meget sur kat
Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 05-10-06 09:18

har lige haft mine katte til sundhedstjek, og det er en udfordring hver
gang. DEn ene går totalt psyko. Lige så snart vi kommer ind hos dyrlægen
begynder han at knurre, og da dylægen løfter låget af kassen begynder han at
hvæse og rive. Så min dyrlæge kan ikke tjekke ham ordentligt og den får bare
lige vaccination. Da vi skulle lukke buret igen fik jeg lige en klo i
hånden. Nu er vi hjemme igen og alt er stille og roligt.

Er der nogle af jeres katte som også går helt amok hos dyrlægen? ja og under
transportenm, det er han heller ikke glad for, han lyder somoom han er ved
at dø

Fra : Camilla Baird

Dato : 05-10-06 09:55

> [...]
under
> transportenm, det er han heller ikke glad for, han lyder somoom han er ved

Stakkels kat Han stresser og er bange
Måske nogle Bachs Redningsdråber kan hjælpe? (google Bachs blomster)

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-10-06 10:29

"Elsebeth Frederiksen" <sleepflower@secret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogle af jeres katte som også går helt amok hos dyrlægen? ja og
> under transportenm, det er han heller ikke glad for, han lyder somoom han

puhh... det lyder ikke rart!
jeg har også gode erfaringer med bachs blomsterremedier, godt nok i
forbindelse med en topstresset og angst hund, men det virker!.

jeg var selv afsted med mine raggier i mandags, men de hygger sig nu
vældigt.
De bliver lukket ud af kassen inde i konsultationen, og mens den ene er på
bordet, tuller den anden rundt og undersøger det hele, spænder ben for
dyrlægen og sådan..
det tager de meget afslappet og uden nogen form for stress og panik.
selve køreturen går med nogen vræl fra den ene af dem, mens den anden bare
sidder og kikker ud.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 05-10-06 13:50

Jeg kommer altid et lille pift Feliway i transportkassen - det har en
beroligende virkning. Jeg lægger også et mørkt tæppe over den.
Det er ellers en rigtig god idé at have transportkassen stående åben i
dagligdagen i en krog, måske med et blødt tæppe og en par godbidder. Så
forbinder katten den med noget rart og trygt i modsætning til, hvis den
kun kommer frem ifm. noget ubehageligt, f.eks. dyrlægebesøg.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 06-10-06 09:55

> Hanne Engermann skrev:
> Jeg kommer altid et lille pift Feliway i transportkassen - det har en
> beroligende virkning.

Ja, Feliway har jeg også læst om som et super middel mod katte-stress af
stort set enhver art... Min kats 'gamle ejere' brugte det også, da hun i
en periode havde det med at miave hysterisk og skingert hele tiden uden
påviselig grund (jeg har nu en lille "skummel" mis-tanke om, at det
kunne hænge sammen med forandringer i miljø/territorie omkring ankomst
af ny baby...).
Jeg læser også mange steder om, at dyrlægen kan spraye sine arme med et
lignende produkt, 'Feli-friend', ved du, om han har gjort det? Hvis ikke
han har forsøgt det, der er så kendt, og hvis han ikke gider prøve det,
så ville jeg prøve en ny dyrlæge! Hvis du fortæller, hvor du bor, så er
der sikkert nogen her i gruppen, der kan råde dig - og kig først under
fanebladet Produkter øverst på siden ,der står også om dyrlæger. Så vidt
Feli-Way og Feli-Friend. Dyre, men velrenommerede!

> [...]
forbinder katten den med noget rart og trygt i modsætning til, hvis den>
kun kommer frem ifm. noget ubehageligt, f.eks. dyrlægebesøg.

Det trick bruger jeg også - en passende stor kasse, som misserdyret
kommer til at opfatte som en god hule med mad i, som somme tider bevæger
sig Jeg prøver at give min kat motion (og forhåbentlig dermed mindre
stress) bl a ved at lægge lidt tørfoder hist og pist i klatretræer,
huler m m, så hun går rundt og leder lidt efter det a la jagt. Inderst i
transportkassen ligger der altid lidt foder, så det bliver en del af
hendes dagligdag at finde mad der. Jo, den er et skrummel (tak for
hjælpen, Lise!)at have stående, men man kan jo lægge et pænt tæppe over,
og en pude ovenpå, hvor katten kan ligge - og få det endnu mere
afslappet med transportkassen....
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 06-10-06 10:26

transportkasserne står skam også fremme, men det er kun den ene som sover i
den. DEt er så også ham der tager det hele stille og roligt. DEn anden vil
ikke så meget som at komme i nærheden af den.

Med hensyn til dyrlæge så bruger jeg Aabyhøj dyreklinik og jeg har da brugt
dem før og syntes at de virkede kompetente. Men hvis der er nogen som har
andre forslag til dyrlæger, vil jeg da værdsætte det. jeg bor i Brabrand.

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-10-06 15:19

> [...]
>
> Er der nogle af jeres katte som også går helt amok hos dyrlægen? ja og
> under transportenm, det er han heller ikke glad for, han lyder somoom han

Ja, jeg kender turen. Vi har også haft en kat der blev så bange og stresset
ved hvert dyrlægebesøg, at den nærmest skulle i fuld narkose for at blive
undersøgt. Vaccinationer kunne dyrlægen give ind gennem tremmerne i
transportkassen. Til sidst blev det så slemt at katten blev fysisk syg af
turene og vi blev enige med dyrlægen om, at det var bedre for den med
hjemmebesøg. (Det skal nævnes at den havde diabetes, som blev voldsomt
forværret af stress).

Det var så heller ikke specielt nemt med hjemmebesøg, da katten reagerede
med frontalt angreb på stort set alle ukendte gæster der kom i hjemmet, men
det var stadig at foretrække frem for turen til dyrlægen, hvor den stressede
så meget op, at den i et enkelt tilfælde gik fra mad og vand og måtte have
lagt et drop med vædske og hvor dyrlægen faktisk ikke troede at den ville
overleve.

Desværre gjorde dens voldsomme reaktion, at den formentlig gik med en
ubehandlet sukkersyge i ret lang tid, fordi vores forrige dyrlæge ikke
rigtig syntes, at hun kunne komme til at undersøge den og derfor bare slog
symptomerne hen. Det var først da vi skiftede dyrlæge, at den blev ordentlig
undersøgt og kom i behandling. Så moralen må være, 1) at man absolut ikke
skal droppe sundhedscheckene fordi katten er bange, men finde en dyrlæge som
har erfaring med behandling af nervøse katte og 2) at man skal gøre sig
umage for ikke at gøre angsten større og overveje hjemmebesøg m.m. for at
stresse dyret så lidt som muligt.

Jeg synes de andre råd du har fået om at lade transportkassen stå fremme,
Feliway m.m. er gode og værd at huske. Små køreture i bil (3-4 minutter der
ender med at I går ind i huset igen og katten får en godbid), klikkertræning
med belønning for at gå ind i transportkassen, blive rørt ved af en fremmed
m.m. er måske også at overveje? Det har vi i hvert fald haft gode erfaringer
med.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Anette

Dato : 05-10-06 16:30

Elsebeth Frederiksen wrote:
> Er der nogle af jeres katte som også går helt amok hos dyrlægen? ja
> og under transportenm, det er han heller ikke glad for, han lyder
> somoom han er ved at dø

Træls oplevelse for Jer begge.
Vi har ikke oplevet det overstress med vores katte, men den ene af vores
hunde stresser ( stressede) helt vildt når han ser andre hunde. Hvorfor er
en lang historie. Andy er bange, gør,logrer, stæser rundt, knurrer og kører
helt op i en tot.
På anbefaling af adfærdsbehandleren bruger vi et naturprodukt/kosttilskud
der hedder Serene-Um
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=276/sprog=1/item=yes/

Andy får 2 tabletter , en time før vi tager til træning - og det tager
toppen af stresseriet. Det bedøver hverken sanserne, eller gør ham sløv, men
det lægger låg på stressen og lader ham få den positive oplevelse af at
kunne være i nærheden af fremmede hunde, træne o.s.v. uden at bliver så
skærmt. Det har hjulpet ham meget og på de bare 3 x gange han har fået
Serene-Um før træning, er vi nået 7-mile skridt længere, end vi gjorde i
ugerne før. De positive oplevelser har så også hjulpet ham herhjemme på
hverdage - hvor han ikke får piller,- så nu kan han se en fremmed hund uden
at ryste over det hele.

Produktet kan også bruges til katte - så det var måske en mulighed? Er der
nogen der har prøvet Serene-Um på katte?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-10-06 22:54

> Produktet kan også bruges til katte - så det var måske en mulighed? Er der
> nogen der har prøvet Serene-Um på katte?

Vi prøvede det i sin tid på vores kat. Det lod ikke til at have nogen
effekt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 06-10-06 09:18

"
tak for de gode råd. Vil bare lige høre hvor man kan købe bachs dråber og
Serene-Um? Skal de købes på nettet? jeg synes godt nok det var dyrt i
forsendelse at fådem hjem det må kunne gøres billigere i handelen..

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 09:46

> [...]
> dråber og Serene-Um? Skal de købes på nettet? jeg synes godt nok det
> var dyrt i forsendelse at fådem hjem det må kunne gøres billigere i

Bachs Rescue Remedy, som det hedder, kan købes i helsekostforretninger, og
muligvis i Matas...

Louise

Fra : Anette

Dato : 11-10-06 23:06

> [...]
> dråber og Serene-Um? Skal de købes på nettet? jeg synes godt nok det
> var dyrt i forsendelse at fådem hjem det må kunne gøres billigere i

De fleste dyrlæger har Serene-um og sikkert også almindelige dyrehandler.

/ Anette