Strømforbrug ved Standby ifht. slukket?
Fra : Mogens

Dato : 05-10-06 10:39

Hej

Er der nogen der har lavet nogen målinger på hvor meget
mere strøm en PC bruger i Standby i forhold til når den er
slukket? Selv i slukket tilstand bruger den jo lidt strøm,
for der er jo f.eks. strøm på USB portene. I Standby tilstand
er harddiske og blæsere jo sgså slukket, men power lampen
i kabinettet blinker. Er der nogen der ved hvor meget mere
den trækker for at stå i Standby ?

Den starter jo meget hurtigere op fra Standby, så hvis det
ikke koster mange ører ekstra var det jo dejligt nemt altid
at bruge Standby istedet for at bede Windows om at slukke.

mvh Mogens

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 10:54

"Mogens" <Mogens@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke koster mange ører ekstra var det jo dejligt nemt altid
> at bruge Standby istedet for at bede Windows om at slukke.

Er du på su . eller bare fattig

Fra : Hans

Dato : 05-10-06 11:13

"Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse

> "Mogens" <Mogens@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Er du på su . eller bare fattig

Der er sikkert en jyde.

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 11:28

"Hans" <Hans@æøå.då> skrev i en meddelelse

> "Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse

> Der er sikkert en jyde.

Sikkert

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-10-06 11:44

Ricko. wrote:
> Er du på su . eller bare fattig

Det var da et aldeles idiotisk svar. Kan du ikke finde på noget bedre, så
var det bedre bare at klappe i.

Søren

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 11:51

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4524e1e0$0$20318$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Det var da et aldeles idiotisk svar. Kan du ikke finde på noget bedre, så
> var det bedre bare at klappe i.
>
> Søren
Prøv dog lige at tale ordentligt til folk som du ikke kender , jeg mener
hvad jeg skrev.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-10-06 12:35

Ricko. wrote:
> Prøv dog lige at tale ordentligt til folk som du ikke kender , jeg
> mener hvad jeg skrev.

Har det nogen som helst relevans, om man er fattig eller på SU? Nej, så hold
dine arrogante svar for dig selv.
Mogens efterlyser erfaringer med strømforbrug på standby vs. slukket
(temmelig sikkert fordi han gerne vil spare på strømmen!!), så det kan da
ved gud være fuldstændig underordnet. Har man 4 pc'ere, der henter warez 24
timer i døgnet, så er sagen anderledes....

Søren

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 12:39

> [...]
> ved gud være fuldstændig underordnet. Har man 4 pc'ere, der henter warez
> 24 timer i døgnet, så er sagen anderledes....

Man behøver nu ikke kun at bruge dem til det , der er jo også andet sådan en
pc kan lave ,

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-10-06 12:55

Ricko. wrote:
> Man behøver nu ikke kun at bruge dem til det , der er jo også andet
> sådan en pc kan lave ,

Whatever. Har du fundet relevansen for om man er fattig eller på SU? Eller
skal vi bare konkludere, at den ikke er der....

Søren

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 13:00

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4524f29f$0$20331$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Whatever. Har du fundet relevansen for om man er fattig eller på SU? Eller
> skal vi bare konkludere, at den ikke er der....
>
> Søren
Ok ja , som arbejdsløs er man fattig , og på su vælger man at bruge sine
penge forkert .

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 13:10

> Ok ja , som arbejdsløs er man fattig

Nej, det afhænger da helt bestemt af hvor økonomisk bundet du er, når
arbejdsløsheden indtræder.

> , og på su vælger man at bruge sine penge forkert .

Er det nu dine fordomme der kommer til udtryk? Eller hvad mener du med at
man vælger at bruge dem forkert? Det er umuligt at nøjes med SU igennem en
højere uddannelse, uanset hvordan man vælger at bruge sine penge. Typisk
koster én bog på en højere uddannelse mellem 500 og 1000 kroner.

Nicolai

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 13:24

> [...]
> højere uddannelse, uanset hvordan man vælger at bruge sine penge. Typisk
> koster én bog på en højere uddannelse mellem 500 og 1000 kroner.

Enig med at su burde være meget mere , men når jeg går forbi vores center og
ser alle de unge der sidder der og klager sig inde og uden for caffen og
pubben , kan jeg ikke forstå at de ikke selv kan se at den er helt gal , og
det er med garenti ikke fordi de ikke har hørt det hjemmefra , (pas nu på)
og hvad angår bøgerne , er det jo helt hen i vejret hvad de skal koste ,

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 13:28

> Enig med at su burde være meget mere , men når jeg går forbi vores center
> og ser alle de unge der sidder der og klager sig inde og uden for caffen
> og pubben ,

Nej, men det er helt sikkert ikke deres SU de sidder og labber i sig, men
deres surt optjente ekstra penge for fritidsarbejde. Om det så er
fornuftigt, er en hel anden sag, men vel en del af at være ung og under
uddannelse. Om su'en skal være højere, det ved jeg ikke. Jeg tror da at den
er ganske god og tidssvarende, selvom man ikke skal tro at man kan leve af
den.

> kan jeg ikke forstå at de ikke selv kan se at den er helt gal , og det er
> med garenti ikke fordi de ikke har hørt det hjemmefra , (pas nu på) og
> hvad angår bøgerne , er det jo helt hen i vejret hvad de skal koste ,

Ja, og så er det ikke engang fordi at de er oversat til DK.

Nicolai

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 13:40

> Ja, og så er det ikke engang fordi at de er oversat til DK.
>
> Nicolai
Og så vil jeg slutte herfra med at sige , at det netop er derfor jeg hjælper
en masse folk med det som kaldes varez , og bruger mange timer på det , jeg
laver ikke noget som er ulovligt i det , jeg og alle andre har lov til at
hente en demo , at der så lige er nogle tal som passer ind for at man kan
beholde programmet , er jo helt op til den som henter det ned, og det er
heller ikke ulovligt at oplyse en række tal som MÅSKE virker . Det er op til
den enkelte at afgøre med sig selv om man vil have det eller ikke, husk på
at et link som henviser til noget som ligger til download er ikke noget som
er på ens egen pc ,
Hej og slut.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-10-06 13:25

Ricko. wrote:
> Ok ja , som arbejdsløs er man fattig , og på su vælger man at bruge
> sine penge forkert .

Skovl. Ploink...!

Søren

Fra : Holst

Dato : 05-10-06 13:26

Ricko. wrote:

> Ok ja , som arbejdsløs er man fattig

Jeg har nu kendt nogle arbejdsløse, som var væsentlig rigere end jeg og
havde flere penge til forbrug end jeg.

Men generelt er der nu ingen tvivl om, at mange arbejdsløse har en
strammere økonomi end de fleste.

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 12:37

> Prøv dog lige at tale ordentligt til folk som du ikke kender , jeg mener
> hvad jeg skrev.

Det gør da bare dine udtalelser endnu mere dumme. Udover at det intet har
med mandens indlæg at gøre, så er der andre ting end pengepungen som dette
kunne have indflydelse på. Hvis alle mennesker slukkede alt helt, ville det
have en enorm betydning for DK's/verden's samlede energiforbrug.

Men vi mennesker er jo ligeglade, det vigtigste er at vi kan leve som
luksusdyr her og nu, så skid hul i naturen.

Nicolai

Fra : Holst

Dato : 05-10-06 12:52

Nicolai wrote:

> Hvis alle mennesker slukkede alt helt, ville det
> have en enorm betydning for DK's/verden's samlede energiforbrug.

I dag har man i nyhederne på P3 kunnet høre, at hvis man på
folkeskolerne var bedre til at slukke computere og lys, når det ikke
blev brugt, så ville hver skole i gennemsnit kunne spare 100.000 kr. årligt.

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 13:17

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> I dag har man i nyhederne på P3 kunnet høre, at hvis man på folkeskolerne
> var bedre til at slukke computere og lys, når det ikke blev brugt, så
> ville hver skole i gennemsnit kunne spare 100.000 kr. årligt.

Ja, det er rent faktisk sørgeligt så sløsede vi luksus mennesker er blevet.
Jeg læste på et tidspunkt, at hvis alle glødepærer blev udskiftet til
sparepærer, så var det en helt uhyrligt besparelse man kunne opnå. Jeg kan
ikke huske præcist hvor meget, men jeg var overrasket.

Da jeg arbejdede i fritiden som vagt, skulle jeg bl.a. rondere på AGL i
brønshøj, og jeg slukkede da lyset hver gang. Det kostede næsten en fyring,
fordi at AGL ville have alt lyset til at stå og brænde, som en slags
"reklame".

Her i Aalborg slukker de alt gadelyset (pånær helt centrale gader) kl 01 om
natten i sommersæsonen, for at spare penge (Hjemmehjælpere med natjob har
været utrygge, hvilket jeg da godt kan forstå, men hvem har lovet os at der
skal brændes uanstændig meget energi af for at vi kan lyse alt op?). Las
Vegas skulle forbydes.

Interessant, men vi er vel nok lidt Off T. nu.

Nicolai

Fra : Mogens

Dato : 05-10-06 11:58

On Thu, 5 Oct 2006 11:53:45 +0200, "Ricko." <Ricko@livsnyter.com>
wrote:

>Er du på su . eller bare fattig

Er der nu noget galt i at man helst vil undgå
at bruge for meget strøm? Om det så mest
er for pengenes eller for miljøets skyld kan
vel være ligegyldigt, men hvis du absolut
skal vide det, så er det fordi at jeg har en
stram økonomi da jeg er arbejdsløs.

Er du så glad?

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 12:07

> [...]
> er for pengenes eller for miljøets skyld kan
> vel være ligegyldigt, men hvis du absolut
> skal vide det, så er det fordi at jeg har en

Ja for du kom med et ærligt svar , du mener du er fattig,
Så jeg vil forslå dig at skaffe dig en af disse nye strøm skinner hvor det
hele kan tilsluttes , tv -pc -dvd -radio- alt. og så simpelthen slukke for
den når du ikke bruger noget , bare en eneste omformer til scanner eller
andet bruger for ca. 30 kr strøm om året , så det på tv den anden dag , at
du er uden arbejde , er jeg ked af hvis du har brug for et, håber da du får
et,

Fra : Mogens

Dato : 05-10-06 12:13

On Thu, 5 Oct 2006 13:06:52 +0200, "Ricko." <Ricko@livsnyter.com>
wrote:

> [...]
>den når du ikke bruger noget , bare en eneste omformer til scanner eller
>andet bruger for ca. 30 kr strøm om året

Jeg har prøvet med en elspare-skinne, men den virker ikke med min
PC, vistnok fordi der er strøm på USB porten selvom maskinen er
slukket.
Ja, så kunne jeg sætte det hele til en almindelig strømskinne med
afbryder og slukke for det hele, men der er desværre noget af min
hardware der ikke må slukkes ( cabelmodem, WAP osv ) så det
vil blive et værre roderi af ledninger.

Men nu er det jo heller ikke det mit spørgsmål gik på.
Jeg var bare interreseret i at vide om nogen vidste lidt om hvor
stor forskel det gjorde at maskinen var i Standby ifht. når den
var slukket.

mvh Mogens

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 12:16

> [...]
> Jeg var bare interreseret i at vide om nogen vidste lidt om hvor
> stor forskel det gjorde at maskinen var i Standby ifht. når den

Vi har her i byen en biks der hedder energi butikken , der ved jeg man kan
låne en måler af en eller anden slag som kan måle forbruget over 24 t. måske
var det noget , hvis i altså også har mulighed

Fra : ShutEye

Dato : 05-10-06 15:23

> Jeg har prøvet med en elspare-skinne, men den virker ikke med min
> PC, vistnok fordi der er strøm på USB porten selvom maskinen er
> slukket.
<klip>

Kan det ikke indstilles med en jumper på bundkortet? Altså om der er spænding på eller ej.

Fra : Mogens

Dato : 05-10-06 16:07

On Thu, 5 Oct 2006 16:22:46 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Kan det ikke indstilles med en jumper på bundkortet? Altså om der er spænding på eller ej.

Ikke på mit Asus A8N-E nej.

Men det var nu heller ikke det som jeg forsøgte at finde ud af.

mvh Mogens

Fra : Hans

Dato : 05-10-06 14:07

> [...]
> du er uden arbejde , er jeg ked af hvis du har brug for et, håber da du

Ja, og dem uden arbejde har tid til at se mere tv, så det er synd for dem
med strømregningen. Husk, at I kan takke lange Svend for 80 % af regningen.

Fra : Holst

Dato : 05-10-06 11:17

Mogens wrote:

> [...]
> ikke koster mange ører ekstra var det jo dejligt nemt altid
> at bruge Standby istedet for at bede Windows om at slukke.

Hvad med bare at smide den i dvale i stedet for. Den er slukket, men det
tager ikke voldsomt længere at starte op.

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 11:45

> Hvad med bare at smide den i dvale i stedet for. Den er slukket, men det
> tager ikke voldsomt længere at starte op.

Eller købe en bærbar og så ellers tage den med i skole og lade den op der ,
og så ellers snige sig rundt i byen efter skoletid og ind på føtex wc og
andre slige steder og tænde for dyret mens man sidder og gnækker over at nu
har man sparet et par kroner derhjemme. Alt imens at du skal huske på hvor
meget det koster dine forældre når de skal vaske alt det tøj som du SÅ
absolut mener er blevet beskidt og skal vaskes , bare fordi det har været
ude af skabet , og er blevet luftet , OG ja jeg har 4 pc som altid er tændt
en i reserve samt en til forsøg og en bærbar , samt unger på 13- 17 så jeg
ved hvad jeg snakker om , men de har sku aldrig hørt mig brokke mig over at
deres tv og radio samt dvd og pc er i gang på samme tid , det eneste jeg
forlanger er at når de vil have vasket tøj så deltager de selv, Så derfor er
det svundet i vasketøjskurven , HAHA, og det er sku ærlig snak.

Fra : Holst

Dato : 05-10-06 12:00

Ricko. wrote:

> HAHA, og det er sku ærlig snak.

Ja, ud over at jeg er begyndt at sætte dig i bås med andre idioter, så
kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad du har imod folks ønske om at
spare på energien?

Der tales jo tit og ofte om, at vi bør spare på energien, og man læser
også tit, at diverse apparater faktisk sluger en god del strøm i deres
standby-tilstand.

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 12:13

> [...]
>
> Der tales jo tit og ofte om, at vi bør spare på energien, og man læser
> også tit, at diverse apparater faktisk sluger en god del strøm i deres
Og hvornår er det så lige at du selv mener at du at du har lov til at kalde
andre folk idioter ?
Er det fordi at andre har en anden mening end dig ?
Håber sku ikke du er gift , arme kone.Og børn.
Eller er det fordi du ikke kan få din vilje over for dem som du forsøger at
skælde ud fog kalde idioter

Fra : Holst

Dato : 05-10-06 12:22

Ricko. wrote:

> Eller er det fordi du ikke kan få din vilje over for dem som du forsøger at
> skælde ud fog kalde idioter

Ja, du kunne jo have gjort et forsøg, så jeg kunne undgå at placere dig
i en sådan bås. Tilsvarende kunne du jo have besvaret mit spørgsmål, men
det magtede du åbenbart ikke.

Fra : Ricko.

Dato : 05-10-06 12:28

> Ja, du kunne jo have gjort et forsøg, så jeg kunne undgå at placere dig i
> en sådan bås. Tilsvarende kunne du jo have besvaret mit spørgsmål, men det
> magtede du åbenbart ikke.

Ok jo, men du bliver lige nød til at forklare hvorfor du kalder folk idioter
..

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 12:45

> Ok jo, men du bliver lige nød til at forklare hvorfor du kalder folk
> idioter

For at præcisere, så kalder han ikke dig, idiot. At der findes folk som man
selv vil kategorisere som idioter, kommer vel ikke bag på nogen. Din
holdning til naturens resourcer er kun at foragte, og det betyder givetvis
at visse grupper vil kategorisere dig som værende i bås med idioter, selvom
du måske ikke lige lever op til definitionen af en sådan.

Din attitude om at man enten må være fattig eller på su, hvad forskellen så
end er, er meget arrogant og et tydeligt udtryk for at du ikke skænker det
mange tanker, at nogle mennesker her på gloden tænker længere end at opfylde
sine egne små luksusbehov. Men ok, domænet i din mailadresse er jo også med
til at underbygge min fornemmelse af din manglende forståelse for naturens
cyklus.

Nicolai

Fra : N_B_DK

Dato : 06-10-06 14:57

Ricko. wrote:
> Ok jo, men du bliver lige nød til at forklare hvorfor du kalder folk
> idioter .

Fordi du er en idiot at høre på ganske enkelt.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Mogens

Dato : 05-10-06 12:07

On Thu, 05 Oct 2006 12:17:26 +0200, Holst <newsjul06@shelter.dk>
wrote:

>Hvad med bare at smide den i dvale i stedet for. Den er slukket, men det
>tager ikke voldsomt længere at starte op.

Ja, det er selvfølgelig en mulighed, selvom det kræver et
par tastetryk ekstra. Normalt bruger jeg Standby knappen
på tastaturet og jeg kan ikke se nogen mulighed for at
omprogrammere tastens funktion.

Hvad er egentlig forskellen på Dvale og Standby?
Jeg kan se at maskinen bruger meget længere tid på at
lukke ned ved Dvale og ved opstart fra Dvale skal den
igennem BIOS skærm, RAID opstart og det hele, hvilket
den ikke skal ved opstart fra Standby, men i begge
tilfælde er alt det mekaniske da slukket. Hverken drev
eller blæsere kører.

mvh Mogens

Fra : Holst

Dato : 05-10-06 12:25

Mogens wrote:

> [...]
> på tastaturet og jeg kan ikke se nogen mulighed for at
> omprogrammere tastens funktion.
>
> Hvad er egentlig forskellen på Dvale og Standby?

Uden at vide det teknisk nærmere, så er computeren groft sagt tændt, når
den går i standby. Den lukker bare ned for nogle ting.

I dvale er computeren slutter. Groft sagt dumper den hele hukommelsen
til harddisken, hvorefter computeren slukkes. Når du genopstarter
computeren, henter den hukommelsen fra harddisken, så den er parat til
at starte, hvor du sluttede sidst.

Folk med en mere teknisk viden omkring operativsystemet vil nok udtrykke
det anderledes

Det er typisk langt hurtigere at starte fra dvaletilstand end fra helt
nedlukket tilstand.

Fra : N_B_DK

Dato : 06-10-06 14:59

Holst wrote:
> [...]
> at starte, hvor du sluttede sidst.
>
> Folk med en mere teknisk viden omkring operativsystemet vil nok

Nej det er faktisk ganske korrekt ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 12:49

> [...]
> den ikke skal ved opstart fra Standby, men i begge
> tilfælde er alt det mekaniske da slukket. Hverken drev

Er det bare hvis du forlader den i kortere tid eller? Jeg slukker min/mine,
og det med tid for at starte op, tja. Jeg starter den og går ud og laver
noget at drikke imens. Jeg skal alligevel ind og indtaste password for at
den loader helt færdig, så jeg er vant til at denne procedure tager noget
tid. Jeg har i øvrigt sørget for at det meste sidder på én stikkontakt, så
jeg slukker for alle dioder.

> mvh Mogens

Nicolai

Fra : ShutEye

Dato : 05-10-06 15:31

> [...]
> par tastetryk ekstra. Normalt bruger jeg Standby knappen
> på tastaturet og jeg kan ikke se nogen mulighed for at

I windows xp kan du indstille hvad der sker når du trykker på power på kabinettet.
Det er under strømstyring et eller andet sted.

Fra : Edmund

Dato : 05-10-06 16:14

> Ja, det er selvfølgelig en mulighed, selvom det kræver et
> par tastetryk ekstra. Normalt bruger jeg Standby knappen
> på tastaturet og jeg kan ikke se nogen mulighed for at
> omprogrammere tastens funktion.

kontrolpanel / strømstyring
Så bliver det også et tryk
kan også programere afbryderknappen på pc´en til standby/dvale.

Dvale bruger også en lille smule strøm

--
Mvh Edmund

Fra : N_B_DK

Dato : 06-10-06 14:59

Edmund wrote:
> Dvale bruger også en lille smule strøm

præcis samme mængde som hvis man valgte luk istedet for dvale.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 05-10-06 15:32

> [...]
> er harddiske og blæsere jo sgså slukket, men power lampen
> i kabinettet blinker. Er der nogen der ved hvor meget mere

Ja, det har jeg.
Dog ved jeg ikke hvor præcist det er, da målingen bare er foretaget med en
af de simple energimålere som man kan købe forskellige steder. Nogle vil
sige at de godt kan være noget upræcise ved lavt forbrug.
Men min maskine står og vipper på 8-9 Watt i slukket tilstand og ligger på
10 Watt ved standby, så forskellen mellem slukket og standby er minimal. Men
det er vel også kun strøm til rammene der er til forskel.

Nu kan det vel muligvis variere alt efter hardware.
Min består af en Chill Innovation 400 Watt strømforsyning, et Asus K8N4-E
Deluxe bundkort med 1,5 GB PC 3200 ram.

> Den starter jo meget hurtigere op fra Standby, så hvis det
> ikke koster mange ører ekstra var det jo dejligt nemt altid
> at bruge Standby istedet for at bede Windows om at slukke.

Ja, det er ren luksus, få sekunder for at tænde og slukke, helt sikkert en
lækker ting. Jeg bruger det selv ofte hvis jeg skal være væk fra PCen et
stykke tid midt på dagen.
Dog har jeg problemer med at den godt kan miste internet forbindelsen, hvis
det har været på standby i en del timer, men det er sikkert bare et eller
der er gået galt med min opsætning og behøver ikke være noget du mærker til,
jeg har endnu ikke prøvet at finde fejlen.
Om natten bliver der dog slukket for alt ved hjælp af en manuelt kontakt.
Det jeg svarer ved at slukke manuelt fra jeg går i seng til jeg kommer hjem
fra arbejde svarer til det samme som der bliver brugt ved drift i knap 3
timer!

Mvh Martin

Fra : Nicholai

Dato : 05-10-06 15:40

slukket 22 w
dvale 25 w
standby 90 w
drift 122-150 w

målt med sådan en grøm strøm dimmer fra det lokale byggemarked.

Nicholai

Fra : Mogens

Dato : 05-10-06 16:17

On Thu, 5 Oct 2006 16:40:24 +0200, "Nicholai" <nicholai@> wrote:

> [...]
>standby 90 w
>drift 122-150 w
>
>målt med sådan en grøm strøm dimmer fra det lokale byggemarked.

Det lyder underligt at den skulle kunne æde 90 watt ved
Standby hvor CPU'en, alle blæsere og drev er slukkede.
Ram og USB porte kan da umuligt sluge så stor en del af
maskinens forbrug og PSU'en burde da blive rødglødende
af at levere så meget uden køling. Eller hur ?

mvh Mogens

Fra : Nicholai

Dato : 05-10-06 16:34

> [...]
> maskinens forbrug og PSU'en burde da blive rødglødende
> af at levere så meget uden køling. Eller hur ?

Fatter det heller ikke - men det er ret konsekvent - har fået den til at
resume fra dvale (s3) via remote så standby er uinteressant

<nicholai

Fra : Edmund

Dato : 05-10-06 16:39

> Fatter det heller ikke - men det er ret konsekvent - har fået den til
> at
> resume fra dvale (s3) via remote så standby er uinteressant

hvilken remote?

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 05-10-06 16:37

> Det lyder underligt at den skulle kunne æde 90 watt ved
> Standby hvor CPU'en, alle blæsere og drev er slukkede.

Der er nogle typer standby hvor blæser kører.
man kan indstille det i Bios, men det virker vist ikke 100 % på alle
bundkort bla min

Fra : Hans

Dato : 05-10-06 16:24

"Nicholai" <nicholai@> skrev i en meddelelse
> [...]
> standby 90 w
> drift 122-150 w
>
> målt med sådan en grøm strøm dimmer fra det lokale byggemarked.

Så slukket er ikke slukket.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 05-10-06 18:43

"Hans" <Hans@æøå.då> skrev i en meddelelse

> Så slukket er ikke slukket.

Nej, det er fuldstændig rigtig.

Afbryderen på dit kabinet af slukker jo ikke direkte for strømmen.

Den er derimod koblet på bundkortet som så styrer hvilke enheder der skal
være tændte.
For at kunne dette skal den del af bundkortet selvfølgelig være tændt og da
bundkortet ikke kører på 220V, så må strømforsynningen jo også stå og holde
en lille forsyning igang.

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 19:49

"Martin Sinkjær" <attila@deletethis.pc.dk> skrev i en meddelelse

> Afbryderen på dit kabinet af slukker jo ikke direkte for strømmen.

Det må du nok præcisere lidt, for min afbryder på kabinettet slukker altså
for strømmen, helt.

Nicolai

Fra : Hans

Dato : 05-10-06 20:34

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det må du nok præcisere lidt, for min afbryder på kabinettet slukker altså
> for strømmen, helt.
>
> Nicolai

Du skrev tidligere, at din computer bruger 22W, når den er slukket...

Fra : Nicholai

Dato : 06-10-06 14:54

> Du skrev tidligere, at din computer bruger 22W, når den er slukket...

Nej det var mig

nicHolai

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 05-10-06 21:48

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det må du nok præcisere lidt, for min afbryder på kabinettet slukker altså
> for strømmen, helt.

Ja, så må du jo have en speciel PC, for på almindelige standard PCer nu om
dage er kabinettets power knap forbundet til bundkortet. Det er en af de
mange små stik, som ofte er samlet i det nederste højre hjørne hvis du
kigger ind i siden af et tower kabinet. Der sidder oftest ud over power
switch også reset, hdd led, power led og speaker.
Det eneste sted du kan afbryde strømmen helt er ved at kappe forbindelsen
før strømmen har været igennem strømforsyningen. Enten ved stikkontakten
eller bag på strømforsyningen, hvis den har en afbryder, dette vil også
slukke helt.

Det kan godt være at du har noget helt unikt, men hvis du ikke har en tudse
gammel PC er jeg er 99% sikker på at powerknappen på dit kabinet også bare
er forbundet til 2 ben på dit bundkort og altså ikke er en direkte afbryder.
Men du kan jo selv prøve at se hvor ledningen fra powerknappen ender.
Når du trykker på power knappen giver du bare besked til bundkortet om at
den skal tænde eller slukke for resten af hardwaren, du kunne såmænd ligeså
godt skabe den forbindelse ved at holde en skruetrækker ned på benene på
bundkortet.

Mvh Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 06-10-06 15:01

Nicolai wrote:
> Det må du nok præcisere lidt, for min afbryder på kabinettet slukker
> altså for strømmen, helt.

i så fald bruger den ikke 22watt

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 06-10-06 15:00

Nicholai wrote:
> slukket 22 w
> dvale 25 w

Så er der noget galt, for set fra en psu er forbruget 100% ens ved dvale og
slukket.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Mogens

Dato : 05-10-06 16:14

On Thu, 5 Oct 2006 16:32:16 +0200, "Martin Sinkjær"
<attila@deletethis.pc.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu kan det vel muligvis variere alt efter hardware.
>Min består af en Chill Innovation 400 Watt strømforsyning, et Asus K8N4-E

Takker. Det var netop sådanne tal jeg var ude efter.
Selvfølgelig kan tallene variere alt efter hardwaren, men når der
kun skal leveres strøm til rammen og USB portene, så kan det
vel ikke variere særligt meget.
Jeg har selv en NorthQ 400W PSU, et Asus A8N-E bundkort
og 2 GB PC3200 Ram, så det ligner da lidt din opsætning.

De 1 - 2 watt ekstra kan den sgu godt få lov til at bruge når
jeg lige er væk fra maskinen i et par timer. Det er jo rart at den
er klar igen med det samme.

Tusind tak for hjælpen

mvh Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 04:34

Mogens wrote:
> [...]
> er harddiske og blæsere jo sgså slukket, men power lampen
> i kabinettet blinker. Er der nogen der ved hvor meget mere

Ja, min PC (kun tower) tager sgu 62W på standby. Det er over 800 kr. om
året.
I tændt stand bruger den 100W og dermed omkring de 1400 kr. på årsbasis.
Skærmen bruger kun 4,3W i standby og dermed 58 kr. på årsbasis hvis den stod
på standby hele tiden.
Tændt bruger den 81W (17" CRT) og det bli'r 1100 kr./år.
Pauseskærm ryger ned på knapt 74W og 1000 kr./år.

MVH Peter

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 07-10-06 14:37

Peter wrote:
> Ja, min PC (kun tower) tager sgu 62W på standby. Det er over 800 kr.
> om året.

I BIOS (formentlig) kan du indstille om din computer skal bruge S1 eller S3
standby. I S1 standby slukkes der ikke for særlig meget, mens i S3 standby
slukkes praktisk taget alt undtagen RAM (bruger kun nogle få watt mere end
slukket). Dvale hedder S4 og slukket S5. En computer kan vækkes fra S3 og S4
på samme måder (f.eks. nogle USB fjernbetjeninger, mus/keyboard eller f.eks.
via windows task scheduler). Fra S5 kan computeren normalt kun tænde sig
selv med "wake on time" indstilling i BIOS.

Skal der spares maksimalt på strømmen slukkes der på stikkontakten.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Edmund

Dato : 07-10-06 15:26

> via windows task scheduler).

Bruger det hver dag fra dvale, men hvordan virker det.
Bliver der skrevet til et eller andet skjult sted i bios eller hvad.

--
Mvh Edmund
MSN edmorano@passport.com