Hvor meget "sygdom" må en dagplejer have?
Fra : Martin D

Dato : 03-10-06 19:50

Kender en enlig mor til et barn på to½. Det sker nu nærmest ugenligt at
denne "sygemelder" sig 1-3 dage ad gangen.

Det er bare ikke fordi hun selv af syg men hendes egen datter på 12. Det
siger kommunen i al fald og det passer nu nok fint nok har jeg hørt af
private omveje.

MEN... jeg mener i alle mulige andre jobs bliver den vel ikke ved med at gå
med 1-3 syge dage hver eneste uge når det ikke engang er en selv der er syg?

Har hun ikke pligt til som os andre max at holde barnet 1. sygedag og
herefter fremskaffe alternativ pasning? Vi andre må jo bruge venner og
familie i den situation.

Det er seføli trist at datteren så tit er syg men den gæstepleje vi bliver
tilbudt ligger 13km på en tur først med tog og siden med bus og sammen vej
retur i MODSAT retning af moderens job, mens denne dagplejer blot ligger 10
min væk på gå-ben.

Burde kommunen ikke se sig om efter en alternativ dagplejer i området? Der
er trods alt 4 børn som livet bliver en del mere besværligt for på denne
måde. Turen til stationen, venten på bus osv koster 4 x 40 min extra
transport hver dag, altså næsten 3 timer + transporten moren så har til
arbejdet. Ialt op mod 4½ time for moren som er enlig og samtidigt skal passe
job, bolig, hus, barn, vasketøj, indkøb osv osv.

Hun har endda tilbudt kommunen selv at blive dagplejer da hun har 12 års
tidligere erfaring med småbørn men der takkes pænt nej, der er rigeligt
kapacitet får man af vide.

Det skal lige siges at det ikke har noget med alt strejkeriet at gøre.

Forestil jer denne hverdag:

Op 05.30 gøre sig selv klar
06.00 vække møgtræt barn og gøre dette klar med tøj morgenmad osv
06.30 ud af døren med tog og bus og fremme ved dagplejer ca 07.10, tilbage
til "hjemstationen" med toget ca 07.40 men man skal videre på job til 08.30
så man kører seføli igennem.
Mødt på job 08.30 (med mindre toget er forsinket argh) > fri kl 16.30 >
fremme ved dagplejer efter lukketid faktisk kl 17.15. (specialaftale med de
sidste 15 min)
Atter med toget > i hjemby ca kl 17.45 og kan akkurat np til købmanden efter
noget mad og div fornødenheder. Denne så færdig kl 18.30. Spise så er kl ca
19. Herefter er der tøjvask støvsugning tømning af postkasse osv efter
behov. 20.00 barn i seng. Så har man lige 1 times tid for sig selv foran
fjerneren så er man så smadret at man sover og gør det samme næste dag.

Desværre bor familien langt væk så børnepasning i weekenden er der intet af
det er 24 timers. Så det eneste hendes liv består af er faktisk:
børnepasning, arbejde, sove. Absolut ingen sjov + at barnet vågner 3-4 gange
pr nat så er det sgu ikke så mærkeligt hvis man bliver udmattet til sidst.

Hvis en dagplejer i nærheden (og ja hun bor faktisk i en by) var stabil ja
så var der 2-3 timer pr dag extra at gøre godt med.

Heldigvis har jeg fundet løsningen: Ind i A-kasse og kæmp 1 år og derefter
på deltid.

Hurra for velfærden Anders FJOGH

Bare lidt galde, for jeg ved godt at kommunen blot skal have
pasnings-garanti inden for kommunen. Hun kan jo så frygte de nye
storkommuner betyder det mon så at hun kan blive anvist gæstedagpleje 70 km
væk - for så lang bliver den....???

Fra : Anita

Dato : 03-10-06 21:27

"Martin D" <jadahva@hotmail.com> skrev
> Hurra for velfærden Anders FJOGH

Godt nok er den kære statsminister skyld i mange dårligdomme, men næppe
denne dagplejemors sygdom (ej heller hendes barns sygdom). Selvfølgelig er
situationen ikke særlig spændende for kvinden du fortæller om, men Anders'
skyld er det næppe.

Har hun prøvet at tale med kommunen om situationen?
Hvad med de andre børn/forældre i dagplejen? Måske forældrene kunne skiftes
til at aflevere ungerne ved sygdom i den faste dagpleje?
Kunne moren måske finde penge til en bil, der kunne lette livet for hende?
Hvad med at hyre en ung pige i huset? Samtidig får hun også gjort lidt rent
og købt ind og dermed mere tid til barnet og sig selv.

Der er i hvert fald andre muligheder, hvis man er lidt fleksibel og prøver
at finde alternativer. Men al held med at finde en løsning, der kan fungere.

> [...]
> pasnings-garanti inden for kommunen. Hun kan jo så frygte de nye
> storkommuner betyder det mon så at hun kan blive anvist gæstedagpleje 70

Egentlig et godt spørgsmål. Det kunne være interessant at få besvaret.

Venligst Anita

Fra : Martin D

Dato : 04-10-06 11:43

> [...]
> situationen ikke særlig spændende for kvinden du fortæller om, men Anders'

Nej det ved jeg da godt. Det er atter en gang kommunens som ikke har den
nødvendige "backup" - men Anders trækker jo i trådende i sidste ende...

> Har hun prøvet at tale med kommunen om situationen?
> Hvad med de andre børn/forældre i dagplejen? Måske forældrene kunne
skiftes
> til at aflevere ungerne ved sygdom i den faste dagpleje?

De andre forældre har min en af dem ikke job så der er det ikke et problem
at holde dem hjemme.

> Kunne moren måske finde penge til en bil, der kunne lette livet for hende?
> Hvad med at hyre en ung pige i huset?

Bil og ung pige i huset som enlig mor? Så skal hun da til at leve af pasta
med ketchup...

> Der er i hvert fald andre muligheder, hvis man er lidt fleksibel og prøver
> at finde alternativer. Men al held med at finde en løsning, der kan
fungere.

tak tak..

Hun kan jo så frygte de nye

> Egentlig et godt spørgsmål. Det kunne være interessant at få besvaret.

Ja meget...!

Fra : Anita

Dato : 04-10-06 13:01

"Martin D" <jadahva@hotmail.com> skrev

> De andre forældre har min en af dem ikke job så der er det ikke et problem
> at holde dem hjemme.

Hvad så med at høre om de for en skilling ville passe hendes barn også?

> Bil og ung pige i huset som enlig mor? Så skal hun da til at leve af pasta
> med ketchup...

Det er da værd at undersøge, er det ikke?

Her i kommunen får man faktisk tilskud til at have en ung pige i huset,
såfremt barnet holdes ude af det offentlige system.

Desuden sparer man jo udgiften til dagplejen, så jeg har svært ved at se at
det skulle blive nogen enorm ekstra udgift.

Men ja, vil man kun se begrænsninger frem for løsninger, så kan ingenting
lade sig gøre. Jeg ved bare at jeg ville finde ud at ét eller andet, hvis
jeg stod i den situation.

Venligst Anita

Fra : Martin D

Dato : 04-10-06 14:13

> Hvad så med at høre om de for en skilling ville passe hendes barn også?
Ka man sgu da ikke byde folk nærmest hver anden dag....!

Jeg ved ikke med dig men jeg ville nødig leve og give ovennævnte mad til
barnet i en lang periode.

> Desuden sparer man jo udgiften til dagplejen, så jeg har svært ved at se
at
> det skulle blive nogen enorm ekstra udgift.

Hun har i forvejen nedsat betaling så jo det vil koste en del extra - som
ikke er der.

Jeg ved bare at jeg ville finde ud at ét eller andet, hvis
> jeg stod i den situation.

Ja jeg må anbefale hende at finde sig en arbejdsløs kæreste som kan
babysitte fx.

Fra : Anita

Dato : 04-10-06 14:35

"Martin D" <jadahva@hotmail.com> skrev

> Ka man sgu da ikke byde folk nærmest hver anden dag....!

Nej, men så må man jo lade være med at brokke sig. Det kunne jo være der var
2 forældre der var behjælplige og dermed var byrden ikke så stor for dem
hver især. Tænk at jeg er nødt til at udpensle tingene på denne måde. Det ER
endnu ikke blevet forbudt at tænke selv.

> Jeg ved ikke med dig men jeg ville nødig leve og give ovennævnte mad til
> barnet i en lang periode.

Og hvem taler om det?

> at
>
> Hun har i forvejen nedsat betaling så jo det vil koste en del extra - som
> ikke er der.

Men hvad tror du en ung i huset koster? Det er jo ikke noget formue vi taler
om. Og tilskud fra kommunen, hvad med at undersøge det, før du afviser
alting. Eller skal jeg forstå det sådan at dit indlæg bare handlede om at
hælde vand ud af ørerne ikke om at finde en brugbar løsning?

Det var da også en mulighed.

/Anita

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-10-06 23:31

Anita wrote:
> [...]
> om. Og tilskud fra kommunen, hvad med at undersøge det, før du afviser

Når du nu (øjensynligt) sidder inde med den information, hvad så med at
afsløre det for os andre ?

--
Don't waste space

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-10-06 06:55

Thomas Corell wrote:

> Når du nu (øjensynligt) sidder inde med den information, hvad så med
> at afsløre det for os andre ?

Det varierer fra kommune til kommune, så uden yderligere information kan man
faktisk ikke sige noget.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-10-06 21:29

Martin D skrev:
> [...]
> retur i MODSAT retning af moderens job, mens denne dagplejer blot ligger 10

Var hun ikke enlig eller er det bare profoma at du er flyttet?
Bemærk du skriver "vi"

> [...]
> pr nat så er det sgu ikke så mærkeligt hvis man bliver udmattet til sidst.

Kender det godt. Har det på samme måde så du kan da tilbyde hende
at hvis hun har lyst til at flytte til julland kan vi da slå
plalterne sammen og passe hinanens børn.
I min kommune kan man få en dagpleje i gå afstand fra hjemmet.
Min dagplejemor bor 5 min gang her fra hvor jeg bor.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng