Software utility til netværksovervågning
Fra : Anders

Dato : 03-10-06 08:50

Jeg har surfet lidt rundt for at finde et lille program/utility, der ganske
simpelt skal monitorere ca. 40 enheder på et netværk, f.eks. 1 gang i timen
døgnet rundt, for eksempel med ping kommandoen. Blot for at se om der er liv
i alle enheder. Der må gerne kunne sendes en e-mail (SMTP) og genereres en
rapport når der er noget galt med en enhed.
Programmet skal køre på Windows, og være gratis - og altså kontrollere 40-50
enheder.

Mvvh
Anders

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-10-06 09:22

Anders <astaehr@tiscali.dk> skrev 2006-10-03:
> [...]
> rapport når der er noget galt med en enhed.
> Programmet skal køre på Windows, og være gratis - og altså kontrollere 40-50

Hvis ikke der kommer noget, så kan det skrives i perl uden de store
problemer. Hvis man kan programmere. Kan man ikke det kan man jo hyre
en programmmør.

Mvh Thomas (der selv dagligt bruger HP OpenView til monitoring)

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 03-10-06 12:18

On Tue, 3 Oct 2006 09:49:53 +0200, Anders wrote:
> [...]
> rapport når der er noget galt med en enhed.
> Programmet skal køre på Windows, og være gratis - og altså kontrollere 40-50

Nagios <http://nagios.org>
Big Brother <http://www.bb4.com>

kunne være muligheder.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Claus Albæk

Dato : 03-10-06 13:35

Michael Lyngbøl wrote:

> Nagios <http://nagios.org>
> Big Brother <http://www.bb4.com>

bigbrother er blevet videreudviklet i en gratis version; Hobbit Monitor.
Findes på sourceforge.

Fra : Lars Møller

Dato : 03-10-06 16:22

Anders wrote:
> [...]
> rapport når der er noget galt med en enhed.
> Programmet skal køre på Windows, og være gratis - og altså kontrollere 40-50

Jah.. Hvis windows ikke havde været et must, så havde Hobbit været et
godt bud: http://www.hswn.dk/hobbit/ , men måske kan den kører under
Cygwin

Mvh

Lars

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-10-06 20:07

> [...]
> rapport når der er noget galt med en enhed.
> Programmet skal køre på Windows, og være gratis - og altså kontrollere 40-50

Som skrevet, så kan perl bruges. Activeperl, perl2exe og følgende stump
startkode burde kunne gøre det du vil i løbet af en 2 minutter hvis
activeperl og perl2exe allerede er installeret. Ellers må man nok
påregne hele 15-30 minutter.

#!/usr/bin/perl

use strict;
use Mail::Sendmail;

my @hosts=(
"192.168.1.2",
"192.168.1.3",
);

foreach my $host (@hosts) {
my $output = ping -n 1 $host;
my $error = $?;
if($error) {
my %mail = (
To => 'To',
From => 'From',
Bcc => 'Someone <him@there.com>, Someone else her@there.com',
Cc => 'Yet someone else <xz@whatever.com>',
    Subject => 'Test message',
    'X-Mailer' => "Mail::Sendmail version $Mail::Sendmail::VERSION",
);

$mail{Smtp} = 'special_server.for-this-message-only.domain.com';
$mail{'X-custom'} = 'My custom additionnal header';
$mail{'mESSaGE : '} = "The message key looks terrible, but works.";
# cheat on the date:
$mail{Date} = Mail::Sendmail::time_to_date( time() - 86400 );

if (sendmail %mail) {
print "Mail sent OK.\n"
} else {
print "Error sending mail: $Mail::Sendmail::error \n"
}
}
}

Thomas

Fra : Steffan Fallesen

Dato : 03-10-06 20:31

Thomas S. Iversen wrote:

> Anders <astaehr@tiscali.dk> skrev 2006-10-03:
> <SNIP FIN KODE>

Hvorfor dette:

> # cheat on the date:
> $mail{Date} = Mail::Sendmail::time_to_date( time() - 86400 );

--
Best regards,
Steffan S. Fallesen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-10-06 20:50

Steffan Fallesen <no-ssf-spam@servage.net> skrev 2006-10-03:

> Hvorfor dette:

He he. Da jeg ikke bliver betalt eller noget, så klippede jeg
koden ud af Mail::Sendmail documentationen og lod ovenstående stå for
at vise at man kan, hvis man vil. Der er jo heller ikke grund til at
have BCC og custom mail headers

For at pirre folks nysgerrighed --- er jeg en stærk tilhænger af.

Thomas

Fra : Steffan Fallesen

Dato : 03-10-06 23:29

Thomas S. Iversen wrote:

> For at pirre folks nysgerrighed --- er jeg en stærk tilhænger af.

I see. Det kunne jo være at du havde opfundet hjulet :)

--
Best regards,
Steffan S. Fallesen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-10-06 05:32

Steffan Fallesen <no-ssf-spam@servage.net> wrote:

>I see. Det kunne jo være at du havde opfundet hjulet :)

Løsningen vil virke fint med 40 hosts een gang per time. Men ellers
skal man ikke regne med at ping fra perl skalerer ret godt. Hvis man
ikke skal have deciderede overvågningsværktøjer, så er næste skridt at
bruge noget der er bedre til at pinge parallelt. F.eks. nmap.

Jeg har et lille script kørende der scanner et sted mellem 500 og 1000
hosts hvert 2. minut med nmap med tre retries for hosts der ikke
svarer. Og så parser jeg outputtet med perl og danner en status-html
og sender mail ved ændringer.

Det er en ordentlig gang spaghettikode fra ruder konges tid, så du får
det ikke at se. men det tog ikke meget mere end et par timer at lave.
Hvoraf det meste handlede om at få HTML outputtet til at se nogenlunde
læseligt ud.

Men i princippet med 40 hosts så kunne man jo lave det i ren CMD med
den indbyggede ping og blat eller en anden CLI-mailer.

for /f %f in (hosts.txt) do ping -n 1 %f || blat -body "%%f down"

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-10-06 05:34

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote:

>Men i princippet med 40 hosts så kunne man jo lave det i ren CMD med
>den indbyggede ping og blat eller en anden CLI-mailer.
>
>for /f %f in (hosts.txt) do ping -n 1 %f || blat -body "%%f down"

Jeg kom til at forudsætte at du brugte Windows. Men det kan laves lige
så let i en unix-shell bare med en lidt anden syntaks.

og så schedulerer du det jo bare med en task scheduler, crontab eller
whatever.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-10-06 08:19

> Løsningen vil virke fint med 40 hosts een gang per time. Men ellers

Enig. På den anden side er monitorering via ping hvad jeg vil kalde
hobby monitorering, så et lille hobby script er måske nok

> for /f %f in (hosts.txt) do ping -n 1 %f || blat -body "%%f down"

Tak for det. Så lærte jeg også noget om windows i dag.

Thomas

Fra : Lars

Dato : 04-10-06 19:40

"Anders" <astaehr@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> genereres en rapport når der er noget galt med en enhed.
> Programmet skal køre på Windows, og være gratis - og altså kontrollere

Hej Anders

3COM har et gratis overvågningsprogram der kan det du har brug for.

Se her :
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3C15100E

Når de 60 dages evaluering er gået kan du blot registrere programmet hos
3COM og gratis få en licens nøgle.

Mvh
Lars

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 20-10-06 18:18

> [...]
> genereres en rapport når der er noget galt med en enhed.
> Programmet skal køre på Windows, og være gratis - og altså kontrollere

Prøv evt. at kigge på jffnms.

Mvh sophus