/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Diesel eller Benzin
Fra : Søren Janner


Dato : 05-10-06 12:54

Vi har fundet vores båd, men er i tvivl om hvilken motor vi skal vælge
(diesel eller benzin). Diesel forbruget er lavere end ved benzin. Og prisen
på dieselmodellen er naturligvis dyrere.

Men når man se bort fra anskaffelsespris og forbrug - hvilken type motor er
så bedst på lang sigt. Hvad holder bedst, hvilken type kræver mindst
vedligeholdelse og hvad er bedst hvis man køber brugt.

Jeg ved der er mange nuancer - men er der en rød tråd ?

Hilsner fra Søren




 
 
Hanne og Hans (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 05-10-06 14:18


"Søren Janner" <sj@stjerne-personale.dk> skrev i en meddelelse
news:4524f26b$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Vi har fundet vores båd, men er i tvivl om hvilken motor vi skal vælge
> (diesel eller benzin). Diesel forbruget er lavere end ved benzin. Og
> prisen på dieselmodellen er naturligvis dyrere.
>
> Men når man se bort fra anskaffelsespris og forbrug - hvilken type motor
> er så bedst på lang sigt. Hvad holder bedst, hvilken type kræver mindst
> vedligeholdelse og hvad er bedst hvis man køber brugt.
>
> Jeg ved der er mange nuancer - men er der en rød tråd ?
>
> Hilsner fra Søren
>
> Diesel selvfølgelig. Økonomi og brandfare, driftssikkerhed.
Hans.
>
>




Lars Kristensen (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 05-10-06 14:38

Hanne og Hans wrote:

>> Diesel selvfølgelig. Økonomi og brandfare, driftssikkerhed.
> Hans.

Benzin: Lavere støj niveau, blødere gang, mindre vægt, mindre brandværdi
i benzin hvis uheldet skulle være ude, økonomisk i indkøb, billigere
reservedele, ingen fedtet dieselolie i og på hele båden.

- Lars

Peter Ingsø Laursen (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 05-10-06 15:36

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:45250ac8$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Benzin: Lavere støj niveau, blødere gang, mindre vægt, mindre brandværdi i
> benzin hvis uheldet skulle være ude, økonomisk i indkøb, billigere
> reservedele, ingen fedtet dieselolie i og på hele båden.

Hvilken form for uheld tænker du på, hvor du vil foretrække benzin om bord
frem for diesel?

Diesel lader sig jo ikke sådan lige antænde - modsat benzindampe.

---
mvh, Peter Ingsø Laursen



Ukendt (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-10-06 21:58

On Thu, 5 Oct 2006 16:35:58 +0200, "Peter Ingsø Laursen"
<psil*fjern_dette*@tele2adsl.dk> wrote:


>Diesel lader sig jo ikke sådan lige antænde - modsat benzindampe.

Se det er faktisk lige modsat.
Diesel har en antændelsestemperatur på 338 °C, hvor benzin er helt
oppe på 456 °C.
Hvis du spilder diesel på et varmt udstødningsrør, så får du en brand
med det samme. Med benzin sker der intet, med mindre der er en gnist
eller en flamme.

/Alex

Jens (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 06-10-06 06:01

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> On Thu, 5 Oct 2006 16:35:58 +0200, "Peter Ingsø Laursen"
> <psil*fjern_dette*@tele2adsl.dk> wrote:
>
>
> >Diesel lader sig jo ikke sådan lige antænde - modsat benzindampe.
>
> Se det er faktisk lige modsat.
> Diesel har en antændelsestemperatur på 338 °C, hvor benzin er helt
> oppe på 456 °C.
> Hvis du spilder diesel på et varmt udstødningsrør, så får du en brand
> med det samme. Med benzin sker der intet, med mindre der er en gnist
> eller en flamme.

Hvis du laver eksperimentet, så oplys lige adressen i forvejen. Jeg vil
gerne sende en buket blomster.
--

Jens F

Ukendt (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-06 09:02

"Jens" <spam@finds.dk> wrote in message
news:1hmrxw2.8b6nm0qkp4hvN%spam@finds.dk...

> Hvis du laver eksperimentet, så oplys lige adressen i forvejen. Jeg vil
> gerne sende en buket blomster.

Som gammel brandmand _har_ jeg lavet det eksperiment flere gange.

Det farlige ved diesel er, at hvis det kommer over 338 °C, så kan du ikke
slukke det. Du kan kvæle flammerne med skum, men man vil få selvantændelse
så snart der er en overflade på olien der kommer i kontakt med luften.
Diesel skal ikke brænde ret længe, før det rammer den temperatur.

Benzin fordamper, og køler derved sig selv. Når man har slukket en
benzinbrand (der kan være voldsom på grund af dampene), så er den slukket.

/Alex



Martin Schöön (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Martin Schöön


Dato : 06-10-06 18:11

"Alex Linaa" <www.linaa.com> writes:

> "Jens" <spam@finds.dk> wrote in message
> news:1hmrxw2.8b6nm0qkp4hvN%spam@finds.dk...
>
> > Hvis du laver eksperimentet, så oplys lige adressen i forvejen. Jeg vil
> > gerne sende en buket blomster.
>
> Som gammel brandmand _har_ jeg lavet det eksperiment flere gange.
>
> Det farlige ved diesel er, at hvis det kommer over 338 °C, så kan du ikke
> slukke det. Du kan kvæle flammerne med skum, men man vil få selvantændelse
> så snart der er en overflade på olien der kommer i kontakt med luften.
> Diesel skal ikke brænde ret længe, før det rammer den temperatur.
>
> Benzin fordamper, og køler derved sig selv. Når man har slukket en
> benzinbrand (der kan være voldsom på grund af dampene), så er den slukket.
>
Hmmm, intressant.
Det börjar bli allt vanligare med etanol som inblandning i
bensin och jag har hört av en bekant som är motoringenjör
att en aspekt på etanol som helt glömts i miljöivern är att
den är så mycket farligare att hantera än bensin. Jag tror
det hade att göra med att bensin+luft bara är explosivt för
ett väldigt snävt intervall av blandningsförhållanden men
etanol+luft är inte alls lika noga med förhållandena.

Kan det stämma?

--
Martin Schöön "Problems worthy of attack
show their worth by hitting back."
       Piet Hein

ThomasB (06-10-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 06-10-06 22:45

""Martin Schöön"" <martin.schoon@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:m3ejtlfjyp.fsf@c-3c5a70d5.07-149-73746f7.cust.bredbandsbolaget.se...

> Hmmm, intressant.
> Det börjar bli allt vanligare med etanol som inblandning i
> bensin och jag har hört av en bekant som är motoringenjör
> att en aspekt på etanol som helt glömts i miljöivern är att
> den är så mycket farligare att hantera än bensin.

Det må have noget at gøre med, at i har et noget specielt forhold til etanol
i sverige

Alle ved at sprit i en svensk båd, altid ender galt




Jens (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 06-10-06 20:13

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> wrote in message
> news:1hmrxw2.8b6nm0qkp4hvN%spam@finds.dk...
>
> > Hvis du laver eksperimentet, så oplys lige adressen i forvejen. Jeg vil
> > gerne sende en buket blomster.
>
> Som gammel brandmand _har_ jeg lavet det eksperiment flere gange.

Har du stået i et motorrum og hældt benzin over et glohedt
udstødningsrør?

Hvis du har været brandmand har du også prøvet at slukke brande i
oliefyldte kar. Hvordan tænder man sådan et kar? Ikke med en tændstik.
Det sker der ikke en sk.. ved. Man hælder en sjat benzin ned i olien .
og _nu_ kan det tændes.

> Det farlige ved diesel er, at hvis det kommer over 338 °C, så kan du ikke
> slukke det. Du kan kvæle flammerne med skum, men man vil få selvantændelse
> så snart der er en overflade på olien der kommer i kontakt med luften.
> Diesel skal ikke brænde ret længe, før det rammer den temperatur.

M.h.t. farligheden er det pudsigt, at myndighederne mener noget andet.

Bygning af fritidsfartøjer er underkastet bestemmelserne i "Teknisk
forskrift om fritidsfartøjers bygning og udstyr m.v."
BEK nr 9265 af 01/05/2004 (Gældende) (Kan findes på www..retsinfo.dk)

I h.t. bekendtgørelsen må fartøjer, der er beregnet til udlejning ikke
have benzinmotorer (undtagen påhængsmotorer). Tilsvarende må
passagerbærende fartøjer (>12 passagerer) ikke benytte indbyggede
benzinmotorer.

Men det er nok bare dem der har skrevet bekendtgørelsen, der ikke
forstår hvad brandfare er.

I øvrigt har skibe, der medbringer benzin til f.eks. påhængsmotorer,
anbragt benzinen i tanke, der let kan kastes overbord. Gæt hvorfor.

> Benzin fordamper, og køler derved sig selv. Når man har slukket en
> benzinbrand (der kan være voldsom på grund af dampene), så er den slukket.

Har du nogensinde slukket en benzinbrand i en båd? Det er der ikke
mange der har. Efter at en benzindrevet motorbåd brød i brand på
Haderslev Dam for snart 50 år siden, har det ikke været tilladt
--

Jens F

Jens (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 06-10-06 20:19

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Har du nogensinde slukket en benzinbrand i en båd? Det er der ikke
> mange der har. Efter at en benzindrevet motorbåd brød i brand på
> Haderslev Dam for snart 50 år siden, har det ikke været tilladt

Den kom jeg lidt hurtigt ud af ...

.... at anvende benzin i passagerbåde med mere end 12 passagerer.
--

Jens F

claus b.p. (07-10-2006)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 07-10-06 00:06


"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1hmswh0.1ftqats1uzgsykN%spam@finds.dk...
> Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:
>

> Har du stået i et motorrum og hældt benzin over et glohedt
> udstødningsrør?
>
> Hvis du har været brandmand har du også prøvet at slukke brande i
> oliefyldte kar. Hvordan tænder man sådan et kar? Ikke med en tændstik.
> Det sker der ikke en sk.. ved. Man hælder en sjat benzin ned i olien .
> og _nu_ kan det tændes.
>
>> Det farlige ved diesel er, at hvis det kommer over 338 °C, så kan du ikke
>> slukke det. Du kan kvæle flammerne med skum, men man vil få
>> selvantændelse
>> så snart der er en overflade på olien der kommer i kontakt med luften.
>> Diesel skal ikke brænde ret længe, før det rammer den temperatur.
>
Jeg havde fornøjelsen af at køre gennem det halve Sverige med et utæt
dieselrør, så dieselen dryppede lige ned på udstødningsrøret. Jeg priser
mig lykkelig over at det ikke var en benzinbil.
Jeg tror det er vigtigt at gøre sig klart, at benzin er ikke brændbart, men
benzindampe er højeksplosive. Ganske få deciliter kan vælte væggene i et
hus.
Så det er da langt at foretrække at der går nogle ekstra minutter før
dieselolien har nået selvantændelsestidspunktet. Med benzin var det en
øjeblikkelig død, med diesel kan man måske nå at slukke ilden inden
temperaturen er blevet farlig. Og kan man ikke det, kan man nemmere nå at
forlade båden. Situationen er måske en helt anden på et stort fragt- eller
passagerskib, men det er jo en helt anden historie.

/Claus



Harding E. Larsen (07-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 07-10-06 15:42

Hej Jens,

I forlængelse af dit udmærkede indlæg og imødegåelse af ret
uvedkommende skræksenarier, for normale bådejere der med omtanke
vedligeholder og tilsikrer en høj standard omkring handlingen af
deres både, vil jeg vedhæfte et godt og enkelt link med gode
beskrivelser for at imødegå ulykker ombord:

http://www.yachtskipper.dk/LOF/ppt/bogex.ppt#279,1,Brand og
eksplosion

Jeg tilslutter mig til fulde at motoren i en båd bør være en
dieselmotor.
En dieselmotor vil alt andet lige være betydelig mere
driftssikker.
M.h.t. vedligeholdelse ja så skal/bør begge motortyper og deres
øvrige installationer løbende vedligeholdes og overvåges således
at man på et tidligt tidspunkt bliver opmærksom på unormale
tilstande. Der bør være skemalagte kontrolpunkter som med givne
mellemrum skal gennemgås og motorerne skal desuden også have
deres regelmæssige eftersyn i henhold til foreskrifterne i
manualen.

Der kan forekomme forskelle i udgiften til eftersyn af de to
motortyper; men mon ikke det udjævner sig over tid, alt taget i
betragtning, til dieselmotorens fordel.

Så som svar på Søren Janners spørgsmål, er den røde tråd: Diesel
er at foretrække, motoren er mest driftssikker, mest økonomisk i
drift, anvendelse af diesel i korrekt udførte tank- og
tilslutningskonstruktioner giver de mest sikre både. Ulempen er
en lidt højre anskaffelsespris, men levetiden er også betydelig
længere for motoren.

Mvh/Harding



spam@finds.dk (Jens) skrev:
>Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:
>
>> "Jens" <spam@finds.dk> wrote in message
>> news:1hmrxw2.8b6nm0qkp4hvN%spam@fin ds.dk...
>>
>> > Hvis du laver eksperimentet, så
>> >oplys lige adressen i forvejen. Jeg vil
>> > gerne sende en buket blomster.
>>
>> Som gammel brandmand _har_ jeg
>>lavet det eksperiment flere gange.
>
>Har du stået i et motorrum og hældt
>benzin over et glohedt
>udstødningsrør?
>
>Hvis du har været brandmand har du
>også prøvet at slukke brande i
>oliefyldte kar. Hvordan tænder man
>sådan et kar? Ikke med en tændstik.
>Det sker der ikke en sk.. ved. Man
>hælder en sjat benzin ned i olien .
>og _nu_ kan det tændes.
>
>> Det farlige ved diesel er, at hvis
>>det kommer over 338 °C, så kan du ikke
>> slukke det. Du kan kvæle flammerne
>>med skum, men man vil få
>>selvantændelse
>> så snart der er en overflade på
>>olien der kommer i kontakt med luften.
>> Diesel skal ikke brænde ret længe,
>>før det rammer den temperatur.
>
>M.h.t. farligheden er det pudsigt, at
>myndighederne mener noget andet.
>
>Bygning af fritidsfartøjer er
>underkastet bestemmelserne i "Teknisk
>forskrift om fritidsfartøjers bygning
>og udstyr m.v."
>BEK nr 9265 af 01/05/2004 (Gældende)
>(Kan findes på www..retsinfo.dk)
>
>I h.t. bekendtgørelsen må fartøjer,
>der er beregnet til udlejning ikke
>have benzinmotorer (undtagen
>påhængsmotorer). Tilsvarende må
>passagerbærende fartøjer (>12
>passagerer) ikke benytte indbyggede
>benzinmotorer.
>
>Men det er nok bare dem der har
>skrevet bekendtgørelsen, der ikke
>forstår hvad brandfare er.
>
>I øvrigt har skibe, der medbringer
>benzin til f.eks. påhængsmotorer,
>anbragt benzinen i tanke, der let kan
>kastes overbord. Gæt hvorfor.
>
>> Benzin fordamper, og køler derved
>>sig selv. Når man har slukket en
>> benzinbrand (der kan være voldsom
>>på grund af dampene), så er den slukket.
>
>Har du nogensinde slukket en
>benzinbrand i en båd? Det er der ikke
>mange der har. Efter at en
>benzindrevet motorbåd brød i brand på
>Haderslev Dam for snart 50 år siden,
>har det ikke været tilladt
>--
>
>Jens F



Bjarke M. Christense~ (07-10-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 07-10-06 21:01

Kort og godt ...

"Harding E. Larsen (slet Y6EI5)" <harding@Y6EI5larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11602324020.158923493779533@dtext.news.tele.dk...
snip
>
> Så som svar på Søren Janners spørgsmål, er den røde tråd: Diesel
> er at foretrække, motoren er mest driftssikker, mest økonomisk i
> drift, anvendelse af diesel i korrekt udførte tank- og
> tilslutningskonstruktioner giver de mest sikre både. Ulempen er
> en lidt højre anskaffelsespris, men levetiden er også betydelig
> længere for motoren.
>
> Mvh/Harding
>
snip



Ukendt (08-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-06 11:22

On Fri, 6 Oct 2006 21:12:31 +0200, spam@finds.dk (Jens) wrote:

>Har du stået i et motorrum og hældt benzin over et glohedt
>udstødningsrør?

Præcis. Faktisk i en overophedet kælder med en rødglødende motor i et
øvelsesområde, og gæt hvad? Der sker ikke andet end "pffffsst", og så
er benzinen væk.

>Hvis du har været brandmand har du også prøvet at slukke brande i
>oliefyldte kar. Hvordan tænder man sådan et kar? Ikke med en tændstik.
>Det sker der ikke en sk.. ved. Man hælder en sjat benzin ned i olien .
>og _nu_ kan det tændes.

Og du vælger helt at se bort fra forskellen mellem dampe og væsker,
ikke? Benzin brænder elendigt, benzindampe brænder eksplosivt, indtil
det når mætningspunktet. Så kan de heller ikke brænde.

>Men det er nok bare dem der har skrevet bekendtgørelsen, der ikke
>forstår hvad brandfare er.

Eller dig der læser det som fanden læser bibelen.

>I øvrigt har skibe, der medbringer benzin til f.eks. påhængsmotorer,
>anbragt benzinen i tanke, der let kan kastes overbord. Gæt hvorfor.

Fordi en benzintank ikke skal opvarmes ret meget før det er en bombe,
kunne du ikke selv regne det ud?

>Har du nogensinde slukket en benzinbrand i en båd? Det er der ikke
>mange der har. Efter at en benzindrevet motorbåd brød i brand på
>Haderslev Dam for snart 50 år siden, har det ikke været tilladt

Jeg har slukket masser af brande i færgemodeller, både benzin og olie.
Når først temperaturen er over et par hundrede grader, er der ikke
meget benzin tilbage, hvor imod diesel bliver ved med at brænde i én
uendelighed.

Du læser tydeligvis kun halvdelen, og ganger resten med din egen
faktor. Det er ingen der siger at benzin ikke er brandfarlig, jeg
sagde blot at jeg af 2 scenarier nødigst ville have brændende diesel i
min båd. Resten må stå for din egen regning.

Jens (08-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 08-10-06 11:42

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> On Fri, 6 Oct 2006 21:12:31 +0200, spam@finds.dk (Jens) wrote:

---snip---

> Du læser tydeligvis kun halvdelen, og ganger resten med din egen
> faktor. Det er ingen der siger at benzin ikke er brandfarlig, jeg
> sagde blot at jeg af 2 scenarier nødigst ville have brændende diesel i
> min båd. Resten må stå for din egen regning.

OK, jeg tillader mig at citere fra dit første indlæg, hvor du svarer
Peter Ingsø Laursen:

Date: Thu, 05 Oct 2006 22:57:41 +0200
Organization: www.linaa.com
Message-ID: <u9sai2h5h3fr9oiqr6pv7g688ft93i677u@4ax.com>

<citat>

On Thu, 5 Oct 2006 16:35:58 +0200, "Peter Ingsø Laursen"
<psil*fjern_dette*@tele2adsl.dk> wrote:


>Diesel lader sig jo ikke sådan lige antænde - modsat benzindampe.

Se det er faktisk lige modsat.
Diesel har en antændelsestemperatur på 338 °C, hvor benzin er helt
oppe på 456 °C.

</citat>

Jeg kan - med min bedste vilje - ikke læse det anderledes, end at du
mener at diesel er mere brandfarligt end benzin.

Alle andre med forstand på materien mener det modsatte.

Myndighederne mener det faktisk så meget, at det er forbudt at udleje
fritidsfartøjer med indbygget benzinmotor.

Yderligere er de mængder brændstof det er tilladt at opbevare 50 gange
større for diesel end for benzin.

Hvis du vil oversætte det til at diesel er farligere end benzin - Be my
guest! Men lad være med at trække andre, der spørger til fakta, med ned
i sumpen.
--

Jens F

Ukendt (08-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-06 13:14

On Sun, 8 Oct 2006 12:41:30 +0200, spam@finds.dk (Jens) wrote:

>Jeg kan - med min bedste vilje - ikke læse det anderledes, end at du
>mener at diesel er mere brandfarligt end benzin.

Diesel er mere brandfarlig end benzin, men ikke så eksplosionsfarlig
som benzindampe. Sig mig, kan du ikke læse indenad?

>Hvis du vil oversætte det til at diesel er farligere end benzin - Be my
>guest! Men lad være med at trække andre, der spørger til fakta, med ned
>i sumpen.

Og som alle andre bedrevidende fjolser, er det dig bydende nødvendigt
at trampe på dine opponenter, ikke?
Du er klart af den type der sidder og feder den i båden indtil der
kommer en eller anden stakkel ind i havnen med 3 knob i stedet for de
tilladte 2. Sådan en kan man jo altid give en sviner, og fortælle hvor
dum han er, ikke?
Jo, jeg kender din type alt for godt, og der kommer aldrig noget
fornuftigt ud af at debattere med din type. Dertil er i for
navlebeskuende og for dårligt opdragede.

Be my guest i filtret hos de andre fjolser der ikke kan debattere
sobert og fornuftigt, så som Bo Warming og Åge Halldorsson

*plonk*

Jens (08-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 08-10-06 14:24

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> On Sun, 8 Oct 2006 12:41:30 +0200, spam@finds.dk (Jens) wrote:
>
> >Jeg kan - med min bedste vilje - ikke læse det anderledes, end at du
> >mener at diesel er mere brandfarligt end benzin.
>
> Diesel er mere brandfarlig end benzin, men ikke så eksplosionsfarlig
> som benzindampe. Sig mig, kan du ikke læse indenad?

Det var - pudsigt nok - det argument du angreb i dit første indlæg. Go
figure!

> >Hvis du vil oversætte det til at diesel er farligere end benzin - Be my
> >guest! Men lad være med at trække andre, der spørger til fakta, med ned
> >i sumpen.
>
> Og som alle andre bedrevidende fjolser, er det dig bydende nødvendigt
> at trampe på dine opponenter, ikke?

Du fastholder benzins ufarlighed med henvisning til benzins egenskaber i
væskeform, uagtet at benzin ikke lader sig fastholde i væskeform i fri
luft - og at benzindampene er brand-/eksplosionsfarlige.

> Du er klart af den type der sidder og feder den i båden indtil der
> kommer en eller anden stakkel ind i havnen med 3 knob i stedet for de
> tilladte 2. Sådan en kan man jo altid give en sviner, og fortælle hvor
> dum han er, ikke?
> Jo, jeg kender din type alt for godt, og der kommer aldrig noget
> fornuftigt ud af at debattere med din type. Dertil er i for
> navlebeskuende og for dårligt opdragede.

Hvem er det lige, der begår karaktermordet her?

> Be my guest i filtret hos de andre fjolser der ikke kan debattere
> sobert og fornuftigt, så som Bo Warming og Åge Halldorsson

Velkommen i deres klub!

> *plonk*

Af hjertet - Tak!
--

Jens F

Bent Pedersen (08-10-2006)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 08-10-06 21:56


"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse
news:4rjhi250ii813lc2e7ou1ar7mihrl99d65@4ax.com...
> On Fri, 6 Oct 2006 21:12:31 +0200, spam@finds.dk (Jens) wrote:
>
>>Har du stået i et motorrum og hældt benzin over et glohedt
>>udstødningsrør?
>
> Præcis. Faktisk i en overophedet kælder med en rødglødende motor i et
> øvelsesområde, og gæt hvad? Der sker ikke andet end "pffffsst", og så
> er benzinen væk.
>
>>Hvis du har været brandmand har du også prøvet at slukke brande i
>>oliefyldte kar. Hvordan tænder man sådan et kar? Ikke med en tændstik.
>>Det sker der ikke en sk.. ved. Man hælder en sjat benzin ned i olien .
>>og _nu_ kan det tændes.
>
> Og du vælger helt at se bort fra forskellen mellem dampe og væsker,
> ikke? Benzin brænder elendigt, benzindampe brænder eksplosivt, indtil
> det når mætningspunktet. Så kan de heller ikke brænde.
>
>>Men det er nok bare dem der har skrevet bekendtgørelsen, der ikke
>>forstår hvad brandfare er.
>
> Eller dig der læser det som fanden læser bibelen.
>
>>I øvrigt har skibe, der medbringer benzin til f.eks. påhængsmotorer,
>>anbragt benzinen i tanke, der let kan kastes overbord. Gæt hvorfor.
>
> Fordi en benzintank ikke skal opvarmes ret meget før det er en bombe,
> kunne du ikke selv regne det ud?
>
>>Har du nogensinde slukket en benzinbrand i en båd? Det er der ikke
>>mange der har. Efter at en benzindrevet motorbåd brød i brand på
>>Haderslev Dam for snart 50 år siden, har det ikke været tilladt
>
> Jeg har slukket masser af brande i færgemodeller, både benzin og olie.
> Når først temperaturen er over et par hundrede grader, er der ikke
> meget benzin tilbage, hvor imod diesel bliver ved med at brænde i én
> uendelighed.
>
> Du læser tydeligvis kun halvdelen, og ganger resten med din egen
> faktor. Det er ingen der siger at benzin ikke er brandfarlig, jeg
> sagde blot at jeg af 2 scenarier nødigst ville have brændende diesel i
> min båd. Resten må stå for din egen regning.

Nu må jeg protestere- Benzintanke kan eksplodere i amerikanske film, og kun
der. I modsætning til dieseltanke, der faktisk godt kan eksplodere.....

Men det til trods er benzin naturligvis langt nemmere at antænde end diesel,
i begge tilfælde er det selvfølgelig kun dampene der brænder, men benzin
afgiver bare mange felre dampe ved meget lavere temperatur.

OG NØJAGTIG DERFOR vil en fornuftig sikkerhedskyndig sejler foretrække at
sejle med diesel, alt andet lige.

Bent



Jens (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 05-10-06 19:58

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> wrote:

> Benzin: Lavere støj niveau, blødere gang, mindre vægt, mindre brandværdi
> i benzin hvis uheldet skulle være ude, økonomisk i indkøb, billigere
> reservedele, ingen fedtet dieselolie i og på hele båden.

Hvis du med "mindre brandværdi" mener "lettere antændelig" eller
ligefrem "eksplosiv" har du ret.

Ellers er det noget vrøvl. Diesel og benzin har samme brændværdi pr.
vægtenhed, men da benzin er lidt lettere er der lidt mindre energi i
hver liter.

Jeg vil hellere brække en arm på langs end have benzin indenbords, pga.
brandfaren.
--

Jens F

Ukendt (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-10-06 15:09

Hvis "Jeres båd" er en sejlbåd på 26-28 fod eller derover, ville jeg
langt foretrække en indenbords *diesel-motor*, som godt nok vejer/fylder
en del og ikke er lyd- eller vibrationsfri, men samtidig er sådan en
'karl' normalt meget start- og driftssikker og let at vedligeholde. Har
for mange år siden haft en Commander 31 med benzin-motor, og den brød
sig bestemt ikke om det "maritime miljø" ... men det er også længe siden
og er et enkeltstående eksempel ... I mine sidste sejlbåde har der været
indenbords dieselmotor med to eller trebladet foldepropel m/salt- eller
ferksvandskøling ... Er der strøm på batteriet og diesel i tanken har
man en meget driftssikker og udholdende motorinstallation i båden ...
Udskiftede først den gamle "én-cylindrede Volvo Penta med svinghjul fra
1973" i en Ballad for et par år siden til en ny trecylindret Volvo ...
Den havde vi stort set ikke problemer med - hverken startmæssigt eller
driftsmæssigt. Men efter 30 års varieret brug, var der godt nok ikke
"mange heste" tilbage ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


Er der tale om en anden bådtype har jeg ingen erfaring og der vil nok
være andre argumenter ...
"Søren Janner" <sj@stjerne-personale.dk> skrev i en meddelelse
news:4524f26b$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Vi har fundet vores båd, men er i tvivl om hvilken motor vi skal vælge
> (diesel eller benzin). Diesel forbruget er lavere end ved benzin. Og
> prisen på dieselmodellen er naturligvis dyrere.
>
> Men når man se bort fra anskaffelsespris og forbrug - hvilken type
> motor er så bedst på lang sigt. Hvad holder bedst, hvilken type kræver
> mindst vedligeholdelse og hvad er bedst hvis man køber brugt.
>
> Jeg ved der er mange nuancer - men er der en rød tråd ?
>
> Hilsner fra Søren
>
>
>


Kondrup (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Kondrup


Dato : 05-10-06 20:00

Kære Søren
Er netop skifter fra Polaris Drabant 26 med benzinmotor til Jeanneau
Attalia 32 med dieselmotor.
Er meget glad for at slippe for bekymringen med benzindampe inkl
tankning til søs fra reservedunk.
Den nye båd sejler ca. 2.5 sømil per liter - det gjorde den gamle
også. Nu med 6 knobs fart mod før ca. 4 knob. Og båden vejer ca. 50%
mere end Pd'en.
Brændstoføkonomien/tankning (altid op i byen efter
bezin)/efterfyldning til søs skal du også tænke på.
Hilsen
Jens

Søren Janner skrev:
> Vi har fundet vores båd, men er i tvivl om hvilken motor vi skal vælge
> (diesel eller benzin). Diesel forbruget er lavere end ved benzin. Og prisen
> på dieselmodellen er naturligvis dyrere.
>
> Hilsner fra Søren


Søren Janner (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Søren Janner


Dato : 06-10-06 08:50

Tak for de mange indlæg - båden er kigger efter er en Uttern C68 (motorbåd)
den kan fås med både diesel- og benzinmotor. Jeg har kig på en brugt benzin
(1 år gammel) og en fabriksny diesel. Difference kommer til at stå i en
merpris på ca. kr. 80.000 for den nye m/diesel. (inkl. bundmaling, gps m.v.)

Naturligvis er farten ikke den samme, men det har en mindre betydning for
os. Vigtigt er sikkerhed, driftsikkerhed og pålidelighed.

Jeg hælder mest til den nye med diesel.

Hilsen Søren










"Kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:1160074821.604486.83730@b28g2000cwb.googlegroups.com...
Kære Søren
Er netop skifter fra Polaris Drabant 26 med benzinmotor til Jeanneau
Attalia 32 med dieselmotor.
Er meget glad for at slippe for bekymringen med benzindampe inkl
tankning til søs fra reservedunk.
Den nye båd sejler ca. 2.5 sømil per liter - det gjorde den gamle
også. Nu med 6 knobs fart mod før ca. 4 knob. Og båden vejer ca. 50%
mere end Pd'en.
Brændstoføkonomien/tankning (altid op i byen efter
bezin)/efterfyldning til søs skal du også tænke på.
Hilsen
Jens

Søren Janner skrev:
> Vi har fundet vores båd, men er i tvivl om hvilken motor vi skal vælge
> (diesel eller benzin). Diesel forbruget er lavere end ved benzin. Og
> prisen
> på dieselmodellen er naturligvis dyrere.
>
> Hilsner fra Søren



Leon Hulstroem (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 06-10-06 09:41

Søren Janner wrote:
> Tak for de mange indlæg - båden er kigger efter er en Uttern C68
> (motorbåd) den kan fås med både diesel- og benzinmotor. Jeg har kig
> på en brugt benzin (1 år gammel) og en fabriksny diesel. Difference
> kommer til at stå i en merpris på ca. kr. 80.000 for den nye
> m/diesel. (inkl. bundmaling, gps m.v.)
> Naturligvis er farten ikke den samme, men det har en mindre betydning
> for os. Vigtigt er sikkerhed, driftsikkerhed og pålidelighed.
>
> Jeg hælder mest til den nye med diesel.
>
> Hilsen Søren

Hej Søren,

Diskutionen Benzin vs Diesel (brand/sikkerhedsfaktoren) har været op en del
gange, og det endte altid med at Benzin-dampene antænder lettest, men hvis
der så er brand så er diesel farligst.

Jeg startede en gang diskutionen bare sådan for at provoker lidt og det blev
da en god lille tråd.

Men... for at vende tilbage til dit valg.
Jeg har altid sejlet med Benzin v8'ere og kan sige at det koster KASSEN i
brændstof, ligeledes bliver det i længden en pistelens at skulle
transporterer jerrykander frem og tilbage. Fordi næsten ingen havne har en
benzin-stander.

Så set i bagklogskabets lys og at jeg ikke bliver yndre. Så ville jeg købe
en diesel(sejl)båd (tænk at jeg skulle sige det).

Den med at en Diesel er mere driftsikker, altså kører vidre hvis alt strøm
ryger, holder desværre ikke mere.
De moderne motorer er alle computerstyret.

Mvh
Leon




Erik (10-10-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 10-10-06 01:00

Temperaturen ved hvilken diesel afgiver antændelige dampe - dvs.
flammepunktet - er så vidt jeg husker omkring 60 grader celcius, mens
den for benzins vedkommende er -24 grader (eller ihvertfald langt under
frysepunktet).

I min tid som søfarende maskinmester har jeg siddet utallige gange med
en smøg i kæften og børstet brændstofdyser af med en stålbørste i
en spand diesel- eller gasolie.
Det tror jeg altså ikke jeg havde turdet hvis vi havde sejlet på
benzin. Så havde rygning i maskinen været bandlyst. Alle
el-installationer skulle have været udført i eksplosionssikrede
komponenter. Alt vores værktøj skulle have været gnistfrit osv. osv.

Apropos diesel på udstødningen:
Udstødningen bør være isoleret.
Desuden kan højtryksdiesel-ledningerne, hvis der er plads til det,
være ført indkapslede i flexrør. Såfremt et rør flækker eller
forskruning er utæt, vil lækolien forblive inde i flexrøret og
derfra rende til lækolietank.
Se evt. en række indkapslede brændstofrør bag den unge mand på
billedet her:
http://flickr.com/photo_zoom.gne?id=78926699&context=set-1689380&size=o

Brandmanden har ret i, at benzinbrande er hurtigere overstået end
dieselbrande. Jeg kan f.eks. huske da jeg som dreng smed en kop benzin
ind i brændeovnen, fordi jeg ikke kunne få ordentlig ild i den. Det
som herefter skete gik virkeligt stærkt. Bl.a. fik jeg ny frisure.

Erik


Bent Pedersen (13-10-2006)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 13-10-06 22:47


"Erik" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1160438412.333206.97300@b28g2000cwb.googlegroups.com...
Temperaturen ved hvilken diesel afgiver antændelige dampe - dvs.
flammepunktet - er så vidt jeg husker omkring 60 grader celcius, mens
den for benzins vedkommende er -24 grader (eller ihvertfald langt under
frysepunktet).

I min tid som søfarende maskinmester har jeg siddet utallige gange med
en smøg i kæften og børstet brændstofdyser af med en stålbørste i
en spand diesel- eller gasolie.
Det tror jeg altså ikke jeg havde turdet hvis vi havde sejlet på
benzin. Så havde rygning i maskinen været bandlyst. Alle
el-installationer skulle have været udført i eksplosionssikrede
komponenter. Alt vores værktøj skulle have været gnistfrit osv. osv.

Apropos diesel på udstødningen:
Udstødningen bør være isoleret.
Desuden kan højtryksdiesel-ledningerne, hvis der er plads til det,
være ført indkapslede i flexrør. Såfremt et rør flækker eller
forskruning er utæt, vil lækolien forblive inde i flexrøret og
derfra rende til lækolietank.
Se evt. en række indkapslede brændstofrør bag den unge mand på
billedet her:
http://flickr.com/photo_zoom.gne?id=78926699&context=set-1689380&size=o

Brandmanden har ret i, at benzinbrande er hurtigere overstået end
dieselbrande. Jeg kan f.eks. huske da jeg som dreng smed en kop benzin
ind i brændeovnen, fordi jeg ikke kunne få ordentlig ild i den. Det
som herefter skete gik virkeligt stærkt. Bl.a. fik jeg ny frisure.

Erik

Problemet med diesel i en ståltank er, at kombinationen af flammepunkt og
nedre eksplosionsgrænse vil bevirke at dieseldampene i ståltanken vil
eksplodere når tanken bliver varm.

Derfor er det ikke en god ide at have diesel i en jerry can.

Det kan ikke ske med benzin i en ståltank, men hvis benzinen kommer ud af
tanken er det jo en anden sag.
Selv ville jeg nødig sejle med en benzin-motor. Det kan godt være ilden i
benzinen er overstået hurtigere, men det er fuldstændig ligemeget når der er
gået ild i båden...Og som du skriver er det noget nemmere at antænde benzin
end diesel.

Bent



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste