Kat der slås
Fra : O. Skjold

Dato : 01-10-06 21:42

Hej NG

Min gamle kastrerede hankat løber rundt som det passer ham og
slås så det brager. Men han er nok ved at blive for gammel, for
han får efterhånden nogle gevaldige klø. Jeg har været ved
dyrlægen og få ham lappet sammen adskillige gange; sidste gang
fik han opereret halvdelen af det ene øre af (kønt er det ikke).

Efter sådan et slagsmål ændrer han kortvarigt ædfærd til at være
slukøret og meget hjemme.

Nu har han så igen igen været i slagsmål...

Og mit spørgsmål er nu: bliver sådan en kat aldrig klogere?

Selvom han efterhånden ser noget slidt ud, er han dog stadig en
god, kælen og social kat der aldrig er problemer med, så jeg vil
helst ikke af med ham

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 01-10-06 22:15

> [...]
>
> Selvom han efterhånden ser noget slidt ud, er han dog stadig en
> god, kælen og social kat der aldrig er problemer med, så jeg vil

Jeg ved ikke, hvad du anser for "gammel", men under alle omstændigheder
bliver det sværere og sværere for en kat oppe i årene at klare sig over
for andre yngre og måske tilmed fertile hanner.

Om han bliver klogere? Det ved jeg ikke, men det har for det første ikke
noget med klogskab at gøre, og for det andet er det sandsynligvis ikke
ham, der vil slås, men de andre, der jagter og tæver ham. Hurtigere med
alderen bliver han heller ikke.

Du må nok se i øjnene, at lapperierne på ham bliver hyppigere end til
nu, og det er smadder synd for ham. Så holder du af din gamle kat, ville
jeg tage en dyb indånding og indhegne min have, så han kan være i fred.
De penge, det koster, sparer du så i dyrlægeregninger.

PS: Har du aldrig været bange for, at han ku' blive smittet med både
leukæmi og katte-aids?

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : O. Skjold

Dato : 01-10-06 22:37

Hanne Engermann skrev i

<klip>

Hej Hanne, tak for dit svar.

> [...]
> årene
> at klare sig over for andre yngre og måske tilmed fertile

Det er en alm. stribet huskat og oprindeligt en tilløber, så jeg
ved det ikke nøjagtigt men jeg anslår ham til at være 10 år.

> Om han bliver klogere? Det ved jeg ikke, men det har for det
> første
> ikke noget med klogskab at gøre,

Uden at vide det gætter jeg på, at han slås om territorie og det
jeg mener er, om ikke en kat lærer af sine erfaringer og
accepterer indskrænkninger i arealet?

> og for det andet er det
> sandsynligvis ikke ham, der vil slås, men de andre, der jagter
> og
> tæver ham.

Det er jeg ikke så sikker på, for jeg har observeret, at han selv
ofte sniger sig ned til den have, hvor favoritslagsbroderen bor
og jeg har aldrig observeret slagsmål i nærhed af min bopæl.
Dyrlægen fortæller også, at han ikke ligner en der viger, fordi
skaderne han pådrager sig alle er enten i hovedet eller på
forkroppen/benene.

> Du må nok se i øjnene, at lapperierne på ham bliver hyppigere
> end til
> nu, og det er smadder synd for ham.

Ja, det synes jeg også.

> Så holder du af din gamle kat,
> ville jeg tage en dyb indånding og indhegne min have, så han
> kan være
> i fred.

Jeg tvivler på det kan lade sig gøre uden haven kommer til at
ligne Fort Knox, for han kravler fx meget på garagen der er
placeret i skel.

> PS: Har du aldrig været bange for, at han ku' blive smittet med
> både
> leukæmi og katte-aids?

Hvad gør jeg for at forhindre dette?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : "

Dato : 01-10-06 23:04

O. Skjold wrote:
> [...]
> Dyrlægen fortæller også, at han ikke ligner en der viger, fordi
> skaderne han pådrager sig alle er enten i hovedet eller på
De fleste fritløbende (ude-inde) kælekatte vil indskrænke deres terrritorie
med årene, da de ofte ikke gider bevæge sig så langt og bliver mere magelige
samt ser og hører dårligere og bliver hurtigere trætte. Men der kan sagtens
gå et par år endnu, hvis han ellers har det godt.
Nogle katte er bare nogle slagsbrødre og vil kæmpe til det sidste - det har
ikke noget med erfaring at gøre som sådan, men instinkt. Du kan bede ejerne
i den anden have om at jage ham ud af deres have (favoritslagsbroderens
have), når de ser ham.
På et tidspunkt vil han nok blive defeated og fortrække sig lidt - nærmere
sit eget hjem, når han har fået nok tæsk af andre katte, men der skal en del
til, som du og dyrlægen sikkert har bemærket. - eller også bliver han bare
magelig og gider ikke slås så meget.

Lad være med at indhegne din have, hvis du holder af ham. En gammel kat, der
er vant til at løbe frit i mange år og forsvare sit territorium uden for
egen have, vil ikke kunne forstå at den pludselig spærres inde. Du risikerer
bare adfærdsproblemer. Men naturligvis risikerer du også at han får flere
skrammer ved at lade ham løbe frit. Katten vil vælge det sidste til hver en
tid (løbe frit).

> Jeg tvivler på det kan lade sig gøre uden haven kommer til at
> ligne Fort Knox, for han kravler fx meget på garagen der er
> placeret i skel.
Jep, katte elsker højder og flade garagetage er normalt et hit

> Hvad gør jeg for at forhindre dette?
Vaccinerer ham årligt ved almindeligt sundhedstjek hos dyrlægen. Man
vaccinerer mod FIV (feline immundeficiency virus) i.e. katte-aids og FeLV
(Feline leukemia virus) i .e. leukemi. Ingen af vaccinationerne er 100%
dækkende, men det gælder for alle vaccinationer. Hvis du har ham tit til
dyrlæge er han givetvis også vaccineret årligt. Men det fremgår af dine
regninger og ellers kan du spørge dyrlægen.

Du kan læse om begge sygdomme her bla.:
http://www.southpaws.com/topics/felv.html

/M

Fra : O. Skjold

Dato : 02-10-06 22:10

<M> skrev i news:45203b34$0$13931$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

<klip>

Tak for et meget udførligt svar.

Jeg må en tur til dyrlægen igen og så håbe på det med tiden
bliver mindre. Jeg har googlet lidt på de 2 sygdomme og jeg tror
også jeg lige vil høre dyrlægen ang. disse.

Der er i øvrigt flere der siger at min kat er grim men det er jeg
nu ret ligeglad med

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Janne

Dato : 03-10-06 00:44

> [...]
>
> <klip>
>

> Der er i øvrigt flere der siger at min kat er grim men det er jeg

Hejsa.

Der er da ingen dyr i hele verden der er grimme, hvis de ser lidt mere
speciele ud end gennemsnittet, ja så synes jeg de er er de mest nuttede,
dejligste og smukkeste misser der er lige til at knuselske. Så din
misser er en af de smukkeste væsen i verden for mig og for mange andre.
Kan ikke forstå at man kan sige dyr er grimme, hvad er grim? Så slå den
dumme tanke ud, du har verdens smukkeste misser.

Knus /Janne

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 03-10-06 09:10

> O. Skjold skrev:

> Der er i øvrigt flere der siger at min kat er grim men det er jeg
> nu ret ligeglad med

Grim??? Ham gad jeg nok se!
Nu har jeg gennem en menneskealder set katte i alle afskygninger, og
hvor de fleste tillægsord kunne bruges, men en *grim* kat har jeg aldrig
set. Har du mulighed for at vise et billede af "grimriannen"?

Fra : O. Skjold

Dato : 03-10-06 22:29

Hanne Engermann skrev i news:caidnd6atc1Qh7_YRVnyvg@giganews.com

<klip>

> Har du mulighed for at vise et billede af "grimriannen"?

Jeg har selvfølgelig - ligesom jeg gætter mange af Jer også har -
tonsvis af billeder med katten.

Det nyeste taget på herreværelset, på vej ned til mig i stolen,
er her:
www.skjold.dk/kat.jpg. Det er måske lidt svært at se fra den
vinkel men han mangler halvdelen af sit venste øre, ligesom der
på næsen ses ar. Derudover har han en del ar i nakken og på
forbenene.

Jeg tror nu mest det er uskyldigt drilleri når mine venner siger,
at han er grim. De ved nemlig godt, at jeg er meget glad for ham

Ellers tak for de pæne ord, også til Janne og Tove

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-10-06 10:12

O. Skjold <5260.odense@gmail.com> wrote:

> Jeg tror nu mest det er uskyldigt drilleri når mine venner siger,
> at han er grim. De ved nemlig godt, at jeg er meget glad for ham

Tak for synet Ole. Han er en rigtig dejlig og smuk. Jeg tror nu også,
at dine venner driller. Missen er i hvert fald blevet indlemmet i mit
album med gruppens katte.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-10-06 10:02

O. Skjold <5260.odense@gmail.com> wrote:

> Der er i øvrigt flere der siger at min kat er grim men det er jeg
> nu ret ligeglad med

Ved du hvad Ole ? Sådanne småtskårne mennesker er ikke værd at
beskæftige sig med. Din kat er dejlig uanset hvad, og selvom den
mangler et halvt øre, så er den jo ikke mindre værd af den grund. Gud
ved om de personer har set sig selv i et spejl fornylig. Ingen er
grimme, heller ikke katte. De er bare lidt anderledes en gang imellem,
akkurat som mennesker.

Venlig hilsen

Tove

Fra : Doctor Tennant

Dato : 03-10-06 15:50

Uha, det lyder slemt... Kan det smitte os mennesker? Må indrømme at jeg blev
en smule bekymret, da jeg læste det... Jeg har jo et par vildkatte, der
kommer på besøg dagligt på min teresse...

HC

Fra : Hanne Engermann

Dato : 03-10-06 17:21

> [...]
> en smule bekymret, da jeg læste det... Jeg har jo et par vildkatte, der
> kommer på besøg dagligt på min teresse...

Vær du bare rolig - INGEN af delene kan smitte mennesker!