Hvem kan fyre en direktør i et ApS ?
Fra : Morten

Dato : 03-10-06 16:35

Hej

Hvis der f.eks. er et dansk ApS, som f.eks. er ejet af et udenlandsk firma
og med kun en direktør som ledelse - er der så nogen måde at fyre
vedkommende på, eller bare afskedige vedkommende uden denne selv opsiger
stillingen?

Er det et krav at et ApS har en direktør, og hvad hvis denne siger op eller
kommer ud for en ulykke, og man ikke kan finde en anden?

/Morten

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-10-06 16:46

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> og med kun en direktør som ledelse - er der så nogen måde at fyre
> vedkommende på, eller bare afskedige vedkommende uden denne selv opsiger

Er det ikke bestyrelsens opgave at ansætte/fyre direktøren?

> Er det et krav at et ApS har en direktør, og hvad hvis denne siger op
> eller kommer ud for en ulykke, og man ikke kan finde en anden?

Jeg er ret sikker på, at der skal være en direktør (= en ansvarlig).

Hvad der sker, hvis man ikke kan finde en anden: Så er firmaet sikkert nødt
til at lukke.

hilsen
Uffe

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-10-06 18:58

Morten wrote:
> [...]
> og med kun en direktør som ledelse - er der så nogen måde at fyre
> vedkommende på, eller bare afskedige vedkommende uden denne selv opsiger

Det komemr an på om selskabet har en bestyrelse, eller ej. Har det en
ebstyrelse, er det bestyrelsen, der varetager direktionens ansættelse.
Ellers er det normalt generalforsamlingen.

Alt dette her bliver ofte reguleret igennem anpartshaveroverenskomster
imellem de forskellige ejere. Der kan være masser af mere eller mindre
besynderlige særregler.

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Fra : nvm

Dato : 04-10-06 16:09

> [...]
> og med kun en direktør som ledelse - er der så nogen måde at fyre
> vedkommende på, eller bare afskedige vedkommende uden denne selv opsiger

Det er anpartshaveren, der ansætter og afskediger direktøren i det tilfælde.

> Er det et krav at et ApS har en direktør, og hvad hvis denne siger op eller
> kommer ud for en ulykke, og man ikke kan finde en anden?

Ja, et selskab skal have en direktør.
Hvis direktøren slettes i erhvervs- og selskabsstyrelsens register
(cvr.dk) uden at der vælges en ny, vil styrelsen give skifteretten
besked på at undersøge selskabets forhold. Det betyder oftest, at
selskabets eventuelle aktiver realiseres og selskabet opløses.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 09-10-06 11:44

Der skal være en ansvarlig direktør ellers lukker erhverv
og selskabsstyrelsen selskabet.