Nanoteknologi (for dummies)
Fra : Henry Vest

Dato : 03-10-06 19:40

Nanoteknologi er jo et "hot topic" for tiden. Er der nogen der kender nogle
gode hjemmesider om emnet? Helst på dansk (evt. engelsk), mest relateret
til fysik, og på begynderniveau (svarende til C-niveau i gymnasiet).

På forhånd tak.

--
Henry Vest

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 03-10-06 20:44

"Henry Vest" <henry_vest@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gode hjemmesider om emnet? Helst på dansk (evt. engelsk), mest relateret
> til fysik, og på begynderniveau (svarende til C-niveau i gymnasiet).

Når du nu siger fysik og nanoteknologi, kan du ikke komme uden om Richard
Feynmann og især ikke hans meget kendte tale til De Amerikanske Fysikers
Selskab fra 1959: There's Plenty of Room at the Bottom
http://www.zyvex.com/nanotech/feynman.html

Ellers er der jo altid wikipedia:
På dansk http://da.wikipedia.org/wiki/Nanoteknologi
og lidt længere, på engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/Nanotechnology

Og spørg bare her hvis du har konkrete spøgsmål. Jeg læser selv
nanoteknologi, så kan nok svare på de fleste spørgsmål.

Mvh
Anders Lund

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-06 23:35

"Anders Mølbjerg Lund" <anders@zaimSLET.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og spørg bare her hvis du har konkrete spøgsmål. Jeg læser selv
> nanoteknologi, så kan nok svare på de fleste spørgsmål.

Hvor vil den ny teknik give kæmpebesparelser

At undgå sure sokker er lidt uinteressant

Fra : /Peter

Dato : 04-10-06 13:26

"Anders Mølbjerg Lund" <anders@zaimSLET.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Richard Feynmann og især ikke hans meget kendte tale til De
> Amerikanske Fysikers Selskab fra 1959: There's Plenty of Room at the

Fin tale omkring at nano, sammeligner at nedfælde hele Encyclopedia
Brittanica på et
knappenålshove, og sammenligner størrelser.
Nu leder det tankerne hen på nymodens teknologi med at skrive på
en plasticskive, menlig en CD eller DVD eller lagre info i silicium
chips (memorykort mm.)
er det en form for nanoteknologi?

Og er det det Feynman i virkeligehden mener er fremtidens (vores nutid)
måde at læse og skrive informationer på?

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 04-10-06 23:35

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og er det det Feynman i virkeligehden mener er fremtidens (vores nutid)
> måde at læse og skrive informationer på?

Du skal nok ikke tage faynmann 100% for pålydende. Har bruger det bare som
et godt eksempel på hvad titlen også siger - > There is plenty of room at
the bottom. Bare du går langt nok ned i størrelse så er der plads nok.
Men nu du så snakker CD og DVD så tror jeg hvis faynmann tilbage i 1959 var
blevet præsenteret for en CD ville han nok mere at det var vand på hans
mølle, da det jo netop er en eksempel på at vi kan op når store ting bare vi
tænker småt!
CD og DVD er nu ikke rigtig at definere som nanoteknologi, der er nærmere
microteknologi. Og vi er da også i dag i stand til at skrive meget mindre
end de hulder der er i DVDer.
http://www-03.ibm.com/ibm/history/exhibits/vintage/vintage_4506VV1003.html
Her kan du se en overflade hvor IBM er blevet skrevet med kun ganske få
atomer. Dette er en metode der bygger på scannende probe microskopi, som kun
har eksisteret siden midten af 80'erne. Så man må virkelig sige at Faynmann
var foran sin tid i 1959.

Du spørg også om silicium chips (memory) er nanoteknologi. Moderne chip
teknologi bruger litografiske metoder der laver strukture ned til omkring
30-60nm størrelsen. Så det er i stor grad nanoteknologi. Hvis du tænker på
flash memory, som man evt kender fra digitalkameraer eller usbpens, så der
det ikke udelukkende silicium det består at, men det der hedder MOS (metal
on semiconductor) altså en struktur bestående af et metal, og en halvleder
som fx silicium. Jeg ved faktisk ikke om den teknologi har bevæget sig ned i
nanoområdet endnu, men jeg tvivler.

Mvh
Anders Lund

Mvh
Anders Lund

Fra : Bo Warming

Dato : 05-10-06 03:13

> [...]
> en struktur bestående af et metal, og en halvleder som fx silicium.
> Jeg ved faktisk ikke om den teknologi har bevæget sig ned i

Når FAynmann nævnes så gives association til kernefysik - men har
relativity gavnet nanoteknologi på nogen måde?

Og var kvanter andet end EFTERRATIONALISERING vedr halvledere og
lasere.

Flydende krystaller er vel også uden teoribaggrund og rent
mikro-håndværk - har LDC og gammeldags TVskærm teknologierne MØDTES?

Når chips samles og udvælges i lufttætte rum i Singapore m.m. så er
renlighed vigtig - mere end i lægekunst. Men er fysikteori vigtig? ? ?
Damerne med hårnet ligner science fiction monstre, men disse
fantastiske fremskridt gives ikke megen omtale, for de viser vist at
ingeniørkunst er alt og superstrengsbavl er uvæsentligt

HAr de ny elementarpartikler gavnet noget som helst?

For dummies = for begyndere , men hvad ved/kan IKKEBEGYNDERNE andet
end slidsomme finesser, knowhow og trialanderror-empiri?

Fra : /Peter

Dato : 05-10-06 15:58

> [...]
> bestående af et metal, og en halvleder som fx silicium. Jeg ved
> faktisk ikke om den teknologi har bevæget sig ned i nanoområdet endnu,

Mange tak for en fin forklaring, Ander

/Peter

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 05-10-06 21:07

Henry Vest wrote:
> Nanoteknologi er jo et "hot topic" for tiden. Er der nogen der kender
> nogle gode hjemmesider om emnet?

Hvad med: http://www.inano.dk/sw3803.asp

Jeg kender ellers ikke noget på det niveau. Men hvad med at fortælle
dem om polymerer, surfactanter, kolloider, self-assembly i sådanne
systemer?

Mælk er f.eks. en kolloid hvor fedt partikler er opløst i vand, og
ikke klumper sammen fordi, der er casein proteiner på overfladen af
fedt partiklerne.

Det er soft-condensed matter, der kan bruges mange forskellige
"nano" applikationer. F.eks. at lave drug-delivery systemer.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database