javascript functions
Fra : Peter Nielsen

Dato : 29-09-06 11:34

Hej NG

Er nybegynder.. derfor dette garanteret simple spørgsmål

Hvis jeg laver en function og sætter nogle variabler i en parantes efter
den... så vil jeg gerne ha den kaldt nede i functionen..

altså:

function AddMessageCode(FormName) {

insertCode = prompt("Skriv hvad du vil her",'');
document.composeForm.[ Her vil jeg gerne have FormName ind].value +=
insertCode
}

Hvordan gør man det?

Hvis i altså forstår?

Peter Nielsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-09-06 21:51

"Peter Nielsen" <pedn@pedn.dk> writes:

> Hvis jeg laver en function og sætter nogle variabler i en parantes efter
> den... så vil jeg gerne ha den kaldt nede i functionen..

> altså:

Brug:
onclick="addMessageCode('FormName'); return false">Test</a>

Brug af "javascript:"-URL'er er en dårlig ide. Nogle browsere tror at
siden skal skiftes når man trykker på sådan et link, og derfor holder
der op med, fx, at animere animerede gif-billeder.

> function AddMessageCode(FormName) {

Traditionelt begynder man funktionsnavne og variabelnavne med småt,
så det kunne være:

function addMessageCode(controlName) {

> insertCode = prompt("Skriv hvad du vil her",'');

Husk at erklære dine lokale variable, ellers bliver de globale, og
det giver nemt noget rod:

var insertCode = prompt"Skriv hvad du vil her",'');

> document.composeForm.[ Her vil jeg gerne have FormName ind].value +=
> insertCode

document.forms['composeForm'].elements[controlName].value += insertCode;

Det vigtige her er at "controlName" er en variabel. Den variabel kommer
til at få en værdi der en streng, hvis indhold er navnet på en form-kontrol
(fx. et input-element).

(Den bedste måde at tilgå et input-element i en form på er på formen:
document.forms[formensId].elements[inputsNavn]
Det er fuldt standardoverholdende og virker i alle browsere siden
Netscape 2.)

/L