Pis!! (hofter)
Fra : Kim H.

Dato : 29-09-06 15:15

Så er min weekend ødelagt.

Min 5½ mdr. schæfer har været plaget af vokseværk i højre forben, og da det
i denne omgang har varet over 14 dage, valgte jeg at køre til dyrlægen og få
taget et røntgenbillede af benet.
Jeg bad ham også lige ta' billeder af hofte og albuer (forfotografering), nu
han alligevel skulle bedøves og røntgenfotograferes. Hunden har ikke vist
tegn på hofteproblemer, så jeg mente bare det var en formsag med det/de
billeder. Da jeg bliver kaldt ind får jeg den nedslående besked, at hans
hofte i højre side, er så dårlig at den p.t. er til D ( , albuerne er
fine (p.t. 00), og forbenet er som vi regnede med ramt af vokseværk, men
billedet af en hofte med A eller B i den ene side og D i den anden gør sgu'
ondt.

Nu er der jo så noget tid til at han bliver 12 mdr. og kan blive endelig
fotograferet, så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er nogen,
der kender til noget, jeg kan gøre for at forbedre hans hofte?

Konen har læst at det kan hjælpe at svømme med ham, for at styrke musklerne
i hoften, men er det noget der er hold i?

Kim

Fra : Mikael

Dato : 29-09-06 15:42

Det er korrekt at svømning opbygger muskler omkring hofterne (og andre
steder selvfølgelig) uden at belaste
ledene, så det er en rigtig god løsning... Men tag det nu roligt, der findes
hunde med b-hofter som har ondt, og hunde med D-hofter der ikke lader sig
mærke af det... Du skal bare ikke lige lader ham hoppe op og ned af høje
ting, og sørg for at det er minimalt han går på trapper...
Hvis det nu bliver helt slemt så ved jeg at min veninde, der har en rotte
med E-hofter giver ham noget naturmedicin som opbygger brusk omkring hoften,
og hun har stor succes med det... Måske er der nogen der kan huske hvad det
hedder??
Men du skal huske på at han altså ikke er helt udvokset endnu, så det kan
godt nå at ændre sig til det bedre...

Venlig hilsen Winnie, som lige i dag har fået fotograferet sin Golden han,
og som har fine hofter og albuer,(pyha) men han er stadig meget groogy...

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-09-06 16:15

> [...]
> rotte med E-hofter giver ham noget naturmedicin som opbygger brusk
> omkring hoften, og hun har stor succes med det... Måske er der

Jeg er næsten sikker på at det er Glucosamin. Jeg har selv taget det i
forbindelse med nogle piller der hedder MSM for slidgigt i hofterne.

Glucosamin opbygger brusken i leddene. Du kan google på navnet, der
står en masse, og det er et helt fantastisk produkt, der har hjulpet
mange dyr.

Med venlig hilsen og pøj pøj med din dejlige vovse, Kim.
Tove :)

Fra : Anette

Dato : 29-09-06 16:48

Tove Krieger wrote:
> Glucosamin opbygger brusken i leddene. Du kan google på navnet, der
> står en masse, og det er et helt fantastisk produkt, der har hjulpet
> mange dyr.

Det kan også være Hokamix....
http://www.skyescot.dk/Kundernemener/Mening_no2.html

/ Anette

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-09-06 16:58

Anette <abc@def.es> wrote:

> Det kan også være Hokamix....
> http://www.skyescot.dk/Kundernemener/Mening_no2.html

Hej Anette.

Hvis du læser artiklen vil du se, at Hokamix indeholder både
Glucosamin og Chondroitin, som der var i de 2 slags piller jeg tog.
Pyt også med hvad det hedder, hovedsagen er om det hjælper, og det gør
det.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Kim H.

Dato : 29-09-06 23:09

> [...]
> Chondroitin, som der var i de 2 slags piller jeg tog. Pyt også med hvad
> det hedder, hovedsagen er om det hjælper, og det gør det.

Jeg tager en snak med min dyrlæge om det og svømning i starten af næste uge,
for i dag havde jeg rigeligt med et modtage den dårlige nyhed, og heldigvis
var konen med, for jeg fik ikke fat i ret meget af det dyrlægen sagde, efter
at jeg fik øje på hoftebilledet, for jeg kunne med det samme se, at der var
noget galt i den ene side , alt om albuer og vokseværk ved jeg stort set
kun, fordi konen var med og kunne genfortælle hvad han havde sagt om det.

Kim

Fra : Siv-Helen Alterskjær

Dato : 29-09-06 16:51

Hei, At hunden din har HD grad D på høyre side trenger ikke bety noget ennå,
han er bare 5.5 mndr og når han er 1 år og skal røntges på nytt kan han være
fri på begge hofter. Jeg hadde en bullmastiff som var forhåndsrøntga da han
var 5 mndr da viste bildene D på begge sider, veterinæren som er ekspert på
hofter og knær hos hunder sa da at jeg ikke måtte bekymre meg for når hunden
er under utvikling kan han ha D den ene dagen og A den neste osv...

Men min hund ble dessverre røntget med E på begge sider da han var 18 mndr,
så den røntginga du har tatt på han nå kan gå begge veier. men jeg skal
krysse fingrene for at hoftene hannes er fine når han er 1 år

En annen side av saken er den at en hund kan fortsatt leve ett godt liv selv
om den har middels HD. Min hund hadde Sterk og han levde i flere år eter at
han var røntga....

Hilsen Siv-Helen

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i melding

Fra : Kim H.

Dato : 29-09-06 23:00

"Siv-Helen Alterskjær" <siheru@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> måtte bekymre meg for når hunden er under utvikling kan han ha D den ene

Jeg håber bestemt også at usikkerheden ved en forfotografering kommer os til
gode, så den bliver bedre til den endelige fotografering. Nu er jeg i
hvertfald opmærksom på at der er et problem, og så kan jeg spare ham, og
vælge træning der ikke belaster hans hofter.

> men jeg skal krysse fingrene for at hoftene hannes er fine når han er 1
> år
Tak skal du ha'

> En annen side av saken er den at en hund kan fortsatt leve ett godt liv
> selv om den har middels HD. Min hund hadde Sterk og han levde i flere år
> eter at han var røntga....

Ja D hofter er jo ikke et problem for hunden, så længe det ikke giver den
problemer og smerter.

Kim

Fra : C.H

Dato : 29-09-06 17:07

> [...]
>
> Konen har læst at det kan hjælpe at svømme med ham, for at styrke
> musklerne i hoften, men er det noget der er hold i?

Øv, hvor er jeg ærgerlig på dine vegne! En ting er, at hunden jo sagtens
kan have et godt liv, men under alle omstændigheder kan jeg ikke forestille
mig at hunden kan tåle at arbejde optimalt - og det forestiller jeg mig at
du gerne vil. Og avlskåring er selvfølgelig en by i Rusland...

Jeg krydser fingre for, at hofterne bliver bedre til den reelle
fotografering. Men indtil da, skal de jo nok skånes så meget som muligt.
Angående kosttilskud - glucosamin er en mulighed, men der findes et
glimrende produkt, som indeholder glukosamin og andre gode stoffer for
leddene - det hedder Atroflex og kan købes hos dyrlæger og hos nogle
dyrhandlere.
Jeg ville forhøre mig hos dyrlægen, hvis jeg var dig...

Og så håber vi det bedste!

CH

Fra : Kim H.

Dato : 29-09-06 23:21

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg mig at du gerne vil. Og avlskåring er selvfølgelig en by i Rusland...

Ja seriøs brugstræning indstiller vi indtil vi har fået den endelige dom,
for at spare ham mest mulig, og så vil jeg i første omgang motionere ham ved
at gi' ham sporarbejde, for så trættes han psykisk mere end fysisk, men
samtidig får han behersket motion.

> [...]
> dyrhandlere.
> Jeg ville forhøre mig hos dyrlægen, hvis jeg var dig...

Ja jeg snupper en snak med dyrlægen om det i starten af næste uge, så han
får optimale betingelser for at få en hofte der er bedre end D.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-06 08:59

> [...]

> for at spare ham mest mulig, og så vil jeg i første omgang motionere ham
> ved at gi' ham sporarbejde, for så trættes han psykisk mere end fysisk,

Efter hvad jeg har hørt er dette ikke den rigtige vej. Det det gælder om er
at opbygge nogle stærke muskler, som kan styre hoften. Jeg vil nok engang
anbefale dig at holde dig til de råd kan kan få fra din opdrætter. Og spørg
www.schaeferhund.dk .

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 30-09-06 12:54

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er at opbygge nogle stærke muskler, som kan styre hoften. Jeg vil nok
> engang anbefale dig at holde dig til de råd kan kan få fra din opdrætter.

Jeg vil starte op på noget svømning og mere målrettet spor. Med behersket
motiontræning mener jeg, at jeg vil skrue ned for er den type, hvor han
arbejder i line og hvor han trækker meget som f.eks. C arbejdet for at komme
på puden/ærmet, og i kampen om byttet. Det samme gælder vores
lydighedstræning i klubben, for der er det bare for spændende med de andre
hunde, og så trækker han for at komme frem og se dem. Han vil få ligeså
meget motion, jeg vil bare gå over i noget, som giver mindre belastninger af
knoglerne, og der vil jeg i første omgang vælge at nedpririotere C og
lydighed i klubben, og så træne min lydighed selv, så han har ro, og ikke
skal prøve at trække mig rundt og hilse på de andre hunde. Dette er kun nu
hvor knoglerne stadig er i vækst, om nogle måneder vurderer vi så, om ikke
vi kan gå lidt mere til den med C osv.
Men du har fuldstændig ret, det gælder om at styrke hans muskler, og det er
så også det jeg vil prøve uden at belaste hans knogler.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 29-09-06 18:42

Hej Kim,

Hvad siger din opdrætter?

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 29-09-06 22:48

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Kim,
>
> Hvad siger din opdrætter?

Ikke noget, jeg har ikke snakket med ham endnu. Det er ikke et krav fra hans
side at hunden skulle forfotograferes, men jeg har garanti på mindst C
hofter, hvis hunden bliver dårligere end det, kan jeg få en ny hvalp eller
halvdelen af pengene tilbage. Men nu er han jo så kun 5½ måned så jeg håber,
jeg ved at spare ham meget de næste 6½ måned og kun træne han skånsomt, kan
få en bedre hofte på ham end den D den står til i dag, man kan jo håbe....

Under alle omstændigheder er der jo 6½ måned til han bliver endelig
vurderet, så der sker ikke rigtig noget før, det er bare møg ærgelig for
hunden et rigtig god i træningen, og nu må vi så skrue ned for det til et
minimum, indtil vi har den endelige dom.

Nu er vi så opmærksomme på at hoften ikke er god, og så må vi få det bedste
ud af det, og lige nu betyder det så, at C træningen bliver droppet, og så
drejer jeg over på sporarbejde indtil han er endelig bedømt.

Det er bare en hård besked at løbe ind i, når man kun tror han lider af lidt
vokseværk

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-06 08:56

> [...]
> bedste ud af det, og lige nu betyder det så, at C træningen bliver
> droppet, og så drejer jeg over på sporarbejde indtil han er endelig

Jeg tænke mere på at opdrætteren kunne fortælle dig hvordan du skal forholde
dig, han her meget mere erfaring med situationen end de fleste her i
gruppen. Altså hvor meget du skal skåne, hvad chancerne er for at det bliver
bedre, hvad chancerne er for at der kommer symptomer selvom hofterne
fortsætter med at være D m.v..

Min træners hund på 3 år har også D, og han går da til konkurrencer m.v. Jeg
har ikke indtryk af at han har skånet hunden specielt. Den har ingen
symptomer til nu.

Jeg synes da det er ærgerligt at stoppe C-træning i ½ år. Kan du ikke snakke
med dine trænere, jer forstår ikke at C-træning skulle belaste hofterne så
meget. Jeg vil da mene det mere er spring du skal holde inde med, og måske
kast med bold og lignende, hvor hunden laver hurtige vendinger og stop.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 30-09-06 13:22

> [...]

> hofterne så meget. Jeg vil da mene det mere er spring du skal holde inde
> med, og måske kast med bold og lignende, hvor hunden laver hurtige

Jeg får da også snakket det igennem med opdrætteren, men i klubben er de
rimelig enige med mig om, at jeg lige nu bør opprioritere spor og alm.
motion, og så holde igen med C dog uden at droppe C, men vi lægger bare C
arbejdet lidt om i de næste par mdr. så vi ikke laver noget der giver unødig
belastninger af hoften.

Men jeg kan da fint leve med at han har D hofter, jeg skal ikke bruge ham i
avl, det hele handler bare om at han nu, får de bedste betingelser for, at
hoften bliver bedre, eller at han ikke får problemer og smerter i den.

En anden ting jeg håber på er at billedet ser værre ud end det egentlig er,
for han har jo ligget rimelig stille de sidste 14 dage p.g.a. vokseværk.

Men det er sgu' svært, for jeg havde virkelig sat mig op til, at han skulle
køres hele vejen, fordi han indeholder alt det der skal til, og så føler
man, at tæppet lige pludselig bliver trukket væk under en.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-06 13:46

> [...]

> skulle køres hele vejen, fordi han indeholder alt det der skal til, og så
> føler man, at tæppet lige pludselig bliver trukket væk under en.

Ja, det er drøjt, det forstår jeg. Men som sagt min træner er gået hele
vejen og konkurrerer i BHP 3 med en D-hoftehund på 3 år.

Jeg kan ikke helt holde jer alle ud fra hinanden her i gruppen, var det dig
der fik din hund Hedegård?
(ja, jeg ved der kan komme en enkelt D-hoftehund fra enhver opdrætter, det
er ikke for at sætte Hedegård i et dårligt lys)

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 30-09-06 14:47

> [...]
>
> Ja, det er drøjt, det forstår jeg. Men som sagt min træner er gået hele
> vejen og konkurrerer i BHP 3 med en D-hoftehund på 3 år.

Ja det kan fint lade sig gøre, jeg håber da også min vil være i stand til at
fortsætte uden at han mærker noget til hoften, indtil nu har vi jo ikke
bemærket noget, det var kun fordi han har vokseværk, og vi ville være sikre
på at det var det, at han blev bedøvet og fotograferet, vi havde slet ingen
mistanke om det.

> [...]
> (ja, jeg ved der kan komme en enkelt D-hoftehund fra enhver opdrætter, det
> er ikke for at sætte Hedegård i et dårligt lys)

Jo han er fra Hedegård, og jeg vil uden tøven hente min næste hund hos dem
igen, hvis de har hvalpe eller har planlagt hvalpe, så det kommer til at
passe, for som du skriver, kan det ske at der kommer en D hofte i alle
opdræt, og jeg stoler 100% på denne kennel, det er bare sort uheld.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-06 15:26

> [...]
> passe, for som du skriver, kan det ske at der kommer en D hofte i alle
> opdræt, og jeg stoler 100% på denne kennel, det er bare sort uheld.

Jeg må vist hellere lade være med at få min hund fotograferet

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 30-09-06 16:51

> Jeg må vist hellere lade være med at få min hund fotograferet
>
> Mvh
> Søren
Det skal man også vente med til hunden er min. et år, gerne 1½, for først
der er hunden færdigudviklet. Jeg kender én som har overtaget en hund, som
blev kasseret hos politiet efter forfotografering, da han så fik lavet HD
foto da hunden var over et år gammel var der A på begge hofter, -
tankevækkende ikke?

Fra : Søren LH

Dato : 30-09-06 17:26

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blev kasseret hos politiet efter forfotografering, da han så fik lavet HD
> foto da hunden var over et år gammel var der A på begge hofter, -

Opmuntrende for Kim .

Men overraskende at politiet kasserer på grundlag af forfotografering.

Men Vizla er nu 14½ måned, så det er ikke af den grund jeg skal vente

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 30-09-06 18:17

> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Opmuntrende for Kim .

ja bestemt

> Men overraskende at politiet kasserer på grundlag af forfotografering.

Jeg tror de gør det for ikke at spilde tid på en hund, der måske ikke holder
mere end et par år, for det er en del træningstimer de lægger i en hvalp, og
viser billedet dårlige hofter ved 6 mdr. så tror jeg ikke man vil risikerer
at spilde et ½ år mere, til hunden er klar til den endelige fotografering,
hvis nu det ikke er blevet bedre, så tror jeg hellere de risikerer at
kassere en hvalp der får gode hofter som voksen frem for at stå med 10 mdrs.
spildt træning på en "dårlig" hund.

> Men Vizla er nu 14½ måned, så det er ikke af den grund jeg skal vente

Jeg har det sådan, at jeg gerne vil vide den slags, desværre går det mig så
også en del på, når beskeden er dårlig. Hvis du har det fint med ikke at
vide hvilke hofter din hund har, og hunden ingen problemer har, så er der
ingen grund til at få taget billeder.

Kim

Fra : Kim H.

Dato : 30-09-06 18:03

> [...]
> blev kasseret hos politiet efter forfotografering, da han så fik lavet HD
> foto da hunden var over et år gammel var der A på begge hofter, -

Jo bestemt, og jeg håber da også det går den vej for min hund, og lige nu
står jeg også vaklende omkring hvorvidt jeg har gjort det rigtige i at få
billedet taget. Jeg har ikke haft mistanke om at det var noget galt, så
egentlig var det unødvendig nu, men på den anden side, nu hvor den har vist
en D, så har jeg mulighed for at ta' hensyn til at hoften muligvis ikke er
af den bedste slags, og så bare håbe på det bedste.

Kim

Fra : Svante

Dato : 30-09-06 13:23

Min søsters hund fik konstateret svær HD i en alder af 9 mrd, og hun skulle
ikke regne med hunden blev gammel. Men hos dyrlægen fik hun noget
"naturmedicin" som IKKE var glucosamin. Jeg mener det hed noget med
Vitalanimin men er absolut ikke sikker det er det korrekte navn. Men hendes
hund blev altså 13 år uden problemer med hofterne. Dog skal du som andre
siger ikke bruge din hund til spring, og overdrevent motion. Men svømning er
absolut altid godt.

Svante

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 30-09-06 13:46

"Svante" <perserbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hendes hund blev altså 13 år uden problemer med hofterne. Dog skal du som
> andre siger ikke bruge din hund til spring, og overdrevent motion. Men

Hej Kim

Det hedder ganske rigtigt VitalAnimin, og jeg har brugt det siden 1980 til
alle mine hunde.
Jeg begyndte på det, fordi min daværende labrador fik konstateret HD grad 1
(det hed det den gang) i en alder af 1½ år. Hun blev 12½ år og fik de sidste
par år smertestillende tabletter i samråd med dyrlægen.
Jeg fik at vide, at hun helst skulle gå uden line, fordi hun var slem til at
trække, det passede hende vældig godt, og hun havde et godt og indholdsrigt
hundeliv trods diagnosen.
Det håber jeg, at din hund også får.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Kim H.

Dato : 30-09-06 15:01

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg fik at vide, at hun helst skulle gå uden line, fordi hun var slem til
> at trække, det passede hende vældig godt, og hun havde et godt og

Jeg vil jo gøre alt for ham, og konen er villig til at gå endnu længere, så
han skal nok få er godt liv, med eller uden dårlig hofte, så det kan jeg
love dig han får

Jeg notere de nævnte ting ned, og så snakker jeg med min dyrlæge om det, og
så finder jeg ud af hvad vi prøver med.

Kim

Fra : tidemann

Dato : 01-10-06 23:39

Kim H. wrote:
> [...]
>
> Jeg notere de nævnte ting ned, og så snakker jeg med min dyrlæge om
> det, og så finder jeg ud af hvad vi prøver med.

Jeg køber Mobility Special MLD26 hos dyrlægen, det indeholder glucosamin og
andre gode sager. Det har holdt Bella smertefri og godt gående siden jeg
begyndte i foråret! Hun har grad E på begge hofter. Og jeg har suppleret med
Mobility Boost fra Olivers, selvom dyrlægen sagde at det ikke var nødvendig!

Hun hoppede på det tidspunkt, ned af vores trappetrin med samlede bagben.
Havde svært ved at rejse og lægge sig og havde ondt efter skovture! Jeg var
så dum (god) at jeg havde investeret i en dyr hundelem, den kunne hun ikke
gå ud og ind af, da hun ikke kunne løfte benene over kanten forneden, men
det går fint nu.

Det er slut nu! syv, ni, tretten og bank under bordet

Håber det bedste for jer.......
Mvh Marianne

Fra : Kim H.

Dato : 04-10-06 20:10

"tidemann" <tidemann@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det går fint nu.
>
> Det er slut nu! syv, ni, tretten og bank under bordet

Tak, og tak for tippet, jeg undersøger det.

Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-10-06 20:14

Kim H. <futtown@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg notere de nævnte ting ned, og så snakker jeg med min dyrlæge om
> det, og så finder jeg ud af hvad vi prøver med.

Hej igen Kim.

Jeg "faldt" over denne hjemmeside. Der er utroligt mange gode artikler
og links. Det kan være, at der er noget du kan bruge.

http://www.hunde-info.dk/artro.shtml

Det kan jo selvfølgelig også være at du allerede kender den.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Kim H.

Dato : 04-10-06 20:08

> [...]
>
> http://www.hunde-info.dk/artro.shtml
>
> Det kan jo selvfølgelig også være at du allerede kender den.

Tak for linket.

Kim