Max. antal hunde i en husstand?
Fra : Kim H.

Dato : 01-10-06 23:14

Jeg går og overvejer at anskaffe en hund mere, og kom i den forbindelse til
at tænke på, om der findes regler for hvor mange hunde man må ha' i en
hustand?

Det er ikke fordi jeg tror, at jeg med 3 hunde kommer over nogen evt.
grænse, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes en grænse, og
evt. hvor man så henvender sig for at få det oplyst.

Kim

Fra : Leyna

Dato : 01-10-06 23:25

On Mon, 2 Oct 2006 00:13:59 +0200, "Kim H." <futtown@hotmail.com>
wrote:

>Jeg går og overvejer at anskaffe en hund mere, og kom i den forbindelse til
>at tænke på, om der findes regler for hvor mange hunde man må ha' i en
>hustand?

Jeg kan ikke lige huske antallet, men jeg ved at det er afhængigt af
om du bor i by- eller landzone.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 02-10-06 05:57

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> grænse, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes en grænse, og
> evt. hvor man så henvender sig for at få det oplyst.

Jeg må kun have én hund der hvor jeg bor, så du skal også undersøge
servitutterne.

Mvh
Søren

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-10-06 08:09

Kim H. wrote:
> [...]
> grænse, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes en grænse, og
> evt. hvor man så henvender sig for at få det oplyst.

Der findes en generel regel om at hundehold over 4 voksne hunde skal
være godkendt som erhvervsmæssig hundehold. Også selv om hundene
ikke bruges til avl eller anden form for erhverv. Hvis der udover
hundene også er andre dyr kan det hele indgå i en samlet vurdering af
om det er "erhvervsmæssigt".

Hilsen Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-10-06 10:23

> [...]
> evt. grænse, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes en
> grænse, og evt. hvor man så henvender sig for at få det oplyst.

Hej Kim.

Jeg bor på landet i en udstykning med 41 huse. Vi har marker til alle
sider, så det er jo et paradis for hunde.

Som mangeårig kasserer og sekretær i vores grundejerforening kan jeg
fortælle, at vi ikke har nogen restriktioner i vedtægterne ang.
hundehold. Der er mange hunde i udstykningen, men der er kun én der
har 4 hunde. Det er Schæfere (nogle dejlige hunde), og så vidt jeg ved
er manden vagtmand af en art. Der er hidtil ikke kommet nogen klager.
D.v.s. nogle har følt sig generet af hundenes gøen, det har de så
fortalt manden selv, og larmen har da også aftaget meget. Det er en
god ting hvis naboer kan finde ud af det indbyrdes.

Der er heller ikke noget i lokalplanen for området der indikerer, at
der skulle være en maksimumgrænse for, hvor mange kæledyr man må have,
men jeg kan dog ikke fortælle dig, hvor man skal henvende sig for at
få evt. regler oplyst. Du kan da prøve at ringe til din kommune for at
høre, om de ved noget. Jeg tror dog ikke, at det er tilladt at have et
stort antal hunde (d.v.s. ud over 4-5 stk), uden at det skal
registreres som erhverv.

Med venlig hilsen

Tove :)

Der kan selvfølgelig være forskellige regler for de forskellige
områder

Fra : makkerlone

Dato : 02-10-06 12:21

Jeg har undersøgt det samme for ca. 5-7 år siden. Og synes at huske
noget om, at det afhænger af politivedtægten for dit lokalområde.
Der hvor jeg boede, var der et maximum på 4 hunde.
Jeg havde dog 5, men da ingen kendte reglen og da ingen naboer ønskede
at klage (der var heller ikke noget at klage over), blev der aldrig
noget problem.

P.t. har jeg 4 hunde

Lone

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-10-06 13:28

> [...]
> grænse, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes en grænse, og
> evt. hvor man så henvender sig for at få det oplyst.

Loven siger umiddelbart 4 Hunde i Byzone, og hvis jeg ikke husker helt galt,
så 11 i Landzone, sådan uden videre vrøvl.... Så kan antallet øges i takt
med eventuelle kommercielle tiltag og registreringer. ( Tror jeg nok
.... )

M.V.H....Benny..

Fra : Kim H.

Dato : 02-10-06 15:16

Jeg bor i landzone i en lille landsby, og vi har ikke noget med
grundejerforeninger eller lignende, så jeg tror jeg prøver at ringe til det
lokale politi og hører dem, om der er noget om det i den lokale
politivedtægt.

Tak til alle.

Kim

Fra : Lott

Dato : 02-10-06 15:46

"Kim H." <futtown@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> evt. grænse, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der findes en
> grænse, og evt. hvor man så henvender sig for at få det oplyst.

Hej Kim

Jeg har sakset dette fra Dyreværnsloven På Dyrenes Beskyttelse side.
Mvh. Lotte
www.lislott.dk

"Hvad er erhvervsmæssig handel med dyr?
Det er imidlertid ikke i cirkulæret angivet, hvornår der er tale om
erhvervsmæssig handel med eller opdræt af hunde. Handel med og opdræt
af hunde er dog at betragte som ikke-erhvervsmæssigt, hvis man har
højst 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger (BEK nr. 944 af 16/9
2004, § 3). Men omvendt vil et hundehold med mere end 4 hunde over 18
uger ikke nødvendigvis være at betragte som erhvervsmæssigt, idet der
ved politiets vurdering ikke kun lægges vægt på antallet af avlsdyr,
men også om de med hensyn til opholdsrum og pleje har status som
almindelige familiehunde, samt om der i almindelighed finder anden
omsætning sted end salg af de hvalpe, der er født i opdrættet (SKR nr.
11625 af 19/9 1969).

Afstand til ”naboer”:
Hundekenneler, hundehold med 5 eller flere voksne hunde over 18 uger
(gælder også privat hold) samt hundehandler skal have mindst 100 m til
nærmeste nabobebyggelse (BEK nr. 604 af 15/6 2002, § 5). Desuden skal
der være mindst 200 m til eksisterende eller if. kommuneplanens
rammedel fremtidigt byzone- eller sommerhusområde. Der skal også være
mindst 200 m til områder i landzone, der i lokalplan er udlagt til
boligformål eller blandet bolig og erhverv eller til offentlige formål
med henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål og lignende.
For hundepensioner er de tilsvarende mindsteafstande henholdsvis 200
og 300 m. Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning meddele dispensation
fra de stillede afstandskrav til mindre udvidelser og ændringer.
Oprettelse af erhvervsmæssigt hundehold skal godkendes af
kommunalbestyrelsen (LBK nr. 753 af 25/8 2001, kap. 5).