En allergivenlig kat?
Fra : Sorgenfri

Dato : 30-09-06 10:31

Kan der virkelig være noget om, at man i USA har fremavlet en kattetype, der
er mere allergivenlig? Jeg synes, det lyder for godt til at være sandt.

Nyheden blev imidlertid bragt af Astma-Allergi Forbundet (og lige hjem i min
mailbox), og de spreder vel
ikke ganske uvidenskabelige oplysninger.
Se fx http://www.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=document&id=1162

Måske der er nogle af jer her i gruppen, der har hørt noget mere om denne
nye kattetype?
Jeg har haft katteallergi i mange år, men ville ELSKE at få sådan et kræ!

Jeg vil i hvert fald følge "nyheden" fra sidelinien. Fortæl gerne, hvis I
ved/har hørt noget om emnet.

Med venlig hilsen
Sorgenfri

Fra : Denise

Dato : 30-09-06 10:59

Sorgenfri wrote:
> [...]
> kræ!
>
> Jeg vil i hvert fald følge "nyheden" fra sidelinien. Fortæl gerne,

Den har længe været på "tegnebordet" og den er her nu. Du kan se endnu en
video om Joshua her http://www.infocast.dk/jp/jp.php?id=3005

--
Hilsen Denise

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-09-06 11:34

Denise <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote:

> Den har længe været på "tegnebordet" og den er her nu. Du kan se
> endnu en video om Joshua her
> http://www.infocast.dk/jp/jp.php?id=3005

Det er da en rigtig smuk og sød kat at se på. Jeg tvivler dog på, at
der vil være så stor en efterspørgsel med den pris.

Det kan imidlertid være et spørgsmål om tid inden den kommer til
Danmark, og det vil da sikkert glæde mange af de allergiramte, hvis de
har mulighed for at erhverve det dyr de måske har ønsket sig i mange
år, og hvor prisen er underordnet. Jeg vil da glæde mig på deres
vegne.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Sorgenfri

Dato : 01-10-06 15:24

"Denise" skrev:

> Den har længe været på "tegnebordet" og den er her nu. Du kan se endnu en
> video om Joshua her http://www.infocast.dk/jp/jp.php?id=3005

Tak for linket! Jeg har pludselig fået tændt et håb om at få en kat igen!
Aj, hvor er jeg spændt på, hvor det bærer hen de næste par år.

Mvh. Sorgenfri

Fra : dpl

Dato : 02-10-06 18:34

Sorgenfri skrev:
> [...]
>
> Jeg vil i hvert fald følge "nyheden" fra sidelinien. Fortæl gerne, hvis I

Hejsa
Jeg ved ikke så meget om den nævnte kat fra USA, men ved i hvert fald,
at den er kommet i "produktion" delvist pga. gerner fra den race vi selv
opdrætter, nemlig sibireren. De sibiriske katte tolereres ofte meget
bedre af katte-allergikere end andre racer, og over 50% af de
allergikere vi selv har haft kontakt til/besøg af, har ingen reaktioner
på dem overhovedet.

Grundet til dette er et manglende protein hos sibirerne, som ofte er
skyld i katteallergikernes symptomer.

Hvis du vil høre mere, er du velkommen til at skrive, adressen står på
hjemmesiden.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Sorgenfri

Dato : 03-10-06 15:39

"dpl" skrev
> [...]
> i katteallergikernes symptomer.
>
> Hvis du vil høre mere, er du velkommen til at skrive, adressen står på

Tak for din info. Hvor er de søde på billederne! Jeg må nu nok hellere slå
koldt vand i blodet og ikke forhaste mig ud i dyre-indkøb, før jeg er så
godt som 100 % sikker på, at jeg ikke vil reagere på kattene. Interessant,
though ...

Mvh. Sorgenfri

Fra : Kari Eiffert

Dato : 14-10-06 17:32

> [...]
> skyld i katteallergikernes symptomer.
>
> Hvis du vil høre mere, er du velkommen til at skrive, adressen står på

Jeg har hørt det skulle være generelt blandt de tre typer skovkatte? Vi har
haft besøg at to allergikere. Den ene kunne tåle dem alle tre (dog ikke mine
marsvin ) den anden kun de to norske. Det er også noget med at nogen
allergikere kan tåle britterne.

Mvh Kari

Fra : Camilla Baird

Dato : 24-10-06 06:47

Kari Eiffert wrote:

> [...]
> haft besøg at to allergikere. Den ene kunne tåle dem alle tre (dog ikke mine
> marsvin ) den anden kun de to norske. Det er også noget med at nogen

Hej Kari,
3 typer skovkatte? Jeg kender kun til Norsk Skovkat...
Mht allergikere og katte - det er meget forskelligt og individuelt,
hvilke katte der tåles af hvem. Jeg har en let katteallergi - erfaring
viser, at det mest er katte med "åben" pels og "løs" pels og underuld,
jeg reagerer på...
mvh Camilla

Fra : Katja Lykkegaard And~

Dato : 24-10-06 07:53

> Hej Kari,
> 3 typer skovkatte? Jeg kender kun til Norsk Skovkat...

> mvh Camilla

Jeg vil gætte på det er Den norske, den amerikanske (Maine Coon) og den
sibiriske skovkat der menes.

Hilsen Katja

Fra : Kari Eiffert

Dato : 24-10-06 15:17

"Katja Lykkegaard Andersen" <Blue@c4-life.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gætte på det er Den norske, den amerikanske (Maine Coon) og den
> sibiriske skovkat der menes.
>
> Hilsen Katja

Ja lige præcis

Mvh Kari

Fra : dpl

Dato : 27-10-06 17:20

Kari Eiffert skrev:

> [...]
> haft besøg at to allergikere. Den ene kunne tåle dem alle tre (dog ikke mine
> marsvin ) den anden kun de to norske. Det er også noget med at nogen

Hej Kari
Ja, jeg har også hørt, at skovkattene generelt er mere tålte end de
fleste andre racer. Så vidt jeg husker, men hæng mig ikke op på det, så
har det bl.a. noget at gøre med den semi-lange pels, hvis fysiske
egenskaber ikke er helt de samme som kort pels og perserpels. Dvs. den
fordeler sig anderledes i omgivelserne, og er mindre til gene. Hos
sibirerne gør der sig så desuden det manglende protein gældende.

Det lader for øvrigt til, at det samme firma der sælger sibirer til mega
overpris, nu har fundet endnu en race som de kalder noget andet, og
sælger til enorm overpris. Denne gang er det Savannah kattene de vil
sælge til den smalle pris af kr. 40.000, under navnet Ashera...
http://www.signonsandiego.com/news/business/20061025-9999-1b25ashera.html

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Kari Eiffert

Dato : 28-10-06 07:54

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sælger til enorm overpris. Denne gang er det Savannah kattene de vil
> sælge til den smalle pris af kr. 40.000, under navnet Ashera...

Sikke da en historie og sikke en pris! *en smiley der besvimer* Men er racen
savannah kendt for at være allergivenlig? Det mindes jeg ikke lige? Det er
da utroligt hvad man gør for penge!

Mvh Kari

Fra : dpl

Dato : 29-10-06 12:53

Kari Eiffert skrev:

> [...]
> savannah kendt for at være allergivenlig? Det mindes jeg ikke lige? Det er

Nej, den er ikke specielt allergi-venlig. Det er simpelthen en smart
måde at snyde folk på, ved at tage enorm pris for noget der er nyt og
exostisk, bortset fra, at racen så slet ikke er ny! Det er værste er vel
næsten, at der garanteret er folk der gider betale den slags penge for
at have noget naboen ikke har!

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Kari Eiffert

Dato : 29-10-06 17:28

> [...]
> exostisk, bortset fra, at racen så slet ikke er ny! Det er værste er vel
> næsten, at der garanteret er folk der gider betale den slags penge for

Ja det er jo lige det med at have noget anderledes. Synes også det
efterhånden er rigtigt lang tid siden, at den nye race har været oppe og
vende i gruppen første gang. Men hvad. Hvis folk vil bruge penge på det, så
er det jo deres sag.

Mvh Kari