Windows 98 på bærbar
Fra : BENDT HANSEN

Dato : 04-10-06 14:29

Jeg vil gerne installere Microsoft Windows 98 på min bærbare. Det
er desværre en udgave, som SKAL bootes fra diskette, før
CD-ROM-installation kan startes.

Ville der være en måde, hvorpå jeg kunne installere det på bærbar
uden floppy-drev?

Kunne man lave en fat16 partition og derefter, på en eller anden
måde, tage filer ud fra CD og flytte dem over på partition? Kunne
jeg, som ikke synderligt computerfagkyndig, gøre det?

Jeg har kun FreeBSD 6.1 på computer.

Fra : Ricko.

Dato : 04-10-06 14:54

"BENDT HANSEN" <B@H.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> CD-ROM-installation kan startes.
>
> Ville der være en måde, hvorpå jeg kunne installere det på bærbar

Du kan vel gå i bios og bede den om at boote fra dit cd-rom drev

Fra : dusted

Dato : 04-10-06 18:36

BENDT HANSEN wrote:
> [...]
> måde, tage filer ud fra CD og flytte dem over på partition? Kunne
> jeg, som ikke synderligt computerfagkyndig, gøre det?

Du kan rive harddisken ud af den og gøre et af følgene:

sætte den i en laptop med et diskettedrev
eller
sætte den i en alm pc ved hjælp af en adapter

herefter er det ret simpelt:
installer win98 (ikke i C:\windows men C:\midlertidigtwindows)
kopiere HELE cden til C:\win98cdrom
sætte disk tilbage i laptop uden diskettedrev
boote i dos, start installationen fra C:\win98cdrom
installer windows98 (til c:\windows)
boot op, slet c:\midlertidligtwindows

Jaja, det lyder møg besværligt, men det giver en ren installation og
tager ikke mere end en times tid, jeg har gjort det et par gange på min
libretto ct70 ;)

Mvh
Jimmy

Fra : Henning

Dato : 04-10-06 18:51

On 04 Oct 2006 13:28:45 GMT, BENDT HANSEN <B@H.invalid> wrote:

>Jeg vil gerne installere Microsoft Windows 98 på min bærbare. Det
>er desværre en udgave, som SKAL bootes fra diskette, før
>CD-ROM-installation kan startes.

Er det W98, der skal startes fra diskette?
Hvis ja, så gør du noget andet - download en bootbar cd fra
www.bootdisk.com, start op på den, skift til W98-skiven og kør
installationen videre derfra.

Fra : BENDT

Dato : 09-10-06 19:19

Henning <no.mail@all.invalid> skrev:

>Er det W98, der skal startes fra diskette?

Ja, tilsyneladende.

>Hvis ja, så gør du noget andet - download en bootbar cd fra
>www.bootdisk.com, start op på den, skift til W98-skiven og kør
>installationen videre derfra.

Det lyder som en god ide, men alle filer derfra er i exe-format.

Jeg kan fra O/S'et FreeDOS starte installationen, ærgeligt nok
kommer den underlige fejlmeddelelse "Windows kræver en PC med
mere end 16M RAM."

Kan Windows 98 installationen installeres fra enhver MS-DOS? I så
fald kan jeg bare finde en sådan og nemt klare det derfra.

Fra : Bjarne Chr

Dato : 09-10-06 20:31

"BENDT" <asd@asd.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan Windows 98 installationen installeres fra enhver MS-DOS? I så
> fald kan jeg bare finde en sådan og nemt klare det derfra.

Jeg mener ikke at du kan det inde fra DOS som jeg lige husker det. Men har
du DOS og f.eks Norton commander ak ja det var dengang så kan du jo
kopiere hele WIN98 CDen ind på din harddisk og installere fra C:\ prompten.
Citat fra WIN98 CDen" Hvis du starter med en ny harddisk, eller hvis du har
problemer med at køre installationsprogrammet fra den foregående version af
Windows, kan du køre Windows 98 Installation fra MS-DOS. Selvom det normalt
går langsommere at installere fra MS-DOS, er det ofte den sikreste måde, og
denne måde bør anvendes, når andre installationstyper ikke kan bruges.

--
Venlig Hilsen
Bjarne Chr

Fra : Lasse Jensen

Dato : 05-10-06 05:48

BENDT HANSEN wrote:

> [...]
> måde, tage filer ud fra CD og flytte dem over på partition? Kunne
> jeg, som ikke synderligt computerfagkyndig, gøre det?

Jag kan forestille mig at du kan lave noget med bochs eller et lignende
program, hvor du installerer Windows på partitionen i den virtuelle maskine
og så retter din bootloader til... men det er mere omstændigt end det
lyder.

Kan du ikke finde en udgave der kan bootes fra CD'en?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.