hantegn og huntegn
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 03-10-06 11:24

Hvordan indsætter man videnskabeligt hantegn (stiliseret bue) og huntegn
(stiliseret spejl) i word? Det ser ikke ud til at de er i samlingen af
specialtegn der.

M.v.h.

Pou Evald

Fra : Steen

Dato : 03-10-06 12:52

Poul Evald Hansen wrote:

> Hvordan indsætter man videnskabeligt hantegn (stiliseret bue) og
> huntegn (stiliseret spejl) i word? Det ser ikke ud til at de er i
> samlingen af specialtegn der.

Hvad i alverden snakker du om? Jeg er SLET ikke med.

Kan du henvise til et billede af disse tegn? I hvilken sammenhæng bruges de?
Ved du, hvad tegnene hedder på engelsk?

/steen

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 03-10-06 13:08

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad i alverden snakker du om? Jeg er SLET ikke med.
>
> Kan du henvise til et billede af disse tegn? I hvilken sammenhæng bruges
> de? Ved du, hvad tegnene hedder på engelsk?

De bruges til at angive køn i videnskabelig-biologisk sammenhæng, f.eks.
Spidssnudet Frø "hantegn", Stor Vandsalamander "huntegn" - og er ret
anvendte i videnskabelige artikler og fagbøger. Huntegnet er en "bolle" med
et kors under ("stiliseret spejl") , hantegnet er en bolle med en pil, der
peger opad og til venstre ("stiliseret bue").
Jeg kan ikke komme i tanke om, hvad tegnene explicit skulle hedde på engelsk
ud over noget med male og female.

Poul Evald

Fra : Steen

Dato : 03-10-06 15:24

Poul Evald Hansen wrote:

> [...]
> Jeg kan ikke komme i tanke om, hvad tegnene explicit skulle hedde på
> engelsk ud over noget med male og female.

Ah, jamen det var da også det første, jeg tænkte på. Men da du så skrev
"stiliseret spejl" hhv. "bue", så var jeg komplet mystificeret. Hedder
tegnene virkelig det på dansk? Hvad i alverden har disse tegn dog med et
spejl og en bue at gøre?

I min Microsoft Office Professional Word 2003 vælger jeg Insert > Symbol,
Font: (normal text), Subset: Miscellaneous Dingbats, og helt nede i bunden
har jeg disse tegn med karakterkoderne (unicode?) hhv. 2640 og 2642.

/steen

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 04-10-06 09:11

> [...]
> Font: (normal text), Subset: Miscellaneous Dingbats, og helt nede i bunden
> har jeg disse tegn med karakterkoderne (unicode?) hhv. 2640 og 2642.

Man skriver direkte hhv. "2640" og "2642" flytter markøren hen til højre
for tallet og trykker på "alt" + "x", så får man disse tegn. Hvis man
skriver "alt" + "x", når markøren står til venstre for et tegn, så får man
unicode nummeret på tegnet.
Ved nogen, hvor der er en komplet oversigt over alle unicode-tegn?

Poul Evald

Fra : Steen

Dato : 04-10-06 09:47

Poul Evald Hansen wrote:

> Ved nogen, hvor der er en komplet oversigt over alle unicode-tegn?

http://www.unicode.org/charts/

/steen

Fra : Steen

Dato : 04-10-06 14:17

Steen wrote:

> http://www.unicode.org/charts/

Eller her:
http://silicium.dk/chars.htm (2,42 MB)

Filen indeholder de første 65535 unicode-tegn; hvor mange du kan se afhænger
af, hvor mange sprog du har installeret på din maskine.

/steen

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 05-10-06 20:07

"Poul Evald Hansen" <pevh@poulevaldhansen.dk> wrote in message
> Ved nogen, hvor der er en komplet oversigt over alle unicode-tegn?

http://www.unicode.org/charts/ og i dette tilfælde vil "Miscellaneous
Symbols"-sektionen på http://www.unicode.org/charts/symbols.html nok også
være interessant.

Martin Rasmussen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-10-06 17:41

Poul Evald Hansen skrev:

> [...] Huntegnet er en "bolle" med et kors under ("stiliseret spejl"),
> hantegnet er en bolle med en pil, der peger opad og til venstre
> ("stiliseret bue").

Huntegnet hedder også "venusspejlet" og symboliserer,
foruden Venus og kvindekønnet, også mineralet kobber.

Hantegnets pil peger skråt op til *højre* og symboliserer,
foruden hankønnet og Mars, også mineralet jern. Det er
derfor at visse isenkræmmere bruger hantegnet som bomærke.

--
Herluf :·)

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-06 20:35

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> [...]
> foruden hankønnet og Mars, også mineralet jern. Det er
> derfor at visse isenkræmmere bruger hantegnet som bomærke.

Viser han både pik der står og skjold og spyd

og hun et kobberspejl med håndtag?

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 03-10-06 21:46

> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Viser han både pik der står og skjold og spyd
>
> og hun et kobberspejl med håndtag?

Stiv pik kontra dum forfængelighed. Det opsummerer vist det hele.

Fra : Max

Dato : 03-10-06 13:17

Hej Poul

> Hvordan indsætter man videnskabeligt hantegn (stiliseret bue) og
> huntegn (stiliseret spejl) i word? Det ser ikke ud til at de er i
> samlingen af specialtegn der.

Prøv at kikke her (Ariel f.eks)

http://www.fileformat.info/info/unicode/char/2642/index.htm

http://www.fileformat.info/info/unicode/char/2640/index.htm