Hitte-vildkatte-killing
Fra : Ragna

Dato : 01-10-06 13:11

Så skete det også for os!
På vores hundetur her ved middagstid hørte vi høj killinge-jamren under en
hæk et stykke fra vores hus.
Ved hjælp af husets ejer, som hjalp til med at trænge det lille kræ op i et
hjørne, lykkedes det mig at få fat på den lille stakkel, som sikkert er
forladt af sin mor.
Da jeg tog den op, faldt den helt til ro og lod sig bære hjem i min hånd, så
jeg troede faktisk i begyndelsen, at den var en tam killing, der enten var
læsset af, eller var gået vild.
Jeg blev klogere, da jeg satte den ned inde i badeværelset, hvor den gik i
panik, hvæsede og bed mig i fingeren, da jeg tog den op.
Heldigvis slappede den helt af igen, så snart jeg havde den oppe (som I kan
se på det første billede af den i mit album her på hjemmesiden:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=446 )
Jeg gik rundt med den på armen en halv times tid, mens jeg gav den lidt
leverpostej og fik den til at drikke lidt vand, sluttende med en teskefuld
Gaio med frugt.
Nu har vi givet ham en papæske, foret med den t-shirt, som jeg havde på ved
hjemturen, + vores søde collies tøjdyr. Der står også vand, lidt gaio og en
lille, kasseret bradepande med jord sammen med ham ude i vores lille entre,
og nu giver vi ham lidt ro, så han kan sove lidt.
Senere kan han igen komme op i hænderne, så han kan vænne sig til sin
fremtidige gode collie-ven, og sin forhåbentlig gode katte-ven Fufu.
Den lille fyr kryber sammen og hvæser lidt, når man nærmer sig, men som sagt
falder han - eller hun? helt til ro i mine hænder.
I morgen henter jeg killingemad hos dyrlægen, men jeg vil ikke stresse den
lille ved at tage den med derover.
Er der nogen af jer, der kan gætte på alderen ud fra de to billeder?
Øjnene er ikke blå - mon ikke fyren er 6-8 uger? Vi kan ikke håndtere ham så
meget, at vi kan sætte ham op på en vægt!

--
Venlig hilsen, Ragna

Kassen, den ligger i. er 40x35 cm.

Fra : Denise

Dato : 01-10-06 13:40

Ragna wrote:
> [...]
> Øjnene er ikke blå - mon ikke fyren er 6-8 uger? Vi kan ikke håndtere
> ham så meget, at vi kan sætte ham op på en vægt!

Nååå, det lille pus - her er et bedre link - tror jeg

Har desværre ingen anelse om alderen, men andre kommer nok på banen, godt du
fik fat på den, ellers kan man kun gætte på dens skæbne.

--
Hilsen Denise

Fra : Inge

Dato : 01-10-06 14:18

> [...]
> du
> fik fat på den, ellers kan man kun gætte på dens skæbne.

Det er altid rart når folk er gode mod dyrene, men med fare for at få
hovedet revet af synes jeg lige man ku' tænke på at der måske går en
missemor rundt og leder efter sin killing, eller at den bor hos nogen andre
som nu tror at den er blevet stjålet, mennesker er altså nogen gange lige
hurtige nok til at tage dyreunger hjem. F.ex. osse harekillinger .

mvh
Inge

Fra : Ragna

Dato : 01-10-06 15:42

Hej Inge!

Du skal absolut ikke have hovedet revet af, for selvfølgelig skal man prøve
at finde ud af, om der er en ejer til det lille pus.
Heldigvis fik jeg fat i en nabo, som vidste, at der var killinger af den
størrelse på en gård nogle hundrede meter væk..
Jeg har nu snakket med gårdejeren, der helst så, at jeg beholdt den lille,
fordi han havde svært ved at få afsat killingerne, som er hunkattens andet
kuld i år.
Gårdejeren fik at vide, at hunkatten kan blive neutraliseret, øremærket og
vaccineret for 500 kr gennem Sønderborg Kattelaug, telefonnummeret blev
skrevet ned, og han lovede at kontakte lauget i morgen.
Morkatten vandrede af og til den vej over marken, og så er den lille sikkert
blevet agterudsejlet.
Selv om killingen sikkert ikke er 12 uger, kan vi ikke nænne at sende den op
til de usikre forhold igen, så vi håber at vores Fufu kan lære ham at være
kat.
Den lille er altså ikke en vildkat, men i stedet en gårdkat, der dog er
blevet kælet noget af datteren, så han skal nok snart vænne sig til os.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Hanne Engermann

Dato : 01-10-06 16:01

> [...]
> Den lille er altså ikke en vildkat, men i stedet en gårdkat, der dog er
> blevet kælet noget af datteren, så han skal nok snart vænne sig til os.

Agterudsejlet eller ej, så var det hans held, at I fandt ham, den lille
"Pamfilius" (du ved Lykkens Pamfilius). Alt godt for fremtiden!

PS: Du kan oven i købet sige til gårdmanden, at han kan trække
udgifterne på sine katte (foder og neutralisering) fra på selvangivelsen
under driftsudgifter.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Inge

Dato : 01-10-06 16:09

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den lille er altså ikke en vildkat, men i stedet en gårdkat, der dog er
> blevet kælet noget af datteren, så han skal nok snart vænne sig til os.

Hej Ragna
Åh det blev jeg glad for at læse, for jeg er jo sikker på at den får det
godt hos jer.
Så tak for tilbagemeldingen.
mvh
Inge

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-10-06 19:29

Ragna <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> Øjnene er ikke blå - mon ikke fyren er 6-8 uger? Vi kan ikke
> håndtere ham så meget, at vi kan sætte ham op på en vægt!

Det er en rigtig nuttet lille mis du har fundet Ragna. Jeg er ikke i
tvivl om, at der ikke går ret lang tid inden den finder ud af, at den
er havnet i et paradis på jorden. Den vil få det dejligt i dit hjem,
det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om. Tillykke med familieforøgelsen
herfra.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Mariann Juhl

Dato : 01-10-06 20:34

> [...]
>Øjnene er ikke blå - mon ikke fyren er
>6-8 uger? Vi kan ikke håndtere ham så
>meget, at vi kan sætte ham op på en vægt!

Hej Ragna

Nøøøj hvor er den bare dejlig! Hvor var det heldigt, at I
lige kom forbi med Bjørn. Den killing kan takke sin
lykkestjerne - vi tror ikke på, at det er muligt at finde et
bedre hjem for en misling

Kærlig hilsen
Tomas og Mariann

Fra : Ragna Skott

Dato : 02-10-06 08:41

Mange tak til jer alle sammen for jeres pæne ord om lillemissens
fremtidige hjem.
Vi vil i hvert fald gøre alt for at den skal få det godt hos os.
I går aftes spandt den første gang, mens den lå hos mig, og i dag til
morgen legede den en lille bitte smule under bordet i køkkenet, mens
Bjørn så interesseret til.
Bjørn er meget forsigtig og lidt betænkelig, fordi den lille gav et
enkelt sprut i går aftes, da Bjørn snuste til dens næse, men de er meget
interesserede i hinanden, så de skal nok finde ud af det efterhånden.
Fufu kom først ind ved ni-tiden i går, hvor vi selvfølgelig fulgte hans
små ritualer med børstning og kæleri i kælderen, hvorefter han lagde sig
i sin kurv og slappede af.
Senere bad han igen om børstning, mens jeg havde den lille på armen. Han
kiggede på den, men virkede ikke særlig interesseret.
Den lile spiser alt, hvad vi sætter foran ham, men vi passer lidt på
ikke at overfodre.
Han har brugt bakken til både stort og småt flere gange, så nu begynder
vi så småt at hælde lidt kattegrus i jorden, så vi snart kan gå over til
rent grus.
Her til morgen væltede han sig ned på ryggen og nød tydeligt at blive
kælet.
Han gemmer sig stadig tit under kommoden i entreen og giver et
lillebitte hvæs, når jeg henter ham ud, men nysgerrigheden er ved at
være stærkere end frygtsomheden.
Sikke en roman man kan skrive om så lille et væsen!
Der er et par nye billeder i hans album.

Mange hilsener fra Ragna

Fra : JB

Dato : 02-10-06 09:22

"Ragna Skott" <rahasKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være stærkere end frygtsomheden.
> Sikke en roman man kan skrive om så lille et væsen!
> Der er et par nye billeder i hans album.

Hvor er han kær, hvad hedder han?

Hilsen
Jytte

Fra : Ragna

Dato : 02-10-06 16:45

Jytte skrev:
>Hvor er han kær, hvad hedder han?

Hej Jytte!
Han har faktisk givet sig selv navn! På grund af hans kraftige skrigen er
han i dag blevet døbt Piv Pivsen - i daglig tale nok oftest kaldet Piv.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : JJFL

Dato : 02-10-06 16:41

Kære Ragna
Det er dejligt at høre at I passer så godt på den lille. Alt ros og
opmuntring herfra.

> Er der nogen af jer, der kan gætte på alderen ud fra de to billeder?
Jeg har kigget på de mange billeder vi har af vores mormis' tidligere kuld,
og sammenlignet med dine billeder. Mit bedste bud er, at din lille vildkat
er 8 uger gammel.
Held og lykke med det lille vidunder.
Med venlige hilsner
Laila

Fra : Ragna

Dato : 02-10-06 16:53

Lajla skrev:
>Jeg har kigget på de mange billeder vi har af vores mormis' tidligere kuld,
>og sammenlignet med dine billeder. Mit bedste bud er, at din lille vildkat
>er 8 uger gammel

Det kan også passe nogenlunde med vægten, som kun er 620 g, når man tænker
på, at det var gårdmissens andet kuld, og landmænd ikke gør noget særligt ud
af deres kattemødres ernæring.
I dag har jeg fået fat i killingemad hos dyrlægen, både i dåse- og
tørkost-udgave, og vores store kat, Fufu, glemte sin betænkelighed ved den
lille og kom tæt på for også at få en bid af killinge-dåsemaden.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-10-06 11:24

JJFL wrote:

> Jeg har kigget på de mange billeder vi har af vores mormis' tidligere kuld,
> og sammenlignet med dine billeder. Mit bedste bud er, at din lille vildkat
> er 8 uger gammel.

Det var også mit bud - vores mislinger var ca. 8 uger, da vi fik dem (de
var moderløse) og de var omtrent på samme størrelses- og
udviklingsniveau som Piv :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ragna

Dato : 03-10-06 15:17

Kevin skrev:
>Det var også mit bud - vores mislinger var ca. 8 uger, da vi fik dem (de
>var moderløse) og de var omtrent på samme størrelses- og udviklingsniveau
>som Piv :)

Jeg tror, vi ender med at anslå Pivs fødselsdag til d. 6. august.
Foreløbig kunne det se ud til at være en pige, men man ved aldrig med små
katte.
Vores store kat startede med at være en pige, men senere besluttede han sig
til at blive en dreng.
Der er kommet lidt flere billeder i mit album her:

Venlig hilsen, Ragna

Fra : Hanne Engermann

Dato : 03-10-06 15:46

> Ragna skrev:
> Foreløbig kunne det se ud til at være en pige, men man ved aldrig med små
> katte.

Nu har vi gættet på alderen, så hvad med at bringe et close up
numsebillede af kalorius?

Fra : Ragna

Dato : 03-10-06 19:16

Hanne skrev:
>Nu har vi gættet på alderen, så hvad med at bringe et close up
>numsebillede af kalorius?

Det vil jeg prøve i morgen i dagslys, så jeg også kan få et kvalificeret bud
på kønnet fra jer erfarne kattekendere.
Lige nu sidder jeg ret duknakket ved computeren, for den lille har ikke lyst
til at lege kængurubarn længere, men har lagt sig til hvile på min nakke og
er faldet helt til ro.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Doctor Tennant

Dato : 03-10-06 15:52

> Der er kommet lidt flere billeder i mit album her:

Herregud, hvor er det bette kræ dog en skøn lille filur.

HC

Fra : Ragna

Dato : 03-10-06 19:28

HC skrev:
>Herregud, hvor er det bette kræ dog en skøn lille filur.

Vi er også helt solgt allesammen, både hunden og dens mennesker. Den eneste
undtagelse er vores 5-årige hankat, der holdt en knurrekonkurrence med den
lille i går aftes.
Hankatten bruger det meste af sin tid i haven, så der vil nok gå et godt
stykke tid, før de to katte har accepteret hinanden.
Til gengæld når den lille så at blive mere tryg og vant til os og huset. Nu
kommer den selv frem under kommoden i sit "barnekammer", når vi snakker til
den; den nyder at blive kælet for, og er ikke længere bange for hænder, der
kommer ovenfra.
Når man er strandet i en vindueskarm eller vil have selskab, bruger man bare
sin gennemtrængende killingestemme, og straks styrter slaverne til
assistance!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ragna Skott

Dato : 05-10-06 08:04

Hej Hanne og alle I andre dygtige kattefolk!
Så lykkedes det - efter masser af forsøg - at få et par nogenlunde
acceptable billeder af den lille bagdel.
Hvad tror I? Dreng eller pige?
>http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=701
Det går stadig fremad med sammenføringen.
Bjørn og Piv er næsten venner, og Fufu sad roligt og betragtede den
lilles leg i sikker afstand i går aftes.

Mange hilsener fra Ragna

Fra : JB

Dato : 05-10-06 14:07

> [...]
> Bjørn og Piv er næsten venner, og Fufu sad roligt og betragtede den
> lilles leg i sikker afstand i går aftes.

Hej Ragna.

Jeg tror Piv Pivsen er en dreng, men det er svært at se.

Hilsen
Jytte

Fra : Ragna

Dato : 05-10-06 15:49

Jytte skrev:
>Jeg tror Piv Pivsen er en dreng, men det er svært at se.

Det ser også ud for mig, som om der er tilløb til et par små bjælder.
Det ville være fint, hvis det er en dreng, som med tiden kan få lyst til at
tumle med den store kattedreng.
De to er meget opmærksomme på hinanden, når de mødes (under overvågning).
Fufu virker lidt betænkelig, når den lille kommer for tæt på. Så hvæses der
lidt af begge parter, somme tider knurres der også lidt, men så løfter jeg
gerne enten den ene eller den anden op og snakker godt for ham.
Jeg har ikke rigtig nerver til, at det skal gå over til korporligheder.
Så må det hellere gå lidt langsommere med sammenføringen.

--
Mange hilsener fra Ragna

--
Mange hilsener fra Ragna