Ekstern antenne
Fra : CarstenD

Dato : 02-08-06 21:56

Hej

Jeg bor ca. 6 km fra mobilmasten men har dårligt signal pga en skov, der
ligger i mellem.
Kan man med fordel koble en ekstern antenne (i mast) på¨telefonen?

Mvh

Carsten

Fra : Christen Fihl

Dato : 02-08-06 22:33

Jeg har prøvet for nogle år siden pga samme problem med træer (i
Asserbo).

Jeg kunne ikke mærke ret meget forbedring. Men da antennen jo er
fastmonteret kunne jeg lettere gå rundt uden at skulle indtage mystiske
stillinger

Kabel længden er nok den værste faktor sammen med kablets kvalitet. 1800
MHz er ret høj frekvens, og gevinsten i antennen kan hurtig tabes i
kablet.
Jeg brugte selv vel 8 meter tynd kabel, og det ville jeg ikke gøre igen,
selvom det dengang kun var 900 MHz.
Og antennen var den billigste rundstrålende type (lodret pind). Man kan
få retnings bestemte antenner, der ligner tv antenner.

Min mobil dengang havde et stik til antenne, men hvor mange har det
idag.

En mobiltelefon til fastmontering i bil kunne evt være en fordel, pga
større effekt og bedre tilslutning til antennen.
fx: http://tele-online.dk/product.asp?product=1897&sub=0&page=1

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/