblede bla:

> Jeg har svært ved at se hvordan en 8 ugers hvalp kan udvise dominans.
> Jeg har aldrig oplevet forsøg på dominans fra de to schæfere jeg har
> haft. Hvordan giver denne dominans sig udslag?

Nu valgte de den mest dominerende hvalp i flokken så vidt jeg husker.
Deraf ordet.
Jo da en 8 ugers hvalp kan da sagtens dominere hele flokken

Har du aldrig mødt en dominerende "hanschæfer" Søren?
Nu har du så kun haft tæver, og jeg skulle hilse og sige at der er dag og
nat til forskel.
Min er så dominerende at den kan lugte når en kvinde er bange for den og så
letter den ben op af hende.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 14:34

> Søren LH skriblede bla:

> Nu valgte de den mest dominerende hvalp i flokken så vidt jeg husker.

Det gjorde vi nu ikke - den mest dominerende han skal i træning som
politihund - han havde førertrøjen på, men var kompetent i den
Hvis der skal etableres yderligere hieraki, så var han enten 3, 4 eller 5. i
flokken på ni.

> Jo da en 8 ugers hvalp kan da sagtens dominere hele flokken

Jeg er enig med dig i, at en hvalp med lethed kan dominere flokken - det
sker ofte. Men i denne flok var de faktisk påfaldende homogene.

> Min er så dominerende at den kan lugte når en kvinde er bange for den og
> så letter den ben op af hende.

ADRR.. Hanhundetis stinker grufuldt!!!! Det kan jeg garantere at Cassius
aldrig kommer til overfor mig .

CH

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 14:35

jopa wrote:
> Min er så dominerende at den kan lugte når en kvinde er bange for den
> og så letter den ben op af hende.

Det har jeg selv oplevet 2 gangen med små pishunde,
tror du ikke nærmere at det er fordi at Milo er en lille pishund rent psykisk

/Jens (hvis hunde ikke besørger på mennesker)

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 14:39

pwh skriblede bla:

> Det har jeg selv oplevet 2 gangen med små pishunde,
> tror du ikke nærmere at det er fordi at Milo er en lille pishund rent
> psykisk
Milo er en lille pishund.
Han har nu kun gjort det en gang men er bekendt med at de kan finde på det.
De lugter jo hurtigt angst
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 15:26

> Milo er en lille pishund.
> Han har nu kun gjort det en gang men er bekendt med at de kan finde
> på det. De lugter jo hurtigt angst

Tror du ikke bare det er din tolkning at det var angst,
de 2 pishunde der har tisset op af mig var jeg ikke ligefrem frygtsom overfor.

Huskede du at give Milo en balle for det, eller syntes du bare det var sjovt.
Man kan jo ikke ligefrem kaldedet acceptapel opførsel at han pisser op af folk.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 15:32

pwh skriblede bla:

> Huskede du at give Milo en balle for det, eller syntes du bare det
> var sjovt. Man kan jo ikke ligefrem kaldedet acceptapel opførsel at
> han pisser op af folk.

Hun var angst eller også var hun menstruel.
Han snusede hende voldsomt i skridtet hvorefter han pissede på hende.
Det var pinligt og ja jeg skældte ham ud, men de 2 andre der overværede det
hylede af grin.
Hende der blev pisset på var ansat i hundepensionen og kunne ikke komme i
nærheden af ham i de 10 dage han var der.
Hende kunne han ikke lide.

Efter sigende forsøgte hun ihærdigt at blive gode venner med ham uden
resultat fortalte de da jeg hentede ham.
Ejerne af pensionen som er schæferfolk har oplevet det før.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 15:34

> Hun var angst eller også var hun menstruel.
> Han snusede hende voldsomt i skridtet hvorefter han pissede på hende.
> Det var pinligt og ja jeg skældte ham ud, men de 2 andre der
> overværede det hylede af grin.

Det var da synd for damen, men godt at du irettesatte Milo.

> Hende der blev pisset på var ansat i hundepensionen og kunne ikke
> komme i nærheden af ham i de 10 dage han var der.
> Hende kunne han ikke lide.

Milo er mærkelig.

> Efter sigende forsøgte hun ihærdigt at blive gode venner med ham uden
> resultat fortalte de da jeg hentede ham.
> Ejerne af pensionen som er schæferfolk har oplevet det før.

Schæfere er mærkelige.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 15:51

pwh skriblede bla:

> Det var da synd for damen, men godt at du irettesatte Milo.

Ja da klart det er ikke så smart.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-10-06 14:48

> [...]
> psykisk
>
> /Jens (hvis hunde ikke besørger på mennesker)

ha..engang til træning, var der en mand med en alaskan malemute, en ret
egenrådig størrelse..han irettesatte hunden på et tidspunkt, og den svarede
ved at pisse ham op ad benet..om der var latterbrøl?..jo tak.. den arme ejer
havde besvær med at finde en grimasse der kunne passe..LOL..

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 15:01

> [...]
> den svarede ved at pisse ham op ad benet..om der var latterbrøl?..jo
> tak.. den arme ejer havde besvær med at finde en grimasse der kunne

Ha jeg kender en der ligger i ske med sin hund, og den pisser ham på ryggen.
Den dominerer ham også i den grad
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 15:30

> Ha jeg kender en der ligger i ske med sin hund, og den pisser ham på
> ryggen. Den dominerer ham også i den grad

Ham kender jeg også, en rigtig underhund
Men skal ret værer ret, er det nu Angel der ligger med ryggen til
mig hvis hun skal putte, så ned af ryggen kan hun ikke pisse mig

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-10-06 15:30

> Ha jeg kender en der ligger i ske med sin hund, og den pisser ham på
> [...]

forskellen er vel bare, at den omtalte herre kan lide det..han er sikkert en
af disse typer der tænder på den slags gris..(-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 15:37

> forskellen er vel bare, at den omtalte herre kan lide det..han er
> sikkert en af disse typer der tænder på den slags gris..(-;
>
> mvh. marie

Og hvad er der så galt i det, nogen kan lide at blive slikket i hovedet
af deres hunde, andre kan lide at blive pisset ned af ryggen af dem

/Jens

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 15:28

> [...]
> den svarede ved at pisse ham op ad benet..om der var latterbrøl?..jo
> tak.. den arme ejer havde besvær med at finde en grimasse der kunne

Det har jeg oplevet at en Boxerhan gjorde op af sin ejer,
han blev skruphysterisk.
Vi andre kunne heller ikke rigtigt finde en passende grimasse

/Jens

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 14:38

> Nu valgte de den mest dominerende hvalp i flokken så vidt jeg husker.
> Deraf ordet.
> Jo da en 8 ugers hvalp kan da sagtens dominere hele flokken

Det samme valgte jeg Angel ud fra, hun tævede alle hannerne i flokken
Hun er også rimeligt dominerende som voksen, jeg skal da værer over hende
for at hun ikke skal blive for meget af en bitch

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-06 17:27

> [...]
> Deraf ordet.
> Jo da en 8 ugers hvalp kan da sagtens dominere hele flokken

At den dominerer sine søskende er noget andet, men C.H. talte om at Cassius
dominerer hende selv.

> Har du aldrig mødt en dominerende "hanschæfer" Søren?

Næh, det tror jeg ikke, hvis du mener dominerende overfor ejeren. Jeg har
mødt hunde der var frække og ulydige (godt nok ikke schæfere) men jeg kan
ikke se det har noget med dominans at gøre.
Men du meget gerne fortælle mig hvordan en 8 ugers hanhvalp dominerer sin
ejer, for jeg er som sagt total uerfaren på det område, og det ikke ser ud
til at C.H. har til hensigt at oplyse mig på det punkt.

> Nu har du så kun haft tæver, og jeg skulle hilse og sige at der er dag og
> nat til forskel.

Det kan være.
Vizlas far har været danmarksmester 2 gange. Ejeren har fået en af Vizlas
brødre, som skal afløse den gamle hund hen ad vejen. Da jeg hentede Vizla,
da hun var 8 uger, gik hun sammen med "den kommende danmarksmester" og et
par andre, og det var Vizla der bossede dem alle sammen.
Af de sidste tre hanhunde vi har mødt her i kvarteret, har de to underkastet
sig hende og hun kom i klammeri med den tredie.
Men derfor kan de da godt være som dag og nat.

Det undrer mig i øvrigt at C.H. ikke har svaret på mit spørgsmål om hvordan
dominansen giver sig udtryk. Men ud fra et andet af C.H.s indlæg får man
indtryk af at problemet med Cassius er at den bider i alt. Hvis det er det,
der er tilfældet, var min fornemmelse jo rigtig - det har intet med dominans
at gøre. Det er en drift de fleste hvalpe har, og den er så stærk at det
ikke er noget man kan forlange af et lille kræ der kun har levet i 8 uger at
den skal kune styre (De fleste forlanger det dårlig nok af deres børn på
5-10 år i vore dage).

Til C.H.: Se tråden "hvalp der snapper meget" fra 22/9.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 18:53

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok af deres børn på 5-10 år i vore dage).
>
> Til C.H.: Se tråden "hvalp der snapper meget" fra 22/9.

Jeg har faktisk svaret dig længere oppe i tråden.....
Det drejer sig selvfølgelig ikke om at hunden bider i alting, det skal de jo
gøre i den alder... Det drejer sig tydeligt om aggression og dominans....
Det mest indiskutable tegn er, at han pinker os... Men der står lidt mere i
mit tidligere svar

CH

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 18:57

se mit svar klokken 15.29

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-06 19:21

> [...]
> jo gøre i den alder... Det drejer sig tydeligt om aggression og
> dominans.... Det mest indiskutable tegn er, at han pinker os... Men der

OK, har overset det indlæg. Jeg har nok fået det mærket "læst" uden at det
var læst.

Det har jeg ingen erfaring med, det lyder godt nok som et ekstremt tilfælde
af dominans. Her må andre rådgive

Men min umiddelbare indskyldelse er godt nok at ignorere det [tigeren lader
sig ikke mærke med at musen leger med dens hale ], gå ind i hunden, lade
som om den er luft, og i øvrigt bruge hundlytterens metoder (som har været
vendt her mange gange). Men som sagt, der er andre der er større eksperter
her.

Ja, der er lidt at arbejde med, held og lykke med hvalpen .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 19:26

Søren LH skriblede bla:
> At den dominerer sine søskende er noget andet, men C.H. talte om at
> Cassius dominerer hende selv.

Den dominans jeg kender til er den hunden udøver overfor artsfæller.
Skrev jeg vist også.

En hund kan sagtens også forsøge at dominere andre familiemedlemmer.
Eller måske nærmere skide dem et stykke

Det hele bunder i lederegenskaber som altid.
Vi har set det så tit i diverse hundeprogrammer hvor resultatet har været af
med klodserne
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-06 19:33

> [...]
>
> Det hele bunder i lederegenskaber som altid.
> Vi har set det så tit i diverse hundeprogrammer hvor resultatet har været

Ja, jeg kender også nogen der lige har fulgt det råd. Mange synes et mene at
kastration kan erstatte lederskab, opdragelsee og aktivering af hunden - en
sørgelig udvikling.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 19:45

Søren LH wrote:
> Jeg
> har mødt hunde der var frække og ulydige (godt nok ikke schæfere)

Så kan du da ikke have mødt ret mange schæfere.

/Jens (der har mødt flere ulydige schæfere)

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 14:30

"Søren LH" <slh@city.dk> skrev i en meddelelse

[...]

CH:
Dominansen viste sig i kuldet for flere uger siden, og jeg tror skam, det er
ganske naturligt.

Søren skrev:
[...]

Vi ser den ved, at han viser aggression når han bliver irettesat. Der er en
tydelig forskel, når adfærden skifter fra vild leg/leg til
aggression/dominans.
Ved almindelig leg bruger vi NEJ og afledning, når han laver numre - men når
han først hidser sig op, så virker afledning ganske enkelt ikke. Jo - en
godbid, men jeg vil nødig belønne dårlig adfærd.
En anden ting, der også er tydligt tegn på dominans, som han lige er begyndt
på - han pinker (Er der noget pænt ord for det????????? ) når han kan
komme afsted med det - specielt i forbindelse med, at vi har haft en lille
konflikt...

glæder mig til at høre nærmere

CH

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-06 21:00

> [...]
> begyndt på - han pinker (Er der noget pænt ord for det????????? ) når
> han kan komme afsted med det - specielt i forbindelse med, at vi har haft

Hej,

Her er alligevel en metode til at få lederskabet tilbage fra en hund. Det
hedder Hundelytterens metode:

Følgende regler indføres:

- Ingen aktiviteter sker på hundens initiativ - alle aktiviteter sker alene
på dit initiativ.

- Det er dig der tager initiativ til at der skal kæles eller leges, og det
er dig der stopper igen.

- Når du leger med hunden, sker det med "dit" legetøj, som lægges væk igen
når legen er færdig. Hunden har sit eget legetøj, men det bruges aldrig når
du og hunden leger sammen.

- Når du færdes i huset, og ikke har taget initiativ til kontakt, er hunden
"luft". Er den i vejen går du ind i den (den lærer at flytte sig).

- Du, og ikke hunden, bestemmer når den skal ud i haven.

- Ingen belønning af tiggeri.

- Hunden går ikke forrest, når der gås tur.

- Du bestemmer når der skal snuses på gåturen, og når snusning er slut.

- Hunden trækker aldrig dig af sted i en stram line.

- Hvis hunden reagerer på noget på gåturen, er du uanfægtet.

- Hunden går ikke forrest ud og ind ad døren (hus, bil m.v.).

- Når du er ude, hvor hunden løber frit, er det dig der bestemmer retning.
Af og til skifter du retning, når det er uventet for hunden.

- Hvis hunden ikke kommer når der bliver kaldt får den én, max. 2 chancer.

- Hunden kommer ikke i møblerne.

- Hunden er ikke i soveværelset når der soves.

- Hunden er "luft" når man genforenes efter adskillelse, indtil stress har
lagt sig.

- Al irettesættelse, anvisning og generel adfærd i øvrigt fra ejerens side
er præget af RO. Ro er enormt sejt i hundeverdenen.

- Konsekvens er et must. Kan 100% ikke opnås, så i hvert fald 99%.

- Lydighedstræning er af det gode (positive metoder i den alder). Stresser
hunden meget, ville jeg holde mig til godbidsbaseret træning.

Når lederskabet er tilbage hvor det skal være, og er stabilt der, kan man
langsomt fire på nogle af reglerne.

Måske det er noget du kan bruge?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 21:22

Søren LH skriblede bla:

> Her er alligevel en metode til at få lederskabet tilbage fra en hund.
> Det hedder Hundelytterens metode:

Altsammen kan jeg tilslutte mig og bruger selv i opdragelsen, men vi skal
skelne mellem brugshunde og alm tæppetissende sofakæledyr.
Folk der primært har hunden som kæledyr vil slet ikke kunne gå ind for disse
regler, og vil kalde en sådan opdragelse totalitær
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-06 05:27

> Søren LH skriblede bla:

> Altsammen kan jeg tilslutte mig og bruger selv i opdragelsen, men vi skal
> skelne mellem brugshunde og alm tæppetissende sofakæledyr.

Ikke enig. Enhver hund, der tror den er leder, er en pestilens.
Og nogle hunde tror de har ansvaret for flokken uden at de ønsker det, det
er faktisk synd.
I øvrigt er C.H.s hund jo en schæferhan af brugslinie. Hvis han tror han er
leder når han bliver stor, bliver han en umulighed til den tid.

> Folk der primært har hunden som kæledyr vil slet ikke kunne gå ind for
> disse regler, og vil kalde en sådan opdragelse totalitær

Har man ingen problemer med sin hund kan man jo bevare "demokrati" på en del
af punkterne. Eller indføre det når hunden har forstået hvem der styrer
show'et, og er blevet stabil i sin forståelse.

Men der findes da sikkert andre metoder, det her er ganske rigtigt fy-fy i
visse kredse.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 07-10-06 09:25

Søren LH skriblede bla:

> Ikke enig. Enhver hund, der tror den er leder, er en pestilens.
Rigtigt men de fleste mennesker der blot har et lille kæledyr har ikke
interesse i den form for opdragelse.
Mange af dem behandler dem som børn.

Mener at specielt skarpe store hunde som schæfer kræver konsekvens.
Den form for konsekvens jeg bruger med bla at jeg går først ud af døren ,
ingen adgang til soveværelse, ignorering osv den vil ikke være populær hos
de fleste ej heller herinde.
Men mener at det er nødvendigt specielt med en så dominant hund som jeg har.
Hvis den ikke kendte sin plads kunne jeg ikke have den med nogen steder.

> Men der findes da sikkert andre metoder, det her er ganske rigtigt
> fy-fy i visse kredse.

100 %
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-06 09:52

> Søren LH skriblede bla:

> Rigtigt men de fleste mennesker der blot har et lille kæledyr har ikke
> interesse i den form for opdragelse.

Menn det er så heller ikke nødvendigt overfor alle hunde.

> Mange af dem behandler dem som børn.

Mange børn kunne også have godt af at være lidt mindre "leder"

> [...]
> ingen adgang til soveværelse, ignorering osv den vil ikke være populær hos

Enig, Vizla må også leve under de her totalitære forhold.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 07-10-06 10:44

Søren LH skriblede bla:

> Mange børn kunne også have godt af at være lidt mindre "leder"

Ja da skrækkeligt at komme til en familie hvor børnene har overtaget.

Vi holder hund på forskellige måder
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 09-10-06 09:12

On Sat, 7 Oct 2006 11:43:43 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Vi holder hund på forskellige måder

Nemly, og det der er rigtigt for den ene behøver ikke at være rigtigt
for den anden.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-10-06 17:33

> Nemly, og det der er rigtigt for den ene behøver ikke at være rigtigt
> for den anden.

Nemlig,

Det jeg skrev var en opskrift hvis man skal have genetableret lederskabet.
Hvis man ikke har problemer med hunden er der ikke grund til at ændre noget.

Mvh.
Søren

Fra : Leyna

Dato : 09-10-06 09:09

On Fri, 6 Oct 2006 21:59:39 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>- Du, og ikke hunden, bestemmer når den skal ud i haven.

Og hvis man så ikke letter måsen så sk*der hunden på gulvet?

>- Hvis hunden ikke kommer når der bliver kaldt får den én, max. 2 chancer.

Og hvad så?

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 09-10-06 16:04

> Og hvad så?

Så går man fra den.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-10-06 17:10

On Mon, 9 Oct 2006 17:03:55 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Så går man fra den.

Og det skulle hjælpe på at den lystrer fremover?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 09-10-06 18:06

> Og det skulle hjælpe på at den lystrer fremover?

Det er en genial måde at træne indkald på, det er da
sådan jeg har opdraget mine hunde.
Jeg nægter simpelthen at stå og råbe efter en hund, så de
lærte ret tideligt at hvis de ikke kom når der blev kaldt,
så gik jeg simpelthen min vej.
Angel var den mest stædige i den retning, der måtte jeg
tit stå og gemme mig ret længe før hun kom luskende

Idag har jeg aldrig problemer med det, de følger pr automatik
mig hvor jeg går, jeg kalder yderst sjældent på dem,
jeg går bare og så følger de efter.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 09-10-06 21:00

On Mon, 9 Oct 2006 19:06:10 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det er en genial måde at træne indkald på, det er da
>sådan jeg har opdraget mine hunde.

Det synes Vaks så osse, for det er sørme rart når kællingen (mig) ikke
står og råber efter ham, men han kan få lov til at snuse i fred... og
så kommer han hjem, når han er blevet træt af det. Personligt synes
jeg da ikke det er optimalt, go det har ikke hjulpet på hans
"hørelse".
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 10-10-06 05:15

> [...]
> så kommer han hjem, når han er blevet træt af det. Personligt synes
> jeg da ikke det er optimalt, go det har ikke hjulpet på hans

Det skal sikkert trænes målrettet og konsekvent fra hvalpeben af,
det har jeg gjort med mine med stort held i den retning

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 09-10-06 17:31

> Og hvis man så ikke letter måsen så sk*der hunden på gulvet?

Hvis den skal sk*** må man hellere lukke den ud. Vent med at indføre dette
til du kender hundens sk***vaner og til den har lært at sk*** ude. D.v.s.
vel ved en 12 uger, man det ved man bedst selv med sin egen hund.

> Og hvad så?

1) Gå væk

eller:

2) Hente hunden.

Og ingen belønning.

Samt

Gå tilbage i træningen til kortere afstand, mindre belastning, bedre
godbidder, eller hvad der skal til for at hunden kommer første gang.

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 06-10-06 13:17

"C.H"
> [...]
> valgt at graduere det lidt - når han er rigtig voldsom, så er jeg også
> hård. Og det er altså at lægge ham ned og holde ham fast.

tillykke med den nye hvalp, (nu får jeg nok "tæv") men jeg mener slet ikke
man skal have bryde/slås kampe med sin hvalp, afled den og leg evt. med en
bamse eller bold, for husk en besejret hvalp er ikke ensbetydende med den
også lader sig besejre når den bliver kønsmoden, en tæve slås heller ikke
med sine hvalpe, et blik eller en vist tand er nok til at få respekt og hun
styre med lethed 9-10 frække hvalpe.
Hanne

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-10-06 14:34

Hm <mishama@hongnet.dk> wrote:
> [...]
> kønsmoden, en tæve slås heller ikke med sine hvalpe, et blik eller
> en vist tand er nok til at få respekt og hun styre med lethed 9-10

LOL Jeg kan lige se det for mig. CH iført morgenkåbe, dræberblik
og blottede tænder, mens en lille fræk pelsbylt sidder på gulvet og
griner.

Trøst dig med CH, at når du kunne få Meck opdraget til at blive den
dejlige og lydige hund han var, så varer det såmænd nok ikke så længe
inden Cassius også lærer det. Du er jo parat til at give ham al den
kærlighed han fortjener, og med det kan man nå langt - meget langt
endda. Der er jo ikke to schæfere der er ens, så han skal nok fatte
meningen med det hele. Man kommer godt nok langt med tålmodighed.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 14:47

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i

> LOL Jeg kan lige se det for mig. CH iført morgenkåbe, dræberblik og
> blottede tænder, mens en lille fræk pelsbylt sidder på gulvet og griner.

hahaha!!!, ja billedet er skam ganske autentisk bortset fra en detalje...
Hunden sidder ikke og griner, den bider i enten tæerne eller morgenkåben
(som midlertidigt er taget ud af brug - fristelsen er tilsyneladende AL for
stor )

> [...]
> Der er jo ikke to schæfere der er ens, så han skal nok fatte meningen med
> det hele. Man kommer godt nok langt med tålmodighed.

Uha jo, jeg er også ganske sikker på, at han bliver en dejlig hund. Men der
er jo løbet meget vand i åen siden vi havde hvalp sidst, og måske der var
nogle guldkorn, jeg kunne bruge til den praktiske oplevelse
Hvis man kan undgå frustrationer, så gør man jo det, ikke sandt

CH

Fra : C.H

Dato : 06-10-06 14:41

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse .

> [...]
> ikke med sine hvalpe, et blik eller en vist tand er nok til at få respekt
> og hun styre med lethed 9-10 frække hvalpe.

Hejsa Hanne!
I teorien er jeg da tilbøjelig til at være enig med dig - men den holder
kun, når det er leg og ikke aggression, det handler om.
Angående moderens forhold til sine hvalpe - jeg mener ikke det kan
sammenlignes. Lederskabet er der ingen tvivl om i forholdet mellem tæven og
hendes hvalp på otte uger. Her er hendes ord allerede lov. Det er ikke
tilfældet med hvalpen og os. Vi skal etablere et lederskab og det vil den
selvfølgelig forsøge at udfordre fra Day one...
I øvrigt sætter en hundemor hvalpen voldsomt på plads, hvis den overskrider
hendes grænser. Den tager hele hvalpens hoved i munden og får den til at
vælte, nogle gange holder hun den ovenikøbet nede - eller napper den med
fortænderne.
I øvrigt vil en hvalp blandt voksne hunde i flokken høre en masse
irettesættelser fra de øvrigt tæver i form af knurren og gøen - og
markering. (I en flok vil alle hundene i øvrigt tage ansvar for hvalpene i
denne alder - ikke kun moderen. Hun har IKKE kontrol over otte-ni hvalpe.
Hun forsøger at holde sig i baggrunden på dette stadie og overlade
opdragelsen til andre).

CH

Fra : Hm

Dato : 06-10-06 18:37

.. Hun har IKKE kontrol over otte-ni hvalpe.
> Hun forsøger at holde sig i baggrunden på dette stadie og overlade
> opdragelsen til andre).

Kan kun svare "nåh" det var min tæve åbenbart ikke klar over, hun var hele
tiden klar over hvor de var og hvad de havde gang i og var der en der var
for fræk eller en der holdt sig lidt i baggrunden var hun der for at
irettesætte eller for at give den usikre hvalp lidt mere selvtillid, og det
var lige til de rejste hjemmefra, og overfor den hanhvalp jeg beholdte har
hun aldrig og jeg skriver aldrig vist nogen tegn for magt, kun et blik og en
tand som jeg skrev og han kunne godt være strid engang imellem, men det
ordnede hun uden problemer og han blev en dejlig selvsikker hund .
Hanne

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-10-06 16:10

jopa wrote:

> Hun var angst eller også var hun menstruel.
> Han snusede hende voldsomt i skridtet hvorefter han pissede på hende.

Har Milo endelig lært at løfte ben? Det må han jo have, for ellers
er den eneste måde han kan pisse på hende jo ved at ligge ovenpå
hende. Til lykke!

> Det var pinligt og ja jeg skældte ham ud, men de 2 andre der overværede det
> hylede af grin.

Det må have set sjovt ud.

> Hende der blev pisset på var ansat i hundepensionen og kunne ikke komme i
> nærheden af ham i de 10 dage han var der.

Er der ret mange der kan det uden rustning?

> Ejerne af pensionen som er schæferfolk har oplevet det før.

Ja, så har de sikkert oplevet lidt af hvert..

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 16:20

Kim Christensen skriblede bla:

> Er der ret mange der kan det uden rustning?

Ja da selv dig hvis du først er godkendt

ps du må selvfølgelig ikke kommentere dens ben

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 16:55

> Ja da selv dig hvis du først er godkendt

Det er vel nærmere en dykkerdragt man skal have på

/Jens

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 16:54

> Har Milo endelig lært at løfte ben? Det må han jo have, for ellers
> er den eneste måde han kan pisse på hende jo ved at ligge ovenpå
> hende. Til lykke!

*LOL*
Self har Milo bare sat sig og tisset på hendes sko, det var nok mere
Milo de andre grinede af end det var den stakkels dame

/Jens (hvis hunde begge letter flot ben)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-10-06 17:09

> /Jens (hvis hunde begge letter flot ben)
>--

GG..har milo grimme ben? det er måske derfor han sætter sig..
GGG....
mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 06-10-06 17:24

> GG..har milo grimme ben? det er måske derfor han sætter sig..
> GGG....
> mvh. marie

Ordkløver
Milo tror vel bare han er en tæve,
Angel letter vel ben fordi hun tror hun er en hanhund

/Jens (som heller ikke letter ben)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-10-06 17:37

> Ordkløver
> Milo tror vel bare han er en tæve,
> Angel letter vel ben fordi hun tror hun er en hanhund
>
> /Jens (som heller ikke letter ben)
>------

eller også er det fordi at arme milo ikke kan komme til for john, der
absolut skal demonstrere, hvem der har de længste hår..LOL!... så enten vil
han ikke gøre john til grin, eller også ved han, at han har tabt på
forhånd..(-;

mvh. marie - hvis tæve sætter sig som en dame bør..

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 19:20

> [...]
> absolut skal demonstrere, hvem der har de længste hår..LOL!... så
> enten vil han ikke gøre john til grin, eller også ved han, at han har

Jeg har fået ordre på at sidde ned når jeg p..... fordi jeg ryster den så
voldsomt.
Jeg nægter at sidde med den neddykket i vand
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-10-06 20:25

> [...]
> voldsomt.
> Jeg nægter at sidde med den neddykket i vand

ROFL..

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 06-10-06 20:34

Torben og Marie-louise Ager skriblede bla:

> ROFL..
>
> mvh. marie

Er det ikke herligt som Jens kan få alle indlæg til at blive OT
Men ok det er vel også dominans når konen beordrer en til at sidde ned
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-10-06 20:51

--
jeps, og dyb respekt for kvinden når du gør det hun beder om..GG..eller
angst måske?

mvh. marie

Fra : Coppi

Dato : 06-10-06 19:15

"Hej.

Nu er jeg kvinde og har rottweilere og jeg kan så absolut ikke på nogen
måder slås med sådan et bæst.

Jeg mener, at du ved, at lægge ham ned og holde ham, lærer ham at slås,
afled ham i stedet for. Han skal ikke lære, at slås og det lærer du ham.

Min 9 årige han var af samme type og har et hidsigt temperament, men hvis
han hidser sig for meget op er det bare, at spørge om han vil have en kiks
eller lukke døren op til køleskabet.
Det kan godt være at du kan tumle ham , men hvad med resten af familien, det
er skråplan.

Undskyld, men det er altså lidt macho, det du gør !!!!!!!!!
coppi

Fra : Kim H.

Dato : 06-10-06 20:16

> [...]
> Så - i forhold til dominans hos en otteugers hvalp - jeg vil jo gerne
> sætte tingene på plads fra starten, så jeg vil gerne høre hver en erfaring

Du kan fint "slås" med ham, for der er en stor fornøjelse for hunden og
sikkert også for dig, når så du mener han bliver for voldsom afbryder du
legen gerne med et NEJ, og så var det det, så viser du hunden at i
leger/slås kun fordi du (flokføren) syntes det var i orden, og ikke fordi
han havde lyst.
Du skal bestemmer hvor højt han skal ha' lov at "køre op" under jeres leg,
og når du mener det er nok, så skal du afbryder legen, så der ingen tvivl er
om, at du bestemte at det sluttede.

Jeg slås selv med min og vi går meget langt, for det er noget af det jeg
elsker ved hanhunde, at de som hvalpe bare skal ha' brændt noget krudt af,
men efterhånden som de bliver ældre, lægger de mere i det end bare kampen,
for der så begynder de at måle deres styrke op mod din.
Der er ikke noget bedre end når hunden står klar lørdag morgenen og venter
på den mindste lille "provokation" for at ha' en undskyldning til at "fare
på dig", så han kan vise hvor "farlig" han er og lige se om det er i dag,
han er blevet stærk nok til at klare den gamle

Det skal helst være lørdag morgen her i huset, for der skal sengetøjet
skiftes alligevel, så der kommer konen ikke midt i det hele, og skælder mig
ud over hunden er i sengen, så vi begge må luske ud i gangen og lægge os,
for det ødelægger lidt billedet af mig som flokføre, som jeg prøver at vise
hunden

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-06 21:17

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Hej,

Alt det med at sige NEJ til hunden hele tiden er ikke det rigtige til så
lille en hvalp. Man kan ikke forlange så meget lydighed af en lille
størrelse der kun har været på jordens overflade i to måneder. Metoden er
afledning, samtidig med et roligt "nej", så han hen ad vejen forstår hvad
det betyder.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-06 21:25

> [...]
> afledning, samtidig med et roligt "nej", så han hen ad vejen forstår hvad

Indlægget kom ind et forkert sted - det er selvfølgelig til C.H.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 07-10-06 16:17

> [...]
> afledning, samtidig med et roligt "nej", så han hen ad vejen forstår hvad

Helt enig, alt andet får du ikke noget godt ud af. Lav evt. en hundegård
hvor hvalpen kan være engang imellem, når det bliver for meget.

Fra : Kim H.

Dato : 07-10-06 19:59

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig, alt andet får du ikke noget godt ud af. Lav evt. en hundegård
> hvor hvalpen kan være engang imellem, når det bliver for meget.

Jeg ville aldrig smide en 8 ugers hvalp i hundegård som "straf" for at lege
for voldsomt, det handler om at stoppe legen, når den bliver for voldsom, og
så aflede hunden med noget andet.

En hundegård er en ok ting, men hunden skal forbinde den med noget godt, og
en 8 ugers hvalp finder intet godt i at blive lukket inde der alene, fordi
far og mor vil ha' fred.

Kim

Fra : Winther

Dato : 08-10-06 00:36

> [...]
>
> En hundegård er en ok ting, men hunden skal forbinde den med noget godt,
> og en 8 ugers hvalp finder intet godt i at blive lukket inde der alene,

Hvordan man så vænner en hvalp til at være i hundegård, ja, det er jo en hel
anden historie, hvem nævnte straf, jeg gjorde i hvertfald ikke.

Fra : pwh

Dato : 08-10-06 08:44

> Hvordan man så vænner en hvalp til at være i hundegård, ja, det er jo
> en hel anden historie, hvem nævnte straf, jeg gjorde i hvertfald
> ikke.

Der må jeg nok holde med Kim, at sætte en 8 ugers hvalp i bur
synes jeg tangerer dyreplageri.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-06 09:02

> Der må jeg nok holde med Kim, at sætte en 8 ugers hvalp i bur
> synes jeg tangerer dyreplageri.
>
> /Jens

Der må jeg så holde med Winter . Man kan lige så godt fra starten lære
vuffen at være alene, det kan så være i bur, bil, et værelse eller noget
andet. En lille hvalp skal kunne ligge og hvile og lave ingenting det meste
af tiden, og om den gør det i et bur eller et andet sted kan vel være
ligemeget. Hvis den i øvrigt bliver aktiveret tilstrækkeligt tager den ingen
skade af at være alene indimellem. Og hvis der er alt for mange aktiviteter
i hjemmet der stresser den op, kan det være en god ide at isolere den, så
den kan slappe af, forudsat den i øvrigt har lært at være alene. Ellers kan
man ende med en hund der ikke kan finde ud af være i ro.

Ellers må jeg melde mig blandt dyrplagerne, fra Vizla var 11 uger havde jeg
hende med på arbejde i bilen. Hun alene lå i bilen og slappede af, og blev
kun aktiveret i frokostpausen, hvor jeg tog hende ud på en plæne og trænede
med hende. Jeg havde ikke indtryk af at hun selv opfattede det som
dyrplageri, for hun har altid glad og ivrig hoppet ind i bilen.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 08-10-06 09:14

> [...]
> trænede med hende. Jeg havde ikke indtryk af at hun selv opfattede det som
> dyrplageri, for hun har altid glad og ivrig hoppet ind i bilen.

Hej Igen!

Jeg samler lige tingene lidt sammen - ved godt, at det også er svar på andre
indlæg, men so be it

Søren, jeg siger tak for listen - der er meget, jeg kan bruge, lidt jeg
vælger ikke at bruge. Så må jeg tage den derfra.
Jeg har, siden du lagde listen, forsøgt mig lidt frem, og det allerbedste
trick var at bevare roen. Og dernæst at bestemme, hvornår man vil lege eller
ej. Afvise hunden stille og roligt, når den overskrider grænserne - løven
går i sin hule (Det har jeg sagt mange gange om dagen ).
Selvfølgelig får den sit nej, og så trækker jeg mig væk fra ham. Det
bevirker, at han ikke kører lige så meget op i en spids, og konflikten
aftager...
Jeg har dog ikke været alene hjemme med ham med den nye teknik - det bliver
rigtig spændende, for han begynder at lave numre, når han bliver afvist - og
så er jeg jo tvunget til at tage kontakt igen. - Vi får se
Tak for listen! (som jeg bestemt ikke finder er dyrplageri - det er jo den
konsekvens, man må tage - man kan sagtens give hunden kærlighed og omsorg
alligevel, man bestemmer bare selv hvordan og hvornår).

Når det kommer til hundegård - så vidt kommer det dog ikke. Vores gamle
skønne schæfer opførte sig ligesådan som hvalp uden vi behøvede at bygge
hundegård - så mon ikke det også lykkes denne gang?
Når det så er sagt - han har en kasse i bilen, som vi er ved at lære ham at
være i. Han hyler og ter sig voldsomt - også selvom han kan se os. Men
eftersom en tur i kassen ofte betyder en tur ud at opleve noget sjovt, så
tror jeg, det hurtigt går over. Og bliver han først tryg ved at være i
kassen, så kan han snildt bruge den som hvilested, hvis han har brug for ro.

CH

Fra : jopa

Dato : 08-10-06 10:02

C.H skriblede bla:

> [...]
> man vil lege eller ej. Afvise hunden stille og roligt, når den
> overskrider grænserne - løven går i sin hule (Det har jeg sagt mange

Vi var/er konsekvente når det gælder leg i huset.
Nemlig ingen leg inde kun ude.
Vi har så fået en stille og rolig hund der tøffer rundt i stuerne.
Han ved at når der kommer gæster så bliver han "som regel" på sin madras.
Jeg kan ikke klare at hunden pisser forvirret rundt i mellem gæsterne.

> Når det kommer til hundegård - så vidt kommer det dog ikke.

Milo elsker sin hundegård og det er bestemt ingen straf for ham at være der.
Han har så også været vænnet til den fra helt lille.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 08-10-06 10:12

> [...]

> Han ved at når der kommer gæster så bliver han "som regel" på sin madras.
> Jeg kan ikke klare at hunden pisser forvirret rundt i mellem gæsterne.

Det lyder da som en god løsning. Vi vil dog gerne lege med hunden indendøre,
men på en facon, der passer hertil. Og så skal vi selvfølgelig have ham
lært, at når der skal være ro, så er der ro.
Skønt med en hund, der forholder sig i ro, når der kommer gæster. Den
disciplin tog vi ikke alvorligt nok med den gamle, så her skal der sættes
ind denne gang... Skønt, at man lærer af sine fejltagelser

> Milo elsker sin hundegård og det er bestemt ingen straf for ham at være
> der.
> Han har så også været vænnet til den fra helt lille.

Jeg ser skam heller ikke noget problematisk i det - vi gider bare ikke at
rode med det, hvis det kan undgås. Og det tror jeg bestemt, det kan - med
tiden.
Det skulle gerne være sådan, at bilen bliver det sted, hvor han kan få helt
ro og fred. Han bliver en hund, der kommer med næsten overalt, så det skal
være hans "helle". Og det kan det også sagtens være, når han er hjemme, hvis
han har brug for det.
Først og fremmest skal han lære at være i kassen og han skal lære at være
alene. Så tager vi den derfra... Men jeg tror ikke, det ender med at vi
bygger hundegård

CH

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-06 10:10

> [...]
> tror jeg, det hurtigt går over. Og bliver han først tryg ved at være i
> kassen, så kan han snildt bruge den som hvilested, hvis han har brug for

Som jeg læser det du skriver er der slet ikke tale om et lederskabsproblem,
men om at I kører hunden for vildt op, og så forventer I at den skal være
lydig i den situation. Du kan ikke forvente lydighed og indlæring af en hund
i høj stress. Indlæring sker bedst i moderat stress.

Du kan jo heller ikke sige NEJ til hunden over at den er i stress, for det
lyder også som om det er det du gør. Det kan ingen hund forstå. Det dur jo
ikke at det der er ok i lav stress medfører et NEJ i høj stress. Det er
vigtigt at være konsekvent. Hvis hunden gør noget du ikke ønsker, når den er
i høj stress, så lad være at køre den op i pågældende situation, kør den i
stedet op i en situation hvor den ikke kan gøre noget forkert - med et brædt
ud i haven, eller hvad ved jeg.

Flere fraråder at køre en lille hvalp op i alt for vild stress, men det er
der vist flere meninger om, og det afhænger jo dels af hvad for en hund du
ønsker at have, når den er vokset til, og ikke mindst af hvad for en hund du
har. Hvis den i forvejen har tendens til at køre højt ville jeg holde igen
med den vilde leg.

Måske nogle andre i gruppen har en mening og noget viden om dette...........

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-06 10:21

> [...]
> igen med den vilde leg.
>
> Måske nogle andre i gruppen har en mening og noget viden om

Eftertanke: Hvis det agression og "dominans" du taler om kun forekommer når
I har kørt hvalpen op i vidlt høj stress, jamen så lad da være med at køre
hvalpen så højt op, det tjener efter min mening ikke noget formål.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 08-10-06 10:34

> [...]
> når I har kørt hvalpen op i vidlt høj stress, jamen så lad da være med at
> køre hvalpen så højt op, det tjener efter min mening ikke noget formål.

Dette forekommer, som sagt et andet sted, når vi selv er i ro og afviser at
lege med ham.... Han har på dette tidspunkt (hænder mest om morgenen) slet
ikke leget endnu...
Vi kører ham ikke op...

CH

Fra : C.H

Dato : 08-10-06 10:26

> [...]

> indlæring af en hund i høj stress. Indlæring sker bedst i moderat stress.

Nej, handler selvsagt ikke om et lederskabsproblem med en hvalp på otte
uger - det handler om at etablere lederskab. Der er intet sygt eller
unormalt i hundens adfærd. Jeg søger råd om den bedst mulige måde at
etablere et lederskab overfor en hund, der udfordrer det.
Vores gamle schæfer havde præcis samme adfærd og endte ud med at blive en
god hund - men det kunne jo være, at der var nye og bedre metoder vi kunne
anvende denne gang.

Jeg forventer ingen lydighed af en hvalp på denne alder, men det er nu vi
skal etablere grundlaget for vores videre forhold til hinanden. Derfor er
det vigtigt at jeg/vi har den rigtige approach overfor ham fra starten, så
vi ikke giver os selv en for stor opgave, når han bliver større.

Disse situationer opstår ikke under leg, men hvor vi afviser hans leg. Når
han bider os i hænderne og vi siger nej og afleder. Når vi har gjort det
tilstrækkelig mange gange, stille og roligt, kører hvalpen op i en spids og
bliver aggressiv. Også noget, jeg finder helt normalt.
Vi kan så vælge to metoder: At hæve stemmen eller at være cool. Vi startede
med det første, som han bare hidsede sig mere op over. Nu har vi så valgt -
efter din liste - at være cool, og det virker langt bedre på ham. Han
bliver da lidt irriteret og laver lidt numre, men han når aldrig til
aggression.

> Du kan jo heller ikke sige NEJ til hunden over at den er i stress,

Han får ikke nej for at være i stress, han får nej for at bide i hænderne

> [...]
> du har. Hvis den i forvejen har tendens til at køre højt ville jeg holde

Vi kører ham kun op, når vi træner/leger, hvor byttedriften bliver
stimuleret. Det foregår oftest udenfor. Indenfor accepteres det ikke, at han
kører så højt - derfor konflikten. Det er ikke os, der sætter ham i det
gear, det er jo hans naturlige adfærd. Det, han med tiden skal lære er, at
bruge gearet på de rigtige tidspunkter. Derfor må vi sætte ind fra starten,
da det ellers er en umulig opgave.

> Måske nogle andre i gruppen har en mening og noget viden om
> dette...........

Alt har min interesse

CH

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-06 11:18

> [...]
> unormalt i hundens adfærd. Jeg søger råd om den bedst mulige måde at
> etablere et lederskab overfor en hund, der udfordrer det.

Mit råd er at følge hver og et af punkterne på min liste.

> Vores gamle schæfer havde præcis samme adfærd og endte ud med at blive en
> god hund - men det kunne jo være, at der var nye og bedre metoder vi kunne
> anvende denne gang.

Din gamle hund var højavl, der kan være stor forskel.

> [...]
> tilstrækkelig mange gange, stille og roligt, kører hvalpen op i en spids
> og bliver aggressiv. Også noget, jeg finder helt normalt.

Jamen så har du jo ikke afledt ordentligt. Hvis han bider i fingeren, skal
man for det første ikke trække den til sig med et sæt, så den bliver til et
bytte. Dernæst tilbyde ham en pind, en handske, røret fra en køkkenrulle,
eller hvad der lige er ved hånden, og leg med ham med det. Så bider han da
ikke i fingeren så længe. Når I har leget lidt kan han jo lege videre for
sig selv, inden han begynder at bide i fingre igen, hvis det er det der
sker. Så der skal ikke være noget der kan køre op i en spids.

> Vi kan så vælge to metoder: At hæve stemmen eller at være cool. Vi
> startede med det første, som han bare hidsede sig mere op over.

Der skal ikke være noget udskæld på dette tidspunkt. Han ved jo ikke engang
at det er forkert. Og selvom han ved det er han for lille til at kunne
kontrollere sig selv.

> Nu har vi så valgt - efter din liste - at være cool, og det virker langt
> bedre på ham.

Fint nok. Gå fra roligt ham inden problemet opstår igen.

> Han bliver da lidt irriteret og laver lidt numre, men han når aldrig til
> aggression.

> Han får ikke nej for at være i stress, han får nej for at bide i hænderne

Dur som sagt ikke.

> ....for det

> Vi kører ham kun op, når vi træner/leger, hvor byttedriften bliver
> stimuleret.

Det forstår jeg godt, men det kan også være for meget. Prøv at træne med
godbidder i en periode, det er under alle omstændigheder det bedste under
indlæringsfasen af en ny øvelse. Det giver præcision og sikkerhed, så kan
man koble byttedrift på senere for at få hurtighed. Jeg startede ikke med
byttedrift på Vizla før hun var omkring ½ år. En i kredsen med en
jævnaldende hvalp kørte byttedrift på den evig og altid. Når der var en
pause legede han bold, jeg lagde Vizla i dæk. Hans hund er nu sådan at så
snart den skal lave noget er den i så ekstrem vild drift at den næsten er
uimodtagelig for almindelige kommandoer (Det er godt nok heller ikke sikkert
at det jeg gjorde var det optimale, men det er mere for at fortælle hvad der
sker hvis man kører drift på evig og altid).

> Det foregår oftest udenfor. Indenfor accepteres det ikke, at han kører så
> højt - derfor konflikten.

Accepterer ikke hvordan? En lille hvalp har en gang imellem fuld knald på.
Men så behøver jeres fingre jo ikke lige at være i nærheden. Lad ham stresse
selv til han er færdig. Og hvis han ikke bliver færdig hurtig nok, så læg
ham ned, stryge ham og tale beroligende.

> [...]
> adfærd. Det, han med tiden skal lære er, at bruge gearet på de rigtige
> tidspunkter. Derfor må vi sætte ind fra starten, da det ellers er en

Det siger mig ikke noget. Vizla stressede da af og til rundt som en åndssvag
som lille, det lod jeg hende da bare gøre til hun var færdig [selvom det kan
være en tålmodighedsprøve ]. Hvordan skal en 8 ugers hvalp kunne have
forstand på hvornår I ønsker han skal være i hvilket gear?

Jeg tror I har for store ønsker om at styre for meget. Lad da bare hvalpen
være hvalp. Det stresser ham jo også at blive sat til at følge nogle regler
som hans lille hovede ikke kan kapere. Jeg tror ikke du skal være så bange
for at lave noget uopretteligt forkert.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 08-10-06 11:50

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit råd er at følge hver og et af punkterne på min liste.

Ok

> Din gamle hund var højavl, der kan være stor forskel.

Det er rigtigt - men til gengæld en højavl der var lidt livligere end
gennemsnittet. Vi får at se, hvordan de skiller sig ud - indtil videre er
der ikke den store forskel.

> [...]
> lege videre for sig selv, inden han begynder at bide i fingre igen, hvis
> det er det der sker. Så der skal ikke være noget der kan køre op i en

Det er en rigtig god teori! Man kan give ham alt muligt sjovt at beskæftige
sig med, men er det hænder han ønsker, så er det det, han går efter. Og har
vi først sagt nej en milliard gange, stukket ham noget som han kan
beskæftige sig selv med, så er det, han bliver hidsig... Som sagt en god
teori, som jeg er ganske aldeles enig i... Praksis viser sig bare lidt
anderledes kompliceret

> Der skal ikke være noget udskæld på dette tidspunkt. Han ved jo ikke
> engang at det er forkert. Og selvom han ved det er han for lille til at
> kunne kontrollere sig selv.

Helt enig - derfor nej, afledning, og Coolness

> Fint nok. Gå fra roligt ham inden problemet opstår igen.

> Dur som sagt ikke.

Nej, det virker kun for at han skal lære at kende ordet - det er klart.
Andet forventer vi ikke. Det, vi vil undgå er at han kører op når han ikke
får sin vilje - på trods af afledning.

> [...]
> sikkert at det jeg gjorde var det optimale, men det er mere for at
> fortælle hvad der sker hvis man kører drift på evig og altid).

Vi træner med godbider - masser af dem og med stor succes. Når byttedriften
bliver stimuleret er det et kvarter sammenlagt om dagen højst og i leg med
ting og sager... Det er jo ganske almindeligt og noget enhver hundeejer gør
helt autuomatisk... vi er ikke ude på at "drifte ham op" til noget som
helst. Vi leger med ham og har det sjovt...

> [...]
> stresse selv til han er færdig. Og hvis han ikke bliver færdig hurtig nok,
> så læg ham ned, stryge ham og tale beroligende.

Vi accepterer det ikke ved at vi selv tager det stille og roligt - laver
måske en opmærksomhedsøvelse, som han tydeligt synes er sjov og foregår i et
roligt tempo...
Selvfølgelig får han lov til at være hvalp! Jeg forstår ikke, hvordan jeg
har givet udtryk for, at jeg skulle være så rigid en hundeejer
I øvrigt er det et dårligt tidspunkt at kæle stille og roligt med ham, når
han er stresset. Det vil helt sikkert netop skabe den situation, vi ikke
ønsker. Derfor foretrækker vi at geare ham passende ned ved at sætte os på
gulvet med lidt godbider og træne de små og elementere ting. Herefter kan
han godt finde på at lege videre, men tempoet er sat lidt ned. Det er jeg
helt tilfreds med.
Jeg vil også lige nævne, at man ikke "bare" kan lade den løbe og rende det
hele af sig - ikke hvis man ønsker ledninger, sofaer og gulvtæpper i behold
bagefter.
Selvfølgelig skal den tosse, det er den skabt til, men inden for
rimelighedens grænser.

> [...]
> [selvom det kan være en tålmodighedsprøve ]. Hvordan skal en 8 ugers
> hvalp kunne have forstand på hvornår I ønsker han skal være i hvilket

Det kan han heller ikke, men det skal han når han er voksen - derfor den
stille introduktion. Der er intet, jeg ønsker at min hvalp kan nu - alt jeg
gør er med henblik på fremtiden... Igen undrer det mig, at jeg skulle have
udtrykt mig så det kunne forstås sådan....
Jeg tror, der er gået lidt for store proportioner i den

> [...]
> regler som hans lille hovede ikke kan kapere. Jeg tror ikke du skal være
> så bange for at lave noget uopretteligt forkert.

Igen - jeg ved ikke hvornår jeg har sagt han skulle være andet. Han skal
ikke overholde nogen regler, men han skal introduceres for dem nu... både
for hans egen sikkerhed og for at gøre det nemt for os selv i fremtiden.
Jeg er skam ikke bange - men har prøvet det før med en lignende hanhund. Jeg
ved, at man bliver nødt til at sætte tidligt ind, da det ellers kommer til
at kræve et stort stor arbejde.
Det skal skam nok lykkes, det er jeg ikke i øjeblik i tvivl om. Vi har fået
en super hund, der har masser af potentiale for at blive den glade hund, vi
ønsker... Som sagt er dette ikke et problem, der er den mindste smule
usædvanligt, men bare en lille del af en hvalps liv.... jeg ønsker såmænd
bare at gøre processen så nem som muligt for os og for ham....

No fuss!

CH

Fra : pwh

Dato : 08-10-06 11:57

> [...]
> følge nogle regler som hans lille hovede ikke kan kapere. Jeg tror
> ikke du skal være så bange for at lave noget uopretteligt forkert.

Kloge ord Søren
Jeg synes for tit jeg støder på indlæg fra folk med helt små hvalpe
der har alt for travlt med at lærer dem alt for meget på en gang.
Lad dog hvalpen værer hvalp, og lær den de vigtigste ting stille og roligt.
Det er stadig et væsen der har været på jorden i 2 mdr, der er grænser
for hvad man kan forvente sig af den endnu, tålmodighed er en dyd mht hundtræning.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 08-10-06 11:48

Søren LH wrote:
> [...]
> for det lyder også som om det er det du gør. Det kan ingen hund
> forstå. Det dur jo ikke at det der er ok i lav stress medfører et NEJ

Helt enig, Tyson stressede også let op da han var hvalp, specielt når
vi gik tur. Der gjorde jeg det at jeg satte mig ned hos ham og talte
beroligene til ham til han var faldet ned igen.
Hvis han stesser op nu om dage kan jeg blot tale beroligene til ham,
og han falder så hurtigt ned igen.
Angel har jeg aldrig haft de probs med, jeg kan let stresse hende op i leg,
det elsker hun faktisk, men jeg kan "slukke" for det på 2 sekunder.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 08-10-06 11:52

> [...]
> leg,
> det elsker hun faktisk, men jeg kan "slukke" for det på 2 sekunder.

Det er præcis det, der er målet .... ude i fremtiden

CH

Fra : pwh

Dato : 08-10-06 12:06

> Det er præcis det, der er målet .... ude i fremtiden
>
> CH

Det er også det rareste.
Jeg har så haft 2 modsatte "problemer", Tyson skulle jeg lærer at stresse ned.
Det er måske hans Schæferblod der gør sig gældende (han er Lab/Schæfer),
og Angel skulle jeg næsten lærer at kører op, hun har som sagt siden fundet
ud af at det er sjovt at kører helt op engang imellem, men da det ikke har ligget
til hende fra hvalp af er det nok derfor det er nemt at slukke for igen.
Det er det mest optimel for mig med Angels facon, jeg kan godt selv lide at lege meget
vildt med mine hunde, og der er det rart at kunne slukke for det på 2 sekunder igen

/Jens

Fra : pwh

Dato : 08-10-06 09:21

> [...]
> eller noget andet. En lille hvalp skal kunne ligge og hvile og lave
> ingenting det meste af tiden, og om den gør det i et bur eller et

Jo det kan jeg da værer enig i, det skal self trænes hurtigst muligt.
Men Winter ville jo sætte hvalpen i bur når den var stresset op,
det var ikke lige det tidspunkt jeg ville begynde at træne at den skal værer alene.

> [...]
> hende ud på en plæne og trænede med hende. Jeg havde ikke indtryk af
> at hun selv opfattede det som dyrplageri, for hun har altid glad og

Nu havde du jo nok også sørget for at Vizla var rolig når du efterladte hende i bilen,
da jeg trænede "alene hjemme" med Tyson sørgede jeg da altid for at han var stresset
helt ned, jeg forlader da aldrig mine dyr når de er oppe og kører.

Feks sørger jeg da også for at hvis jeg skal hentes at vedkommende ikke kommer ind i
huset,
der er jo ingen grund til at hundene begynder at kører op over at der kommer en gæst
som skal gå 2 minutter efter, mine hunde skal værer i ro når jeg forlader dem.
Derfor mener jeg det er forkert at sætte en 8 ugers hvalp der er oppe og kører i bur
fordi man lige selv skal have et pusterum, det kan ikke værer den rette metode
til at lærer den at værer i en hundegård.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-06 10:01

> [...]
> metode
> til at lærer den at værer i en hundegård.

Jamen det kan jeg jo kun være enig I alt sammen. Man skal selvfølgelig ikke
træne separation når hvalpen er stresset op.

Om det er et problem at sætte den i hundegård (eller bil eller værelse),
hvis den er for højt oppe at køre, kommer vel an på hunden, forudsat den
allerede har lært at være alene. Hvis den stresser ned af at komme i
hundegården kan jeg ikke se det er et problem, men hvis den fortsætter sin
stress i hundegården dur det selvfølgelig ikke, så må den stresses ned
først.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 08-10-06 10:21

> [...]
> hundegården kan jeg ikke se det er et problem, men hvis den fortsætter sin
> stress i hundegården dur det selvfølgelig ikke, så må den stresses ned

Chancen for at en 8-9 ugers hvalp stresser ned ved at blive adskilt fra
flokken er ikke ret stor tværtimod, det er jo det værste der kan ske for
sådan en lille størrelse. Hunden skal være vænnet til hundegården før du kan
bruge hundegården på den måde.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-06 10:26

> [...]
> flokken er ikke ret stor tværtimod, det er jo det værste der kan ske for
> sådan en lille størrelse. Hunden skal være vænnet til hundegården før du

Præcis det jeg sagde: "den allerede har lært at være alene", men en god ting
kan selvfølgelig ikke siges for tit .

Så selvfølgelig er hunden lidt ældre end 8-9 uger på det tidspunkt.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 08-10-06 11:10

> [...]

> ting kan selvfølgelig ikke siges for tit .
>
> Så selvfølgelig er hunden lidt ældre end 8-9 uger på det tidspunkt.

Ok Søren, så tror jeg vi stort set er enige

Kim

Fra : pwh

Dato : 08-10-06 11:40

> Jamen det kan jeg jo kun være enig I alt sammen. Man skal
> selvfølgelig ikke træne separation når hvalpen er stresset op.

Ikke ifølge min logik

> Om det er et problem at sætte den i hundegård (eller bil eller
> værelse), hvis den er for højt oppe at køre, kommer vel an på hunden,
> forudsat den allerede har lært at være alene.

Det er nok tvivlsomt at en 8 ugers hvalp har lært at værer alene ret længe.

> Hvis den stresser ned
> af at komme i hundegården kan jeg ikke se det er et problem, men hvis
> den fortsætter sin stress i hundegården dur det selvfølgelig ikke, så
> må den stresses ned først.

Jeg er sikker på at der må findes bedre måder at stresse en 8 ugers hvalp
ned på end at sætte den i bur.

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 08-10-06 10:08

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan man så vænner en hvalp til at være i hundegård, ja, det er jo en
> hel anden historie, hvem nævnte straf, jeg gjorde i hvertfald ikke.

Du vil bruge hundegården, når hunden bliver for vild under leg, hvis du gør
det vil hunden opfatte det som en straf, da det sjove lige med et bliver
taget fra den, og den bliver lukket væk for flokken.

Det er vigtigt når man vil bruge en hundegård, at hunden forbinder den med
noget godt, og det vil den ikke gøre, hvis den fra 8 ugers alderen kommer
til at forbinde den med et sted, den kommer hen midt i en "vild leg" hvor
hunden rigtig er oppe og køre mentalt og fysisk.

Men hvis man vil ha' hunden til at gå i en hundegård, så er det da en god
ide at vænne den til det hundegården lige fra starten, men det skal være når
hunden er træt og IKKE når den er frisk og ude på ballade.

Kim

Fra : jopa

Dato : 08-10-06 10:40

Kim H. skriblede bla:

> [...]
> god ide at vænne den til det hundegården lige fra starten, men det
> skal være når hunden er træt og IKKE når den er frisk og ude på

Tror faktisk min forbinder hundegården med en form for helle, eller tryghed
og ro.
Skal så siges at den fra hundegården har frit udsyn til gårdsplads og vej og
kan sådan følge med om der kommer nogen grimme postmænd Per osv
Vores har helt klart været utrolig glad for hundegården lige fra den var 3-4
mdr.
Kan huske den hoppede op af lågen indtil jeg åbnede den.

Nu min er stor vælger den selv hvor den vil være.
Den har adgang fra huset via fyrrum-stald-hundelem-hundegård, og der ligger
den faktisk pt i regnvejr.
Om vinteren ligger den som regel der også begravet i sne

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim H.

Dato : 08-10-06 11:14

> [...]
> ligger den faktisk pt i regnvejr.
> Om vinteren ligger den som regel der også begravet i sne

En hundegård er en rigtig god ide, men man skal bare bruge den rigtig, og
især i starten er det vigtigt man anvender den med omtanke.

Kim

Fra : Winther

Dato : 08-10-06 20:31

> Du vil bruge hundegården, når hunden bliver for vild under leg, hvis du
> gør det vil hunden opfatte det som en straf, da det sjove lige med et
> bliver taget fra den, og den bliver lukket væk for flokken.

Jeg kan love dig at min hund aldrig har følt hundegården som en straf. Min
drøner ud i hundegården, som hun elsker meget højt. hvalpen bliver jo afledt
på vej ud til hundegården, og ude i hundegården blev der strøet foderpiller
ud, så var hun måske stadig stresset da hun kom i hundegård, så var hun i
hvertfald afstresset og træt når hun havde spist.

> [...]
> til at forbinde den med et sted, den kommer hen midt i en "vild leg" hvor
> hunden rigtig er oppe og køre mentalt og fysisk.

kan kun gentage hvad jeg skrev

> [...]
> ide at vænne den til det hundegården lige fra starten, men det skal være
> når hunden er træt og IKKE når den er frisk og ude på ballade.

Igen, den blev ikke bare losset ud,

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-06 10:53

C.H skrev:

> [...]
> lege med ham.... Han har på dette tidspunkt (hænder mest om morgenen) slet

Jeg kender ikke selv situationen, men hvis det er dominans så skal du
måske igang med hvert og et af punkterne på min liste.

Men de er ikke alle nemme, nogen skal man måske have hjælp til fra
nogen der ved hvordan man gør, og kan vise det i praksis.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 08-10-06 11:07

[...]

_______________________________________

Det er måske nok at gøre lidt meget ud af det at få en adfærdsterapeut på -
det er som sagt helt normalt for sådan en lille driftig schæferhan
Vi har klaret den før og gør det helt sikkert igen. Vi ønsker bare den
korteste og letteste vej til målet - derfor denne tråd.
Vi vælger ting ud fra listen (hvoraf mange i øvrigt er kendte, og som vi
også brugte til den gamle) og så tager vi den derfra. Indtil nu er
"Coolness" et rigtig fint redskab, hvor han ikke får lov til at styre
begivenhedernes gang og ikke bliver tvunget til at udfordre os, da vores
"afvisning" allerede har fortalt ham, at han ikke bestemmer.

CH

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-06 12:29

C.H skrev:

> [...]
> beskæftige sig selv med, så er det, han bliver hidsig... Som sagt en god
> teori, som jeg er ganske aldeles enig i... Praksis viser sig bare lidt

OK; jeg forstår det godt. Han har haft for meget sjov allerede ved at
folk har trukket fingrene til sig. Rigtig sjov byttedriftleg for en
lille hvalp, det vil han have mere af. Der er nok ikke andet at gøre
end at vende ryggen til ham og gå når han gør det (det hedder
"negativ straf" - man straffer ved at det sjove stopper), eller
ignorere det og lade ham bide i en finger der så er livløs, hvis det
er til at holde ud. Det er irriterende at man ikke kan lege ordentligt
med sin dejlige lille hvalp.

> Nej, det virker kun for at han skal lære at kende ordet - det er klart.
> Andet forventer vi ikke. Det, vi vil undgå er at han kører op når han ikke
> får sin vilje - på trods af afledning.

At en hund kører op fordi den ikke får sin vilje, jamen så skal den
bare erfare at den ikke får noget ud af at køre op. Ignorer det, så
forsvinder det. Adfærd der ikke forstærkes uddør, det siger alle
eksperter og erfaringer.

> [...]
> helt autuomatisk... vi er ikke ude på at "drifte ham op" til noget som
> helst. Vi leger med ham og har det sjovt...

Lyder helt fint.

> Vi accepterer det ikke ved at vi selv tager det stille og roligt - laver
> måske en opmærksomhedsøvelse, som han tydeligt synes er sjov og foregår i et
> roligt tempo...

Lyder fint.

> [...]
> han godt finde på at lege videre, men tempoet er sat lidt ned. Det er jeg

Lyder fint for mig.

> Jeg vil også lige nævne, at man ikke "bare" kan lade den løbe og rende det
> hele af sig - ikke hvis man ønsker ledninger, sofaer og gulvtæpper i behold
> bagefter.

Jeg husker ikke jeg havde store problemer med dette med Vizla. Jeg
afledte med noget andet, når hun bed i noget hun ikke måtte, og meget
hurtigt forstod hun hvad der var ok, og hvad der ikke var ok. Men man
skal selvfølgelig være der og holde øje, når hvalpen er i det
hjørne.

> [...]
> gør er med henblik på fremtiden... Igen undrer det mig, at jeg skulle have
> udtrykt mig så det kunne forstås sådan....

Jeg må nok indrømme at jeg forstår dig slet ikke her med den stille
introduktion med henblik på fremtiden. Jeg forstår ikke hvad det er I
gør og vil, men det er vel heller ikke vigtigt at jeg forstår det.

> Jeg tror, der er gået lidt for store proportioner i den

????????????

> Igen - jeg ved ikke hvornår jeg har sagt han skulle være andet.

Beklager jeg ikke forstår det du skriver.

> Han skal
> ikke overholde nogen regler, men han skal introduceres for dem nu... både
> for hans egen sikkerhed og for at gøre det nemt for os selv i fremtiden.

Introduceres men ikke overholde???? Bare i ved hvad I gør, er det ikke
vigtigt for mig at forstå det.

> [...]
> usædvanligt, men bare en lille del af en hvalps liv.... jeg ønsker såmænd
> bare at gøre processen så nem som muligt for os og for ham....

Problemet var oprindelig dominans og agressivitet, det har du slet ikke
været inde på i din sidste mail. Men det er måske løst? Det med
bideriet har vi alle kæmpet mod, det forsvinder. Jeg synes det lyder
som om alt er som det skal være.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 08-10-06 12:48

[...]

Alt er som det skal være - jeg har sandsynligvis udtrykt mig galt fra
starten. Det hunden gør er helt normalt. Da vi sidst havde hvalp for tolv år
siden, gjorde man sagerne på én måde - og der kunne jo let være erfaringer,
der viste at der var bedre måder at gøre det samme på.
Dengang lærte vi, at vi skulle sætte os i respekt overfor den, og holde den,
som jeg først beskrev. Det var hårdt med den gamle hund, men han blev som
sagt det skønneste, man kan tænke sig.
Derfor spurgte jeg - for hvis man kan hitte på noget, der er mindre hårdt,
eller man har fundet ud af, at der er andet, der er mere fornuftigt i den
mellemliggende tid, så vil jeg da gerne høre det, så jeg kan bruge de
metoder.
Jeg har nu erfaret, at det virker langt bedre at bruge coolness - at
ignorere ham end at forsøge at bruge hans egne metoder - Stemme og fysik.
De to dage, der er gået siden vi har forsøgt os med dette, er det gået
bedre - så får vi at se i morgen, om det også er lettere når jeg er
alene....

Jeg kan umuligt tro, det er overstået nu - så begynder normaliteten
ihvertfald at holde op
Men vores tilgang til det kan forandres og vi kan få nogle andre
erfaringer....

Jeg takker for hjælpen

CH

Fra : Søren LH

Dato : 08-10-06 13:08

> Jeg takker for hjælpen
>
> CH

Selv tak

Held og lykke med jeres dejlige lille hvalp, jeg glæder mig til fremover at
høre om hvordan det går .

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 10-10-06 11:22

Leyna skrev:

> [...]
> så kommer han hjem, når han er blevet træt af det. Personligt synes
> jeg da ikke det er optimalt, go det har ikke hjulpet på hans

Jeg forstår at hvis du begynder at gå væk, snuser han bare videre i
lang tid.

Måske du skal starte indkaldstræning forfra fra helt kort afstand
(f.ex. 1 meter) og med bedst mulige motivation.

Og det med motivation hænger måske sammen med nogle af de andre ting
jeg skrev i min liste - hvis man er mere sparsom med den kontakt og
kæleri man tildeler hunden, er man så meget mere attraktiv, når man
kalder på hunden, og belønningen så er en lille legefase. Så ikke
hunden tænker - "øv altså, skal jeg nu hen til hende igen, man kan
da heller aldrig få lov at være sig selv" .

Godbidder er efter min erfaring i det hele taget ikke altid god nok
motivation for en voksen hund i forhold til alle de andre sjove dufte
og ting der er i naturen.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 10-10-06 18:15

On 10 Oct 2006 03:21:54 -0700, "Søren LH" <slh@city.dk> wrote:

>Jeg forstår at hvis du begynder at gå væk, snuser han bare videre i
>lang tid.

Det kan ske. ja!

>Måske du skal starte indkaldstræning forfra fra helt kort afstand
>(f.ex. 1 meter) og med bedst mulige motivation.

Jeg er bange for at den bedste motivation er lugten af løbske tæve.
Kan man købe den et sted?

> [...]
>kæleri man tildeler hunden, er man så meget mere attraktiv, når man
>kalder på hunden, og belønningen så er en lille legefase.

Det er jeg bange for at jeg ikke kan leve op til. Beder de om
opmærksomhed, så får de den. Så må jeg leve med det lidt uldne
indkald.

Nu skal det heller ikke forstås sådan at jeg slet ikke har styr på
drengene. Hvis ikke jeg havde det turde jeg da ikke gå med dem uden
snor, men det er altså ikke hve eneste gang at de synes det er sjovt
at komme hjem.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 11-10-06 17:58

> Det kan ske. ja!

> Jeg er bange for at den bedste motivation er lugten af løbske tæve.
> Kan man købe den et sted?

Jeg har én et par gange om året, men den er desværre ikke til salg ;.)

> Det er jeg bange for at jeg ikke kan leve op til. Beder de om
> opmærksomhed, så får de den. Så må jeg leve med det lidt uldne
> indkald.

Eller andre måske har nogle tips der passer dig bedre.......

F.ex. prøve at starte indlæring af indkald op forfra med daglig træning med
en 3-6 indkald, startende helt forfra fra 1 m afstand, og med kanon
godbidder. Jeg brugte råt kød til Vizla indtil jeg gik over til
byttedrift-belønning ved ca. ½ - 3/4 år. Kun kalde når man ved hun kommer.
Evt. ny kommando.

Eller bare leve med det, som du siger, hvis du har snor på hvor det kan være
et problem

> Nu skal det heller ikke forstås sådan at jeg slet ikke har styr på
> drengene.

Det ved jeg godt

> Hvis ikke jeg havde det turde jeg da ikke gå med dem uden
> snor, men det er altså ikke hve eneste gang at de synes det er sjovt
> at komme hjem.

Mvh
Søren