Tordenvejr og TV
Fra : nana sørensen

Dato : 02-10-06 15:00

Hej gruppe...

Der var et ordentligt uvejr over os igår aftes, og så kom vi til at snakke
om det der med at lyn kan gå i tv´et, computere osv. Alle har vel hørt at
man skal slukke for strømmen når det lyner og tordner, men passer det
stadigvæk? Hvad er det der kan ske og er det virkelig alt der skal slukkes?

Mvh. Nana

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-10-06 15:33

nana sørensen skrev:

> [...]

> det lyner og tordner, men passer det stadigvæk? Hvad er
> det der kan ske og er det virkelig alt der skal slukkes?

Jeg har ikke forstand på det. Men jeg slukkede alle de dyre
apparater i aftes og forrige aften, da uvejret var lige op over.

Belært af bitter erfaring, ved jeg at det ikke engang altid
er nok at slukke. For et par år siden slog lynet ned her
i kvarteret, og slog HFI-relæet fra. Alligevel havde lynet
nået at brænde min Ortophon pickupforstærker af, selvom
den slet ikke var tændt. Den var helt sort og sodet indeni,
og jeg måtte købe en helt ny pladespiller.

--
Herluf :·)

Fra : Erling Nansen

Dato : 02-10-06 16:40

> [...]
> den slet ikke var tændt. Den var helt sort og sodet indeni,
> og jeg måtte købe en helt ny pladespiller.

Man kan opnå, hvis man slukker stikkontakten, og denne får et lynvisit,
så duer den ikke mere, hvorimod, havde den været tændt,
havde den overlevet.
Bedre er det, hvis man gerne vil foretage sig noget, at hive stikket ud,
og godt væk fra stikkontakten. Antennen ligeledes.

Erling

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-10-06 17:36

nana sørensen <nanatorsk@phobia.dk> wrote:

> [...]
> man skal slukke for strømmen når det lyner og tordner, men passer det
> stadigvæk? Hvad er det der kan ske og er det virkelig alt der skal slukkes?

Jeg har en kammerat I frederecia som fik Zappet' sit TV under et
tordenvejr for nogle år siden.

Ellers pejer computerudstyr faktisk at være mest sårbare på
NETVÆRKSforbindelsen og TELEFONforbindelsen, ikke strømkablerne. Det er
simpelthen fordi der er nogle meget store kapacitanser i computernes
strømforbindelser, som tager de overspændinger i strømmen som lynnedslag
kan producere.

Det er der ikke i netværkskortene og modemmerne.

Jeg mistede iøvrigt selv strømmen i nat pga. tordenvejret - det var
MEGET voldsomt!

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog - macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-06 05:27

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er der ikke i netværkskortene og modemmerne.
>

> Jeg mistede iøvrigt selv strømmen i nat pga. tordenvejret - det var

Mit hus ligger lavt blandt højehuse og har ikke lynafleder - har
særlig mange danske huse det?

Fra : Nicolai

Dato : 03-10-06 15:39

> Mit hus ligger lavt blandt højehuse og har ikke lynafleder - har særlig
> mange danske huse det?

Hvad? Lyanafleder? Jada, kører du ud i provinsen eller på landet, så ser man
ganske mange huse med en lynafleder.

Nicolai

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-10-06 09:35

Peter Bjørn Perlsø explained on 02-10-2006 :
> [...]
> simpelthen fordi der er nogle meget store kapacitanser i computernes
> strømforbindelser, som tager de overspændinger i strømmen som lynnedslag

Og så er netop telefonnettet og lign. ikke udstyret med sikringer og
relæer på samme måde som strømnettet er det.

Programmers never die, they just go out of scope.

Fra : Nicolai

Dato : 02-10-06 17:58

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man skal slukke for strømmen når det lyner og tordner, men passer det
> stadigvæk? Hvad er det der kan ske og er det virkelig alt der skal

Du kan starte med at finde ud af, om du bor i et område der er meget udsat.
Det er tit de samme steder som bliver ramt, fordi de enten er højtliggende
eller isoleret. Bor man i en storby, skal du ikke frygte det så meget.

Men som andre også skriver, så skal du hive stik/ledning ud af apparater,
både antenne, tlf, adsl og netspænding, for at være på den sikre side. Jeg
har aldrig gjort den slags, men uvejret lørdag fik mig altså til at hive
stik ud af computer udstyret.

Nicolai

Fra : nana sørensen

Dato : 02-10-06 19:23

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> har aldrig gjort den slags, men uvejret lørdag fik mig altså til at hive

Jeg bor i rækkehus i Rødovre. Skal jeg være bekymret? Jeg troede faktisk a
tdet var en gammel skrøne, men nu bliver jeg da lidt paranoid.

Fra : Ole Laursen

Dato : 03-10-06 08:32

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> writes:

> Jeg bor i rækkehus i Rødovre. Skal jeg være bekymret? Jeg troede
> faktisk at det var en gammel skrøne, men nu bliver jeg da lidt
> paranoid.

Selv hvis du boede i Hvidovre skulle du være bekymret.

Der slog et lyn ned i en kabeltv-dims på den vej mine forældre boede
på for et stykke tid siden. Fryser, HFI-relæ og nogle stikkontakter
(den ene fløj ud af væggen) blev ødelagt, men fjernsyn og computer,
begge trukket ud af stikkene, overlevede. De fleste andre på vejen fik
ødelagt alt deres elektronik. Der er pænt meget smæk på sådan et lyn.

Sandsynligheden for at et lyn kommer tæt nok på er selvfølgelig ikke
så stor; det er en afvejning af om man gider gøre noget.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Nicolai

Dato : 03-10-06 15:43

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bor i rækkehus i Rødovre. Skal jeg være bekymret? Jeg troede faktisk a
> tdet var en gammel skrøne, men nu bliver jeg da lidt paranoid.

Du skal da ikke være paranoid, men det er nu ganske alvorligt. Det er jo
bare en af disse ting, som følger emd og jeg har da aldrig været bekymret.
Men for at spare pengepungen, og uvejret er slemt, så hiver jeg ledningen
ud. Da jeg boede i Vanløse, gjorde jeg intet, men jeg mindes heller ikke at
have haft lyn og torden der, som var lige så slemme som dem jeg oplevede i
lørdags. Rent faktisk kan du hos DMI tjekke hvilke områder der får flest
lynnedslag og det er geografisk tit de samme områder.

Nicolai

Fra : nana sørensen

Dato : 03-10-06 23:31

> [...]
> oplevede i lørdags. Rent faktisk kan du hos DMI tjekke hvilke områder der
> får flest lynnedslag og det er geografisk tit de samme områder.

Har du et link til det? Det ville gøre mig kanon glad... brrr.... Nu er
jeg måske også lidt paranoid, fordi lynet engang slog ned i vores blok, og
så faldt der brændende alt muligt ned på vores altan. Beboeren i den øverste
lejlighed hoppede op på taget og slukkede det. det var ret vildt.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-10-06 16:55

Nicolai wrote:
> Bor man i en storby, skal du ikke frygte det så meget.

Tak for den mening, i juni mistede jeg udstyr for ca 130000 kr og jeg bor i
en rimelig stor by

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 03-10-06 18:34

> Tak for den mening,

Velbekomme.

>i juni mistede jeg udstyr for ca 130000 kr og jeg bor i en rimelig stor by

Jeg kan forstå i et andet indlæg, at det drejer sig om Næstved? Det er en
provinsby, og er absolut ikke inden for det som jeg regner for storby. Og
storby er ikke lig med rimelig stor by.

> --
> MVH.
> N_B_DK

Men jeg holder stadig fast, at man skal være mindre bekymret, generelt set,
hvis man bor i Odense, København, Århus, Aalborg og i den stil, end andre
steder. Det kan du heller ikke være uenig i.

Nicolai

Fra : Peter Weis

Dato : 03-10-06 20:17

Nicolai wrote:

> Men jeg holder stadig fast, at man skal være mindre bekymret, generelt set,
> hvis man bor i Odense, København, Århus, Aalborg og i den stil, end andre
> steder. Det kan du heller ikke være uenig i.

Kan du begrunde det med andet end fornemmelser?

mvh
Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 02:17

Peter Weis wrote:
> Kan du begrunde det med andet end fornemmelser?

Jeg kan love dig / garantere dig at den dag han oplever det så ændrer han
mening, og indser at lyn ikke er rationelle, de gør præcis hvad de har lyst
til, hvor de har lyst, og under et tordenvejr er de eneste sikre steder en
bil og et faraday bur.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 09:37

> [...]
> mening, og indser at lyn ikke er rationelle, de gør præcis hvad de har
> lyst til, hvor de har lyst, og under et tordenvejr er de eneste sikre

Det ændrer ikke på statistik og generelle lynområder.

Det er stadig mindre bekymrende at bo i storby, selvom der er enkelte
undtagelser. Og selvom jeg bor i Aalborg så hev jeg også ledningen ud, som
du kan læse dig til hvis du ellers gad. Men det ændrer ikke på, at man skal
være mindre bekymret i en storby.

Nicolai

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 09:46

Nicolai wrote:
> Det ændrer ikke på statistik og generelle lynområder.

Mennesker bruger statistik, det gør lyn ikke.

> Men det ændrer ikke
> på, at man skal være mindre bekymret i en storby.

Nå skal man være det, ja så siger vi da det

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 13:06

> Mennesker bruger statistik, det gør lyn ikke.

Nej, men man kan lave en statstik over lynnedslag, hvilket viser som ejg
siger, at storbyer ikke er dem som rammes hårdest af nedslag. Dette giver en
god indikation af, selvom der er undtagelser, at man ikke skal bekymre sig
lige så meget i en storby som i yderområder.

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/lyn_og_torden-2/lynstatistikpix.htm

Samtidig, så er høje bygninger også bedre beskyttet mod lynnedslag end
generelt for huse i yderområder.

> Nå skal man være det, ja så siger vi da det

Din arrogante holdning er nytteløs. Dit eneste argument er din udtalte frygt
for lyn, støttet af en undtagelse.

> --
> MVH.
> N_B_DK

Nicolai

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 13:16

Nicolai wrote:
> [...]
> Dette giver en god indikation af, selvom der er undtagelser, at man
> ikke skal bekymre sig lige så meget i en storby som i yderområder.

Nej det du mener at byer i knap så udsatte områder behøver ikek at bekymre
sig i samme grad som dem der bor i områder med mange lyn statistisk.

> http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/lyn_og_torden-2/lynstatistikpix.htm
>
> Samtidig, så er høje bygninger også bedre beskyttet mod lynnedslag end
> generelt for huse i yderområder.

Er de ? dokumentation for den påstand tak.

> Din arrogante holdning er nytteløs. Dit eneste argument er din
> udtalte frygt for lyn, støttet af en undtagelse.

Der findes nok mere end bare en undtagelse skal du se ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 13:24

> Nej det du mener at byer i knap så udsatte områder behøver ikek at bekymre
> sig i samme grad som dem der bor i områder med mange lyn statistisk.

Jaaa, nemlig. Og der hører storbyer til, set i forholdet til antallet af
boliger. Nu har du forstået det, hurra.

> Er de ? dokumentation for den påstand tak.

Jeg er elektriker og har selv været med til at lave den slags. Enten som
direkte eller indirekte beskyttelse.

> Der findes nok mere end bare en undtagelse skal du se ;)

Ja, sikkert. Der findes sikkert også 10 undtagelser, eller 15. Men det er
stadig undtagelser og derfor skal man stadig bekymre sig mindre når man bor
i en storby.

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 13:44

Nicolai wrote:
> Jaaa, nemlig. Og der hører storbyer til, set i forholdet til antallet
> af boliger. Nu har du forstået det, hurra.

nej det har intet med stor byer at gøre, det har noget med geografisk
plascering at gøre.

Florida har i snit tordenvejr hver 3 dag, og Miami er i mine øjne en storby,
er du uenig i det ? (Lyn er vel ligeglad om det er en storby i Europa eller
i staterne ?)

> Jeg er elektriker og har selv været med til at lave den slags. Enten
> som direkte eller indirekte beskyttelse.

Og din primære opgave er installation af lyn afledere ? (men hvorfor
installere det i storbyer, der er jo ingen nævneværdig risiko)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jason Who

Dato : 05-10-06 14:09

> Florida har i snit tordenvejr hver 3 dag, og Miami er i mine øjne en
> storby, er du uenig i det ? (Lyn er vel ligeglad om det er en storby i
> Europa eller i staterne ?)

Florida er staten hvori Miami ligger. Danmark er landet hvori København
ligger. At der er tordenvejr hver tredie dag i florida siger da intet om
Miami. Hvordan fordeler lynnedslagene sig? Det er sådan set det der er det
relevante.

Jeg ved ikke hvor ofte lyn slår ned over en storby kontra udenfor, men du
skal bemærke at der kan være et par graders temperaturforskel mellem
stodbyerne og udenfor. Det har måske (tror nu ikke rigtig) en indflydelse.
Dertil kommer at der var tale om faren ved at få ødelagt sin
elinstallationer i en storby kontra på landet. Selv med samme antal
lynnedslag pr arealenhed, så vil man generelt i en storby være omgivet af
høje master og huse med lynafledere, som dermed er mere tilbøjelige til at
få nedslaget. Man er derved mindre udsat.

> Og din primære opgave er installation af lyn afledere ? (men hvorfor
> installere det i storbyer, der er jo ingen nævneværdig risiko)

Ubeskyttede højhuse er mere udsatte end små parcelhuse. Hvor sansynlig skal
en fare være før man monterer forholdsvis enkel og billig beskyttelse?

Jeg vil bestemt være enig med Nicolai i at det er mere sansynligt at ens
husstand rammes af lyn ude på landet end i storbyen. Det tror jeg også du
vil være, hvis du lige holder en pause før du poster dit næste indlæg og
overvejer argumenterne.

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 17:02

> nej det har intet med stor byer at gøre, det har noget med geografisk
> plascering at gøre.

Jaaa, nemlig igen. Og så har det bestemt noget at gøre med antallet af
boliger. Nu skal jeg prøve at beskrive noget for dig:

1 hus på landet og 1 lynnedslag = 100 procent risiko
1000 boliger i byen og 100 nedslag = 10 procent risiko

Jeg har brugt simple tal og grove beregninger, for at hjælpe dig til bedre
at forstå.

> Florida har i snit tordenvejr hver 3 dag, og Miami er i mine øjne en
> storby, er du uenig i det ? (Lyn er vel ligeglad om det er en storby i
> Europa eller i staterne ?)

Udover at henvise til det som Jason skriver, så må jeg fastslå at jeg
snakker om DK. Når jeg nævner storbyer, så er det Danske. Hvorfor at du skal
drage resten af verden ind i debatten for at forsøge at argumentere, det
forstår jeg ikke.

> Og din primære opgave er installation af lyn afledere ? (men hvorfor
> installere det i storbyer, der er jo ingen nævneværdig risiko)

Du er da godt nok en skovl. Punkt 1, så har jeg ikke nævnt noget om at der
ikke er nogen nævneværdig risiko, det bedes du lige henvise til hvis du
holder fast i. Punkt 2, så er den mindre risiko bl.a. netop opstået pga af
beskyttelsen. Der er flere faktorer der spiller ind i, at man kan være
mindre bekymret i storbyer i DK (jeg er jo nærmest nødt til at tage
forbehold for alt, når jeg debatterer med dig), men jeg kan godt se at du
ikke magter at overskue disse mere.

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 17:17

Nicolai wrote:
> 1 hus på landet og 1 lynnedslag = 100 procent risiko
> 1000 boliger i byen og 100 nedslag = 10 procent risiko

det eksempel holder bare ikke, men godt forsøgt ;)

> Jeg har brugt simple tal og grove beregninger, for at hjælpe dig til
> bedre at forstå.

ja så

> [...]
> snakker om DK. Når jeg nævner storbyer, så er det Danske. Hvorfor at
> du skal drage resten af verden ind i debatten for at forsøge at

er der da forskel på lyn i Europa og i USA ?

> Du er da godt nok en skovl.

Tak, så er du vist ved at løbe tør for argumenter

> [...]
> nærmest nødt til at tage forbehold for alt, når jeg debatterer med
> dig), men jeg kan godt se at du ikke magter at overskue disse mere.

Dvs et hus i en storby er bedre beskyttet end et hus på landet med selvsamme
beskyttelse ? (vi forestiller os 2 identiske huse som lynet slår ned i)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 17:32

> det eksempel holder bare ikke, men godt forsøgt ;)

Det gør det da, det er sådan at man beregner bl.a risikofaktorer ud.

> er der da forskel på lyn i Europa og i USA ?

Jeg udtaler mig alene om de Danske forhold, der er som sagt flere faktorer
der spiller ind.

> Tak, så er du vist ved at løbe tør for argumenter

Ja, faktisk. Ikke fordi jeg mangler dem, men du magter jo ikke at forstå
dem.

> Dvs et hus i en storby er bedre beskyttet end et hus på landet med
> selvsamme beskyttelse ? (vi forestiller os 2 identiske huse som lynet slår
> ned i)

Ja, det er det nemlig. De huse der er i storbyen, er for det meste beskyttet
fra de højere bygninger. Og nu har du indtil nu ikke haft et eneste
fornuftigt argument.

> --
> MVH.
> N_B_DK

Nicolai

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 17:54

Nicolai wrote:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gør det da, det er sådan at man beregner bl.a risikofaktorer ud.

Nej det gør ikke, for er der 100% risiko er det ensbetydende med det sker,
og et hus uden huse lige omkring sig rammes ikke af samtlige lyn

> Jeg udtaler mig alene om de Danske forhold, der er som sagt flere
> faktorer der spiller ind.

Forklar hvorfor et lyn i USA sagtens kan forekomem over storbyer, men det
meget sjældent sker i DK ?

> Ja, faktisk. Ikke fordi jeg mangler dem, men du magter jo ikke at
> forstå dem.

Ja det beviser du da nu

> Ja, det er det nemlig. De huse der er i storbyen, er for det meste
> beskyttet fra de højere bygninger. Og nu har du indtil nu ikke haft
> et eneste fornuftigt argument.

Aha så det er de omkring liggende huse der spiller ind ved direkte nedslag ?
ok, der kan man bare se

Mht argumenter, så holder dine lomme teorier ikke helt i praksik, men du
skal have kredit for du prøver ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 20:23

> Nej det gør ikke, for er der 100% risiko er det ensbetydende med det sker,
> og et hus uden huse lige omkring sig rammes ikke af samtlige lyn

Samtlige? Jeg snakker om hvordan tingene fordeler sig.

> Forklar hvorfor et lyn i USA sagtens kan forekomem over storbyer, men det
> meget sjældent sker i DK ?

Det har du da ikke bevist? Eller har jeg overset noget i dine påstande?

> Aha så det er de omkring liggende huse der spiller ind ved direkte nedslag
> ? ok, der kan man bare se

Du snakker jo sort. Nu er det ikke særlig relevant at snakke om huse i
storbyer, men høje bygninger. Og hvis nu risikoen er som du siger, så
forklar venligst selv, hvorfor ikke hele boligkomplekser får futtet deres
ting af hver gang der er lyn?

> Mht argumenter, så holder dine lomme teorier ikke helt i praksik, men du
> skal have kredit for du prøver ;)

Kald du det bare lommeteori, for selv det er tættere på noget som helst
fornuftigt du overhovedet er komme med i denne debat. Jeg opsummerer lige;

1. Jeg er blevet ramt af lyn i odense
2. Derfor skal alle frygte lyn, uanset hvor man bor
3. Hvis andre påstår noget andet, så har jeg ret. Også selvom jeg ikke
fatter hvad folk skriver eller hvad jeg selv skriver.

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 20:39

Nicolai wrote:
> 1. Jeg er blevet ramt af lyn i odense
> 2. Derfor skal alle frygte lyn, uanset hvor man bor
> 3. Hvis andre påstår noget andet, så har jeg ret. Også selvom jeg ikke
> fatter hvad folk skriver eller hvad jeg selv skriver.

Fin citat teknik, men det viser jo blot du ikke kan læse kan jeg konstatere.

jeg stopper hermed nu, da du ikke læser eller kan forstå hvad man skriver.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Erling Nansen

Dato : 06-10-06 08:24

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 1 hus på landet og 1 lynnedslag = 100 procent risiko
> 1000 boliger i byen og 100 nedslag = 10 procent risiko

Hej Nicolaj!

Når du i første eksempel har antaget eet lynnedslag, hvorfor har du så
i næste brugt 100 nedslag?
Jeg ville da godt placere 1000 boliger i samme område, som i landlige
områder har een bolig (eet hus). (for at klarlægge)
Med samme antal lyn vil forskellen da så være en faktor tusind.

> [...]
> mindre bekymret i storbyer i DK (jeg er jo nærmest nødt til at tage
> forbehold for alt, når jeg debatterer med dig), men jeg kan godt se at du

Erling. Også elektriker

Fra : Nicolai

Dato : 06-10-06 15:07

"Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Når du i første eksempel har antaget eet lynnedslag, hvorfor har du så
> i næste brugt 100 nedslag?

Ja, jeg har ikke præciseret tydeligt nok, med nedslag mener jeg rent faktisk
huse der bliver ramt, ikke hvor mange nedslag der generelt er i områderne.
Dette alene for at argumentere for, at selvom der bliver ramt 100 huse i
byen og kun 1 på landet, er det stadig mindre bekymrende at bo i byen,
statistisk set i forhold til antallet af boliger.

Nicolai

Fra : ASKF

Dato : 07-10-06 19:25

Nicolai ytrede sig i <4524f537$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk> med
dette:

> [...]
>god indikation af, selvom der er undtagelser, at man ikke skal bekymre sig
>lige så meget i en storby som i yderområder.

Så vidt jeg kan se på det billede, så ligger Aalborg ret udsat.

>Samtidig, så er høje bygninger også bedre beskyttet mod lynnedslag end
>generelt for huse i yderområder.

Huse på landet har gerne lynafleder, da det er et normalt
forsikringskrav.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 05-10-06 14:50

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Mennesker bruger statistik, det gør lyn ikke.

Du ligger nu blandt top10 over dette års mest idiotiske udsagn på usenet.
Eller var det et forsøg på at være sjov?

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 15:41

Peter Wing Larsen wrote:

> Du ligger nu blandt top10 over dette års mest idiotiske udsagn på
> usenet. Eller var det et forsøg på at være sjov?

Bare rolig jeg slår ikke dig af pinden som nummer et ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 05-10-06 16:59

> Bare rolig jeg slår ikke dig af pinden som nummer et ;)

Uha det er godt at se, at du er engageret. Nu ligger du også blandt top5
over dårligste comebacks.

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 17:19

Peter Wing Larsen wrote:

> Uha det er godt at se, at du er engageret. Nu ligger du også blandt
> top5 over dårligste comebacks.

Godt jeg kan holde dig beskæftiget med aktivitets lister *G*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 17:32

> Godt jeg kan holde dig beskæftiget med aktivitets lister *G*

Ja, du har jo heller ikke noget bedre at tilbyde.

> --
> MVH.

Nicolai

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 05-10-06 17:40

> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, du har jo heller ikke noget bedre at tilbyde.

Haha ja der skød N_B_DK sig godt nok i foden igen. Haha...

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 17:56

Peter Wing Larsen wrote:

> Haha ja der skød N_B_DK sig godt nok i foden igen. Haha...

kan se du stadig er beskæftiget, men du behøver ikke skrive det hver gang,
har du noget interessant at byde på ? (udover dine meget vigtige lister)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 05-10-06 18:02

> kan se du stadig er beskæftiget, men du behøver ikke skrive det hver gang,
> har du noget interessant at byde på ? (udover dine meget vigtige lister)

Det ville jo være en skam, hvis du ikke fik din præmie, specielt når vi nu
er flere, der har væddet om det.

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 17:55

Nicolai wrote:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, du har jo heller ikke noget bedre at tilbyde.

Synd du ikke vil indrømme du faktisk tager fejl, men så er det jo nemmere at
gå efter manden.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 05-10-06 17:42

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Godt jeg kan holde dig beskæftiget med aktivitets lister *G*

Ja, det er dejligt at se, at du ikke skriver nogle dybe og intressante ting,
der kan fjerne fokus fra high scoren.

Fra : Michael

Dato : 06-10-06 06:17

N_B_DK skrev:

>Bare rolig jeg slår ikke dig af pinden som nummer et ;)

Næ hov han ligger så kun nr. 2. Bo Wamling ligger nr. 1

--
I believe that, as quickly as possible, young cows
ought to be allowed to go across our border

George W. Bush

Fra : N_B_DK

Dato : 06-10-06 06:44

Michael wrote:

> Næ hov han ligger så kun nr. 2. Bo Wamling ligger nr. 1

BW ligger ikke nummer 1 på min liste, der er flere andre der er betydligt
mere tåbelige at høre på, for af og til skriver BW noget med fornuft i, det
har jeg endnu ikke oplevet fra de andre personer

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 06-10-06 15:08

> BW ligger ikke nummer 1 på min liste, der er flere andre der er betydligt
> mere tåbelige at høre på, for af og til skriver BW noget med fornuft i,
> det har jeg endnu ikke oplevet fra de andre personer

Udfra ovenstående må jeg så antage, at du selv ligger nummer 1 på din egen
liste.

Fra : N_B_DK

Dato : 06-10-06 15:25

Nicolai wrote:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Udfra ovenstående må jeg så antage, at du selv ligger nummer 1 på din
> egen liste.

Du må antage hvad du vil, men ovenstående viser du ikke selv har meget
fornuftigt at byde på.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 07-10-06 14:24

> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Udfra ovenstående må jeg så antage, at du selv ligger nummer 1 på din egen
> liste.

Hahahaha

Fra : Michael

Dato : 06-10-06 16:13

N_B_DK skrev:

>BW ligger ikke nummer 1 på min liste, der er flere andre der er betydligt
>mere tåbelige at høre på, for af og til skriver BW noget med fornuft i, det
>har jeg endnu ikke oplevet fra de andre personer

Så længe han ikke skriver om urinering i biografen og lignende fækale
eventyr

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 09:38

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Kan du begrunde det med andet end fornemmelser?

Ja, statistik. Antaller af boliger i storbyer kontra yderområder og antallet
af lynnedslag i de aktuelle geografiske områder. De generelt mest udsatte
områder for lyn og torden osv. Du kan jo selv tjekke, selvom du altid kan
finde enkelte undtagelser.

> mvh
> Peter

Nicolai

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 09:48

Nicolai wrote:
> [...]
> mest udsatte områder for lyn og torden osv. Du kan jo selv tjekke,
> selvom du altid kan finde enkelte undtagelser.

Noget der kunen give en indikation om hvorvidt folk i "storbyer" er udsat
mere eller mindre, er tal fra forsikrings selskab i forbindelse erstatninger
efter lynnedslag.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 02:15

Nicolai wrote:
> Men jeg holder stadig fast, at man skal være mindre bekymret,
> generelt set, hvis man bor i Odense, København, Århus, Aalborg og i
> den stil, end andre steder. Det kan du heller ikke være uenig i.

Øhh jo det kan jeg faktisk godt, 1 maj for 2 år siden (eller er det 3?) slog
et lyn ned i Odense og tog en hel stribe hårde hvidevarer, tv osv med, da
lynet slog ned i en fælles antenne boks, for at give en ide om hvor kraftigt
det var, så var boksen revet ud af væggen og lågen lå 10 meter væk.... (sad
i køkkenet og havde netop vasket op, og i samme sekund som lynet slog ned,
sprang der en gnist / lyn fra komfuret til håndvasken, så lige meget hvad du
siger, vil jeg aldrig nogensinde blive enig med dig i at man skal tage lyn
med et gran salt...)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-06 06:32

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> writes:

> [...]
> siger, vil jeg aldrig nogensinde blive enig med dig i at man skal tage lyn

Så nu vasker du aldrig mere op i tordenvejr?

Jeg har iøvrigt set et sted at hvis man endelig skal være ude i
tordenvejr, skal man enten ligge flad på jorden (for ikke at være
højeste punkt) eller sidde i en bil (Faradaybur).

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 07:07

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Så nu vasker du aldrig mere op i tordenvejr?

Jeg holder mig helst så langt fra ledninger og metalrør som muligt, og taler
heller ikke i en alm telefon under tordenvejr.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-06 08:22

> Jeg holder mig helst så langt fra ledninger og metalrør som muligt,
> og taler heller ikke i en alm telefon under tordenvejr.

Er plastikrør ikke fremtiden?

Behøver man holde sig særlig mange centimeter fra ledninger?

Kan man få stød når i karbad/sø/hav/båd

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 08:48

Bo Warming wrote:
> Er plastikrør ikke fremtiden?

jo men bruges ikke alle steder.

> Behøver man holde sig særlig mange centimeter fra ledninger?

lyn kan få ledninger i murværk til eksplodere, alene det burde være grund
nok til man ikke ligger er lige ved siden af.

> Kan man få stød når i karbad/sø/hav/båd

Til sø, havs og i både ja (der var et program på discoevry for ganske kort
tid siden, om 2 der var ude og fiske, som de havde gjort så ofte, men denne
gang slog et lyn ned i den enes fiskestang og videre ned i personen), uden
at kende til eksempler i bruse/karbad, vil jeg sige ja det er også muligt.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-06 08:16

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> [...]
> tordenvejr, skal man enten ligge flad på jorden (for ikke at være
> højeste punkt) eller sidde i en bil (Faradaybur).

Bilen tror jeg på. At jernkæde ned fra bil til jord er godt, passer
det - fx når bil i torden kører over bakketop?

At ligge flad er vist ligegyldigt hvis der ér lednede/vand åre under
hvor man ligger - jeg vil løbe i tørvejr

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-10-06 08:50

Bo Warming wrote:

> Bilen tror jeg på. At jernkæde ned fra bil til jord er godt, passer
> det - fx når bil i torden kører over bakketop?

Jeg vil ikke mene at kæden vil gøre nogen nævneværdig forskel.

Til gengæld vil man snildt kunne ophjolde sig i en åben stålkontainer.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 08:51

Bo Warming wrote:
> Bilen tror jeg på. At jernkæde ned fra bil til jord er godt, passer
> det - fx når bil i torden kører over bakketop?

bilen fungerer som et faradya bur i sig selv (mange tror det skyldes
dækkene, men det er ikek derfor, men pga metallet rundt om en)

> At ligge flad er vist ligegyldigt hvis der ér lednede/vand åre under
> hvor man ligger - jeg vil løbe i tørvejr

Har man ikke muligheden for at søge ly, er den bedste chance at gøre sig så
flad som muligt, da lyn normalt søger den mest direkte vej.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 04-10-06 15:18

> bilen fungerer som et faradya bur i sig selv (mange tror det skyldes
> dækkene, men det er ikek derfor, men pga metallet rundt om en)

BW er jo notorisk maxwellgavn-benægter så selvfølgelig ved han intet om
faraday. Hverken hans lov eller (hans) bur.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-06 17:05

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> wrote in message
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message

> BW er jo notorisk maxwellgavn-benægter så selvfølgelig ved han intet
> om faraday. Hverken hans lov eller (hans) bur.

Faradaybur er bondefornuft og han opfandt elektromotoren og andet -
men ingen kan præcisere gavn af Maxwell-differentialligningerne

De er en æstetisk smuk efterrationalisering , men ingen har stået på
skuldrene af dem, hverken Røntgen, JJThomson, MArconi, Hertz eller
andre elektricitetsgenier

Fra : Bo Warming

Dato : 05-10-06 08:30

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> wrote in message

> BW er jo notorisk maxwellgavn-benægter så selvfølgelig ved han intet
> om faraday. Hverken hans lov eller (hans) bur.
Der er UNIVERSER TIL FORSKEL mellem den
GAVNLIGE PRAKTISKE Faraday
og skrivebordsteoretikeren Maxwell, der satsede på kun skønnne enkle
formler og efterrationalisering af andres værdifulde empiri og
trialanderror analyse

Han har inspireret Einstein til at søge sin latterlige og
totalværdiløse VERDENSFORMEL, altså bragt verden på afveje med
sindsyg unyttig l'art pour l'art

og ingen har blot turde forsøge at forklare evt gavn - udover at
topingeniører bruger ham RITUELT. Han er et BRAND og god for den
matematikundervisning som USA fik helliggjort da de forærede atom og
Wernher von Braun hemmeligheder til russerne for at få et
bevilgingsgavnligt Sputnik-chok fra de ufarlige russere

Jobskabelse for matematiklærere er ikke så slemt som den jobskabelse
for børnehavepædagoger Fogh og danskerne kæmper med p.t. men det er
da påfaldende at ingen kan forklare gavn

Engang skulle ypperstepræster have hvide rene klæder, nu skal de have
computer og bruge den på en ny måde - og alle bruger computer til at
fremmedgøre deres liv og føler sig fine ved det

NB Min næsten-edisonske helt Faraday havde dog en rem af huden, som
sin læremester Ørsted, der var sværmerisk sammen med HC Andersen og
Faraday gik op i formidling, selvom fysikinteresse hos drenge bør
komme af profithensyn , dvs respekt for medmennesker, og ikke af
skønhedssnobberi

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-06 10:24

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> [...]
> og skrivebordsteoretikeren Maxwell, der satsede på kun skønnne enkle
> formler og efterrationalisering af andres værdifulde empiri og

Hvorhenne i et Faradaybur er det sikrest at opholde sig?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : JP

Dato : 05-10-06 11:01

> Jobskabelse for matematiklærere er ikke så slemt som den jobskabelse for
> børnehavepædagoger Fogh og danskerne kæmper med p.t. men det er da
> påfaldende at ingen kan forklare gavn

Hvad snakker du om??

Fra : Bo Warming

Dato : 05-10-06 14:19

"JP" <jesperpedersen12@yahoo.dk> wrote in message

> Hvad snakker du om??

Ingen kan forklare gavn af Maxwell differentialligningerne eller
relativity her på usenet.
Kun postulerer man.og henviser til "autoriteter" der påstår gavn af
teoretikerne.

Jeg tror at trial and error ingeniørkunst var afgørende for akraft,
halvledere og gps og at børn lærer matematik i skolen som
hjernegymnastik og ikke fordi det gavner vor økonomi

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-06 09:48

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Bilen tror jeg på. At jernkæde ned fra bil til jord er godt, passer
> det - fx når bil i torden kører over bakketop?

Ideen er at befinde sig inde i metalkarossen.

> At ligge flad er vist ligegyldigt hvis der ér lednede/vand åre under
> hvor man ligger - jeg vil løbe i tørvejr

Ude på en mark fx.

Begynder det at krible, er det bare med at komme ned på maven NU!
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-06 11:03

> Ideen er at befinde sig inde i metalkarossen.

> Ude på en mark fx.
>
> Begynder det at krible, er det bare med at komme ned på maven NU!
> --
Er der nogen advarsel ved nogen helbredsfarlige lynfænomener

Hvis man har kæde ned fra bil til jord, hvad var almindeligt i det
meget lynende Zambia, så kan måske lyn passere bil?

Rør man metal og lyn passerer bil parkeret op af nedløbsrør, vil man
mærke det?

Det minder om at få stød svømmende/badende, hvad jeg tror er mildt
hvis vandet mere salt end kroppen, så strømmen går uden om?

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 11:28

Bo Warming wrote:
> Er der nogen advarsel ved nogen helbredsfarlige lynfænomener

Hvad mener du præcist ?

> Hvis man har kæde ned fra bil til jord, hvad var almindeligt i det
> meget lynende Zambia, så kan måske lyn passere bil?

nej det er et faraday bur, men det kræver bilen er af metal, er den af
kulfiber og glasfiber eller pap/træ, vil den intet beskytte

> Rør man metal og lyn passerer bil parkeret op af nedløbsrør, vil man
> mærke det?

hvis du rør metallet på bilen ? (og du vel og mærke sidder i den), det vil
ikek være utrænkeligt man kan mærke et statisk felt, men skal ikek kunne
sige det med sikkerhed.

> Det minder om at få stød svømmende/badende, hvad jeg tror er mildt
> hvis vandet mere salt end kroppen, så strømmen går uden om?

Der har jeg nu aldrig fået stød.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-06 09:57

> Bilen tror jeg på. At jernkæde ned fra bil til jord er godt, passer
> det - fx når bil i torden kører over bakketop?

Bo, kan du huske hvad et Faradaybur er?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-06 10:54

> Bo, kan du huske hvad et Faradaybur er?

Det er ikke om at huske men forstå, så no problem.

JEg har ikke antydet kædepjattet det måske kan være godt vedr LYN

i mit s p ø r g m å l

Der er mange her der er mere forstandige end mig og jeg er generelt
nysgerrig - hvorfor hænges kæden af nogle? - jeg har aldrig opleet
statisk elektricitet vedr bil

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 11:12

Bo Warming wrote:
> Der er mange her der er mere forstandige end mig og jeg er generelt
> nysgerrig - hvorfor hænges kæden af nogle? - jeg har aldrig opleet
> statisk elektricitet vedr bil

Jeg har aldrig set nogle hænge en kæde fra deres bil, men har set en stump
"gummi" fra karosseri til jorden, (gummiet har sikkert indvævet små metal
tråde) og vil skabe jord forbindelse således at bilen ikke kan opbygge et
statisk felt. (og jeg får meget tit stød pga ovenstående, hvis jeg glemmer
at holde fast i døren inden jeg sætter foden på jorden)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 09:34

> [...]
> så lige meget hvad du siger, vil jeg aldrig nogensinde blive enig med dig
> i at man skal tage lyn med et gran salt...)

Det har jeg heller aldrig sagt, men det er jo nytteløst at diskutere med
dig, hvis ikke du læser hvad der bliver skrevet. Jeg skriver at man skal
være _mindre_ bekymret, ikke at man ikke skal være bekymret. Der er altid
situationer som er undtagelser, men jeg lever altså ikke efter undtagelser.
Går du også og beskytter dig mod terrorisme så?

At du har oplevet noget, som har givet dig en paranoid indgangsvinkel er
forståeligt nok, men derfor kan du vel godt læse hvad der bliver skrevet.

EOD

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 09:53

Nicolai wrote:
> [...]
> Der er altid situationer som er undtagelser, men jeg lever altså ikke
> efter undtagelser. Går du også og beskytter dig mod terrorisme så?

Hvor kommer terrorisme ind i det her billede ?

> At du har oplevet noget, som har givet dig en paranoid indgangsvinkel
> er forståeligt nok, men derfor kan du vel godt læse hvad der bliver
> skrevet.

Jeg er ikke paranoid, var jeg det satte jeg mig i et faraday bur når det
tordnede.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 12:58

> Hvor kommer terrorisme ind i det her billede ?

At hvis man skal bruge undtagelserne som rettesnor, så er der meget man skal
beskytte sig imod.

> Jeg er ikke paranoid, var jeg det satte jeg mig i et faraday bur når det
> tordnede.

I mine øjne er du paranoid, og forståeligt nok. Jeg har boet i Vanløse i 12
år og har aldrig hevet en ledning ud, undladt at ringe osv osv under
tordenvejr. Jeg har aldrig sagt, at folk ikke skal reagere, tværtimod
skriver jeg, at indlægger skal hive sin ledning ud og nu da jeg bor i
Aalborg, i yderkanten, hev jeg min ledning ud til min computer. Men derfor
skal man stadig bekymre sig mindre i en storby, fremfor hvis ens hus ligger
isoleret i yderområder. Jeg har aldrig sagt, at man skal tage let på lyn.
Men du har ikke helt formået at læse indlæggene.

Fra : N_B_DK

Dato : 05-10-06 13:04

Nicolai wrote:

> I mine øjne er du paranoid, og forståeligt nok.

Hvis det er forståeligt, så er jeg næppe paranoid, det er selvmodsigende.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-06 13:22

> Hvis det er forståeligt, så er jeg næppe paranoid, det er selvmodsigende.

Nej, det er det bestemt ikke. Jeg kan godt forstå at du er paranoid, ligesom
jeg kan forstå at folk som har oplevet WTC ikke tør arbejde i højhuse mere.
Undtagelserne øger dog ikke risikoen. Så det er noget sludder du siger nu.
Lad bare denne ligge, for du er vist ikke kun ude på at debattere.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-10-06 09:01

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev:

> Har man ikke muligheden for at søge ly, er den bedste chance at
> gøre sig så flad som muligt, da lyn normalt søger den mest direkte
> vej.

Lynet er "ligeglad" med de sidste meter før det slår ned (tænk bare
et lyn der slår ned i græsplænen fremfor i huset lige ved siden af).
Og helt fladt mod jorden skal man bestemt ikke ligge tværtimod skal
man have så lille en berøringsflade mod jorden som muligt.

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/lyn_og_torden-2/lyn_og_torden5.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 09:18

Morten Bjergstrøm wrote:

> Og helt fladt mod jorden skal man bestemt ikke ligge tværtimod skal
> man have så lille en berøringsflade mod jorden som muligt.

så du mener at det er bedre at blive ramt af lynet i hovedet så det skal
igennem hele kroppen for at nå jorden, fremfor man ligger sig direkte på
jorden ?

Jeg ved godt hvad jeg ville, og det var ikke at sætte mig på hug, for at
have så lille berøringsflade med jorden, det er helt sikkert

--
MVH.
N_B_DK

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-10-06 10:41

> så du mener at det er bedre at blive ramt af lynet i hovedet så
> det skal igennem hele kroppen for at nå jorden, fremfor man ligger
> sig direkte på jorden ?

Læs hvad der står på den henvisning til DMI jeg gav dig.

> Jeg ved godt hvad jeg ville, og det var ikke at sætte mig på hug,
> for at have så lille berøringsflade med jorden, det er helt
> sikkert

Betydningen af om du står op eller ligger ned er begrænset. Igen
eksemplet med lynet der slår ned i græsplænen fremfor huset få meter
derfra.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 11:08

Morten Bjergstrøm wrote:
> Læs hvad der står på den henvisning til DMI jeg gav dig.

citat af dit link:

eller sætte dig på hug med samlede fødder og lavt hoved ude i det fri - i
regnen - og så have størst chance for at lynene ikke finder dig. I denne
stilling rager man ikke så højt op og man rører kun jorden ét sted. En
liggende krop vil have større berøringsflade med jorden og derved vil der
også være større chance for at en strøm finder vej igennem én.

Ja men på hug er du højere, end du er når du ligger ned, og der er mig
bekendt *ingen* beviser på at folk der ligger sig ned, er mere udsat end
folk der sidder på hug.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 08-10-06 20:47

N_B_DK wrote:

> [...]
>
> Ja men på hug er du højere, end du er når du ligger ned, og der er mig
> bekendt *ingen* beviser på at folk der ligger sig ned, er mere udsat

En lille meters ekstra højde betyder temmelig lidt i forhold til de
kilometer lynet i forvejen skal bevæge sig. Små højdeforskelle i
omgivelserne og lokale vindforhold kan betyde en del mere.

Det du overser er at det er mest sandsynligt at lynet slår ned i
nærheden. Hvis det sker vil ladningen sprede sig ud fra nedslagsstedet,
og så gælder det om at undgå at strømmen passerer igennem hjertet. At
sidde på hug med samlede fødder er det bedste kompromis mellem at undgå
at være det højeste punkt og forhindre en ladning der bevæger sig hen
over jorden passerer igennem hjertet.

--
PeKaJe
Sit back and watch the messages. This is actually more important than one

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-06 05:31

Peter Kai Jensen wrote:
At sidde på hug med samlede fødder er det bedste
> kompromis mellem at undgå at være det højeste punkt og forhindre en
> ladning der bevæger sig hen over jorden passerer igennem hjertet.

Sludder! står man på på en strømføremde jord betyder det intet, du har samme
potentiale som jorden, og derfor vil du ikke få strød (jo hvis du
tilfældigvis står med et kabel på hovedet til noget der har et andet
potentiale)

Bevis: stå på et isolerende underlag og tager fat i et elektriskhegn, du vil
IKKE få stød, men i det øjeblik der er en der står på jorden og prikker dig
/ tager fat i dig, vil du (I) få stød.

(det er faktisk noget af det emst elementære el viden, at hvis kredsløbet
ikeke r sluttet kan der ikke gå en strøm, uden en strøm ingen effekt
afsættelse, ingen effekt afsættelse ingen skade / fare)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-10-06 08:35

> [...]
> hvis kredsløbet ikeke r sluttet kan der ikke gå en strøm,
> uden en strøm ingen effekt afsættelse, ingen effekt

Men jorden er ikke 100% strømførende, den har en vis modstand. Og med de
strømstyrker kan der opstå spændinger per meter i jorden, som er falige. Så
hvis du rører jorden med hele din kropslængde kan noget af strømmen passere
gennem kroppen, pga. spændingsforskellen mellem hoved og fødder.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : N_B_DK

Dato : 09-10-06 10:42

Ulrik Smed wrote:
> [...]
> falige. Så hvis du rører jorden med hele din kropslængde kan noget af
> strømmen passere gennem kroppen, pga. spændingsforskellen mellem

Det er så korrekt, men hvis lynet slå ned så tæt på at spændingsforskellen
på en meter (eller 2) udgår så stor en fare, så har risikoen for at man
havde været ramt direkte været større hvis man sad på hug.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Brian Lund

Dato : 02-10-06 19:07

> [...]
> man skal slukke for strømmen når det lyner og tordner, men passer det
> stadigvæk? Hvad er det der kan ske og er det virkelig alt der skal

Et lyn kan bevæge sig hundrede af meter gennem luften! - De par milimeter
som din afbryder til din stik-kontakt skaber er intet problem for et lyn at
smutte hen over. Det er altså ikke nok at slukke, man skal hive stikket helt
ud!

Jeg har dog endnu aldrig oplevet et lyn-nedslag der fik TV/computer til at
brænde af, dog oplevede jeg en enkelt gang at en ADSL router stod af efter
et tordenvejr...

Brian

Fra : N_B_DK

Dato : 03-10-06 16:57

Brian Lund wrote:
> Jeg har dog endnu aldrig oplevet et lyn-nedslag der fik TV/computer
> til at brænde af, dog oplevede jeg en enkelt gang at en ADSL router
> stod af efter et tordenvejr...

Samtlige tv i den går jeg bor i samt gården overfor døde i det tordenvejr
der var den 26.6 over Næstved (og en hel del computere døde også)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Max

Dato : 02-10-06 19:52

Hej Nana

> men passer det stadigvæk? Hvad er det der kan ske og er det virkelig
> alt der skal slukkes?

Der kan ske alt muligt, men risikoen er lille. Idag er elforsyningen
og telefonnettet de fleste steder gravet ned i jorden og derfor er
faren blevet mindre. Men der sker stadigvæk skader på grund
af lynnedslag og det er ikke sjovt når det sker, jeg har haft lyn-
nedslag to gang i huset på grund af store antenner jeg har på
huset og for et par måneder siden var det naboens pæretræ
der blev flækket af et lyn. Men alle gangene var skaderne meget
begrænsede, kun en enkelt radio har jeg fået ødelagt. Men andre
steder har jeg set alle kabler flået ud af vægen på grund af lyn,
og så er der intet elektrisk i huset der virker mere, og så er det
forøvrigt lige gyldigt om det har været tilsluttet eller ej. Om tingene
er tændt eller slukkede er nok ikke af den store betydning, vil man
beskytte mod de små tilfælde, ja så skal stikket trækkes ud.

Mvh Max

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 02-10-06 19:50

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> og så er der intet elektrisk i huset der virker mere, og så er det
> forøvrigt lige gyldigt om det har været tilsluttet eller ej.

Så der er gået en elektromagnetisk puls igennem hele huset og zappet al
elektronik?

Fra : Max

Dato : 02-10-06 20:19

Hej Peter

> Så der er gået en elektromagnetisk puls igennem hele huset og zappet
> al elektronik?

Ja, kablerne var flået ud af vægene på grund af at isoleringen fordampede
på grund af strømpulsen.

Mvh Max

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-10-06 23:59

nana sørensen wrote:

> [...]
> vel hørt at man skal slukke for strømmen når det lyner og tordner,
> men passer det stadigvæk? Hvad er det der kan ske og er det virkelig

Den nemmer måde er at gå ud og afbryde HPFIrelæet imens uvejret hærger.

Du kan på denne måde sikre dig imod de lyn der slår ned 100m længere nede af
gaden, og som løber via elledningerne.

Du kan også få din ellektrikker til at montere en overspændingsbeskyttelse i
gruppetavlen.

Men vil du sikre dig helt skal alle ledninger kobles fra.

95% af alle lynskader sker i forbindelse med lynnedslag uden for den
matrikkel hvor skaden sker.

En fuldtræffer i dit hus kan du kun sikre dig imod ved at få installere en
lynafleder, og den yder endda ikke 100% beskyttelse.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : N_B_DK

Dato : 03-10-06 17:00

Uffe Ravn wrote:
> Den nemmer måde er at gå ud og afbryde HPFIrelæet imens uvejret
> hærger.

Sludder!!!

> Du kan på denne måde sikre dig imod de lyn der slår ned 100m længere
> nede af gaden, og som løber via elledningerne.

SLUDDER!!

> Du kan også få din ellektrikker til at montere en
> overspændingsbeskyttelse i gruppetavlen.
>
> Men vil du sikre dig helt skal alle ledninger kobles fra.

korrekt

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-10-06 02:42

N_B_DK wrote:

> Sludder!!!

> SLUDDER!!

Det vil jeg godt have til at uddybe lidt.

Når lynene kommen lidt længere væk, er spændingerne helle ikke så store
længere.

En 2 kV puls kan nemt skade apparater, men den kan ikke springe over et
afbrudt HPFIrelæ

Mvh, Uffe Ravn

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 07:15

Uffe Ravn wrote:
> Det vil jeg godt have til at uddybe lidt.
>
> Når lynene kommen lidt længere væk, er spændingerne helle ikke så
> store længere.

folk er blevet ramt at lyn af tordenvejr der har været over 16 km væk (deraf
kommer ordsproget, det kom som lyn fra en klar himmel) og bevidner at lyn
kan springe over meget store afstande, og 100 meter fra eller til har ikke
den store betydning.

> En 2 kV puls kan nemt skade apparater, men den kan ikke springe over
> et afbrudt HPFIrelæ

Når vi taler lyn taler vi ikke om 2KV pulser

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-10-06 08:47

N_B_DK wrote:

> [...]
> fra eller til har ikke den store betydning.

> Når vi taler lyn taler vi ikke om 2KV pulser

Hvis du læste hvad jeg skre så talte jeg ikke om hovedlynet, men om lyn der
slår ned i elinstalationerne 100 væk.
(og svaret var afgivet til Nana der bor i tættere bymessig bebygelse)

Som sagt hvis man afbryder HPFIrelæet forhindrer man de lyn der slår ned
længere væk, i at skade ens elinstalation.

En fuldtræffer i baghaven kan man ikke stille meget op imod.

Vi er fuldstændig enige i at al elmateriel skal fjerne fra kontakterne hvis
man skal være sikker, men at betjene HPFIrelæet er der det giver mest
beskyttelse for MINDST besvær.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : N_B_DK

Dato : 04-10-06 09:21

Uffe Ravn wrote:

> Hvis du læste hvad jeg skre så talte jeg ikke om hovedlynet, men om
> lyn der slår ned i elinstalationerne 100 væk.

ikke enig, hvis et lyn der slår ned 30 meter væk, kan forplante sig i el
nettet og fra et komfur trække en ca 1 meter lang "gnist" så er spændingen
meget højere end et par kilo volt.

Glemmer du at kobberledninger er ganske gode ledere også over 100 meter ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-10-06 22:21

N_B_DK wrote:

> ikke enig, hvis et lyn der slår ned 30 meter væk, kan forplante sig i
> el nettet og fra et komfur trække en ca 1 meter lang "gnist" så er
> spændingen meget højere end et par kilo volt.

Læs dog hvad jeg skriver!

I øvrigt kan lynnedslag i flere styrker

Når lynet slår ned i en elmast i tættere bebygget område, spredes
lynernergien bla til de omkringliggende huse, der ligger på samnne
forsyning.

Jo længere væk du kommer fra lynet jo mindre spænding er der på
instalationen.

I starten måles spændingen i megavolt, længere væk kilovolt, længere endnu i
volt.

Ude på landet, (stadig i luftledninger) får lynergien større udbredelse i
elnettet fordi der nemt kan være km. imellem hver afgrening.

> Glemmer du at kobberledninger er ganske gode ledere også over 100
> meter ?

Glemmer du at der foregår en afledning af lynet i de mange mellemliggende
instalationer?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : .Kody

Dato : 03-10-06 10:00

> [...]
> man skal slukke for strømmen når det lyner og tordner, men passer det
> stadigvæk? Hvad er det der kan ske og er det virkelig alt der skal

Tja lørdag var tordenvejret over Holstebro.
2 af mine venner havde besøg at lynet, et slog ned i græsplænen, og et slog
ned i naboens skorsten.
Hos de to er skaderne følgende :

3 fjernsyn
2 trådløse telefoner
1 computer
2 lamper med lysdæmper
4 rygende stikkontakter.

Så jeg tager det ret alvorlig, og hiver stikket ud på alt jeg ikke vil
miste.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-10-06 11:40

> [...]
> man skal slukke for strømmen når det lyner og tordner, men passer det
> stadigvæk? Hvad er det der kan ske og er det virkelig alt der skal

Det er sjældent at lynet slår ned i antennen, da der mangler
jordforbindelse.
Når tordenskyen passerer opstår der overspændinger i ledningsnettet,
hvilket kan forårsage at HFI-relæet slår fra.
Som Brian nævner er der vigstiste at tage ledningerne ud af compurer/Tv
etc. Stikkes skal fjernes et stykke fra apparater, idet der ellers kan
trækkes
en gnist til apparatet der kan slå ekeltroniske kredsløb ihjel.

Jeg har fået ødelagt et par bundkort dengang jeg havde modem. Mange
computere brænder af gennem telefonforbindelsen - lynet slår ofte ned i
kabelforbindelserne i jorden!
Den udvidede el-forsikring dækker forrresten lynskader på computere o.a.

Per A. Hansen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-10-06 12:20

Per A. Hansen wrote:

> Det er sjældent at lynet slår ned i antennen, da der mangler
> jordforbindelse.

Udvendigt monterede antenner skal efter reglerne jordforbindes, men er det
sjældent.

Men set fra lynets side er antennen jordforbundet via antennekablet og
modtageren, da de galvaniske adskilelser der er i modtagereapparatet nemt
overspringes af lyngnisten.

Men det er ganske rigtigt at langt de fleste elektriske lynskader opstår
pga. lynnedslag i ledningsnettet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : N_B_DK

Dato : 03-10-06 16:56

nana sørensen wrote:
> [...]
> snakke om det der med at lyn kan gå i tv´et, computere osv. Alle har
> vel hørt at man skal slukke for strømmen når det lyner og tordner,

Nej du skal tage ledningen ud, det nytter absolut intet bare at slukke, husk
hvor langt et lyn slår ned, så de 3-4 mm der er i en stik kontakt mellem
kontakt fladerne beskytter imod absolut intet!

--
MVH.
N_B_DK

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-10-06 09:03

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev:

> Hvad med kuglelyn - er der virkelig ikke videnskabelig enighed om et
> eller andet vedr ""vandrehistorierne""

Der står lidt på:
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/lyn_og_torden-2/lyn_og_torden8.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : fribytteren

Dato : 04-10-06 03:09

Når et lyn slår ned, er der to former for lynpåvirkning.
Der er det direkte lysnedslag, hvor jordforbindelsen er total og
hvorigennem størstedelen af lynets energi udløses.
Så er der alle de sekundære lynnedslag, som ses som små eller
kraftigere sigegrene på lynets "stamme".
En hel del af disse sidegrene af lynet, er netop dem der forvolder stor
skade på elektriske apparater. Mange af sidegrenene når ikke at få
jordforbindelse, men kommer ofte i berøring med strømførende kabler,
som kan få disse lynsidegrene til at nå vidt omkring, på meget kort
tid. Eksempelvis gennem hegnstråd.
Denne slags lyn, sidegrenene, oplever mange mennesker på nært hold,
og til tider helt bogstaveligt, som kan give diverse elskader og
forbrændinger, men dog normalt ikke livstruende.

Når et menneske dør af et lynnedslag, sker det oftest ved at det
bliver ramt af det direkte lyn og kroppen får hele strømstyrken
gennem sig, eller det står så nær nedslagsstedet, at
strømpåvirkningen er stor nok til at slå mennesket ihjel. Her kender
vi til rådet om ikke at stå under et træ. Lynet kan ved nedslag i et
træ opføre sig på forskellige måder. Enten gå direkte ind i træet
og træet eksploderer eller søge ned langs træets bark og slå ned i
jorden ved træets fod, uden at selve træet har lidt nogen
nævneværdig skade. I det sidste tilfælde vil et menneske der har
søgt ly under træet blive ramt af lynets strømstyrke, mens at det i
det første tilfælde vil kunne komme til skade ved omkingflyvende
træspinter af diverse størrelser.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-06 08:19

"fribytteren" <fribytteren@fribytteren.dk> wrote in message
[...]

Så man skal lægge sig ned eller sidde på hug længst mulig fra det træ
man søger ly under?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-10-06 08:08