Findes der andre ormekure en Drontal vet?
Fra : L. Larsen

Dato : 04-10-06 20:48

Jeg bruger drontal vet. til mine katte, men nogen af dem har det rigtig
svært med de piller. De får efter behov, dvs. ca. 3 gange om året, men
det er svært at give dem til dem, fordi de synes pillerne smager så
forfærdeligt.
Det ville være dejligt at jeg ikke hver gang skal føle at jeg udsætter
dem for et overgreb, bl.a. fordi jeg skal pakke dem ind i et pudebetræk,
og holde deres hoved tilbage for at få pillen ind. Ligesom en af dem går
hjemmefra i et døgns tid efter jeg har givet ham pillen.
De spytter dem ud og det yderste lag opløses meget hurtigt, og det
inderste lag synes at smage endnu mere forfærdeligt, ligesom det
inderste lag får dem til at producerer rigtig meget klistret spy, så det
hænger ud af munden på dem, især en af dem er ved at kvæles i alt det
spyt, så er jeg nød til at tørrer dem om munden og prøve med en ny. Det
virker som om det bliver værre jo flere år de har fået drontal vet. Jeg
har prøvet at pakke dem ind i smør, og fået en indførings "sprøjte" så
den kan komme langt ned i halsen på dem, men det virker ikke optimalt.
Jeg vil lige sige at nogen af dem sluger pillen uden at kny!!
Jeg har skrevet til producenten, for jeg forstår ikke hvorfor de ikke
kan lægge en coating yderst, som smager godt.

Men er der andre der har lignende erfaringer med drontal vet?
Kender nogen en anden ormekur der slår alle orm ihjel, men som smager
bedre?

Med venlig hilsen
L. Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 04-10-06 20:55

> [...]
>
> Men er der andre der har lignende erfaringer med drontal vet?
> Kender nogen en anden ormekur der slår alle orm ihjel, men som smager

Jeg bruger ikke ormekur, da mine katte ikke har orm... men jeg er ganske
sikker på, der findes flere forskellige ormekure - snak med din dyrlæge
om dine problemer. Der fandtes engang en pasta...

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Coppi

Dato : 04-10-06 21:21

Hej
Jeg har en vildkat, som jeg absolut ikke kan komme til, at give en pille i
munden.

Jeg fik en ordentlig stak med hjem fra dyrlægen, for at finde en måde at
give hende på.

Det lykkedes første gang.
Pillen knuses i kattens livret(mad), i dette tilfælde leverposteg, hun
spiste ikke det hele, så jeg hældte lidt kattemælk over og så gled det ned,
men husk kun en lille portion mad, sådan at du er sikker på, at hun spiser
det hele.Hun skal selvfølgelig helst være godt sulten.

coppi

Fra : C.H

Dato : 04-10-06 21:27

"Coppi" <annie321@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ned, men husk kun en lille portion mad, sådan at du er sikker på, at hun
> spiser det hele.Hun skal selvfølgelig helst være godt sulten.

Jeg har nøjagtig det samme problem som L. Larsen - tre af mine fire katte
vil under ingen omstændigheder have ormemedicinen - eller noget som helst
andet i pilleform. Jeg har forsøgt tvang, jeg har forsøgt at gemme pillen i
leverpostej - den første gang er der et par af kattene, der hopper på, men
den sidste spiser intet andet end selvfanget mad eller tørkost. Hun er ikke
til at lokke. Her kan ikke engang pasta bruges.
Så jeg er også i vildrede og har virkelig brug for et trick, der ikke
medfører at mine katte udvandrer - det er jo nærmest overgreb jeg laver, når
de skal have ormekur.

CH

Fra : tidemann

Dato : 04-10-06 21:22

L. Larsen wrote:

> [...]

Ja!!
Min ene kat hader dem, han opfører en hel krigsdans, savler og sprutter i
flere timer efter.

Du kan få den samme ormekur, til at dryppe i nakken, det er super!!

Mvh Marianne

Fra : C.H

Dato : 04-10-06 21:29

"tidemann" <tidemann@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:452417c8$0$14041

> Du kan få den samme ormekur, til at dryppe i nakken, det er super!!

Hvad hvis kattene slikker på hinanden - kan de tåle det med dette præparat?

CH

Fra : Anette

Dato : 04-10-06 22:02

C.H wrote:

> Hvad hvis kattene slikker på hinanden - kan de tåle det med dette
> præparat?

Angiveligt ja - efter hvad der står på pakken. Vores katte er også blevet
dryppet for orm, flere gange i sommer - vi bor på landet, udemisser fanger
mange mus og andre byttedyr - og vi næsten ikke set orm hos kattene i år.
Kun når det var ved at være dryppetid igen, så de dråber virker ligeså godt
som piller. Især den ene af vores katte var det en kamp " på liv og død" at
få piller i hende.

/ Anette

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-10-06 21:38

L. Larsen <ravnleKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:
> [...]
> rigtig svært med de piller. De får efter behov, dvs. ca. 3 gange om
> året, men det er svært at give dem til dem, fordi de synes pillerne

Der findes nogle ganske små ormepiller (bredspektrede) til katte, de
hedder Milbemax. De tager alle slags orm + æg.

Jeg kan godt forstå din aversion mod Drontal, jeg synes også at de er
alt for store til en lille kattehals.

Jeg ved ikke om du kan få dem hos din dyrlæge, men du kan da spørge.
Jeg tror de koster noget med ca. 120,- kr. for 2 stk., men det kan du
checke på www.medicinpriser.dk .

Venlig hilsen

Tove

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 19:42

> [...]
>
> Jeg ved ikke om du kan få dem hos din dyrlæge, men du kan da spørge. Jeg
> tror de koster noget med ca. 120,- kr. for 2 stk., men det kan du checke

Jeg kan se det også var Milbemax, jeg fik til katene her sidst.
Og det gode ved dem er, udover de er små, så virker de også til store katte.
Drontal virker vist kun til 4 kg, så forige gang måtte jeg knække en.
Og så var der skummekat.

Mvh Allan

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-10-06 18:50

"L. Larsen" <ravnleKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

Ja, der findes andre midler mod orm:

Det jeg bruger, er små kugleformede piller i en blisterpakning.
Hedder Droncit.
Når du køber dem, følger der et indføringshylster med, som fungerer lidt som
en injektionssprøjte (uden nål selvfølgelig)
Du trykker så blot 1 pille pr 1½ kg kat op i hylsteret. Typisk 3 stk.
Fatter med bestemthed om dit kæledyr, og tvinger munden åben med tommel og
pegefinger:
Fører med en anden hånd hylsteret så langt ned i halsen, at du er sikker på
den sluger pillerne, og trykker på stemplet. Katten ved ikke hvad der
foregår, sluger pillerne automatisk, og det hele er overstået på højst 5
sekunder.

Den medicin, som skal smøres i nakken er da vist en lusekur?
Jeg bruger det selv,- hedder vist Advantage Vet.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse...

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-10-06 19:05

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-10-06 19:09

Poul F. Andersen <paogbaZEBRA@oncable.dk> wrote:
> Ja, der findes andre midler mod orm:
>
> Det jeg bruger, er små kugleformede piller i en blisterpakning.
> Hedder Droncit.

Det er ganske rigtigt, men Droncit tager kun bændelorm. Man skal give
Drontal, hvis det skal være en bredspektret behandling. D.v.s. Drontal
tager også hageorm og spolorm foruden bændelorm.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-10-06 19:58

> [...]

> Drontal, hvis det skal være en bredspektret behandling. D.v.s. Drontal
> tager også hageorm og spolorm foruden bændelorm.

OK,- men Drontal findes måske ikke i din form jeg nævner i Danmark?
Jeg køber nemlig al min dyremedicin i Sverige, da det der oftest kun er halv
pris.
Håber I alligevel kan bruge metoden.
Leverpostej og anden lokkemad dur ikke.

Før jeg fik muligheden for indføringshylsteret, gjorde sig således:
Tvang (venligt men bestemt) min kats mund åben med tommel og pegefinger
under kindbenene. Munden skulle selvfølgelig vende opad,
og hurtigt "tabte" jeg pillen ned i svælget.
Derved kan hun kun synke den. Husk: Hun skal mærke, at det er DIG, der
bestemmer.
Vores første hunkat fik en p-pille (Perlutex) en gang ugentlig på denne måde
i 14 år, så jeg fik jo øvelsen )

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-10-06 21:11

> [...]

> og hurtigt "tabte" jeg pillen ned i svælget.
> Derved kan hun kun synke den. Husk: Hun skal mærke, at det er DIG,

Jeg synes din måde at give piller på er helt rigtig.

Jeg har selv gjort det sådan altid, og aldrig haft problemer med det.
Når jeg har "tabt" pillen, holder jeg kattens kæber sammen et øjeblik
og stryger ganske let på struben. Jeg har aldrig følt at jeg har
tvunget kattene, men det er måske fordi de har været ret så
medgørlige. De har i hvert fald aldrig været fornærmet på mig
bagefter, men selvfølgelig fik de en ekstra kæletur, fordi de havde
været så flinke.

Venlig hilsen

Tove

Fra : L. Larsen

Dato : 06-10-06 19:47

[...]

Hej Poul.
Skal der bruges recept på ormekur i Sverige og har de den samme medicin
som i DK?

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 07-10-06 09:24

> [...]
> Poul F. Andersen*
>

> Hej Poul.
> Skal der bruges recept på ormekur i Sverige og har de den samme medicin

Nej,- det jeg har købt (ormemiddel og lusemiddel) er almindeligt håndkøb, og
ja,
man har (næsten) de samme produkter.

Men prøv selv at søge på den svenske udgave af Google: (www.google.se).

"Orm" hedder "mask" på svensk
"kat" hedder "katt" )

Fra : Winther

Dato : 05-10-06 19:02

> [...]
>>

> Ja, der findes andre midler mod orm:
>
> Det jeg bruger, er små kugleformede piller i en blisterpakning.

Droncit virker kun mod bændelorm

Drontal virker også mod andre orm, altså en totalløsning

Fra : tidemann

Dato : 06-10-06 19:06

Poul F. Andersen wrote:
> Den medicin, som skal smøres i nakken er da vist en lusekur?
> Jeg bruger det selv,- hedder vist Advantage Vet.

Nej det er ormekur!

Det hedder profender spot-on

mvh
Marianne

Fra : Hanne Engermann

Dato : 05-10-06 22:33

Vil blot lige gøre opmærksom på, at det er en god idé efter at have
givet piller, det være sig uanset hvilke, bagefter med en engangssprøjte
at give katten vand, så man er sikker på, pillen ikke sidder for længe i
spiserøret. Det kan i nogle tilfælde forårsage ætsninger, som så danner
enten direkte hul eller så meget arvæv, at katten får svært ved at
synke. (Nogle typer piller er farligere end andre).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 06-10-06 07:26

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> givet piller, det være sig uanset hvilke, bagefter med en engangssprøjte
> at give katten vand, så man er sikker på, pillen ikke sidder for længe i

Det lyder som et rigtig fornuftigt råd.
Tak for det

Fra : Siri

Dato : 06-10-06 10:05

> [...]
> Poul F. Andersen
>
> OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse...

Wow - spændende tråd! Smaddergod og lærerig læsning for en begynder som
mig! Det her site er bare det bedste, og tak til alle jer, der gør det
til det, det er - gavn og glæde i hverdagen!
Godt at vide, det med dråberne og Milbemax i givet fald!

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : L. Larsen

Dato : 06-10-06 20:33

> [...]
>
> Men er der andre der har lignende erfaringer med drontal vet?
> Kender nogen en anden ormekur der slår alle orm ihjel, men som smager

Tak for alle jeres svar.

Jeg har fået følgende svar fra produktchefen fra Bayer.

*********
Det er et velkendt problem at piller kan være besværlige til katte.
De mest brugte ormekure til kat indeholder et bændelormemiddel
(praziquantel)
som tilmed smager bittert.

Dette faktum har været kendt i årrevis og derfor har Bayers forskere
arbejdet
på at finde en løsning og dette har resulteret i at der nu er lavet en
ormekur
som kan gives med på huden (hvorfra det optages) i stedet for via munden.

Tag evt. en snak med din dyrlæge om denne mulighed.
Med venlig hilsen
Per Rasmussen, DMV
***********

Men jeg fik intet svar på om de ikke kunne lave de yderste lag
velsmagende, for
jeg synes nu det lyder bedre at ormekur "puttes" direkte i mave/tarm
systemet, fremfor at skulle igennem huden, før det kommer i tarmene. Det
kan trods alt ikke være så sundt. Men

Fra : Ragna

Dato : 07-10-06 09:24

L. Larsen skrev:
>Men jeg fik intet svar på om de ikke kunne lave de yderste lag
>velsmagende

Jeg vil gerne lige slå et slag for Milbemax, som jeg før har brugt til vores
store hankat uden problemer, fordi det er så let at give den lille pille
direkte i munden.
Nu har vi også lige brugt den til vores lille hittekilling på 700g.
Den skulle kun have en halv kilingepille, og den røg let ned samen med lidt
tun.

--
Venlig hilsen, Ragna