Ny killing
Fra : Louise Himmelstrup

Dato : 01-10-06 19:39

Hej allesammen...

....jeg er helt ny bruger af denne side, men håber at i garvede kattefolk
kan hjælpe mig med et lille dilemma.

Vores familie består af Simba (en skøøøn 2 år gammel golden retriever)
samt 2 killinger. Bella fik vi 9 uger gammel fordi missemoren desværre
blev kørt over af en bil. Vi har nu haft hende i ca. 1½ mdr. Da vi bor
lige ud til en meget trafikeret vej besluttede vi efter lidt
betænkningstid at hun skulle være indemis. Men så skulle hun jo også
have en legekammerat. Så i lørdags hentede vi en killing mere fra et
internat. Også hunkat og ca. samme alder og størrelse.
Bella (den første killing) var enormt hurtig til at vænne sig til os,
hunden og huset. Og der gik ikke meget mere end et par timer før hun var
i gang med at udforske huset og slås med hunden. Dejligt, dejligt!

Dilemmaet er nu. Den ny killing er utrolig bange. Hun var meget kælen på
internatet og den time det tog at køre hjem, charmerede hun rigtig inde
i sin transportkasse. Men siden vi er kommet hjem, er det kun gået
tilbage. Hun er usikker på os, på den anden kat og hver gang hunden
kommer ind i stuen hvæser hun og rejser børster. Det føles som om, at
hver gang hun tager et skridt frem, går hun samtidig to tilbage. Det er
nu kommet så vidt at vores store, godmodige hanhund er rædselslagen for
det lille myr, når hun begynder at hvæse og han tør ikke længere komme
ind i stuen, når hun er der. Desværre ikke holdbart i længden. Så
desværre desværre må hun tilbage, hvis ikke hun snart tør op.

Er der nogen herinde som har været i en lignende situation og/eller som
har et godt råd til os? Vil hun nogensinde falde til ro over for os og
hunden - eller er skaden sket?

Vi har nu lukket hende inde i køkkenet, og hun kommer kun ud, når hunden
er ude. Hun er stadig utrolig kælen, men slipper vi hende løs i stuen,
blir hun siddende under sofaen, indtil vi tager hende ud igen! Øv. Øv.

Ikke to katte er ens, men er der håb???

Alle råd er velkomne på nuværende tidspunkt!

Med venlig hilsen
Louise Himmelstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 01-10-06 20:21

> [...]
>
> Ikke to katte er ens, men er der håb???
>
> Alle råd er velkomne på nuværende tidspunkt!

I lørdags, herregud! Det er *uhyre* sjældent, en mis falder om halsen på
sin ny familie med det samme, den kommer ind ad døren, især når den
inkluderer en hund af jeres størrelse. Selv killinger, der ser hinanden
første gang, hvæser og sprutter til den store guldmedalje.

Jeg tror nu ikke, Simba er bange for hende, men eftersom han er en rar
hund, tager han hensyn til hendes angst - de er nemlig ikke dumme, de
hunde. Jeg oplevede det selv engang, hvor en ny-ankommet killing var
bange for Mandy (min hund). Mandy lagde sig langt væk og drejede hovedet
væk fra katten. De blev siden rigtig gode venner, men Mandy tog som sagt
hensyn til den længe.
Jeg fik for et stykke tid siden plejekillinger på kun 4 uger, og du kan
tro, de kunne sprutte til den store guldmedalje, da de så hundene.

Bella var kun 9 uger, da I fik hende, og hun har heller ikke rokeret
rundt. Nummer to er (kan jeg regne ud) er ca. 16 uger, og så tager
tilvænningen noget længere tid. Desuden ved I heller ikke, hvordan
hendes tilværelse har været, før hun havnede på internatet, men at hun
var lykkelig for, at I hentede hende, er der vist ingen tvivl om. Hun
lyder til at være en rar mis. Mange ville nok have været bange på
hjemturen.

Jeg synes, I skal væbne jer med masser af tålmodighed og give hende en
chance, og lad hende bare ligge under sofaen og kigge, for der føler hun
sig tryg. Lad være med at isolere hende. Katte lærer af deres
erfaringer, og når hun har fundet ud af, at Bella og Simba er venner,
skal hun skam nok komme frem.
Jeg ved ikke, om I har Simba i soveværelset om natten. Hvis ikke, skulle
I tage begge killingerne med derind (husk mad og vand + en bakke), så de
kan lære hinanden at kende. Det tager normalt 4 dages tid, men den lille
ny er jo blevet voldsomt forskrækket, så hun har lidt større afstande at
komme over.

Al mulig held og lykke herfra
(Jeg kunne i hvert fald ikke bære over mit hjerte at sende hende retur)

PS: Vil godt vædde en plade Toblerone på, at det kommer til at gå

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Mariann Juhl

Dato : 01-10-06 20:24

Louise Himmelstrup <l_himmelstrupKATTE@BAKKEmail.dk> skrev:
> [...]
>indtil vi tager hende ud igen! Øv. Øv.
>
>Ikke to katte er ens, men er der håb???
>
>Alle råd er velkomne på nuværende tidspunkt!

Hej Louise

Åh hvor jeg bare kan nikke genkendende til fænomenet! Jeg tror helt
sikkert, at det er hendes angst for hunden som ødelægger det hele.
Vores første kat havde overhovedet ingen problemer med husets rare
labrador, mens kat nr. 2 var over to uger om at acceptere den
sagesløse
hund! Så hvis jeg var jer, ville jeg lige give hende en chance - det
kan godt være en længere proces, hvis hun aldrig før har mødt en
hund.

For os virkede det godt at lade hunden og katten møde hinanden i
gangen, så mis ikke havde mulighed for bare at drøne ind under sofaen

eller gemme sig andre steder. Vi tog ca. en halv time hver dag, hvor
den ene bare for en sikkerheds skyld havde fat i hundens halsbånd og
kælede for den, mens den anden sad og, så vidt muligt, kælede for
katten for at få den til at slappe af. Og langsomt opdagede mis jo, at

der slet ikke var noget at være bange for, og at det jo var rigtig
hyggeligt at være sammen med hunden. I dag har de det rigtig godt
sammen, og hver morgen tager de den helt store gnide-, vaske- og
snuseseance, når de vågner

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen
Mariann

Fra : helena

Dato : 01-10-06 22:58

"Louise Himmelstrup" <l_himmelstrupKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ikke to katte er ens, men er der håb???
>
> Alle råd er velkomne på nuværende tidspunkt!

Giv tid. I lørdags er ikke møj !
Prøv at tænke på at alt er nyt for den, lyde lugte mennesker - alt er
anderledes.
Da jeg fik min, også en lørdag, anbragte hun sig mellem væggen og wc´et og
der var hun til søndag formiddag, hvor jeg lige var ude i et ærinde.
Da jeg kom hjem havde hun vovet sig ind under sofaen i stuen. Der blev hun
så hele dagen og hele aftenen med, indtil kl. 24.00 - så havde hun vist
vedtaget med sig selv, at det var ufarligt at være her, og skulle undersøge
hele huset.
Og her i huset er der endda kun mig.

VH
Helena