MIDI keyboard, win 98 og soundblaster?
Fra : P Kaasing

Dato : 30-09-06 18:39

Hej

I mine bestræbelser på at være en god forælder, har jeg lovet min datter at
hun kan få lov at arve mit gamle Roland PC-200 Mark II keyboard, og sætte
det til hendes win 98 SE computer, som har et Soundblaster Vibra 128 lydkort
med MIDI port.

Men da det efterhånden er en del år siden noget af det har været i brug, og
vi har flyttet i mellemtiden, har jeg forlist, eller kan ihvertfald ikke
finde cd'er til hverken lydkort eller keyboard, og jeg kan derfor ikke få
keyboardet til at spille på computeren.

Findes der et godt lille gratis eller billigt program så jeg kan få det til
at køre sammen? Det behøves ikke at være et super prof program med de bedste
lyde eller noget, pigen er kun 3 år gammel, og at dømme efter når hun
synger, temmelig tonedøv (som sin far iøvrigt)

Håber i kan hjælpe, jeg er ved at have fremskaffet mig selv en lille krise

/Poul

Fra : Jesper

Dato : 30-09-06 19:42

On Sat, 30 Sep 2006 19:39:26 +0200, P Kaasing wrote:

> [...]
> finde cd'er til hverken lydkort eller keyboard, og jeg kan derfor ikke få

Soundblaster softwaren kan du hente den her...

http://dk.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?MainCategory=1&nRegionFK=&nCountryFK=&nLanguageFK=&sOSName=Windows+98®ion=3&Product_Name=Vibra+128&Product_ID=4851&modelnumber=&driverlang=1033&OS=2&drivertype=0&x=52&y=13

Med hensyn til Roland, ligger deres dokumentation her...

http://www.roland.com/manuals/en/index_alpha.html#anchor_P

.... men jeg kan ikke lige finde PC-200 på listen.

Fra : P Kaasing

Dato : 01-10-06 10:57

> [...]
>
> http://dk.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?MainCategory=1&nRegionFK=&nCountryFK=&nLanguageFK=&sOSName=Windows+98®ion=3&Product_Name=Vibra+128&Product_ID=4851&modelnumber=&driverlang=1033&OS=2&drivertype=0&x=52&y=13

Ja, den har jeg allerede hentet og installeret, det er desværre kun
driveren, de forskellige waveset kræver vist de forskellige applikationer
som er på den medfølgende cd-rom (som jo er væk).

> Med hensyn til Roland, ligger deres dokumentation her...
>
> http://www.roland.com/manuals/en/index_alpha.html#anchor_P
>
> ... men jeg kan ikke lige finde PC-200 på listen.

Nemlig, jeg kan heller ikke finde pc-200, pc-30+0 er den der kommer nærmest.

Jeg tænkte om der evt var noget tredje parts shareware/freeware af en eller
anden simpel model som ville kunne virke. Jeg har jo installeret driveren
til lydkortet, men ikke andet.

/Poul

Fra : Nick

Dato : 01-10-06 12:24

"P Kaasing" skrev i en meddelelse...
> [...]
> at hun kan få lov at arve mit gamle Roland PC-200 Mark II keyboard, og
> sætte det til hendes win 98 SE computer, som har et Soundblaster Vibra 128

Husk lige, at pin-layout på DB15-stikket på et Soundblasterkort fra gamle
dage, ikke er magen til det der er i et standard MIDI-kabel med DB15-stik.
Du skal have et kabel der passer til et Soundblaster-kort.

/Nick

Fra : P Kaasing

Dato : 01-10-06 12:41

> [...]
> dage, ikke er magen til det der er i et standard MIDI-kabel med DB15-stik.
> Du skal have et kabel der passer til et Soundblaster-kort.

Ok, det er sikkert det der er galt så, hvor får jeg fat i sådan et stik?
Eller er det smartere og billigere at finde et andet lydkort? Hvilket evt. ?

/Poul

Fra : Nick

Dato : 01-10-06 21:35

> [...]
> Eller er det smartere og billigere at finde et andet lydkort? Hvilket evt.

Aner det ikke, men snup du bare et eller andet billigt kort. Se på
EDBPRISER.

/Nick