Udenlandsk moms.
Fra : Biker Mike

Dato : 02-10-06 21:38

Lige et hurtigt spørgsmål

Hvis jeg nu køber varer fra et Svensk firma (i Sverige) og betaler Svensk
moms, kan jeg så få den refunderet enten i DK eller SE, og hvordan foregår
det?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Fra : Q

Dato : 02-10-06 22:14

"Biker Mike" <fjern.cis9944@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> moms, kan jeg så få den refunderet enten i DK eller SE, og hvordan foregår

Hvis du er momsreg. i DK oplyser du bare dit CVR-nummer, så undlader
forhandleren at lægge moms på den faktura du får.. Det kræver at du lige er
vågen når du laver momsregnsk. men Told/Skat plejer at være rimeligt flinke
til at forklare det, hvis ikke du har prøvet det før..

Samme regler gælder forresten over alt indenfor EU..

/peter

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-10-06 06:54

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> Hvis du er momsreg. i DK oplyser du bare dit CVR-nummer, så undlader
> forhandleren at lægge moms på den faktura du får.

Dette kræver at varen leveres i DK.

Hvis det er f.eks. en hotelovernatning, skal momsen refunderes af det
svenske moms-væsen og det kan være lidt besværligt. Hvis du synes det er
umagen værd, så har KPMG et dokument på deres hjemmeside, som beskriver
reglerne - de er lidt forskellige fra land til land.

hilsen
Uffe

Fra : Jonas Kofod

Dato : 03-10-06 11:30

Uffe Kousgaard wrote:

> Dette kræver at varen leveres i DK.

Hvad når det er en fysisk vare der købes på sælgers lager og tages hjem
til Danmark af køber?

Det er jo trods alt ikke noget hotel, men en håndterlig vare man kan se
ender hvor den ender, og ikke bliver forbrugt i sælgers land.

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-10-06 11:49

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er jo trods alt ikke noget hotel, men en håndterlig vare man kan se
> ender hvor den ender, og ikke bliver forbrugt i sælgers land.

Desværre nej. En leverandør SKAL beregne moms, medmindre han selv udfører
varen hhv giver den til en speditør.
Jeg kender kun 1 undtagelse på denne regel. Hvis du f.eks. køber en pels til
fruen, og tager den med i flyet, kan du på mange lufthavne få momsen
refunderet _efter_ indcheckningen.

Nico

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-10-06 14:26

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er jo trods alt ikke noget hotel, men en håndterlig vare man kan se
> ender hvor den ender, og ikke bliver forbrugt i sælgers land.

Varen / ydelsen SKAL leveres udenfor Sverige for at en svensk sælger må
undlade at opkræve svensk moms.

hilsen
Uffe

Fra : Biker Mike

Dato : 03-10-06 19:42

Mange tak for svarene.

Varene bliver sendt fra Sverige til Danmark med post, så der skal derfor
ikke betales hverken Svensk eller Dansk moms hvis jeg har forstået det
rigtigt.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-10-06 22:05

"Biker Mike" <fjern.cis9944@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Varene bliver sendt fra Sverige til Danmark med post, så der skal derfor
> ikke betales hverken Svensk eller Dansk moms hvis jeg har forstået det
> rigtigt.

Det sidste er der nu ingen der har sagt. Derimod skal du selv beregne dansk
moms i forbindelse med moms-opgørelsen. Efterfølgende trækker du samme beløb
fra efter de normale regler. Hvis 20% af varerne f.eks. er til eget-forbrug,
er det således kun 80% du kan trække fra. Men normalen er selvfølgelig at
det går lige op.

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-10-06 08:32

> [...]
>
> Varene bliver sendt fra Sverige til Danmark med post, så der skal derfor
> ikke betales hverken Svensk eller Dansk moms hvis jeg har forstået det

Forudsat at du husker at oplyse dit CVR-nummer til sælger ved
ordreafgivelsen, som Q alleder har nævnt. Gør du ikke det skal sælger
opkræve Svensk moms, da Sverige jo er et EU-land.

Fra : Biker Mike

Dato : 07-10-06 01:51

Fino, fino

Mange tak for svarene.