halloween for de 10-14 årige....
Fra : Sabina H.

Dato : 02-10-06 22:43

jeg har påtaget mig, sammen med mine medbestyrelsesmedlemmer, at arrangere
en halloween fest i vores ungdomsklub.... vi har en grundliggende plan, men
vil da gerne høre om alle i skønne mennesker ikke har nogle geniale påfund
og ideer til hvad man kan berige en sådan fest med....

budgettet er meget stramt, og klubben er spritny og har INGEN midler, så
ideer til hvor og hvordan man kan skaffe udsmykning til et mimimum af penge
(og gerne gratis) er også ekstremt velkomne.

ideen er en udklædningsfest, med spøgelseshistorier, heksefortællinger,
musik og dans for de større, "klamt" mad og lign....
planen er at servere rottehjerner (minifrikadeller), barnefingre
(minigulerødder) tarmslyng med orm (spagetti i tomatsauce), afhuggede fingre
(pølser i ketchupdip) og sodavand, og vi håber på at få sponsoreret lidt til
en snolderpose eller tre*G*

alle ideer modtages med kyshånd.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-10-06 09:22

Sabina H. wrote:
> [...]
> fingre (pølser i ketchupdip) og sodavand, og vi håber på at få
> sponsoreret lidt til en snolderpose eller tre*G*

En god idé: Drop reklamenummeret Halloween. Det er ren amerikansk
kulturimperialisme som er indført, for at forretningerne kan score kassen
endnu en gang.

Per V.

--
Det er med diskussioner som med jernbaner: Det sjove sker ude ad
sidesporene.

Fra : Holst

Dato : 03-10-06 09:46

Per Vadmand wrote:

> En god idé: Drop reklamenummeret Halloween. Det er ren amerikansk
> kulturimperialisme som er indført, for at forretningerne kan score kassen
> endnu en gang.

Tjah ... julen er jo også endt med at blive det samme, så lad os dog
droppe den også.

Fra : Thomas Corell

Dato : 03-10-06 10:11

Holst wrote:

> Tjah ... julen er jo også endt med at blive det samme, så lad os dog
> droppe den også.

Amerikansk kulturimperialisme ?

--
Don't waste space

Fra : Holst

Dato : 03-10-06 10:22

Thomas Corell wrote:

> Amerikansk kulturimperialisme ?

Hehe ... nej, mere en "event" for at forretningerne kan score kassen
endnu en gang. Få har i dag forståelse for de værdier, der egentlig
ligger bag en højtid som julen.

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:28

Holst wrote:

> Hehe ... nej, mere en "event" for at forretningerne kan score kassen
> endnu en gang. Få har i dag forståelse for de værdier, der egentlig
> ligger bag en højtid som julen.

nu skal du altså liiiige huske på at vi har skattestop og at vi har en
fandens masse kroner vi skal have brændt af.

hallo - og når så endelig at hele den offentlige sektor er afskaffet er
der endnu mere brug for noget at bruge kronerne til.

barnepiger f ex.....

samtalekøkner har vi jo alle og udebadeværelser er godt på vej

fame godt vi har den regering så vi kan føle os rige

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:25

Holst wrote:

> Tjah ... julen er jo også endt med at blive det samme, så lad os dog
> droppe den også.

better point

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 18:24

Per Vadmand wrote:

> En god idé: Drop reklamenummeret Halloween. Det er ren amerikansk
> kulturimperialisme som er indført, for at forretningerne kan score kassen
> endnu en gang.
>
> Per V.

good point!!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-10-06 19:09

> En god idé: Drop reklamenummeret Halloween. Det er ren amerikansk
> kulturimperialisme som er indført, for at forretningerne kan score kassen
> endnu en gang.

Hallowwen er en gammel keltisk folkefest for sommerens afslutning *G*

Allehelgensdag kaldes den også. Og det er den kristne kirkes fælles mindedag
for martyrer og helgener. I Danmark blev den dog i 1770 henlagt til 1.
søndag i november.

Halloweentraditioenen startede oprindelig i de katolske lande i Europa og er
siden fulgt med til USA.

Hvis du opfatter det som amerikansk kulturimperialisme kan det kun skyldes,
at der er store huller i din historiske viden. Måske også i dine kreative
evner? *S*

Her i huset har ingen forretninger scoret på at vi har fejret halloween. Vi
spiser klam og uhyggelig mad - men ingredienserne er de samme, som vi plejer
at købe. Vi tænder levende lys i mørket. Og Græskarret til lygtemanden er
hjemmedyrket. Den fem-årige har lige udhulet det og lavet lygtemand og den
står nu på trappen og skræmmer alle tøsedrenge.

Mvh. lisbeth

Fra : Benny den niende

Dato : 03-10-06 19:27

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> hjemmedyrket. Den fem-årige har lige udhulet det og lavet lygtemand og den
> står nu på trappen og skræmmer alle tøsedrenge.

så i bruger pengene på samtalekøkkener i stedet?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-10-06 07:45

"Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> så i bruger pengene på samtalekøkkener i stedet?

Jeg har kun købt ét nyt køkken de senest tre år, så jeg er nødt til at finde
andre ting at bruge friværdien på. *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny den niende

Dato : 04-10-06 08:34

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Jeg har kun købt ét nyt køkken de senest tre år, så jeg er nødt til at finde
> andre ting at bruge friværdien på. *G*
>
> Mvh. Lisbeth

*Tre* år - så er det jo ikke trendy mere........ tænk dog på din
selviscenesættelse

og du skal skynde dig - hvis vi nu snart skal ha ny regering..... (man
har da lov at håbe)

Fra : Ivar

Dato : 03-10-06 21:34

Per Vadmand skrev:

> Det er ren amerikansk kulturimperialisme

Du lyder som en henkogt og konserveret 68'er. Men bortset fra det,
har du ret. Halloween har intet med dansk kultur at gøre. Man skal
kun fejre den, hvis man ønsker at tilføre landet mere amerikansk
kultur, som uvilkårligt vil være på bekostning af den danske. Det
samme gælder Valentine's Day.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Børn http://lexinfo.dk/born/born.html

Fra : Sabina H.

Dato : 03-10-06 22:26

Ivar wrote:

> [...]
> kun fejre den, hvis man ønsker at tilføre landet mere amerikansk
> kultur, som uvilkårligt vil være på bekostning af den danske. Det

ja der kan man se hvad man kan få startet uden at ville det...

jeg er egentlig ligeglad med om det er amerikansk eller ej.... pointen her
er at lave en god aften for ungerne, hvor de kan få en sjov oplevelse.... så
fuck da kulturimperialisme og hvad har vi....
vi taler jo altså ikke om at indføre trick or treating, men bare om en
festlig aften med gys og udklædning.... hvis i har så stort et problem med
halloween temaet, så vælg dog at betragte det som en gyserfest.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Ciccia

Dato : 06-10-06 18:44

I Ungdomsklubben hvor jeg arbejder, har vi med stor succes afholdt Halloween
fest.... Der var præmier til den bedst udklædte dreng og pige. Vores fest
var fra 7 klasse til og med 10. Vigtigt er, at klubmedarbejderne også er
udklædte!!! Og det var "kun" en fest for de unge mennesker, uden tanker på
"Amerikanisering". Der var pyntet op med græskarmænd, lavet af de unge selv,
dagene i forvejen. Håber at I får en dejlig fest.

Fra : Ivar

Dato : 06-10-06 20:32

Ciccia skrev:

> Og det var "kun" en fest for de unge mennesker, uden tanker på
> "Amerikanisering".

Det er det der bekymrer mig mest. Folk handler uden at spekulere
over hvad de har gang i.

Der er intet galt med amerikansk kultur, den er ikke ringere end andre
kulturer. Men jeg synes at det er meget trist, at folk i Danmark
aktivt fremmer amerikansk kultur i Danmark, uden at det er en bevist
handling. Indførelse af amerikansk kultur i Danmark kan ikke undgå at
være på bekostning af dansk kultur.

Ivar Magnusson

Fra : Holst

Dato : 06-10-06 20:43

Ivar wrote:

> [...]
> aktivt fremmer amerikansk kultur i Danmark, uden at det er en bevist
> handling. Indførelse af amerikansk kultur i Danmark kan ikke undgå at

Mange af vores andre traditioner, f.eks. jul og påske, er vel også i vid
udstrækning i sin tid importeret fra udlandet.

Men ja, jeg synes også, vi skal passe på vore egne traditioner, forsøge
at fremme dem. Men når det er sagt, så er der rigelig plads i kalenderen
til mange andre traditioner også uden at det nødvendigvis skal ske på
bekostning af vores gamle traditioner.

Fra : Ivar

Dato : 07-10-06 12:19

Holst skrev:

> Men når det er sagt, så er der rigelig plads i kalenderen til mange andre
> traditioner også uden at det nødvendigvis skal ske på bekostning af vores
> gamle traditioner.

I teorien, men i praksis bliver det anderledes. Hvis du ser et billede
af en flok udklædte børn, vil du utvivlsomt tænke på fastelavn.
Hvis denne fejring af Haloween fortsætter, er det ikke sikker at
næste generation tænker ligeså, hvis de tænker på Haloween, så er
fastelavn som tradition reelt død.

Ivar Magnusson

Fra : Holst

Dato : 07-10-06 12:26

Ivar wrote:

> [...]
> Hvis denne fejring af Haloween fortsætter, er det ikke sikker at
> næste generation tænker ligeså, hvis de tænker på Haloween, så er

Ja, men det er jo vores egen skyld. Vi må jo så bare sørge for at holde
fastelavn i live fremover. Jeg er ikke i tvivl om, at man sagtens kan
have både fastelavn og halloween, men hvis fastelavn skulle uddø som
tradition, så er det jo bare fordi vi ikke har holdt traditionen i hævd
og "solgt" den på fornuftig vis til vores børn, børnebørn og så videre.

Fra : Sabina H.

Dato : 07-10-06 15:13

Holst wrote:

> [...]
> skulle uddø som tradition, så er det jo bare fordi vi ikke har holdt
> traditionen i hævd og "solgt" den på fornuftig vis til vores børn,

min tanke er, at fastelavn er for de små, dvs under ca 10 år.... halloween
er så for de lidt større og voksne...
jeg ved da at min søn ikke har gidet fastelavn de sidste par år, men
halloween klæder han sig glad og gerne ud til.....
hvor mange 12-15 årige kender i der stadig gider at gå rundt og synge
"fastelavn, er mit navn, boller vil jeg have"???
er det i reglen ikke mere sansyneligt at den aldersgruppe synes det er
sjovere med "trick or treat", eller blot en uhyggefest??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 07-10-06 15:31

Sabina H. wrote:

> [...]
> er det i reglen ikke mere sansyneligt at den aldersgruppe synes det er
> sjovere med "trick or treat", eller blot en uhyggefest??

Enig. Men som jeg selv skriver, så det det sikkert vores egen skyld.
Fastelavn er, hvad vi gør det til. Det er jo os selv, der har valgt, at
fastelavn skal være målrettet mod børn under 10 år eller så.

I gamle dage var fastelavn mig bekendt ikke kun for børn under ti år. Vi
har måske over årene fravalgt noget, som kunne tiltale de ældre børn og
voksne mere. Ligeledes er der ikke noget i vejen for at "videreudvikle"
fastelavn, så man fortsat formår at fasteholde ældre børn såvel som
voksne i den tradition.

Fra : Sabina H.

Dato : 07-10-06 18:51

Holst wrote:

> [...]
> børn og voksne mere. Ligeledes er der ikke noget i vejen for at
> "videreudvikle" fastelavn, så man fortsat formår at fasteholde ældre

jeg husker selv at fastelavn mistede apellen da jeg var henved de 10 år....
ikke engang til de store skolearrangementer gad jeg klæde mig ud, og hvis
jeg endeligt gjorde det, var det da udelukkende under pres fra mine
venner.....
mht min søn er det heller ikke noget jeg har valgt for ham, det har haft sin
naturlige udvikling at han ike gad mere.....

så jeg vil egentlig mene at det måske som sådan ikke er et bevidst valg når
dem over 10 ikke længere gider fastelavn, men mere en naturlig udvikling i
samfundet.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 07-10-06 19:12

Sabina H. wrote:

> så jeg vil egentlig mene at det måske som sådan ikke er et bevidst valg når
> dem over 10 ikke længere gider fastelavn, men mere en naturlig udvikling i
> samfundet.....

Ja, men hvorfor så det?

Som jeg skriver, er det vores egen skyld. Vi har selv ansvaret for at
holde traditioner i hævd og eventuelt videreudvikle dem, så de passer
til vores tid.

Hvis fastelavn ikke er noget ved, så er det måske fordi vores
bedsteforældre, forældre og i dag os selv ikke gør nok ud af at holde
traditionerne i hævd.

Er fastelavn kedeligt for et barn på 11 år, så er det fordi vi ikke har
gjort det interessant nok for barnet. Det er vores skyld.

Og det er din skyld, at din søn mistede interessen for fastelavn. Men så
kan du jo altid spise ham af med Halloween, McDonald's og Pepsi.

Fra : Sabina H.

Dato : 07-10-06 19:54

Holst wrote:

> Ja, men hvorfor så det?
>
> Som jeg skriver, er det vores egen skyld. Vi har selv ansvaret for at
> holde traditioner i hævd og eventuelt videreudvikle dem, så de passer
> til vores tid.

jeg er altså ikke enig.... en ting er at holde traditioner i hævd, men en
anden ting er den voldsomme udvikling vores samfund gennemgår år efter
år....
min teori er at fastelavn er falmet i takt med at kernefamilierne i
parcelhuskvarterene er blevet mindre udbredte, fortravlede hverdage for
forældrene og samtidig med at det er mere og mere usikkert for vores unger
at færdes alene....
forældrene har ikke tiden til at gå med ungerne rundt, kostumer bliver købt
i fætter BR, og ungerne skal sku være heldige hvis de rammer bare 10 huse ud
af 50, hvor der er nogen hjemme der har slik eller penge til dem.....

det er derfor blevet reduceret til "slå katten af tønden" arrangementer i
den lokale bilforretning, skole eller gågade, og de efterhånden sjældne
raslere man møder forskellige steder, hvor de går 3-5 stykker sammen rundt
til folk de kender....

> Hvis fastelavn ikke er noget ved, så er det måske fordi vores
> bedsteforældre, forældre og i dag os selv ikke gør nok ud af at holde
> traditionerne i hævd.

det er jeg ikke helt enig i....
og jeg forstår ikke helt hvordan du mener man skal holde traditionen i
hævd?? og hvilken tradition taler vi i reglen om??
alle traditioner, også fastelavn, er jo udviklet fra noget meget forskelligt
fra det det er i dag...

feks var fastelavn en optakt til fasten, hvor der festes og smovses i god
mad (http://www.historie-online.dk/special/faste/hvorfor.htm)
hvad med at slå katten af tønden... skal vi også bibeholde den tradition som
den var i 1800 tallet?
http://www.historie-online.dk/special/faste/katten.htm
hvis man læser lidt her: http://www.historie-online.dk/special/faste/ så var
fastelavn egentlig en højtid hvor befolkningen (karlene og pigerne) festede
og dystede, og hvor de kongelige i mange år deltog i udklædning men kun for
at se på..... hvordan mener du lige det skal føres over på vores samfund i
dag hvor vi ikke længere har tyende på samme måde?

> Er fastelavn kedeligt for et barn på 11 år, så er det fordi vi ikke
> har gjort det interessant nok for barnet. Det er vores skyld.

hvordan vil du lige gøre det interessant for en 11 årig at klæde sig ud og
synge noget der mest af alt minder om en babysang, og samtidig slå på en
tønde fuld af slik??
især i vores samfund hvor de så tidligt bliver bombarderet med info og
bliver "voksne" før tid....

> Og det er din skyld, at din søn mistede interessen for fastelavn. Men
> så kan du jo altid spise ham af med Halloween, McDonald's og Pepsi.

halloween ja, McDonalds, ved en sjælden lejlighed... og pepsi, aldrig ;)
knægten er en af de få unger der ikke kan fordrage cola i enhver form...

hvorfor i alverden skal man tvinge sine børn til at deltage i en
fastelavnsfest hvis det ikke er interessant for barnet??
og hvordan mener du man kan gøre det interessant for et barn på 11 år, der
jo i det samfund vi lever i i dag, har HELT deres egen holdning til
tingene??
ved at pøse andet end slik i tønden?? ved at sætte præmier på til bedste
udklædning??
kom dog med guldkornene, når nu du mener vi kan gøre noget ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 07-10-06 20:19

Sabina H. wrote:

> jeg er altså ikke enig....

Du skriver, du ikke er enig. Men alt, hvad du opremser, er da netop vand
på min mølle. Alt, hvad du opremser, er da netop et bevis for, at det er
forældrene og de voksnes ansvar, at traditionerne bliver holdt i hævd.

> [...]
> at se på..... hvordan mener du lige det skal føres over på vores samfund i
> dag hvor vi ikke længere har tyende på samme måde?

Ja, hvis du deraf ikke kan få nogle idéer til at videreføre traditionen,
så er der da ingen tvivl om, at du er en af de voksne, som vi ikke skal
regne med, hvis traditionerne skal videreføres.

> hvordan vil du lige gøre det interessant for en 11 årig at klæde sig ud og
> synge noget der mest af alt minder om en babysang, og samtidig slå på en
> tønde fuld af slik??

Jeg havde godt nok troet, at du havde mere fantasi, men det har du
åbenbart ikke.

Men det er lidt typisk for tiden. Er der ikke en færdig pakke, man kan
købe, så sker der i dag ikke noget.

> hvorfor i alverden skal man tvinge sine børn til at deltage i en
> fastelavnsfest hvis det ikke er interessant for barnet??

Det siger jeg heller ikke, man skal. Jeg siger, at man skal gøre festen
interessant, så barnet har lyst til at detlage i den.

> og hvordan mener du man kan gøre det interessant for et barn på 11 år, der
> jo i det samfund vi lever i i dag, har HELT deres egen holdning til
> tingene??

Du kan gøre halloween interesant. Hvorfor skulle man så ikke også kunne
gøre fastelavn interessant?

Fra : Sabina H.

Dato : 07-10-06 21:01

Holst wrote:

> [...]
> vand på min mølle. Alt, hvad du opremser, er da netop et bevis for,
> at det er forældrene og de voksnes ansvar, at traditionerne bliver

du mener altså ikke at diverse forbud, udstedt af staten, kan have sin part
i at traditionerne ændrer sig?
du mener altså ikke at samfundets ændren igennem årene kan have sin part i
at traditionerne ændrer sig??
hvorfor tror du de holdt op med at have katte i tønden?? mener du det er en
glorværdig og god tradition??

> Ja, hvis du deraf ikke kan få nogle idéer til at videreføre
> traditionen, så er der da ingen tvivl om, at du er en af de voksne,
> som vi ikke skal regne med, hvis traditionerne skal videreføres.

jamen jeg mener jo bestemt ikke at fastelavn skal eææer bør afskaffes... jeg
mener bare at den har ændret sig, til at være mere dækkende for de 2-10
årige, end, som i oprindelig tid, at være en fest for de voksne....
men hvor jeg synes det er sjovt at jeg efterlyser at DU kommer med tanker og
ideer, når nu DU har den holdning at vi bør arbejde for det..... jeg har
ikke holdningen, og derfor heller ikke behov for ideerne....

> Jeg havde godt nok troet, at du havde mere fantasi, men det har du
> åbenbart ikke.

jeg har ikke behov for fantasien... min søn er 12, og jeg skal ikke have
flere børn, og føler egnetlig at vi lige så godt kan følge med udviklingen
og se hvor den bringer os hen, i stedet for at hænge i dyndet....
men typisk egentlig... man er fuld af store ord, men når det kommer til
stykket, kan man ikke underbygge det med noget....

> Men det er lidt typisk for tiden. Er der ikke en færdig pakke, man kan
> købe, så sker der i dag ikke noget.

der ER jo netop masser af færdige pakker, og færdige traditioner..... pakket
og klappet og lige til at putte i indkøbsvognen.... men der er jo nok en
underliggende grund til at den mest almindelige størrelse på fastelavnstøj
er under 10 år....

> Det siger jeg heller ikke, man skal. Jeg siger, at man skal gøre
> festen interessant, så barnet har lyst til at detlage i den.

og hvordan mener DU man gør det??

> Du kan gøre halloween interesant. Hvorfor skulle man så ikke også
> kunne gøre fastelavn interessant?

halloween har sin helt specifikke tema, nemlig gys og gru..... og det er
nemt for 10-15 årige at finde interessant og bruge deres fantasi.... feks
sidste år til en halloween fest i min søns klasse kunne alle finde på en
sjov udklædning.... en pige kom feks som en Zombie-nissepige..... ganske
underholdende*GG*
temaet for fastelavn er udklædning, raslen og slå katten af tønden..... hele
konceptet retter sig mod noget helt andet end halloween som den titter frem
i danmark i dag...

jeg tror feks ikke at halloween som den er kendt i usa, med trick or treat
og deslige, vinder frem i danmark.... men jeg tror at halloweenfester for
aldersgruppen 10 og op (også voksne) vil vinde frem.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 07-10-06 21:30

Sabina H. wrote:

> du mener altså ikke at diverse forbud, udstedt af staten, kan have sin part
> i at traditionerne ændrer sig?

Selvfølgelig vil de det! Nok derfor vi ikke kommer en kat i tønden længere.

> du mener altså ikke at samfundets ændren igennem årene kan have sin part i
> at traditionerne ændrer sig??

Selvfølgelig kan de det. Men du har som borger i samfundet også en
mulighed for at påvirke samfundet og derved de traditioner, som finder
sted undervejs.

Det var jo ikke den levende kat i tønden, der er det eneste ved
fastelavn, vel?

> [...]
> ideer, når nu DU har den holdning at vi bør arbejde for det..... jeg har
> ikke holdningen, og derfor heller ikke behov for ideerne....

Så lad dog være med at diskutere det mere. Så lad dog bare fastelavnen
gå i glemmebogen, hvis du vil det.

Jeg har i øvrigt ikke givet udtryk for, at det er min holdning, at man
bør arbejde for det. Jeg siger blot, at du som forældre har et ansvar
for, at traditionerne er, som de er. Og skal fastelavn være en
tradition, som også er attraktiv for ældre børn fremover, så vil der nok
skulle tænkes nyt (eller måske bare gammelt).

> jeg har ikke behov for fantasien... min søn er 12, og jeg skal ikke have
> flere børn, og føler egnetlig at vi lige så godt kan følge med udviklingen
> og se hvor den bringer os hen, i stedet for at hænge i dyndet....

Ja, hvis du bare vil være en passiv tilskuer, så er du naturligvis
velkommen til det. Andre ønsker en mere aktiv rolle.

> men typisk egentlig... man er fuld af store ord, men når det kommer til
> stykket, kan man ikke underbygge det med noget....

Øh ... hvad snakker du om nu?

> [...]
> underliggende grund til at den mest almindelige størrelse på fastelavnstøj

Ja, men bør det afholder nogle hittepåsomme forældre fra at lave et godt
fastelavnsarrangement for deres 12-årige børn?

> og hvordan mener DU man gør det??

Aner det ikke. Det er dig, der har et barn i den alder. Så burde du være
bedre til at komme med idéer om, hvordan man kan sætte noget krydderi på
fastelavn, så det også kan finde interesse hos en 12-årig.

> jeg tror feks ikke at halloween som den er kendt i usa, med trick or treat
> og deslige, vinder frem i danmark.... men jeg tror at halloweenfester for
> aldersgruppen 10 og op (også voksne) vil vinde frem.....

Og hvorfor skulle man ikke kunne lave fastelavnsfester, der tiltaler
ældre mennesker. Har du som voksen aldrig været udklædt og slået katten
af tønden?

Fra : Sabina H.

Dato : 07-10-06 23:10

Holst wrote:

> Selvfølgelig vil de det! Nok derfor vi ikke kommer en kat i tønden
> længere.

godt så.... det fremgik blot ikke af dit tidligere indlæg...

> [...]
> sted undervejs.
>
> Det var jo ikke den levende kat i tønden, der er det eneste ved

nej, men det var en stor del af det i et århundrede eller så..... som
sagt... ting udvikler sig, og for de flestes vedkommende, nedskaleres det
efterhånden..... traditioner er som så meget andet... hvis folk føler de får
noget ud af dem, skal de nok holde dem i hævd....
jeg er personligt mere til personlige, familietraditioner, som den årlige
julefrokost med pakkespil, frem for de store masseproducerede.....

> Så lad dog være med at diskutere det mere. Så lad dog bare fastelavnen
> gå i glemmebogen, hvis du vil det.

hvad er det lige du ikke forstår når jeg siger jeg ikke har det som mål????

> [...]
> tradition, som også er attraktiv for ældre børn fremover, så vil der
> nok skulle tænkes nyt (eller måske bare gammelt).

er det ikke et frit valg hvilke traditioner man vil holde i hævd??
hvad nu hvis jeg var hedning og foretræk at fejre midsommer, all hallows eve
og solhverv, frem for påske, fastelavn og jul??
er vi, som forældre, ikke dem der i sidste ende bør vælge, for os selv og
vores børn, hvilke traditioner vi mener er værd at fejre??
jeg mener ikke det er mit ansvar at traditioner udvikler sig, eller falmer
væk.... mit ansvar starter og stopper ved mine børn, og jeg vælger som jeg
finder bedst....
ligesom alle andre vel også gør.....

> Ja, hvis du bare vil være en passiv tilskuer, så er du naturligvis
> velkommen til det. Andre ønsker en mere aktiv rolle.

jamen du har STADIG ikke været i stand til at uddybe hvordan....
og som allerede nævnt, jeg tager valg for mig og min familie, og er egentlig
ligeglad med hvad andre gør og vil, det må de selv bestemme..... hvorfor kan
du ikke tillade at andre bare gør som de finder bedst? hvorfor skal du dømme
og pege fingre og sige "det er din skyld"??

> Øh ... hvad snakker du om nu?

at jeg har spurgt dig adskillige gange om hvordan du mener man kan gøre det
interessant, men du undviger hele tiden direkte spørgsmål..... hvilket får
mig til at tro at du bare er fuld af ord om hvordan du mener det bør være,
men ikke har en klar holdning til hvordan man ændrer det..... hvilket igen
giver mig indtryk af at det bare er en fis i en hornlygte.... eller en
græskarlygte ;)

> Ja, men bør det afholder nogle hittepåsomme forældre fra at lave et
> godt fastelavnsarrangement for deres 12-årige børn?

hvis det er det de ønsker, sikkert ikke nej... men du kunne da komme med
forslag til hvordan??
nu er det sådan at jeg og de andre hittepåsomme forældre i DENNE bestyrelse
har valgt at holde en halloweenfest lige nu...

> Aner det ikke. Det er dig, der har et barn i den alder. Så burde du
> være bedre til at komme med idéer om, hvordan man kan sætte noget
> krydderi på fastelavn, så det også kan finde interesse hos en 12-årig.

jamen hvorfor skulle jeg det, når jeg ikke har hverken lysten eller
behovet??
det er DIG der har holdningen til at det bør være sådan, så må du jo også
kunne uddybe hvordan det skal kunne lade sig gøre i praksis.....

> Og hvorfor skulle man ikke kunne lave fastelavnsfester, der tiltaler
> ældre mennesker. Har du som voksen aldrig været udklædt og slået
> katten af tønden?

nej, det har jeg faktisk ikke.... som allerede nævnt, har fastelavn ikke
sagt mig en disse siden jeg var 10... jeg har såmænd heller ikke været klædt
ud til karneval, halloween eller bare temafest..... men det skal da ikke
afholde mig fra at gøre det, hvis jeg skulle finde det underholdende på et
tidspunkt senere i mit liv.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 08-10-06 08:51

Sabina H. wrote:

> godt så.... det fremgik blot ikke af dit tidligere indlæg...

Nok nærmere fordi du som sædvanlig læser andres indlæg som Fanden læser
Biblen.

> [...]
> jeg er personligt mere til personlige, familietraditioner, som den årlige
> julefrokost med pakkespil, frem for de store masseproducerede.....

Siger du, der taler godt for halloween, som nok er noget af det mest
masseproducerede, man kan finde.

> er det ikke et frit valg hvilke traditioner man vil holde i hævd??

Jo, det står dig helt frit. Ingen har vel påstået andet.

> jeg mener ikke det er mit ansvar at traditioner udvikler sig, eller falmer
> væk.... mit ansvar starter og stopper ved mine børn, og jeg vælger som jeg
> finder bedst....

Ak, det er den typiske ansvarsfraskrivelse, man ser så ofte i dag. Man
skubber bare ansvaret over på andre, og så er den hellige ko velforvaret.

Du er en del af samfundet, og derfor har du også et ansvar for
udviklingen. Fravælger du fastelavn som en tradition for din 12-årige
knægt, ja, så er det naturligvis dit valg, og det er du velkommen til at
have, men derved er du også med til at påvirke traditionerne. Hvis du
derimod sagde: "Hey, lad os lave et fedt fastelavnsarrangement for vores
12-årige børn" og så netop lavede et sådant, så er du med til at påvirke
traditionerne i den modsatte retning.

Så ligegyldig hvor meget du forsøger at fraskrive dig ansvaret, så kan
du som en del af samfundet ikke slippe uden om, at du også har en del af
ansvaret for traditionernes udvikling.

> [...]
> mig til at tro at du bare er fuld af ord om hvordan du mener det bør være,
> men ikke har en klar holdning til hvordan man ændrer det.....

Og du har stadig ikke fattet, hvad jeg diskuterer her. Jeg snakker om
traditionernes udvikling og ansvaret for at fastholde traditioner fremover.

Jeg snakker ikke specifik om masker, tønder og sjove drikke til
fastelavn, påske eller noget helt tredje.

> nu er det sådan at jeg og de andre hittepåsomme forældre i DENNE bestyrelse
> har valgt at holde en halloweenfest lige nu...

Så gør I bare det. Det er jo et taknemmeligt emne, hvor man ikke rigtig
behøver at være hittepåsom.

> jamen hvorfor skulle jeg det, når jeg ikke har hverken lysten eller
> behovet??

Så lad dog være for pokker, Sabine. Jeg har aldrig påstået, at du skal.

> det er DIG der har holdningen til at det bør være sådan, så må du jo også
> kunne uddybe hvordan det skal kunne lade sig gøre i praksis.....

Hvornår fatter du, at jeg ikke siger, at det _bør_ være sådan.

Jeg siger blot, at det er det, der skal til, hvis traditionerne skal
udvikles, så vi fortsat kan fasteholde dem fremover og også over for
ældre børn.

Men jeg stopper nu. Det er som sædvanlig for vanskeligt at føre en
fornuftig debat med dig uden at jeg bliver irriteret over dig. EOD. Du
behøver ikke ulejlige dig at besvare mit indlæg. Jeg læser ikke dit svar.

Fra : Sabina H.

Dato : 08-10-06 09:05

Holst wrote:

> Siger du, der taler godt for halloween, som nok er noget af det mest
> masseproducerede, man kan finde.

bemærkede du at der stod "personligt"?? og at dette halloween noget handler
om en forældrebestyrelse der gerne vil gøre noget for ungerne??
en tradition er kun en tradition hvis den gentages år efter år.... jeg
forventer ikke at være i denne forældrebestyrelse om et år, og klubben er
spritny, derfor er denne halloween fest IKKE en tradition, men blot et
tema....
at vi har snakket med klubbens ansatte om at de evt kunne gøre det til en
tradition er en helt anden side af sagen.....

> Jo, det står dig helt frit. Ingen har vel påstået andet.

hvorfor har du så travlt med at pege fingre?

> Ak, det er den typiske ansvarsfraskrivelse, man ser så ofte i dag. Man
> skubber bare ansvaret over på andre, og så er den hellige ko
> velforvaret.

gør du ikke det samme i dette tilfælde?? påstår at vi skal tage ansvaret,
fordi vi har børn i den aldersgruppe, men når du bliver spurgt hvad du mener
der skal til, kommer du til kort.....
bør ansvaret for den slags ikke ligge der hvor interessen ligger, altså i
dette tilfælde hos dig?

> [...]
> vores 12-årige børn" og så netop lavede et sådant, så er du med til
> at påvirke traditionerne i den modsatte retning.

hvad er det lige du ikke kan forstå når jeg fortæller dig at de 12 årige
bare ikke er interesserede.... JEG vælger ingenting i den retning, det gør
ungerne....

> Så ligegyldig hvor meget du forsøger at fraskrive dig ansvaret, så kan
> du som en del af samfundet ikke slippe uden om, at du også har en del
> af ansvaret for traditionernes udvikling.

igen... hvorfor tage ansvar for noget man er uinteresseret i?? hvad i
alverden gavner det??
er det ansvar ikke langt bedre placeret hos dem der mener det er værd at
holde i hævd, som feks dig?

> Og du har stadig ikke fattet, hvad jeg diskuterer her. Jeg snakker om
> traditionernes udvikling og ansvaret for at fastholde traditioner
> fremover.

jamen jeg er da egentlig ligeglad med hvad DU mener du debatterer.... det er
fint og godt at have en holdning, men meget hult når man ikke kan underbygge
den....

> Jeg snakker ikke specifik om masker, tønder og sjove drikke til
> fastelavn, påske eller noget helt tredje.

jamen det gør jeg så... og jeg spørger dig, og du nægter at svare.... for
eftersom at jeg, som totalt uinteresseret, ikke kan finde på noget, må du,
som er den der mener det bør holdes i hævd, komme op af stolen og komme med
disse geniale indfald der skal "redde" fastelavnen.....

> Så gør I bare det. Det er jo et taknemmeligt emne, hvor man ikke
> rigtig behøver at være hittepåsom.

du er simpelthen fuld af fordomme..... eller hvad??
mener du ikke at der er ting man kan finde på til halloween??
hvad tror du min bevæggrund til at spørge her i gruppen var, andet end at få
nogle geniale ideer.... og i stedet er vi landet i en åndsvag debat om
personlige holdninger, hvilket jeg iøvrigt synes er hamrende åndsvag i en
gruppe om børn.....

> Så lad dog være for pokker, Sabine. Jeg har aldrig påstået, at du
> skal.

hvis du skal kalde mig ved mit navn, så skriv det da i det mindste
rigtigt...
og jo du har.... igen og igen og igen....

> Hvornår fatter du, at jeg ikke siger, at det _bør_ være sådan.

når du holder op med at sige det måske....

> Jeg siger blot, at det er det, der skal til, hvis traditionerne skal
> udvikles, så vi fortsat kan fasteholde dem fremover og også over for
> ældre børn.

se det er straks en helt anden holdning end den du ellers har lagt for
dagen... alt dit "du, dig og jer som forældre", er voldsomt provokerende, og
får det til at virke som om du taler direkte til mig, hvilket jeg finder
fornærmende.... måske du burde kigge lidt på din debatform.....

> [...]
> fornuftig debat med dig uden at jeg bliver irriteret over dig. EOD. Du
> behøver ikke ulejlige dig at besvare mit indlæg. Jeg læser ikke dit

wellll.... du har stadig ikke svaret på halvdelen af spørgsmålene, så det er
vel den naturlige udvikling.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-10-06 23:23

Ivar wrote:

> [...]
> kun fejre den, hvis man ønsker at tilføre landet mere amerikansk
> kultur, som uvilkårligt vil være på bekostning af den danske. Det

Jamen så er vi jo enige.

Per V.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-10-06 23:05

> En god idé: Drop reklamenummeret Halloween. Det er ren amerikansk
> kulturimperialisme som er indført, for at forretningerne kan score kassen
> endnu en gang.

Her er det vist passende at droppe et link til en artikel om, hvordan den
gamle danske halloween-tradition blev bragt til USA:

"I gamle dage satte danskerne roelamper foran husene på allehelgensaften for
at skræmme onde ånder væk. Da udflytterne rejste til Amerika, tog de
traditionerne med sig. Roerne manglede de dog vest på, så i stedet blev
lygterne skåret i græskar. Sådan kom Halloween til verden."

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4051260/