Kabelmodem eller ADSL?
Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 19:51

Er der nogen der vil gætte på hvad der er bedst af kabelmodel (via
tv-signal) og ADSL?
Jeg overvejer enten kabelmodem eller ADSL fra Stofanet. Begge er 1024/256 og
flatrate og prisen er den samme.

MVH Peter
6000 Kolding

Fra : Brian Lund

Dato : 03-10-06 20:02

> [...]
> tv-signal) og ADSL?
> Jeg overvejer enten kabelmodem eller ADSL fra Stofanet. Begge er 1024/256

Min personlige erfaring er at kabelmodem faktisk er bedre, men det varierer
garanteret fra by til by!
Når jeg siger bedre, så mener jeg at jeg på min 512/128 faktisk kan hente
hurtigere end jeg kunne da jeg boede hos mine forældre og brugte deres
512/128 ADSL.
Stabiliteten er rimelig ved min udbyder, men mine forældres ADSL var dog
bedre (næsten aldrig nede).

Brian

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-06 10:26

> [...]
> Når jeg siger bedre, så mener jeg at jeg på min 512/128 faktisk kan hente
> hurtigere end jeg kunne da jeg boede hos mine forældre og brugte deres

Det samme er min erfaring med TDC Webspeed.
Der er svjv mindre spild (overhead) på et kabelmodem.

Fra : NoOne

Dato : 04-10-06 15:41

On Wed, 4 Oct 2006 11:26:28 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

jeg sidder på kabel-internet i Odense (Galnet)

og vi henter med meget mere end tilsvarende ADSL forbindelse

fx

512k -> 70k down (ADSL 50k down)
1024k -> 140k down (ADSL 100k down)
2048k -> 270k down (ADSL 200k down)

RaZoR :)

Fra : Stoffer

Dato : 04-10-06 17:28

"NoOne" <mail.test.dk@> wrote in message
> [...]
>
> jeg sidder på kabel-internet i Odense (Galnet)
>
> og vi henter med meget mere end tilsvarende ADSL forbindelse

512 / 8 = 64 kb/s
1024/8 = 128 kb/s
2048/8 = 256 kb/s

på adsl er det -15% til atm overhead.

dvs: 54,4 | 108,8 | 217,6 kb/s

Fra : Brian Lund

Dato : 05-10-06 00:36

Jeg kørte faktisk lige en test og kan se at jeg er blevet opgraderet igen
(galnet)!
Jeg har nu åbenbart 1/1 Mbit. Jeg kan hente med 277 KB/s og sende med hele
287 KB/s!

> 512 / 8 = 64 kb/s
> 1024/8 = 128 kb/s
> 2048/8 = 256 kb/s
>
> på adsl er det -15% til atm overhead.
>
> dvs: 54,4 | 108,8 | 217,6 kb/s

Så præcise tal kan du slet ikke sætte på! - Det varierer meget...
Den første ADSL forbindelse jeg havde var en 256/128 og jeg kunne faktisk
hente med 32 KB/s og sende med 16 KB/s! Men da TDC så valgte at "opgradere"
os til 512/128 kunne der pludseligt kun sendes med ca. 13 KB/s, dog kunne
der hentes med knapt 60 KB/s...

Mine forældre har nu en 2048/512 FWA forbindelse ved Arrownet, de kører
temmeligt præcist på den opgivede hastighed; 250 KB/s / 63 KB/s!

Brian

Fra : ShutEye

Dato : 05-10-06 02:16

> [...]
> (galnet)!
> Jeg har nu åbenbart 1/1 Mbit. Jeg kan hente med 277 KB/s og sende med hele

1Mbit der leverer 277Kbytes/s .... imponerende :)

Lyder nu mere som noget i nærheden af 2/2Mbit

Fra : Stoffer

Dato : 05-10-06 06:33

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> (galnet)!
> Jeg har nu åbenbart 1/1 Mbit. Jeg kan hente med 277 KB/s og sende med hele

Det er tydligvis mere end 2 mbit...
Andet kan jo ikke lade sig gøre.

> [...]
> "opgradere"
> os til 512/128 kunne der pludseligt kun sendes med ca. 13 KB/s, dog kunne

Kan sagtens sætte så præcise tal på.
Der er en eller anden "boost" funktion på nogen linje, så man får mere end
man betaler for.
Hvilken også var tilfældet med mine forældres 1024/128 Tele2 forbindelse,
som åbenbart var sat til 1½ mbit ned. ~150 kb/s.

> Mine forældre har nu en 2048/512 FWA forbindelse ved Arrownet, de kører
> temmeligt præcist på den opgivede hastighed; 250 KB/s / 63 KB/s!

Det er jo heller ikke adsl, så der er nok mindre overhead. Lyder meget
rimeligt med de hastigheder.

Der er ikke så meget at diskutere mht. kabel og adsl, jeg har set flere
1000'er eksempler på disse hastigheder

Fra : Kasper Bergh

Dato : 05-10-06 14:27

"Stoffer" <smap@me.invalid> wrote in message

> Det er tydligvis mere end 2 mbit...
> Andet kan jo ikke lade sig gøre.

Det er med 99% sikkerhed en 2/2Mb han har. Det kan sagtens lade sig gøre -
en kabelforbindelse kan godt (pga. den måde den throttler på) give mere end
det teoretiske maksimum i hastighed. Det har hverken noget med boost eller
buffer at gøre.

> Kan sagtens sætte så præcise tal på.

Ja, men de vil kun være vejleddende, medmindre du tager de eksakte
begrænsninger ved hver standard med ind.

> [...]
> Hvilken også var tilfældet med mine forældres 1024/128 Tele2 forbindelse,
> som åbenbart var sat til 1½ mbit ned. ~150 kb/s.

Det er der nogen ADSL udbydere der gør - det har ikke noget at gøre med at
man får en for hurtig forbindelse på kabelnet. Det skyldes den måde DOCSIS
standarden sætter grænserne på. Da jeg har set masser af indlæg fra dig om
det emner undrer det mig, hvis du ikke er klar over dette. Måske misforstår
jeg bare dit indlæg og vi er i virkeligheden enige.

mvh
/Kasper

Fra : Stoffer

Dato : 05-10-06 21:06

"Kasper Bergh" <kazper@want-no-spam-own.web.id> wrote in message

> [...]
> en kabelforbindelse kan godt (pga. den måde den throttler på) give mere
> end det teoretiske maksimum i hastighed. Det har hverken noget med boost

Det må være forskel på måden at throttle på? Synes ikke rigtigt at jeg kan
finde noget info.

Har du set at hastigheden på tdc kabeltv, har lagt højere end den tildelte
konfigurationsfil gav adgang til? (altså af de nuværende hastigheder)

> Ja, men de vil kun være vejleddende, medmindre du tager de eksakte
> begrænsninger ved hver standard med ind.

Enig, men det er minimalt. Den største sluger er helt sikkert ATM.

> [...]
> det emner undrer det mig, hvis du ikke er klar over dette. Måske
> misforstår jeg bare dit indlæg og vi er i virkeligheden enige.

Jeg skrev naturligvist angående om ADSL i det afsnit.
docsis og dsl er 2 vidt forskellige ting

Fra : Brian Lund

Dato : 06-10-06 00:57

> [...]
end
> det teoretiske maksimum i hastighed. Det har hverken noget med boost eller

Hov, jeg tænkte ikke lige videre over det, det er fordi jeg er vant til at
bruge en anden test som skriver tallene i Kb/s og KB/s...
Denne test (TPTEST 3,12) skriver tallene kun i Kbit(og Mbit), til gengæld
står de to steder (UDP og TCP), altså 4 tal, hvor jeg uden nærlæsning antog
at det var Mb/s og KB/s og at det så var hhv. upload og download...

NÅ - Resultaterne er præcist:
TCP Send: 278,11 kbit/s
TCP Receive: 1,11 Mbit/s

UDP Send: 288,77 kbit/s
UDP Receive: 1,14 Mbit/s

Min forbindelse må derfor være en 1024/256, men jeg har jo stadigvæk 10%
"for meget"!
Det hænger også lidt bedre sammen med prisen, 2Mbit upload havde ellers
været rart. :)

Brian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-10-06 22:17

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "opgradere"
> os til 512/128 kunne der pludseligt kun sendes med ca. 13 KB/s, dog kunne

Der var en særhed ved nogle DSLAM'er der gav ekstra hastighed oven i hatten
ved nogle hastigheder.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 03-10-06 20:53

"Peter" <-> wrote:

> Er der nogen der vil gætte på hvad der er bedst af kabelmodel (via
> tv-signal) og ADSL?
> Jeg overvejer enten kabelmodem eller ADSL fra Stofanet. Begge er 1024/256
> og flatrate og prisen er den samme.

Jeg bor i Århus og har haft Stofanet i mange år, nu har jeg ADSL.
Min erfaring er at latenstiden svinger mere med Stofanet end med ADSL, så
ADSL har for mig været bedre til IP-telefoni.
Til almindelig download har jeg været tilfreds med begge produkter.

Mvh
Andreas