Salg af afskrevet inventar
Fra : Tychsen

Dato : 01-10-06 18:37

Hej,

Vi har for nogle år siden købt 2 laptops, som nu skal udskiftes. De
blev i sin tid straksafskrevet, og er for så vidt rent
regnskabsmæssigt intet værd. Men de har jo naturligvis en brugtværdi
- men hvordan sælger vi dem lovligt?

Kan vi bare sælge dem på fx. DBA.dk uden moms? Eller skal de sælges
med faktura som om, at de var købt med henblik på videresalg? Vi har
da ikke lyst til at sælge dem med moms på - og vi har slet ikke lyst
til at binde os med hesnyn til forbrugerlovgivning, som jo vil træde i
kraft ved sådan et "alm." erhverv til slutbruger-salg. Der er måske
nogle regler man kan tilsidesætte, når det der sælges er brugt?

Hvad gør vi?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-10-06 18:51

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> wrote in message

> Kan vi bare sælge dem på fx. DBA.dk uden moms?

Som moms-registreret ville det være ulovligt.

Jeg har indtil videre klaret problemet ved at forære gamle pc-dele væk og
slippe for bøvlet.

hilsen
Uffe

Fra : Leonard

Dato : 01-10-06 18:59

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>Jeg har indtil videre klaret problemet ved at forære gamle pc-dele væk og
>slippe for bøvlet.

Altså forære dem til noget familie og lade dem sælge det ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Nico de Jong

Dato : 01-10-06 19:15

"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Altså forære dem til noget familie og lade dem sælge det ...
>
> --
Jeg havde en gang noget lignende med en printer hvor parallelporten var
brændt af, men hvor USB porten fungerede. Min revisor kom med et
vederstyggeligt råd : du kunne jo tabe printeren på gulvet, og skrotte den
bagefter.

For mange år siden var jeg ansat hos et velkendt hollandsk firma, som havde
en del fjernsynsmåleudstyr "tilovers", som ingen ville købe. Så tog de en
jernstang, en pløjede den gennem billedrøret. Så var det afskrevet, og det
kunne skrottes / gives væk fuld lovligt. Jeg har stadigvæk et par trafo'er
fra den tid...

Nico

Fra : Tychsen

Dato : 01-10-06 18:58

Uffe Kousgaard skrev:
> [...]
>
> Som moms-registreret ville det være ulovligt.
>
> Jeg har indtil videre klaret problemet ved at forære gamle pc-dele væk og

Tak, Uffe. Men vi vil nu ikke forære det væk - det er udstyret
alligevel for nyt til.

Fra : Tychsen

Dato : 01-10-06 20:42

Nico de Jong skrev:
> [...]
> kunne skrottes / gives væk fuld lovligt. Jeg har stadigvæk et par trafo'er

Alternative forslag,,,

Fra : Elmand

Dato : 02-10-06 14:07

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Nico de Jong skrev:
> "Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Alternative forslag,,,

Hvad er det for labtop,- ?? Prisleje ??
Venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-10-06 15:15

"Elmand" <elmand@vip.cybercity nospam.dk> wrote in message

> Hvad er det for labtop,- ??

Labtop: Nu ikke større end du kan have den i labben

Fra : Q

Dato : 02-10-06 06:36

[...]

***********************************

I princippet kan de skrives i papirerne som værende defekte og derfor smidt
på lossepladsen.. Hvad du så gør med dem i virkeligheden er en anden sag
.. Det kender jeg en del firmaer der gør... I enkelte tilfælde blev der
endda holdt auktion over brugte ting og sager et par gange om året hvorefter
pengene gik i personaleforeningens kasse..

Sålænge vi ikke snakker om 30 laptops der afskrives som defekte i en
enkeltmandsvirksomhed tror jeg næppe T&S vil undre sig ret meget over at de
er kasseret , specielt når det er bærbare computers - Har du ikke en trappe
du kan "skvatte ned af?"
Skal det være efter bogen sælger du dem f.eks for en tusse + moms pr stk..

/peter

Fra : Stefan Andersen

Dato : 02-10-06 07:37

Tychsen wrote:
> [...]
> blev i sin tid straksafskrevet, og er for så vidt rent
> regnskabsmæssigt intet værd. Men de har jo naturligvis en brugtværdi
Det lyder som en god idé; men straks kommer du ind på alle mulige
undtagelser for hvorfor du ikke vil sælge det lovligt.

Som nævnt i tråden kan man ikke sælge lovligt "uden" moms. Jeg kan
heller ikke se grunden herfor, udover at man ønsker at forøge
fortjenesten 25 % til egen lomme. Men da vi taler om aflagt driftudstyr
kan jeg ikke se hvorfor man skal prøve at få en større fortjeneste
ved at snyde vores "Skat"

> Kan vi bare sælge dem på fx. DBA.dk
Ja -
> uden moms?
Men nej.

>- og vi har slet ikke lyst
> til at binde os med hesnyn til forbrugerlovgivning, som jo vil træde i

Ja, men hvis jeg erindrer rigtigt så gælder garanti og
reklamationsret nye varer. Jeg har set telefonbutikker der f.eks.
sælger brugte telefoner med teksten "3 mdr. garanti". Men jeg er
absolut ikke inden i reglerne for brugte dimser - ikke det emne jeg
beskæftiger mig med.

> Hvad gør vi?

Flere i tråden foreslå du giver dem til familie f.eks. og de sælger
den f.eks. Den praksis bruger nogle (lunkne sikkert)
brugtvognsforhandlere hvor deres sælgere privat sælger biler fra
forretningen (så de på den måde fikser en privathandel). Men jeg
synes metoden lugter lidt af bedrageri på en billig måde for at omgå
sine forpligtigelser (ihvertilfald når det er sat i system).

Men du kunne jo selv købe tingene (eller manden derhjemme), også lade
det gå den vej igennem.

Stefan

Fra : Anders Christensen

Dato : 02-10-06 08:28

Stefan Andersen skrev:

> [...]
> sælger brugte telefoner med teksten "3 mdr. garanti". Men jeg er
> absolut ikke inden i reglerne for brugte dimser - ikke det emne jeg

Uanset om det er en ny eller brugt vare der sælges b2c vil der altid
være 2 års reklamationsret, dog med hensyntagen til varens alder og
stand, samt forventede levetid.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : alexbo

Dato : 02-10-06 08:12

"Tychsen" skrev

> men hvordan sælger vi dem lovligt?

Med moms naturligvis,
der har været fuldt fradrag for momsen ved købet, så SKAT skal da have deres
del, nu det viser sig at der er genvundne afskrivninger.

Reklamationsretten kan minimeres ved at sælge varen som defekt til
reservedele.

"2 fungerende laptop sælges, da vi ikke ønsker at give reklamationsret
sælges de som defekte til reservedele."

mvh
Alex Christensen

Fra : Tychsen

Dato : 02-10-06 15:18

Elmand skrev:
> Hvad er det for labtop,- ?? Prisleje ??
> Venlig hilsen
> ESPERSEN EL & Antenne

Hej, det er sådan en:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=072476&gruppe=7&Extended=&serie=&producent=IBM

Jeg valgte dog en model med højere opløsning: 1400x1050 pixels samt,
fik installeret 512 MB RAM, CD-Brænder og et 9-cellers batteri, der
klarer 3-4 timer. Ellers er det nøjagtig den samme.

Alder: 1 år.

Behandlet: altid godt - ikke rejse-PC der har fået "tæv" eller
lignende.

Kom evt. med et bud...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-10-06 16:33

> Alder: 1 år.

Først var den "nogle år gammel". Den der er jo praktisk taget ny.

> Kom evt. med et bud...

Så må du videre til en markedsgruppe.

hilsen
Uffe

Fra : Tychsen

Dato : 02-10-06 15:21

Glemte lige: mwtychsen (a) gmail . com

Fra : Tychsen

Dato : 02-10-06 18:41

Uffe Kousgaard skrev:
> "Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> wrote in message

> Først var den "nogle år gammel". Den der er jo praktisk taget ny.

> [...]

Jeg har oprettet den i en relevant gruppe. Men nu blev jeg direkte
spurgt. Og den anden maskine, som jeg ikke lige har specs på er mere
end 2 år gammel.