BoligNet Erfaringer søges!
Fra : Who Know

Dato : 03-10-06 12:06

Jeg sidder med en lidt støre opgave foran mig. Jeg skal indsamle tlbud fra
flere forskellige ISP'er om tilbudsgivning på et TV/VOIP/Internet anlæg til
595 lejemål.

I den forbindelse har jeg haft kontakt med følgende udbydere, som har
ingivet tilbud på udførelsen. Alt sammen ser jo rigtigt pænt ud på papiret,
men men men..... Hvad med virkeligheden.

Udbyderne er:
1. TDC
2. ComX
3. Broadband
4. Dansk Bredbånd.

Det jeg nu søger er følgende virkelige oplevelser fra eksisterende kunder
hos ovennævnte, ikke tidligere og jeg har hørt om.

1. Blev installations tidspunktet overholdt?
2. Er der en god og høflig support?
3. Kan supporten faktisk bruges til noget?
4. Bliver reaktionstiderne overhold? og hvor længe er de om at udbedre fejl
på nettet?
5. Er det typisk med udfald på TV/VOIP/Internet signalet - altså
stabiliteten.?
6. Lever de generalt op til forvendtningerne?
7. VOIP - er signaler gode, simulære med kendt analog telefon signaler (ekko
etc.)?
8. Er du selv en kritisk bruger eller kunden der tænker "Det er fint nok det
bliver i morgen"?
9. Er din linie en dedikeret linie og virker den virkligt dedikeret. Altså
du for som minimum det du betaler for?
10. Din samlede vudering, Gerne sammenlignet med tidligere erfaringer.

Ja dette er en længere smøre, men en nødvendighed for at få et klart billede
af hvad virkeligheden er, og så er det jo mig som "anbefaler" der vil blive
skudt hængt og flåret, hvis tingende ikke er i orden.

Svar meget gerne på denne side: http://reck.dk/showthread.php?t=971 da den
vil give mig og den samlede bestyrelse en lettere adgang til
informationerne.

Med venlig hilsen
Joakim Reck

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-10-06 17:17

"Who Know" <jr_115@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ingivet tilbud på udførelsen. Alt sammen ser jo rigtigt pænt ud på
> papiret, men men men..... Hvad med virkeligheden.

TDC? de er da vist stoppet med at lave boligforeningsnetværk... mener kun de
basere deres på alm. webspeed. altså over det gamle tv anlæg

Hvem er det? Der er ikke noget der heder www.broadband.dk

> 4. Dansk Bredbånd.

Jeg ville nok satse på Comx eller Dansk bredbånd. Da de begge leverer hurtig
og billig internet via PDS netværk.

hvis i vil have normal analog tv, så er Dansk bredbånd vist stoppet med det,
og kun kører IPTV.

> 5. Er det typisk med udfald på TV/VOIP/Internet signalet - altså
> stabiliteten.?

Comx er efterhånden blevet meget stabil på internet, men der har da før
været nogle udfald.

> 6. Lever de generalt op til forvendtningerne?
> 7. VOIP - er signaler gode, simulære med kendt analog telefon signaler
> (ekko etc.)?

Comx VOIP er meget godt, det er helt på højde eller bedre end normal
fastnet. Dog har jeg hørt de har haft problemer hvis det fx er et andet
firma der har lavet telefoncentralen og de derefter har overtaget det...

Ja, sådan er det også med DBnet

Fra : Søren Jacobsen

Dato : 03-10-06 17:53

Hej jeg må sige at jeg er mega tilfreds med Fascom
og mine naboer er allesammen meget tilfredse
i den boligforening (248 husstande) hvor jeg bor har vi
Fascom

TV : Ikke installeret
Internet : alle tidsfrister overholdt og virkede med det samme og har
ikke været nede siden (3 mdr)
Telefon : er et andet firma kan ikke lige huske hvad de hedder ( erikke
tilsluttet)

Eneste ulempe er traffic shaping

men eller har jeg på intet tidspunkt været unde 40 mbit op/ned
og vi betaler for en 4 mbit Skøøøøøøøønt

håber det kan bruges

Søren Jacobsen

Fra : Svend

Dato : 03-10-06 19:37

Bjarke Hansen wrote:

> TDC? de er da vist stoppet med at lave boligforeningsnetværk... mener kun de
> basere deres på alm. webspeed. altså over det gamle tv anlæg

> Hvem er det? Der er ikke noget der heder www.broadband.dk

Han mener nok broadcom, dem der overtog kabelnettet.

--
Svend

Fra : Allan J

Dato : 03-10-06 18:17

Who Know har bragt dette til os:
> [...]
> vil give mig og den samlede bestyrelse en lettere adgang til informationerne.

Hej, Allan.
Jeg kunne kun svare på den omtalte side hvis jeg havde password etc.
Derfor får du mit svar her.
Oh erunder er så det svar - som jeg befordre videre..

TDC var den blandt de tre udbydere vi valgte. Vi havde NIRAS som
rådgiver. Jeg kan i høj grad anbefale at man har en professionel til at
styre sagen. Hos os drejede det sig om en byggesum på ca. 2 mio til 200
leljligheder med TV, bredbånd og telefon. incl. rådgivning (et såkaldt
bolignet). Og "ud med det andet gamle skidt".

De to andre udbydere er enten ikke på markedet i dag eller er ikke
blandt dem I har nævnt i jeres forespørgsel. Jeg så i øvrigt på TDCs
hjemmeside at de ikke tilbyder såkaldte bolignet mere!

1. ja
2. ja
3. ja
4. Næsten
5. Stabiliteten var svingende den første måneds tid på telefonisiden,
siden OK. TV og Internet OK. Der har absolut ingen tv-udfald været (her
op til 34 kanaler)
6. Ja
7. Ingen ekkoer m.v.
8. Jeg er som formand for beboerforeningen Geelskovparken nødt til at
være ret kritisk.
9. Der er forskellige taxter efter hvilket niveau man vælger til
Internet og tv.
10. Der er generelt blandt beboerne tilfredshed.

Jeg kan ikke nok understrege at selv om man mener at have en mængde
teknisk forstand, så er pengene til professionel rådgivning givet godt
ud. Man slipper for meget vrøvl med byggemøder etc. og kan lade det
rådgivende firma være den der gør vrøvl og vurderer. Vi har i perioden
hvor vi forberedte os på at få et helt nyt bolignet haft flere
ingeniører blandt beboerne inde og gøre sig kloge. Gud ske lov tog vi
en neutral rådgiver.

Venlig hilsen
Richard Meilstrup
45852588

Fra : Who Know

Dato : 04-10-06 07:25

Hej NG

Tak for de dejlige svar, de er rigtigt gode :)

Richard Meilstrup, jeg regner med (Hvis jeg ikke hører andet), at du har
indlagt dit telefonnummer, grundet at vi må ringe til dig hvis vi finder
behov.

Vedr. det med en rådgiver, ja det skal vi have, men vedr, hvilken udbyder
har jeg ligesom oplevet at det skal vi nok helst selv finde ud af, da dem vi
har snakket med, ikke nævner meget om andre udbyder end deres (børn) af
ISP'er, derfor dette indlæg :)

Det er rigtigt at uanset hvor meget nørd man er til f.eks. IT som jeg er, så
har jeg ikke den store forstand på TV/VOIP og bygge enterprise, da dette
ikke er områder jeg har beskæftiget mig med.

Men forsæt endeligt med indlæg og svar :) jo flere jo bedre
beslutninggrundlag.

Med venlig hilsen
Joakim Reck

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-10-06 19:04

Who Know wrote:
Hey, jeg har Dansk Bredbånd og kan da godt lige forsøge at svare.

> 1. Blev installations tidspunktet overholdt?

Det ved jeg ikke, installeret før jeg flyttede ind.

> 2. Er der en god og høflig support?
> 3. Kan supporten faktisk bruges til noget?

Mh... høflig ja, men telefonkøen er lang, og alting tager 14 dage
til 3 uger at få ændret.

> 4. Bliver reaktionstiderne overhold? og hvor længe er de om at udbedre fejl
> på nettet?

Fejl har jeg ikke oplevet i de 3mdr jeg har brugt det, det har bare
virket og virket og virket, og hastigheden har altid været fin.

> 5. Er det typisk med udfald på TV/VOIP/Internet signalet - altså
> stabiliteten.?

Jeg synes det er rigtigt stabilt.. anvender kun deres Internet og
kan ikke sige noget om de andre produkter.

> 6. Lever de generalt op til forvendtningerne?

Ja, det synes jeg.

> 8. Er du selv en kritisk bruger eller kunden der tænker "Det er fint nok det
> bliver i morgen"?

Jeg _hader_ når mit internet er nede, eller langsomt, men det har
ikke været et problem.

> 9. Er din linie en dedikeret linie og virker den virkligt dedikeret. Altså
> du for som minimum det du betaler for?

Jeg har altid kunnet sende og hente med den båndbredde jeg betaler
for..

> 10. Din samlede vudering, Gerne sammenlignet med tidligere erfaringer.

100 gange bedre end ADSL, at supporten er lidt dårlig kan jeg godt
leve med, man har alligevel aldrig brug for dem.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 8500 indlæg.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-10-06 20:06

> Han mener nok broadcom, dem der overtog kabelnettet.

Ja det kan jo være.. men er der ikke snart mange der overtog
kabelnettet... jeg mener det var digginet der overtog kabelnettet?

Men broadcom har i hvertfald ok pris på deres kampagne std.
fiberprodukt... 99kr for 10/1Mbit er vel en fin pris. men kender dem
ikke.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 05-10-06 05:49

On 3 Oct 2006 12:05:44 -0700, "Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com>
wrote:

>Ja det kan jo være.. men er der ikke snart mange der overtog
>kabelnettet... jeg mener det var digginet der overtog kabelnettet?

Så mener du forkert. Det var Broadcom der overtog kunder og netværk
fra Kabelnettet. Men Digginet var lidt med i forhistorien:

Kabelnettet havde en aftale med Købke og Grundsøe. Købke og Grundsøe
stod for installationerne og Kabelnettet leverede internetadgang.

Så gik den aftale i vasken og Kabelnettet oprettede sin egen
installationsafdeling og Købke og Grundsøe oprettede Digginet til at
levere internetadgang til deres installationer.

Så gik Kabelnettet konkurs:
http://www.computerworld.dk/art/24160?a=search&i=0

Kunder og netværk blev overtaget af Broadcom:
http://www.computerworld.dk/art/23932?a=block&i=22

Så gik Købke og Grundsøe konkurs:
http://www.computerworld.dk/art/27607?a=search&i=0

Og nu er Digginet tæt på:
http://www.computerworld.dk/art/35790?a=search&i=0

/Jarlskov

Fra : Who Know

Dato : 04-10-06 07:09

Rettelser:

RETTELSE: Det er korrekt som nævnt det er ikke broadband men broadcom.

RETTELSE: TDC er vores eksisterende TV/telefon/webspeed leverandør.....

RETTELSE: Problemet med at man skulle være logget ind med
brugernavn/password for at kunne besvare via hjemmesiden er løst, og jeg har
høfligst kopiered indlægene over på siden.

TILFØJELSE: Det er kun kommentarer vedrørende nævnte der interesere mig, da
det er dem som ligge på bud, og tidsfristen tillade mig ikke at indhendte
nye tilbud.

[...]

1. TDC (Eksisterende)
2. ComX
3. Broadcom

Fra : Svend

Dato : 04-10-06 10:55

Who Know wrote:
> [...]
> hos ovennævnte, ikke tidligere og jeg har hørt om.
>
> 1. Blev installations tidspunktet overholdt?

Vi tog ComX, de fik godt nok travlt da vi varslede dagbod, husk at
varsle at du vil kræve dagbod. Vores dagbod var på 0,5 % pr dag, dog max
10%. Installationen blev kun forsinket med det antal dage de kunne
henvis til verjlig.

> 2. Er der en god og høflig support?

Fin og seriøs.

> 3. Kan supporten faktisk bruges til noget?

Ja, og de taler til folk så man kan forstå det. Min mor er også
kunde(67+), og hun er fin tilfreds.

> 4. Bliver reaktionstiderne overhold? og hvor længe er de om at udbedre fejl
> på nettet?

Ja, men de havde 1 fejl på amagerbro central de havde meget svært ved at
finde.

> 5. Er det typisk med udfald på TV/VOIP/Internet signalet - altså
> stabiliteten.?

Internettet er fint hos mig, telefonien er blevet klippe stabil efter
sidste opgradering. Det spiller faktisk udemærket, men man kan ikke køre
fax uden problemmer over voip. Jeg har ingen erfaring med tv, men mit
indtryk er at det er nogle billige skod kanaler de sender ud.

> 6. Lever de generalt op til forvendtningerne?

Nej, på tv siden havde de lovet guld og grønne skove med ip tv, det har
de vist droppet.

> 7. VOIP - er signaler gode, simulære med kendt analog telefon signaler (ekko
> etc.)?

super, bortset fra fax. Det skyldes nok at min fax (brother mfc7820n) er
meget nærtagende overfor voip.

> 8. Er du selv en kritisk bruger eller kunden der tænker "Det er fint nok det
> bliver i morgen"?

Jeg arbejder hjemmefra 2 dage om ugen, det skal spille.

> 9. Er din linie en dedikeret linie og virker den virkligt dedikeret. Altså
> du for som minimum det du betaler for?

Jeg betaler for en 6 mbit og får altid 6mbit + 10%.

> 10. Din samlede vudering, Gerne sammenlignet med tidligere erfaringer.

Der bliver ikke delt noget ud ved dørene længere, man kan godt mærke at
der er kommet fokus på at tjene penge, før fik jeg typisk 6mbit + 80%.

> Ja dette er en længere smøre, men en nødvendighed for at få et klart billede
> af hvad virkeligheden er, og så er det jo mig som "anbefaler" der vil blive
> skudt hængt og flåret, hvis tingende ikke er i orden.

Hvis i tager en comx eller dbnet løsningen går i ikke galt i byen.
dbnets tv er bedre (og dyrere).

--
Svend