Batteriopladningsproblematik
Fra : Wizzy

Dato : 24-09-06 17:39

Et par generelle faktorer som er gældende for de fleste genopladelige
batterityper.

Et tit overset faktor er ladekredsløbet (som er indbygget i
mobiltelefonen), som anvende til at oplade batteriet. Ladekredsløbet
måler på batteriets spænding under opladningen, og når
batterispændingen er kommet op på den værdi, som man antager at
batteriet skal have, for at være fuldt opladet, så afbrydes
ladestømmen til batteriet = fuldt opladet batteri.

Nye batterier er altid bedst og har størt inergiindhold, men som tiden
går (men også afhængig af hvordan batterier er blevet brugt/opladet),
så oxiderer det invendigt. Dette bevirker, at batteriets indre
modstand stiger, hvilket både har betydning for op- og afladning, og
dermed om batteriet bliver fuldt opladet.

F.eks. kan der være 3 årsager til, at et opladeligt batteri ikke opnår
sin fulde ladning:

1. Under opladning forårsager ladestrømmen et spændingsfald over
batteriets indre modstand, hvilket fører til højere klemspænding.
Ladekredsløbet tror, at batterispændingen har nået sin værdi, hvilket
resulterer i, at ladningen afbrydes før tid = batteriet bliver ikke
fuldt opladet.

2. Når der trækkes strøm fra batteriet, så sker der igen et
spændingsfald på grund af batteriets indre modstand. Jo større
stømtræk, jo større tab. Dette medfører lavere batterispænding til
belastningen, og mobiltelefonen slukker før tid.

3. Ladekredsløbet, som detekterer batterispændingen, har en tolerance,
typ +/-5%. I visse tilfælde er målespændingen for lav og i andre
tilfælde for høj. Værst er det hvis spændingen er for lav, for så
afbrydes ladningen før tid = batteriet bliver ikke fuldt opladet. Er
målespændingen derimod for høj, så lades batteriet bedre op.

På grund af de nævnte ting, oplever man, at batteriet ikke er så godt,
som i starten, så der er ikke meget andet at gøre, end at købe et nyt.

Hilsen Willy

PS. Det nytter intet at lade i længere tid, for at få mere energi på
batteriet, da ladekredsløbet automatisk afbryder ladningen, når det
"tror", at batteriet er fuldt opladet (hvilket det altså ikke altid
er).

Fra : KE Kofod / OZ1BIN

Dato : 24-09-06 20:53

Wizzy skrev:
> [...]
> batteriet, da ladekredsløbet automatisk afbryder ladningen, når det
> "tror", at batteriet er fuldt opladet (hvilket det altså ikke altid
Hej.
En rigtig god forklaring på manges batteriproblemer.
Den har du forklaret teknisk godt.
Hilsen fra KE.

Fra : Peter D.

Dato : 25-09-06 06:31

Hejsa.

Udemærket indlæg, selv om der ikke var nogle der spurgte.......

> Det nytter intet at lade i længere tid, for at få mere energi på
> batteriet, da ladekredsløbet automatisk afbryder ladningen, når det
> "tror", at batteriet er fuldt opladet

Det der undre mig er så at der i rigtig mange manualer til nye telefoner
står noget i retning af:
"tillykke med din nye telefon........ første gang du oplader den skal den
lade i mindst 8-12 timer......"

Hvorfor så det ??
- ifølge din forklaring er det jo ikke nødvendigt at lade i mere end 1-2
timer, til batteriet er fuldt opladet.......

--
Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-09-06 10:42

In article <oQJRg.1802$3m.236@news.get2net.dk>,
"Peter D." <pshdo@tele.two.adsl.dk> wrote:

> [...]
> står noget i retning af:
> "tillykke med din nye telefon........ første gang du oplader den skal den

De sidste par telefoner jeg har haft har der bare stået 4 timer eller
til indikatoren viser fuld (eller noget i den stil.. det er ikke ordret).

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Wizzy

Dato : 25-09-06 22:27

On Mon, 25 Sep 2006 07:31:13 +0200, "Peter D."
<pshdo@tele.two.adsl.dk> wrote:

> [...]
>- ifølge din forklaring er det jo ikke nødvendigt at lade i mere end 1-2
>timer, til batteriet er fuldt opladet.......

At mange manualer foreskriver, at der første gang skal lades længere,
skyldes at batteriet overhovedet ingen ladning har.
Når batteriet har været opladet, er der som regel en restladning,
derfor tager efterfølgende opladninger kortere tid.
Men igen, når en batteriindikator oplyser "fuldt opadet", så afbrydes
ladestrømmen, og så kan man som regel godt tage stikket ud.

Der findes dog avancerede ladekredsløb, som reducerer ladestrømmen
(når batteriet er opladet), til en lille vedligeholdelsesstrøm
(trickle charge), som skal kompensere for batteriets selvafladning.

Generelt er batteriopladning den helt store videnskab, og meget
afhængig af batteritypen, hvor mange faktorer spiller ind, også
batteriets temperatur.

Hilsen willy.