SME server // Rettigheder.
Fra : Allan Møller

Dato : 01-10-06 10:30

Jeg har en SME server installeret og har lidt problemer med rettighederne.

Når jeg logger på som admin på min windows maskine så kan jeg slette, rette
og omdøbe filer uden problemer
på SME serveren men det kan jeg ikke når jeg er logget på som "allan"
hvilket er den konto jeg bruger normalt.

Kan jeg ikke give mig selv rettigheder til at min "normale allan" konto kan
slette og omdøbe filnavne ?
Admin kontoen er oprettet ved installation af SME server.
"allan" kontoen er oprettet efter installation - og der er ikke mulighed for
"kryds" af for adm. rettigheder.
Så jeg oprettet en "groups" med admin og allan men det hjalp heller ikke.

Jeg er næsten klar over det har noget med sikkerhed at gøre men det er lidt
besværligt at skulle logge
ind som admin for at ændre et filnavn på webserveren.

Gerne en forklaring skåret helt i pap så jeg kan forstå det - aner ikke
meget om Linux men det er
jo også ligemeget når min SME server bare kører uden problemer

Mvh. Allan

Fra : Allan Møller

Dato : 01-10-06 10:31

> Jeg er næsten klar over det har noget med sikkerhed at gøre men det er
> lidt besværligt at skulle logge
> ind som admin for at ændre et filnavn på webserveren.

Og så fandt jeg lige ud af at jeg godt kan slette filerne men ikke omdøbe
dem ...
Det synes jeg så lyder lidt mærkeligt.

Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-06 10:43

Den Sun, 1 Oct 2006 11:31:19 +0200 skrev Allan Møller:

> Og så fandt jeg lige ud af at jeg godt kan slette filerne men ikke omdøbe
> dem ...
> Det synes jeg så lyder lidt mærkeligt.

Hvordan forsøger du at slette hhv. omdøbe filerne? De to ting kræver
de samme rettigheder, så kan man det ene, burde man også kunne det
andet.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-06 10:42

Den Sun, 1 Oct 2006 11:29:33 +0200 skrev Allan Møller:
> [...]
> på SME serveren men det kan jeg ikke når jeg er logget på som "allan"
> hvilket er den konto jeg bruger normalt.

Hvilke filer drejer det sig om? Filer under wwwroot? Så sætter du bare
dig selv til at være ejer af filerne, så er det problem løst.

Fx (som root): chown -R allan /path/to/wwwroot

Hvis det er system-filer du tænker på, så lad være med at ændre på det
- det er ikke meningen man skal ændre i dem hele tiden, og at man ikke
kan gøre det ved et uheld er faktisk helt bevidst. Selvfølgelig retter
man en del i dem i starten, men når først man har fået systemet
tilpasset, kan man sagtens bruge det uden at skulle have fat i root
hele tiden.

Mvh
Kent

Fra : Allan Møller

Dato : 01-10-06 11:06

> [...]
>
> Fx (som root): chown -R allan /path/to/wwwroot
>
> Hvis det er system-filer du tænker på, så lad være med at ændre på det

Det er ikke systemfiler men de filer jeg har liggende på min
Apachewebserver.
Altså .html og .php filer som ikke lige vil som jeg.

Problemet er nok at jeg intet aner om Linux fordi min SME kørte fra
installation
næsten som den skulle og jeg er mere til windows - desværre.
Men al opsætning foregår fra et webkontrolpanel via browser og der ikke lige
umiddelbart mulighed for at ændre ejerskab af filer - så vidt jeg kan se.

Men som du selv skriver er det da lidt underligt at jeg kan slette dem men
ikke omdøbe dem.

Mvh. Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 01-10-06 11:05

Den Sun, 1 Oct 2006 12:05:36 +0200 skrev Allan Møller:

> [...]
>
> Men som du selv skriver er det da lidt underligt at jeg kan slette dem men

Hvordan forsøger du at slette dem? Igennem samme webkontrolpanel?

Det må da være muligt at få adgang til en shell, så du kan ændre ejer
på filerne.

Mvh
Kent

Fra : Allan Møller

Dato : 01-10-06 15:42

> Hvordan forsøger du at slette dem? Igennem samme webkontrolpanel?
>
> Det må da være muligt at få adgang til en shell, så du kan ændre ejer
> på filerne.

Jeg har adgang via netværk (Samba vil jeg mene) til mine filerne.
Jeg kan også logge ind i via shell og ssh som root - synes bare stadigvæk
der
er noget galt når jeg kan slette men ikke omdøbe.

Mvh. Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-06 15:50

Den Sun, 1 Oct 2006 16:41:59 +0200 skrev Allan Møller:

> Jeg har adgang via netværk (Samba vil jeg mene) til mine filerne.

Kan ikke skifte ejer.

> Jeg kan også logge ind i via shell og ssh som root

Og der skifter du så ejer på filerne med førnævnte chown-kommando

> - synes bare stadigvæk
> der er noget galt når jeg kan slette men ikke omdøbe.

Det virker stadig underligt da de to ting afhænger af de samme
rettigheder.

Mvh
Kent

Fra : Allan Møller

Dato : 02-10-06 16:44

> Og der skifter du så ejer på filerne med førnævnte chown-kommando

> Det virker stadig underligt da de to ting afhænger af de samme
> rettigheder.

Men det hjalp med Chown kommandoen - tak for det.

Mvh. Allan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-06 13:17

"Allan Møller" <spam@allanm.dk> writes:

> [...]
> på SME serveren men det kan jeg ikke når jeg er logget på som "allan"
> hvilket er den konto jeg bruger normalt.

Filer du har oprettet som admin (root) har med meget stor
sandsynlighed root som ejer, og dem må du naturligvsi ikke pille ved
som almindelig bruger.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : P og T

Dato : 06-10-06 20:13

Hej Allan

> Når jeg logger på som admin på min windows maskine så kan jeg slette,
> rette og omdøbe filer uden problemer
> på SME serveren men det kan jeg ikke når jeg er logget på som "allan"
> hvilket er den konto jeg bruger normalt.

Jeg går ud fra at du lægger dine filer under Primary. Der er det kun admin
der har rettigheder til at ændre/slette.

> Kan jeg ikke give mig selv rettigheder til at min "normale allan" konto
> kan slette og omdøbe filnavne ?

Ikke under Primary, men du kan oprette en ibay som er synlig fra internettet
og som allan eller en gruppe allan er i, har rettigheder til.
Derefter går du ind i Domains i server-manageren og ændrer siden den skal
vise på domænet til den nye ibay.

Håber det hjælper.

Per