Bios opdatering = ingen sata disk ????
Fra : Hmmm

Dato : 03-10-06 10:26

Hejsa

Jeg har forsøgt mig med en opdatering af Bios på mit motherboard
Asus K8V deluxe med AMD 64 bit 3200+ cpu
Men efter opdateringen kan jeg kun finde min ide disk, men ikke min sata
disk.
I bios plejer den at optræde på listen over diske og være mulig at vælge
i boot rækkefølgen nogen ideer ?

Fra : Mogens

Dato : 03-10-06 11:02

On Tue, 03 Oct 2006 11:25:43 +0200, Hmmm <Who@cares.dk> wrote:

> [...]
>disk.
>I bios plejer den at optræde på listen over diske og være mulig at vælge

I BIOS til mit Asus A8N skal SATA diske først
aktiveres et helt andet sted i menuerne.
Først da dukker de op på boot rækkefølgen.

mvh Mogens

Fra : Hmmm

Dato : 03-10-06 12:22

Hmm det anede mig, så er det bare lige hvor, jeg synes jeg har været
alle menuerne gennem.

Fra : Mogens

Dato : 03-10-06 12:57

On Tue, 03 Oct 2006 13:22:13 +0200, Hmmm <Who@cares.dk> wrote:

>Hmm det anede mig, så er det bare lige hvor, jeg synes jeg har været
>alle menuerne gennem.

Hej

Nu kender jeg jo ikke lige din BIOS, for mit bundkort er en
lidt anden model, men jeg har været ude og tjekke min
opsætning.

I menuen "Advanced" er der en undermenu "Onboard Device Configuration"
og her findes 2 menuer som begge har med SATA at gøre, nemlig
"IDE Function Setup" og "NVRaid Config".

Prøv at kigge om ikke du har noget lignende

mvh Mogens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-10-06 16:38

Hmmm skrev:

> Jeg har forsøgt mig med en opdatering af Bios på mit motherboard
> Asus K8V deluxe med AMD 64 bit 3200+ cpu

Hvorfor?

Hvilke problemer ved du med sikkerhed, at en opdatering ville løse?

> Men efter opdateringen kan jeg kun finde min ide disk, men ikke min
> sata disk.
> I bios plejer den at optræde på listen over diske og være mulig at
> vælge i boot rækkefølgen nogen ideer ?

Endnu et eksempel på, at man opdaterer IKKE bios, uden at man er
*stensikker* på, at det løser specifikke problemer....

Claus

Fra : Hmmm

Dato : 03-10-06 18:12

Jepper du har på sin vis ret. Jeg har dog fundet mine diske igen

Grunden til opdateringen er problemer med grafikkort, der "står af".
Jeg er måske ejer af den sidste computer i verden, som stadig bruger agp
port.
Den er "født med" et ati radeon 9800 pro.
Jeg købte for noget tid siden et ati x800rx, som holdt i et par
månender, så gav det op, jeg tænktet at det var måske var vame
problemer. Her forleden købte jeg så et ati x1600 hdmi, dette holdt i
ca. 15 min. så gav det op - så det burde ikke være varme på så kort tid.
Så det var lidt et desperat forsøg med bios opdateringen, det kan også
være strømforsyningen, alle tre kort kræver ekstra strømtilførsel.
Det er ikke driver problemer da problemerne allerede opstår under boot
sekvensen, hvor der er forskellige farver firkater og underlige tegn hen
over skærmen.
Mit 9800 pro virker dog fint endnu.
Gode ideer modtages.