mobilaflytning
Fra : Snuden

Dato : 20-09-06 17:52

Hørte lige i tv-avisen, at PET teknisk set kunne aflytte alle mobilsamtaler
i et afgrænset geografisk område, ved at sætte deres egen basestation op. Så
skulle telefonen måske roame og kan en enkelt basestation håndtere kunder
fra alle selskaber? Eller skal man bare være opmærksom på om der som
operatørlogo står PET DK

Snuden

Fra : Jesper

Dato : 20-09-06 19:23

On Wed, 20 Sep 2006 18:51:37 +0200, Snuden wrote:

> [...]
> skulle telefonen måske roame og kan en enkelt basestation håndtere kunder
> fra alle selskaber? Eller skal man bare være opmærksom på om der som

Det er sikkert noget automatisk som trigges af udvalgte nøgleord. Så
sørg for at bruge gloser som "Osama", "Bombe", "Al Quaeda", "Glock",
"Chuck Norris" m.fl. i dine samtaler. Så er du næsten sikker på
at få dem foreviget i PETs arkiver...

Fra : JP

Dato : 20-09-06 19:58

"Snuden" <snudens@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> basestation håndtere kunder fra alle selskaber? Eller skal man bare være
> opmærksom på om der som operatørlogo står PET DK

Gad vide hvad minutprisen er

Jesper P

Fra : Rasmussen

Dato : 20-09-06 20:13

> Gad vide hvad minutprisen er

Hvis man er heldig, taber en pet-medarbejder ens regning på en station.
Så får man en måned helt gratis.

Fra : John Doe

Dato : 20-09-06 21:10

Snuden wrote:
> [...]
> geografisk område, ved at sætte deres egen
> basestation op. Så skulle telefonen måske
> roame og kan en enkelt basestation håndtere

Det er fuldt muligt for hvem som helst inkl. PET at sætte op en basestation.
Men operatøren af en sådan basestation får ingen glæde af sin station med
mindre roamingaftaler indgås med andre mobilselskaber. Uden roamingaftaler
vil mobiltelefoner hos andre selskaber IKKE logge på en sådan basestation.

Mobilselskabet PET (og andre) vil dog have et alvorligt problem med
roamingaftaler. Med danske mobilselskaber vil mobilselskabet PET kun kunne
opnå at kunder hos mobilselskabet PET kan benytte modpartens mobilnet. Intet
dansk mobilselskab ville indgå en aftale om lade egne kunder benytte
mobilselskabet PET's basestationer.

Men mobilselskabet PET ville jo være interesseret i det omvendte, nemlig at
modparternes kunder skulle kunne benytte mobilselskabet PET's mobilnet.
Desværre for PET vil de danske mobilselskaber givetvis ikke være
interesseret i en sådan aftale.

Så TV-avisens historie er i praksis en and og yderst dårlig journalistik.

Fra : Allan Riise

Dato : 21-09-06 07:59

John Doe wrote:

> [...]
> givetvis ikke være interesseret i en sådan aftale.
>
> Så TV-avisens historie er i praksis en and og yderst dårlig

Medmindre der lovgives for det. Angående triggerord som en skribent omtalte,
så bliver det *Alle* samtaler og ikke optaget p.g.a. triggerord, men mon
ikke screeningen af opkaldende/samtalerne vil bruge sådanne screenerord,
ligesom ejerne af mobiltlf. deres navne (etniske oprindelse) vil spille ind.

--
Allan Riise

Fra : John Doe

Dato : 21-09-06 13:02

Allan Riise wrote:
> Medmindre der lovgives for det.

Lovgives for hvad???

> Angående triggerord som en skribent omtalte,

PET kan jo benytte hvilke triggerord de vil, uden resultat. Når
mobiltelefonerne ikke vil logge sig ind på PET's basestation så kan PET
hygge sig med hvilke triggerord de vil, de vil ikke kunne afprøve det på
rigtige telefonsamtaler.

Nåvel PET kunne jo oprette et mobilselskab og tilbyde kunderne lave priser,
så kunne man i hvert fald aflytte de egne kunderne. Vi kan jo givetvis
forvente at terroristerne vil stå i kø for at blive mobilkunde hos PET

Måske TV-avisen kan lave en historie om PET's mobilselskab når man alligevel
er igang med useriøs og dårlig journalistik...

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-06 13:31

On 2006-09-21 14:01:36 +0200, "John Doe" <3a6jyiqg7dto69h@jetable.net> said:

> [...]
>
> Måske TV-avisen kan lave en historie om PET's mobilselskab når man
> alligevel er igang med useriøs og dårlig journalistik...

Jamen er der ikke bare tale om en scanner, som kan aflytte samtaler ved
simpelthen at opfange radiobølgerne mellem telefonen og antennen? Ved
at scanne hen over frekvensbåndet, kan man fange de samtaler, der er i
området. Der er da mange f.eks. journalister der har sådanne anlæg for
at kunne aflytte f.eks. politiets samtaler.
   Jeg ved ikke helt, hvordan det med triggerord kommer ind i billedet.
Er det ikke løst gætteri fra en person her i gruppen. Triggerord kan
sagtens bruges, når man aflurere f.eks. e-mail, der er skriftlig. Det
er straks lidt sværere, når der er tale om noget mundtligt. Vi bruger
et talegenkendelsesprogram på mit arbejde, når vi dikterer. Tro mig,
det er bestemt ikke fejlfrit.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : John Doe

Dato : 21-09-06 20:23

Henrik Münster wrote:
> Jamen er der ikke bare tale om en
> [...]

Du har helt ret. En sådan scanner kan sagtens aflytte alle NMT mobilsamtaler
i et område.

Det er dog et lille men vigtigt problem, nemlig at NMT mobilnettet er
nedlagt i Danmark. En person som med en scanner prøver at aflytte
mobilsamtaler vil blive overrasket over at ingen snakker i mobiltelefoner.
Det gælder givetvis en person som ikke aner at vi i Danmark siden lang tid
tilbage benytter mobiltelefoni hvor radiotrafikken er krypteret samt hvor
flere samtaler samtidigt benytter samme radiokanal.

Jeg vil foreslå at du benytter nettet til at lære lidt om hvordan
mobiltelefoner fungerer. Du kan læse mere på:
http://www.answers.com/topic/gsm
http://www.answers.com/topic/umts

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-06 22:58

On 2006-09-21 21:23:13 +0200, "John Doe" <26cecmwbc7ptnn8@jetable.com> said:

> [...]
>
> Jeg vil foreslå at du benytter nettet til at lære lidt om hvordan
> mobiltelefoner fungerer. Du kan læse mere på:

Øh, udsprang tråden her ikke af, at PET kan aflytte mobilsamtaler?
Siger du nu, at det er umuligt? Jeg beklager da, hvis jeg brugte et
forkert ord. Med scanner tænkte jeg mere bredt på et apparat, der
scanner området for telefonsamtaler. Den skal naturligvis scanne efter
GSM-samtaler, da det er det, vi bruger her i landet. Skal vi så kalde
det en IMSI-catcher? Jeg vil foreslå, at du benytter nettet til at lære
lidt om, hvordan en IMSI-catcher fungerer. Du kan læse mere på:

<http://en.wikipedia.org/wiki/IMSI-catcher>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Snuden

Dato : 22-09-06 00:00

> [...]
> en IMSI-catcher? Jeg vil foreslå, at du benytter nettet til at lære lidt
> om, hvordan en IMSI-catcher fungerer. Du kan læse mere på:

Allerførst et stort LOL. Nå, det er sådan en fætter der bruges. Der kan man
bare se...

Fra : Brian Tingholm

Dato : 22-09-06 01:36

> Skal vi så kalde det en IMSI-catcher? Jeg vil foreslå, at du benytter
> nettet til at lære lidt om, hvordan en IMSI-catcher fungerer.

HAHA... så kan man da tale om en afklapsning... vel fortjent imho...

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : John Doe

Dato : 22-09-06 02:01

Henrik Münster wrote:
> Med scanner tænkte jeg mere bredt på et apparat, der scanner området for
> telefonsamtaler. Den skal naturligvis
> scanne efter GSM-samtaler, da det er det, vi bruger her
> i landet. Skal vi så kalde det en IMSI-catcher?

Så du mener altså IMSI-catcher når du skriver "Jamen er der ikke bare tale
[...]

Er du nu helt sikker på at mange journalister har IMSI-catcher anlæg?

Du skriver også at journalister har sådanne anlæg for at kunne aflytte
politiets samtaler. Er du nu helt sikker på at politiet benytter GSM?

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-06 07:36

On 2006-09-22 03:01:16 +0200, "John Doe" <0v0f220gvdkx89v@jetable.net> said:

> [...]
>
> Du skriver også at journalister har sådanne anlæg for at kunne aflytte
> politiets samtaler. Er du nu helt sikker på at politiet benytter GSM?

Jeg har ikke forstand på det tekniske. Jeg mente bare, at de har en
masse udstyr til den slags. Hvilke kasser, der hører til samme anlæg,
og hvilke der hører til andre, ved jeg godt nok ikke. Det er da muligt,
der er tale om flere anlæg, der bare står ved siden af hinanden. Jeg
har i hvert fald fået det demonstreret engang.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : John Doe

Dato : 24-09-06 23:07

Henrik Münster wrote:
> Jeg har ikke forstand på det tekniske.

Det har du meget klart og tydeligt demonstreret når du tror at en
IMSI-catcher er detsamme som "en scanner, som kan aflytte samtaler ved
simpelthen at opfange radiobølgerne mellem telefonen og antennen".

Når du desuden påstår "Der er da mange f.eks. journalister der har sådanne
anlæg for at kunne aflytte f.eks. politiets samtaler" så har du virkelig
understreget din totale mangel på kundskaber.

Du har ikke ens læst og forstået det link du selv henviste til. Et godt råd
vil være at du undlader at skrive om noget du absolut ikke har forstand på.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-09-06 00:27

On 2006-09-25 00:07:20 +0200, "John Doe" <1oq1mepfzhll48v@jetable.com> said:

> Det har du meget klart og tydeligt demonstreret når du tror at en
> IMSI-catcher er detsamme som "en scanner, som kan aflytte samtaler ved
> simpelthen at opfange radiobølgerne mellem telefonen og antennen".

Og hvad så? Er det ikke radiobølger, moblitelefoner kommunikerer med?
Eller hedder det også noget andet? Det kan vel også være lige meget.
Diskussionen drejer sig om, hvorvidt samtaler kan aflyttes.

> Når du desuden påstår "Der er da mange f.eks. journalister der har
> sådanne anlæg for at kunne
> aflytte f.eks. politiets samtaler" så har du virkelig understreget din
> totale mangel på kundskaber.

Som sagt har jeg selv fået det demonstreret. Den pågældende var
pressefotograf og aflyttede bl.a. politiradioen for at høre, hvor der
skete noget, som avisen kunne være interesseret i at bringe. Han
fortalte lidt grinende, at man tit opfangede telefonsamtaler, der
handlede om lidt lyssky affærer. Han demonstrerede det så, og man kunne
straks høre folk sidde og aftale ting, der ikke lød helt fine i kanten.

> Du har ikke ens læst og forstået det link du selv henviste til. Et godt
> råd vil være at du undlader at skrive om noget du absolut ikke har
> forstand på.

Jeg følger ikke så gerne råd, jeg ikke ved, hvor kommer fra.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster