Operas versionsforvirring
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-06 14:45

Hej gruppe. Jeg har for nylig lagt nogle ældre Opera-udgaver ind
for at kunne tjekke egne sider i lidt flere browsere.

Alle udgaverne kører helt fint, men der er kommet nogle mystiske
bivirkninger jeg gerne vil høre nogle af Operaeksperterne om.

På maskinen ligger nu udgaverne 6.06, 7.03, 7.51, 8.01, 8.54, 9
Beta og 9.01. Nyeste udgave ligger i C:\Programmer\Opera mens de
resterende ligger i C:\Programmer\OldBrowsers\Opera. Maskinen kører
XP Pro og profilerne ligger under %Application Data%\Opera.

Jeg er faldet over to små problemer - der begge bevirker at jeg i
visse tilfældet får startet en ældre Opera-version når jeg bare
skal have fat i den nye.

Det ene tilfælde er når jeg kalder Opera via Launchy-udvidelsen til
Firefox (<http://gemal.dk/mozilla/launchy.html>). Den kan
autodetektere Opera, men den finder version 8.54 - og ikke version
9. Jeg tror nok at 8.54 var installeret før 9'eren, og at det
derfor er udvidelsen der ikke fanger den nye udgave, men jeg er
ikke sikker. Kan nogle af jer Operaeksperter fortælle om Opera 9.x
skal detekteres anderledes end 8.x eller om det er noget andet der
spiller ind?

Det andet tilfælde kommer hvis jeg bare skriver "opera" i en
kommandoprompt. Her starter version 7.51. Det er muligvis en udgave
jeg har lagt ind senere end de andre - men jeg er ikke sikker. Der
er ingen af versionerne der har lagt sig i PATH, så jeg er ret
blank mht. hvorfor Windows vælger at starte 7.51.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-10-06 19:06

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

> [...]
>autodetektere Opera, men den finder version 8.54 - og ikke version
>9. Jeg tror nok at 8.54 var installeret før 9'eren, og at det

Der er nok blevet overskrevet noget i regdb. Prøv i regedit at
gennemgå Opera-indgangene. I en installering før Opera 9 (der
anvendes en anden installer) kan du finde en log over div.
ændringer. Se dit-præO9-katalog/uninst/install.log

Om ikke andet kan du jo installere Opera 9 igen i samme katalog.

>Det andet tilfælde kommer hvis jeg bare skriver "opera" i en
>kommandoprompt.

I konsollen? Hos mig virker det kun fra Start>Kør

Jeg fik godt nok fat i Opera 3.62 (som jeg fik på maskinen engang
mellem O8 og O9).

Hos mig virkede det at ændre
HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/App Paths/Opera.exe
til O9.

--
What is life, except excuse for death,

- http://opera.softwolves.dk/da-transtest/disclaimer.html -

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-06 22:01

Christian Bohr-Halling skrev:

> [...]
> anvendes en anden installer) kan du finde en log over div.
> ændringer. Se dit-præO9-katalog/uninst/install.log

Det vil jeg tjekke i morgen (når jeg er ved den pågældende maskine
igen). Men måske vil jeg bare opgradere fra 9.01 til 9.02 - så
løser det forhåbentlig sig selv.

> I konsollen? Hos mig virker det kun fra Start>Kør

Det var også den (Start>Kør) jeg mente.

> Jeg fik godt nok fat i Opera 3.62 (som jeg fik på maskinen
> engang mellem O8 og O9).

På hjemmemaskinen er det 7.23 der dukker op.

> Hos mig virkede det at ændre
> HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/App
> Paths/Opera.exe til O9.

Bingo - det virkede også her. Tak for hjælpen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-06 12:15

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Alle udgaverne kører helt fint, men der er kommet nogle mystiske
> bivirkninger jeg gerne vil høre nogle af Operaeksperterne om.

Jeg kan ikke hjælpe ret meget. Jeg kan kun sige at "opera" i en
kommandoprompt bare giver fejl, og at "opera" i kør-boksen giver
en balladeboks der siger at systemet ikke kan finde Opera.

På det system jeg har kørende, har kun 9'eren været installeret,
og jeg har bedt om fælles data til alle brugere.

--
Bertel