Ny hund fra internat
Fra : JSM

Dato : 06-10-06 09:15

Vores 14-årige Bordercollie fik en hjerneblødning og måtte aflives *snøft*.
Så nu er vi på jagt efter en ny hund.
Vi har kigget på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside og overvejer at få en hund
fra et af deres internater.
Er der noget man specielt skal være opmærksom på når man kigger på hunde fra
internat. Er der nogen små tests eller øvelser man kan bruge som kan give
nogle fingerpeg om hundens temperament etc. ?
Vi vil gerne have en hyrdehund igen og har kig på en 9 mdr. gl. Tervueren
hanhund.som p.t. bor hos Frederikshavns internat. Erfraringer med racen og
internatet vil være meget velkomne.

mvh
Jesper

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 06-10-06 19:42

On Fri, 6 Oct 2006 10:15:10 +0200, "JSM" <jesper@aagade33.dk> wrote:

>Vores 14-årige Bordercollie fik en hjerneblødning og måtte aflives *snøft*.
>Så nu er vi på jagt efter en ny hund.

nu svare jeg kun på en del af dit indlæg hvad der ellers kan få mig
til at farre i flint når folk ikke holder sig til emnet - men jeg vil
bare sige hvis i har haft en bordercolli og det er gået godt i 14 år
så få sådan en igen - det er fakta den klogeste hund der eksistere
og hvis i har tiden og pladsen så ville det være dumt bare at tage en
hund fra et internat fordi man vil frelse en hund - ja det ved jeg så
ikke om det er misionen .... men anyhow

--
MvH Bo M Mogensen
Holly Marie Combs The greatest Holly&Chamred (about 1gb)

Fra : JSM

Dato : 08-10-06 19:48

"Bo M Mogensen" <chokmah999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> nu svare jeg kun på en del af dit indlæg hvad der ellers kan få mig
> til at farre i flint når folk ikke holder sig til emnet -

Du er tilgivet

> men jeg vil bare sige hvis i har haft en bordercolli og det er gået godt i
> 14 år
> så få sådan en igen - det er fakta den klogeste hund der eksistere

Det er gået ganske godt i alle årene og ja - en Border er en meget
intelligent, sød m.m. hund.og vi overvejer da også meget seriøst at få en
(hvalp) igen.

> og hvis i har tiden og pladsen så ville det være dumt bare at tage en
> hund fra et internat fordi man vil frelse en hund - ja det ved jeg så
> ikke om det er misionen .... men anyhow

Jeg er såmænd ikke ude på at "frelse" nogen, hverken dyr eller mennesker.
Omvendt ser jeg heller ikke nogen grund til _ikke_ at vælge en
internat-hund - hvis den ellers er i orden. Det er derfor jeg spørger her.
Men ellers tak for dit svar, som jeg vil have i baghovedet når jeg skal
vælge.

mvh
Jesper

Fra : jopa

Dato : 08-10-06 19:57

JSM skriblede bla:
> [...]
> vælge en internat-hund - hvis den ellers er i orden. Det er derfor
> jeg spørger her. Men ellers tak for dit svar, som jeg vil have i

Der findes mange dejlige vovser på internaterne der bare venter på at blive
"frelst" så jeg syntes det er en rigtig god ide.
Mange af dem er jo færdige med diverse hvalpestreger og er
indflytningsklare.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Pia Christensen

Dato : 08-10-06 17:58

"JSM" <jesper@aagade33.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hanhund.som p.t. bor hos Frederikshavns internat. Erfraringer med racen og

Det jeg kender til racen Tervueren er at det er en "blød" race.... de er
lidt sarte og kan let være bange og usikre.... men ellers en rigtig dejlig
hund og virkelig flot.
Men jeg vil netop passe lidt ekstra på med den race fra et internat og med
en alder på kun 9 mdr. I skal i hvert fald lægge meget mærke til dens adfærd
og lign. Dårlige oplevelser fra hvalpetiden kan være svære at få bugt med.
Men Held og lykke med hvilken i end finder og vælger

Fra : JSM

Dato : 08-10-06 19:49

> [...]
> bugt med.
> Men Held og lykke med hvilken i end finder og vælger

Tak for svaret. Jeg vil have det i baghovedet når jeg skal vælge.

mvh
Jesper

Fra : Anette

Dato : 08-10-06 22:21

JSM wrote:
> Vi vil gerne have en hyrdehund igen og har kig på en 9 mdr. gl.
> Tervueren hanhund.som p.t. bor hos Frederikshavns internat.
> Erfraringer med racen og internatet vil være meget velkomne.

Det lidt jeg kender til tervueren, er at den er hyrdehund på godt og ondt.
Følsom og sårbar. Stædig og robust. Kælen og selvstændig. Intelligent og
insisterende.
Med andre ord - det er forskelligt fra hund til hund hvilken side af deres
temperament der træder forrest.
Som altid med en internatshund, skal I være forberedt på at alting tager
meget lang tid. Det tager meget lang tid, før hunden tør stole på jer.Jo
dårligere hvalpetid den har haft, jo længere tid går der før den får vendt
sin tankegang om til at man faktisk godt kan stole på mennesker. En
hyrdehund fra internat vil - efter min oplevelse- ofte være stædig i troen
på at den er leder af flokken, men også sårbar overfor skældud og altfor
kontante udmeldinger om at den absolut ikke er leder. Bliver man for hård,
melder hunden sig ud og ignorerer en. Det tager lang tid og oceaner af
tålmodghed at få den overbevist om at det ikke er den der leder flokken.
Overvej træning med hunden, lydighed eller agility, gerne hos en træner der
også er adfærdsbehandler. Det er sjovt for både hund og ejer og man får en
masse god hjælp, så alle parter kommer bedst muligt igennem de store
forandringer.

Mit råd er at I skal besøge hunden flere gange. Se hvordan den reagerer.
Hvordan er den overfor Jer? overfor personalet? Overfor andre hunde?Er den
selvsikker eller utryg? Den skal være imødekommende, venlig, nysgerrig, men
også gerne en smule reserveret første gang I møder den.
Anden gang skal den kunne huske Jer og vise at den er glad for at se Jer.
Tænk på jeres border som halvstor hvalp - tervueren skal reagere lidt i
samme stil. Stolt, glad,. selvsikker - hele verden er til for min
skyld -agtigt
Kontakt evt opdrættere for at få mere at vide om racen f.eks
http://www.dream-ami.dk/

God fornøjelse med den.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : BettinaP

Dato : 17-10-06 08:29

"Anette" <abc@def.es> wrote in message

> [...]
> Som altid med en internatshund, skal I være forberedt på at alting tager
> meget lang tid. Det tager meget lang tid, før hunden tør stole på jer.

ja de kommer vel an på hvordan hunden har haft det, der hvor den kommer fra.
Thea (2-årig internathund der blev en del af vores familie for et par
måneder siden) har hvert fald ikke haft den tendens. Jeg tror kun der gik
et par dage før hun var fuldt overbevist om, at vi da vist var ganske gode
at hygge sig med i enhver situation.
Hun sad og puttede hovedet ind til mig på køreturen hjem...og fandt sig
meget hurtigt tilrette på sofaen med alle 4 ben strittende op i luften.

Men ja, de vaner de har fået med sig tager lang tid at rette op. Min ryg
lider stadig af, at hun aldrig har lært at gå i en snor. Skal hilse og sige
at 30 kg ihærdig dobermann slider noget på kræfterne.

> [...]
> selvsikker eller utryg? Den skal være imødekommende, venlig, nysgerrig,
> men også gerne en smule reserveret første gang I møder den.

Helt enig. Vi var ude og besøge Thea ad flere omgange. Anden gang med vores
egen hund. Vi gik en lang tur med dem og mødte så "tilfældigt" min bror og
hans hund på turen, samt cyklister, løbere og børn. Vi legede på en
forhindringsbane og der var vist også en plastikpose der eksploderede på
vejen. Vi forsøgte så vidt muligt at udsætte hende for lidt af hvert for at
se hvordan hun reagerede på de forskellige ting.
Eneste overraskelse har været cykelpumpen - den er meget farligt (vi tolker
det som om en hårdhændet politimand har sat sine spor).
derudover opfører hun sig fuldstændig som vi havde tolket udfra vores besøg.

Held og lykke med besøgene!

BettinaP

Fra : Susanna Mørck Thuese~

Dato : 10-10-06 16:54

> [...]
>internat. Er der nogen små tests eller
>øvelser man kan bruge som kan give
>nogle fingerpeg om hundens temperament etc. ?

Hej
Jeg har to hunde fra Dyrenes Beskyttelse. Har fået dem med 3 års
mellemrum. Deter selvfølgelig jordens bedste hunde. Men da de
begge var 1,5 år da jeg fik dem har de nogle uvaner dårlige
manerer som det er meget svært at komme til livs. Og det er
begge hunde som selv nu 5 og 2,5 år gamle dukker sig meget larm
og bliver usikre hvis der sker meget omkring dem. Selvfølgelig
kan man lære dem at være "normale" med det tager lidt længere
tid med voksne genbrugshunde.. Blot min erfaring held og lykke..

mvh Susanna
Susanna