Redigere i exel fil + gemme pdf på servere~
Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 11:19

Hej i gruppen
Jeg har et php system som fungerer rigtig godt.
Er dette muligt?
Jeg vil via et link i min administration kunne åbne et excel ark som jeg så
kan redigere i og gemme igen på serveren.
Det skal bruges til at skrive mine faktura i. Jeg vil så ligeledes kunne
gemme dem som pdf på serveren...
Altså helt uden at bruge min lokale computer.

Er dette muligt på nogen måde?

Fra : Kasper Johansen

Dato : 04-10-06 12:04

Jannik skrev:
> [...]
> gemme dem som pdf på serveren...
> Altså helt uden at bruge min lokale computer.

Jeg mener ikke, at det er muligt at redigere i et Excel-ark, hvis ikke
du bruger Windows.

Du kan dog sagtens læse et Excel-ark på en Linux-maskine, og du kan også
skrive et nyt Excel-dokument. Det er dog via to vidt forskellige moduler
(som jeg nu har kendskab til).

Her er SpreadsheetExcelWriter:
http://pear.php.net/package/Spreadsheet_Excel_Writer

Her er PHPExcelReader:
http://sourceforge.net/projects/phpexcelreader/

Du kan også bruge COM til at åbne Excel, og derefter kan du manipulerer
Excel til at skrive, læse og redigere i Excel-dokumenter. Se mere om COM
her:
http://php.net/com

Kasper Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 13:11

Hej Kasper
Tak for dit svar... har læst og læst og det ser meget kompliceret ud.

Grunden til at jeg vil endre i excel på min server, er at jeg laver mine
faktura i excel.
Nu kommer så mit nye spørgsmål.
Ville det gøre det hele lættere for mig selv hvis jeg lavede et faktura
system i php?
Findes der sådan nogle standard faktura systemer et sted? Hvor jeg kan smide
logo ind, og hvor den selv udregner pris osv som i excel?
Så kan jeg jo bare lave det sådan, og derfra gemme dem som pdf

Jeg har nemlig et php system hvor mine brugere kan se deres egne faktura på
siden i pdf. kunne være smart hvis jeg automatisk kan lægge dem i deres
mappe, uden at skulle lave dem lokalt først.

Fra : Martin

Dato : 05-10-06 18:15

Jannik wrote:
> [...]
> siden i pdf. kunne være smart hvis jeg automatisk kan lægge dem i deres
> mappe, uden at skulle lave dem lokalt først.

For at lave PDF filer, så kræver det en lille smule mere end bare som
så, desværre.

Der findes heldigvis en hel del funktioner som gør det næsten til en
leg. Selv bruger jeg FPDF (http://www.fpdf.org) grunden er at jeg ikke
har php_pdf extensionen på min server, og da FPDF ikke bruger extension
til at lave pdf filerne, så blev det denne metode jeg brugte.

Jeg regner med at du skal have en pdf fil ud som har et overordnet
design, også smider du ellers bare en masse tekst ind rundt omkring.

Jeg vil nok mene det er nemmere at lave et administrationsmodul til at
lave de tekster, istedet for at bruge excel.

Jeg lavede lige en søgning på excel php på google, og frem kom
http://www.phpclasses.org/browse/file/274.html
hverken testet eller kigget på, men det kunne du måske gøre? :)

Så er der også det der hedder en Worksheet-Server, den koster dog ca.
7,450.52 EUR.

Men du kan ihvertfald finde ud af mere på
<http://www.jedox.com/show.php?index=content/Worksheet-Server.02/Overview.00>
Det er dog ikke noget jeg har rodet med, eller kom til for den sags skyld.
Men screenshotsne ser faktisk meget finde ud.
Der er også mulighed for en demo.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 21:20

Hej Martin

FPDF ser rigtig godt ud. Har hentet pakken og prøvet tutorials... endnu ikke
prøvet af, men ser meget lovende ud.

Jeg har planer om at prøve at lave min faktura osv i php på en måde istedet
for... Det lyder rigtig smart. på den måde kan jeg droppe alt der hedder
excel.

> Jeg regner med at du skal have en pdf fil ud som har et overordnet
> design, også smider du ellers bare en masse tekst ind rundt omkring.

Ja lige præcis... Altså regner med at jeg så skal lave hele siden i en php
side, og så gemme dem som pdf på serveren...

Altså når jeg via min administration åbner et link der f.eks hedder "skriv
faktura" så kommer en side frem som ligner det der var i mit excel ark...
det er nu bare lavet i php. Denne side skal jeg kunne gemme...

Er det ikke sådan jeg skal gribe det an?

Findes der evt noget source kode til sådan et faktura system?
Ønsker ligeledes at lave et økonomi system som skal fungere på samme måde.
Her ønsker jeg at se al inkomst og alle udgifter...

Ja, I forstår nok

Venlige hilsner

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-10-06 11:29

On Thu, 5 Oct 2006 22:19:35 +0200, "Jannik" <jannik(a)pleaser.dk>
wrote:

> [...]
>for... Det lyder rigtig smart. på den måde kan jeg droppe alt der hedder

En lille sidenote:

Jeg synes, du kraftigt bør overveje at lave fakturaerne én gang for
alle, når du opretter dem, i stedet for dynamisk, når kunderne besøger
siden.

Ellers kan du risikere at en eksisterende faktura ændrer indhold, når
du retter i stamdataen eller skabelonen (fx din adresse, kundens
adresse, dit kontonummer, etc.), hvilket ikke er så hensigtsmæssigt.
Den samme faktura skal helst til ethvert givent tidspunkt kun
eksistere i én udgave.

(en dansk Internet- og webhotel-udbyder lavede tilsyneladende et trick
med dynamiske fakturaer, hvor nogen blev præsenteret for en gammel
faktura med deres nye adresse - det var mildest talt ikke troværdigt)

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 13:29

Hej Peter.
Tak for dit svar, jeg er dog ikke sikker på jeg forstår hvad du mener.

Jeg HAR tænkt mig at lave mit faktura system på nettet. DVS at jeg KUN har
det online... så skal altså ikke lave 2 fakturaer hver gang.

Hvis det var det du mente???

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-10-06 15:30

Jannik skrev:
> Tak for dit svar, jeg er dog ikke sikker på jeg forstår hvad du mener.
>
> Jeg HAR tænkt mig at lave mit faktura system på nettet. DVS at jeg KUN har
> det online.

Det er helt fint. Der er så to muligheder: du har formodentlig alle
time- pris- opgave- osv. oplysninger i en database eller lignende. Når
du så udsteder en faktura, så laver du en pdf som du giver kunden adgang
til. Her kommer så de to muligheder:

1) du kan gemme pdf'en som en flad fil der aldrig bliver opdateret mere,
uanset om kunden flytter, du flytter, du laver mere for den samme kunde,
eller hvad ved jeg.

2) du kan lave en ny pdf hver gang kunden (eller du) vil se fakturaen.

Peter hævder (og med rette, efter min mening) at fremgangsmåde 1 er
langt at foretrække fordi man så ikke risikerer at opdatere på en
allerede udstedt faktura. Jeg skal ikke kunne sige om det er _ulovligt_,
men det er retsligt ret problematisk at rette i en faktura.

Jeg håber det var væsentlig afklaring

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 16:32

Hej Jesper.

Ja det er præcis som en flad pdf jeg ønsker det.

De skal gemmes i brugerens faktura modul. Jeg skal så kunne se alle faktura
fra én samlet side i administrationen...

Fra : Martin

Dato : 07-10-06 14:05

Peter Brodersen wrote:
> (en dansk Internet- og webhotel-udbyder lavede tilsyneladende et trick
> med dynamiske fakturaer, hvor nogen blev præsenteret for en gammel
> faktura med deres nye adresse - det var mildest talt ikke troværdigt)

Er det overhovedet lovligt i forhold til den danske lovgivning, at ændre
i en gammel faktura?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-10-06 13:59

On Sat, 07 Oct 2006 15:04:35 +0200, Martin <news@natten-i.dk> wrote:

>Er det overhovedet lovligt i forhold til den danske lovgivning, at ændre
>i en gammel faktura?

Jeg ved det ikke, men jeg tror ikke, det var i udbyderens bekymring. I
første omgang var det sikkert bare en tanketorsk, men da de netop
brugte den som argumentation for at lige præcis den faktura ikke var
betalt, var det ikke specielt heldigt at fakturaen ikke var ens med
den, de måske eller måske ikke havde sendt ud.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : JMo.

Dato : 08-10-06 15:05

Martin wrote:

> Er det overhovedet lovligt i forhold til den danske lovgivning, at ændre
> i en gammel faktura?

Som udganspunkt er svaret nej.

Det er tilladt at ændre formen, i forbindelse med genudskrift. Dvs. lay-
out, reklame/servicemeddelelser etc.

Oplysninger om transaktionens faktiske forhold må dog ikke ændres.

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 22:23

Peter Brodersen wrote:
> [...]
> adresse, dit kontonummer, etc.), hvilket ikke er så hensigtsmæssigt.
> Den samme faktura skal helst til ethvert givent tidspunkt kun

Ja, men så kan man jo få den nye udgave til at erstatte den gamle

> (en dansk Internet- og webhotel-udbyder lavede tilsyneladende et trick
> med dynamiske fakturaer, hvor nogen blev præsenteret for en gammel
> faktura med deres nye adresse - det var mildest talt ikke troværdigt)

Det kan jeg godt se problemet i

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 22:21

Jannik wrote:
> [...]
> gemme dem som pdf på serveren...
> Altså helt uden at bruge min lokale computer.

Ja, det er skam muligt, men det kræver, at du ved, hvilke felter der
skal skrives hvad i
Du kan skrive i det vha. SpreadsheetExcelWriter, men jeg kan dog ikke
huske, om du kan skrive direkte i et eksisterende excel-dokument, eller
om du skal lave det hele med hjælp fra PHP