Zyxel 660 R + Linksys wrt54gs
Fra : Hansen

Dato : 04-10-06 19:03

Hejsa

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med følgende problem. Jeg har
cybercity som udbyder og har derfor en Zyxel 660 R router sat til mit
telefon stik. Da den kun har en port har jeg købt en Linksys wrt54gs for at
få flere porte samt trådløst net. Til min Linksys har jeg tilsluttet en pc
og en ip telefon.

Pc'en fungerer fint og jeg har sågar kørt E-mule uden problemer, ved at
forvarde dens porte i både zyxel'en og i linksys'en. Ligeledes har jeg
forwarded port 55060 og 55004 til min ip telefon (Handytone 286) som er de
porte den bruger til at registrere sig med hos selskabet.

Mit problem er at jeg ikke kan få telefonen til at virke - det virker som om
at portene af en eller anden grund ikke er ordentlig åbne. Har også prøvet
at ændre portnumrerne uden held. Jeg har prøvet at sætte telefonen direkte
til Zyxel'en og så fungerer den fint. Så mit gæt er at Linksys'en er
synderen.

Jeg har i "application and gaming" på linksys'en forwardet de to porte til
den pågældende ip, på samme måde som jeg gjorde med E-mule til pc'en.

Det jeg ønsker at finde ud af er om der er hul igennem på de pågældende
porte. Hvordan undersøger jeg om portene er åbne? Kan jeg bruge en
portscanner? Findes der andre metoder til at se om en given port er åben og
om data bliver sendt til den rigtige Ip fra den pågældende port?

Det skal siges at jeg har haft denne problemstilling oppe at vende i
dk.telefoni.ip uden held.

/Hansen

Fra : Jens G

Dato : 04-10-06 19:30

On Wed, 4 Oct 2006 20:03:11 +0200, "Hansen"
<bluesboys@-remove-this-tag-hotmail.com> wrote:

> [...]
>forwarded port 55060 og 55004 til min ip telefon (Handytone 286) som er de
>porte den bruger til at registrere sig med hos selskabet.

Først og fremmest skal det da vist være 5060 og 5004, istedet for
55060 og 55004?

--
Jens G

Fra : Hansen

Dato : 04-10-06 19:50

> Først og fremmest skal det da vist være 5060 og 5004, istedet for
> 55060 og 55004?

Det er korrekt at det som standard er 5060 og 5004, men da jeg ringede til
Telsome for at høre om de havde en løsning på problemet ændrede han det til
55060 og 55004, fordi de havde haft lidt bøvl med Cybercity og 5060/5004.
Det tror jeg ikke er problemet i mit tilfælde da det som sagt fungerer fint
når jeg kobler telefonen direkte til Zyxel'en.

/Hansen

Fra : Hansen

Dato : 08-10-06 15:38

> [...]
> portscanner? Findes der andre metoder til at se om en given port er åben
> og om data bliver sendt til den rigtige Ip fra den pågældende port?

Anyone?

/Hansen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-10-06 16:17

> Anyone?

http://grc.com

og gå til Shields Up og bliv scannet.

Fra : Hansen

Dato : 08-10-06 16:27

> http://grc.com
>
> og gå til Shields Up og bliv scannet.

Jeg synes godt nok det er en rodet side - findes der et program der, som jeg
kan hente for at se om der er hul igennem til min ip-telefon?

/Hansen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-06 17:11

> [...]

> Mit problem er at jeg ikke kan få telefonen til at virke - det virker
> som om at portene af en eller anden grund ikke er ordentlig åbne.

Hvor meget eller hvor lidt virker telefonen? Kan du fx få ATA'en
(eller telefonen, eller hvad du nu bruger) til at registrere sig med
telefoniudbyderen? Kan du få telefonen til at ringe?

-A

Fra : Hansen

Dato : 08-10-06 17:21

> Hvor meget eller hvor lidt virker telefonen? Kan du fx få ATA'en
> (eller telefonen, eller hvad du nu bruger) til at registrere sig med
> telefoniudbyderen? Kan du få telefonen til at ringe?

Jeg kan ikke få telefonen til at registrere sig hos udbyderen (telsome). Jeg
har haft fat i deres support uden held. Jeg kan heller ikke ringe til eller
fra telefonen. Ja faktisk så kan jeg ingenting udover at kigge på at
HandyTonen (286) står og blinker rødt lige op i fjæset på mig

/Hansen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-06 18:14

On Sun, 8 Oct 2006 18:20:45 +0200, "Hansen"

Kører du STUN? (Det bør du).

-A

Fra : Hansen

Dato : 08-10-06 18:20

> Kører du STUN? (Det bør du).

Ja det gør jeg. Jeg har uploadet billeder af min HT286 settings i dk.binaer,
hvis det er til nogen nytte.

/Hansen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-06 18:43

On Sun, 8 Oct 2006 19:20:10 +0200, "Hansen"

> Ja det gør jeg.

Virker det, hvis du nøjes med CC-routeren? (Ellers ved du jo, hvor du
skal starte fejlsøgningen).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hansen

Dato : 08-10-06 18:47

> Virker det, hvis du nøjes med CC-routeren? (Ellers ved du jo, hvor du
> skal starte fejlsøgningen).

Ja det virker hvis jeg sætter HT'en direkte på Zyxel'en. (Desværre har den
jo kun een port). Så det virker kraftigt som om problemet skal findes i
Linksys'en.
Som sagt så har jeg forwardet nogle porte til Emule på PC'en og det fungerer
fint. Derfor vil jeg gerne undersøge om de pågældende porte (55060 og 55004)
er åbne.

/Hansen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-06 20:25

On Sun, 8 Oct 2006 19:47:04 +0200, "Hansen"

> Ja det virker hvis jeg sætter HT'en direkte på Zyxel'en. (Desværre har
> den jo kun een port). Så det virker kraftigt som om problemet skal findes
> i Linksys'en.

I stedet for at bruge Linksys-routeren som router, kan du nøjes med at
bruge den som switch og access point.

Gør følgende:
- Slå DHCP-serveren fra i Linksys'en
- Forbind LAN-porten på ZyXEL'en med en LAN-port i Linksys'en
- Lav (kun) forwarding i ZyXEL'en (og direkte til den pc).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hansen

Dato : 08-10-06 20:40

> [...]
> - Forbind LAN-porten på ZyXEL'en med en LAN-port i Linksys'en
> - Lav (kun) forwarding i ZyXEL'en (og direkte til den pc).

Jeg synes jeg har prøvet at sætte den op som switch, men kunne ikke få det
til at virke.
Jeg må hellere prøve igen - ved du hvor jeg kan finde en udførlig vejledning
til at gøre dette (måske ved du det endda selv ?

/Hansen

Fra : Hansen

Dato : 08-10-06 21:06

> [...]
> - Forbind LAN-porten på ZyXEL'en med en LAN-port i Linksys'en
> - Lav (kun) forwarding i ZyXEL'en (og direkte til den pc).

Hvis jeg kun bruger den som switch, så forsvinder muligheden for at bruge
QoS vel? Det var ellers en af grundene til at jeg valgte Linksys'en, fordi
jeg tidligere har haft problem med at min IP telefoni var meget skrattende.
(Men det er selvfølgelig bedre end ikke-eksisterende)

/Hansen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-06 21:53

On Sun, 8 Oct 2006 22:06:19 +0200, "Hansen"

> Hvis jeg kun bruger den som switch, så forsvinder muligheden for at
> bruge QoS vel?

Mja, men du kan alligevel ikke lave ordentlig QoS i sådan et setup...
Ja, man kan lave 'noget', men man kan ikke lave noget særlig *godt*.

1) Når en stor pakke er i gang med at blive sendt fra
Internet-udbyderen, og der kommer en lille, vigtig voice-pakke, så må
den pænt vente til der bliver plads på linien. Det giver jitter, og
især på langsomme forbindelser kan det bidrage meget negativt til
oplevelsen. Det kan løses med QoS, men det skal løses i udbyderens
ende.

2) Hvis Internet-udbyderen i forvejen sender 2 Mbps på en 2 Mbps
forbindelse, og der tilføjes 100 Kbps voice, så er der ikke plads til
det, og noget bliver smidt væk. *Hvad* der bliver smidt væk, kan man
løse med QoS (kø-håndtering), men det skal man af gode grunde lave i
den ende, hvor pakken sendes fra, dvs. Internet-udbyderen.

3) Når en pakke først er sendt fra Internet-udbyderen mod ens router,
nytter det ikke noget, at ens egen router smider pakken væk for at få
plads til en voice-pakke, for båndbredden er jo allerede brugt. (Hvis
protokollen er såkaldt 'well-behaved', vil afsenderen sætte farten
ned, så det hjælper lidt på det næste trafik. Men masser af trafik er
ikke well-behaved).

Man kan lave noget indgående policing, hvor man 'reserverer' plads til
voice (ved at smide andet trafik væk), men man vil spilde båndbredde i
de situationer, hvor der ikke er noget voice (smide for meget væk), og
det er stadig kun effektivt, hvis den anden trafik er 'well-behaved'.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 11-10-06 10:06

Jeg kommer måske til at gå lidt OT her, men prøver alligevel at
blande mig lidt i denne post, da jeg lige har fået min CC
forbindelse, og gerne vil have et lignende setup til at køre
(Zyxel 660R og Linksys WRT54G). Skal dog ikke have noget IP-
telefoni på forbindelsen, og har ikke selv prøvet mig frem
endnu, men spørger mig lige frem alligevel.

>I stedet for at bruge
>Linksys-routeren som router, kan du nøjes med at
>bruge den som switch og access point.

I Zyxel routeren er der mulighed for at sætte den til bridge.
Ville dette ikke få den til at virke som et modem, så alle
router instillingerne styres fra Linksys'en (hvilket jeg
personligt ville foretrække, så det er mig eget udstyr jeg
piller i indstillingerne ved)?

Venlig hilsen
Ole Møller Christensen