ComX og snmp
Fra : Magnus

Dato : 02-10-06 15:14

Hej,

Nogen som ved om man kan bruge snmp med ComXs router?

Jeg har en at-rg613tx-50 router som jeg gerne ville læse trafik information
fra via SNMP, så jeg kan se forbruget.

Nu er ComXs hjemmeside ikke den bedste hvis man skal have support omkring
tekniske spørgsmål, så jeg håber en i gruppen ved mere.

Er ComX iøverigt ligesom Fullrate, med hensyn til find selv ud af news, mail
og alt andet end "nu er min computer på internettet"?

Fullrate skriver i det mindste at de ikke tilbyder nogle services (mail,
news etc.), men ComX nævner dem ikke engang. Er det bare mig som ikke kan
finde rundt på ComXs hjemmeside(r)?

Med venlig hilsen

Magnus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-06 16:57

"Magnus" <no.mail@example.org> wrote in message

> Fullrate skriver i det mindste at de ikke tilbyder nogle services (mail,
> news etc.), men ComX nævner dem ikke engang. Er det bare mig som ikke kan
> finde rundt på ComXs hjemmeside(r)?

Du logger ind på www.comxnet.dk under hjælp er de tilgengelige instalaltions
guider, tv-frekvenser osv.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-06 16:43

"Magnus" <no.mail@example.org> wrote in message
> Hej,

hej

> Nogen som ved om man kan bruge snmp med ComXs router?

Nu er det ikke en router, og tror også den er tæmmeligt lukket af for sådan
noget selvom den skulle understøtte det..

> Jeg har en at-rg613tx-50 router som jeg gerne ville læse trafik
> information
> fra via SNMP, så jeg kan se forbruget.

Du kan evt gøre det på andre måder fx. Netmeter som er gratis.

> Nu er ComXs hjemmeside ikke den bedste hvis man skal have support omkring
> tekniske spørgsmål, så jeg håber en i gruppen ved mere.

Du skal nok ikke regne med teknisk support på SNMP.

> Er ComX iøverigt ligesom Fullrate, med hensyn til find selv ud af news,
> mail
> og alt andet end "nu er min computer på internettet"?

Nej du har vel fået en installations manual og cd, der er vist de
oplysninger.

> Fullrate skriver i det mindste at de ikke tilbyder nogle services (mail,
> news etc.), men ComX nævner dem ikke engang. Er det bare mig som ikke kan
> finde rundt på ComXs hjemmeside(r)?

Comx tilbyder news(har du fundet ud af) mail og hjemmeside.. Det er dog
efter min mening ikke det mest brugbare system. Mener fx ikke man kan
uploade med FTP til hjemmeside,.. kun automatisk "sæt din tekst ind her,
ting"

Fra : Magnus

Dato : 02-10-06 18:48

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> "Magnus" <no.mail@example.org> wrote in message

> Nu er det ikke en router, og tror også den er tæmmeligt lukket af for
sådan
> noget selvom den skulle understøtte det..

Bridge?

> Du skal nok ikke regne med teknisk support på SNMP.

Et simpelt - Kan jeg bruge SNMP Ja/Nej i en FAQ er nok for mig. Mere
forventer jeg ikke.

På CyberCitys side har de en masse information om deres router. Nu har jeg
ikke prøvet CyberCitys udstyr, men Fullrate bruger samme udstyr og der
virker SNMP.

> Nej du har vel fået en installations manual og cd, der er vist de
> oplysninger.

Nej, jeg fik en kasse med modemet/routeren/bridgen og tilbud om at manden
ville skruve den fast på væggen.
Så, spurgte jeg om det virkede med det der "Linux" - Det fik jeg så et
ubruligt svar på. (Men det kan man godt, hvis nogen skulle være itvivel).

> [...]
> efter min mening ikke det mest brugbare system. Mener fx ikke man kan
> uploade med FTP til hjemmeside,.. kun automatisk "sæt din tekst ind her,

Jeg fandt først nntp servern efter til dns gætteri. Det skulle vist også
være en ntp server - ifølge deres dhcpd server men det har jeg ikke lige
fået til at virke.

Det er helt fint med mig at de ikke gidder support på en masse ting som kun
få bruger. Men det kan vel ikke tage mange minutter at skrive det i deres
guide eller faq. Fullrate som jeg synes minder meget om ComX med hensyn til
support og installation, skriver det på hjemmesiden. Så ved man da hvad man
kan forvente. Det skal måske siges at jeg nok ikke selv ville have valgt
ComX, men nu var det husets beslutning, og prisen fejler jo ikke noget.

Med venlig hilsen

Magnus

Fra : Niklas Petersen

Dato : 02-10-06 17:55

Magnus wrote:

> Jeg har en at-rg613tx-50 router som jeg gerne ville læse trafik information
> fra via SNMP, så jeg kan se forbruget.

Ifølge http://shorl.com/bogagudralesu så skulle der være SNMP support.
Om den så svarer til den model du har, eller om ComX har lukket for
adgangen, skal jeg ikke kunne sige.

Du kunne jo prøve om standardnavnet "public" er tilgængelig på
"routerens" IP. Med MRTG kunne det fx være

/usr/local/bin/cfgmaker public@192.168.100.1 -output=filename.cfg

Så brygger den en conf fil med de ting der kan aflæses på den angivne
ip, såfremt den altså svarer.

Jeg tror det er meget almindeligt at SNMP aflæsning af udstyret ikke er
dokumenteret/supporteret af ISPen. TDC fortæller fx ikke at det er
muligt at bruge snmp med deres webspeed modems.

Fra : Magnus

Dato : 02-10-06 18:57

"Niklas Petersen" <spam@berta.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Klip - Dimsen har SNMP. Spørgsmålet er om det er åbent for kunden.

> Du kunne jo prøve om standardnavnet "public" er tilgængelig på
> "routerens" IP. Med MRTG kunne det fx være
>
> /usr/local/bin/cfgmaker public@192.168.100.1 -output=filename.cfg

Jeg har prøvet med "snmpwalk -c public min-ip" som giver en timeout.
Er der en lokal ip adresse man skal bruge? Jeg kender kun den offentlige.

> Jeg tror det er meget almindeligt at SNMP aflæsning af udstyret ikke er
> dokumenteret/supporteret af ISPen. TDC fortæller fx ikke at det er
> muligt at bruge snmp med deres webspeed modems.

Yep, jeg forventer heller ikke support hjælp fra min ISP ang. snmp, jeg vil
bare høre om det er muligt.

Jeg kan selvfølgelig ringe til dem, men jeg gætter på at folk på news ved
mere om de lidt mere tekniske spørgsmål.
Det er den opfattelse jeg har fået at de fleste ISP supporter.

Med venlig hilsen

Magnus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-06 21:03

> Jeg har prøvet med "snmpwalk -c public min-ip" som giver en timeout.
> Er der en lokal ip adresse man skal bruge? Jeg kender kun den offentlige.

du kan fx finde ud af det ved at give din computer NT boksens mac adresse,
og sætte maskinen direkte i netstikket... renew ip... den ip den har fået er
den som NT boksen for...

Fra : Svend

Dato : 03-10-06 08:50

Bjarke Hansen wrote:
> du kan fx finde ud af det ved at give din computer NT boksens mac adresse,
> og sætte maskinen direkte i netstikket... renew ip... den ip den har fået er
> den som NT boksen for...

Smart....

--
Svend

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-06 19:03

"Niklas Petersen" <spam@berta.dk> wrote in message

> Ifølge http://shorl.com/bogagudralesu så skulle der være SNMP support. Om
> den så svarer til den model du har, eller om ComX har lukket for adgangen,
> skal jeg ikke kunne sige.

boksen bliver konfiguret automatisk og af comx, det er ikke til at pille i..
Min boks havde kun std. password inden den blev sat til comx netværket.

> Du kunne jo prøve om standardnavnet "public" er tilgængelig på "routerens"
> IP. Med MRTG kunne det fx være
>
> /usr/local/bin/cfgmaker public@192.168.100.1 -output=filename.cfg

Hvor skal det tastet ind for at få noget? kender intet til SNMP, men
outputtet det kan give er interresant.....
På min allied box, er det ved lidt Mac fumleri fundet frem til en IP
10.0.11.156

altså hvor skal
http:///usr/local/bin/cfgmaker%20public@10.0.11.156%20-output=filename.cfg
sælttes ind henne så?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-06 19:35

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> Hvor skal det tastet ind for at få noget? kender intet til SNMP, men
> outputtet det kan give er interresant.....
> På min allied box, er det ved lidt Mac fumleri fundet frem til en IP
> 10.0.11.156

Webinterfaset synes jeg ikke jeg kan få fat på.. men hyberterminal kan man
godt:
Product : RG613TX
Hw Revision : 2J
Sw Version : 2-2-0 release 35_01_01 (13/12/04 12:53:46)
MAC : (slettet)
Copyright (c) 2005 by Allied Telesis K.K.

men bruger og kodeord fra manualen virker selvfølgelig ikke

manualen kan man se her
http://www.alliedtelesyn.com/support/software/details.aspx?pid=157#

Fra : Mikkel U.

Dato : 02-10-06 19:47

Bjarke Hansen wrote:

> altså hvor skal
> http:///usr/local/bin/cfgmaker%20public@10.0.11.156%20-output=filename.cfg
> sælttes ind henne så?

Det skal "sættes ind" på en Unix kasse, med MRTG installeret.

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Niklas Petersen

Dato : 02-10-06 19:53

Bjarke Hansen wrote:
> altså hvor skal
> http:///usr/local/bin/cfgmaker%20public@10.0.11.156%20-output=filename.cfg
> sælttes ind henne så?

cfgmaker er en del af MRTG, og ovenstående skal skrives i en prompt på
en linux/bsd/whatever maskine. MRTG findes vist også til Windows, men
jeg har ikke prøvet det. Ellers vil det nemmeste måske være at lave en
snmpwalk på den måde som Magnus skriver. Google efter SNMPwalk Windows.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-06 20:08

> [...]
> ikke prøvet det. Ellers vil det nemmeste måske være at lave en snmpwalk på
> den måde som Magnus skriver. Google efter SNMPwalk Windows.

ok tak.. der kommer en masse kolonner med tal når jeg skriver snmpwalk [ip]
public

hvordan for man noget grafisk, med grafer osv?

men når du nu er på comx netværket hvad kan du så ifl. ip adressen hos mig?

Fra : Niklas Petersen

Dato : 02-10-06 20:24

Bjarke Hansen wrote:
> ok tak.. der kommer en masse kolonner med tal når jeg skriver snmpwalk [ip]
> public
Okay, det kunne tyde på at den godt vil lade dig hente oplysninger.

> hvordan for man noget grafisk, med grafer osv?
Med MRTG eller noget lignende. Jeg tror muligvis at PRTG er et bedre
valg til Windows, men jeg har ingen erfaring med nogen af dem på Win.

> men når du nu er på comx netværket hvad kan du så ifl. ip adressen hos mig?
Jeg er desværre ikke på ComX.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-06 20:44

> Med MRTG eller noget lignende. Jeg tror muligvis at PRTG er et bedre valg
> til Windows, men jeg har ingen erfaring med nogen af dem på Win.

Hehe det ser da ud til at virke meget godt.. man kan fx se at den bruger
200Kbit ved telefonsamtale..

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-06 20:51

http://81.161.189.216/sensorlist.htm

Fra : Svend

Dato : 04-10-06 08:09

Bjarke Hansen wrote:
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> http://81.161.189.216/sensorlist.htm

øv den kan jeg ikke se.

--
Svend

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-10-06 20:10

> men når du nu er på comx netværket hvad kan du så ifl. ip adressen hos
> mig?

Sorry det var magnus der var

Fra : Magnus

Dato : 02-10-06 22:14

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

Det her skal nok blive sjovt :)

snmpwalk -v 1 -c public 10.0.11.156 system
SNMPv2-MIB::sysDescr.0 = STRING: RG613TX - Hw: 2J - Sw: 2-2-0_35_01_01
Copyright (c) 2005 by Allied Telesis K.K.
SNMPv2-MIB::sysObjectID.0 = OID: SNMPv2-SMI::enterprises.207.1.17.1
SNMPv2-MIB::sysUpTime.0 = Timeticks: (449421004) 52 days, 0:23:30.04
SNMPv2-MIB::sysContact.0 = STRING:
SNMPv2-MIB::sysName.0 = STRING:
SNMPv2-MIB::sysLocation.0 = STRING:
SNMPv2-MIB::sysServices.0 = INTEGER: 72

Så man kan godt bruge snmp ...på hele netværket. Så var det lige det med at
finde sin egen ip-adresse.

Havde du mulighed som et logge ind på NT boksen?

Med venlig hilsen

Magnus