Desktop crasher paa grund af varm CPU
Fra : niels.ellegaard@gmai~

Dato : 29-09-06 10:09

Vi har et problem paa mit arbejde. Hvis vi koeber en desktop med
dualcore CPU og koerer to programer saadan at begge CPU'er bliver brugt
100%, saa bliver computeren saa varm at den restarter. Vi har haft det
samme problem med flere levarandoerer. Maaske er problemet at
computerne staar i et varmt rum i Indien. Temperaturen er taet paa 30C
og vi har ikke nogen AC.

Er der nogen der har et godt raad til hvad man skal koebe hvis man vil
have en computer der kan koere paa fuldt tryk i et varmt rum. Det er
selvfoelgelig smart at have nogen gode blaesere, men det er ikke altid
nok.
Er den bedste strategi at bytte kabinetterne ud med serverkabinetter
eller hvad kan man goere?

Niels

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-09-06 10:53

niels.ellegaard@gmail.com crashed Echelon writing

> [...]
> nok.
> Er den bedste strategi at bytte kabinetterne ud med serverkabinetter

Du kan altid købe kraftigere blæsere og avancerede kølesystemer til
computeren selv, men du vil stadig uanset hvad have problemet med at luften
i lokalet osse er for højt.

Men lad os starte med én ting.

1. Hvor varm bliver CPUen reelt? Find ud af om computeren understøtter
aflæsning af CPU temperatur, og gerne osse motherboard, og brug et program
evt. Speedfan til at aflæse temperaturen.

2. Find ud af hvordan kølingen i computeren er. Er der nok luftflow i
kabinettet. Dvs. er der både indblæsning og udblæsning i kabinettet, udover
selvfølgelig CPU blæseren.

Hvis ovenstående køling er i tip top er alternavtivet at sænke luftens
temperatur ved at investere i en aircondition, alternativt udskifte
computeren kølesystem med termokøling (samme teknologi som køleskabe).

--
Bjarke Andersen

Fra : JK

Dato : 29-09-06 11:30

On 29 Sep 2006 02:09:28 -0700, niels.ellegaard@gmail.com wrote:

> [...]
>nok.
>Er den bedste strategi at bytte kabinetterne ud med serverkabinetter

Det er normalt selv i DK, at firmaer har AC anlæg i forbindelse med IT
installationer. Det må I eventuelt få sat op.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-06 11:48

<niels.ellegaard@gmail.com> wrote in message
> [...]
> nok.
> Er den bedste strategi at bytte kabinetterne ud med serverkabinetter

Overvej vandkøling?

mvh
///M

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-09-06 11:50

"///M" <nomail> crashed Echelon writing

> Overvej vandkøling?

Hvordan skal vandet køles?

--
Bjarke Andersen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-09-06 12:53

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en
meddelsenews:Xns984D827923EF7bjoegdk@130.225.247.90...
> "///M" <nomail> crashed Echelon writing

> Hvordan skal vandet køles?

Med en tragt og lidt is

Mvh.

Karsten

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-09-06 13:02

> "///M" <nomail> crashed Echelon writing

> Hvordan skal vandet køles?

Man køber en mini køleboks der kan tilsluttes stikkontakten, fylder boksen
op med vand og så kører man eller bare på med slanger og hvad man nu ellers
skal bruge.

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper

Dato : 29-09-06 19:42

On Fri, 29 Sep 2006 10:49:33 +0000, Bjarke Andersen wrote:

> "///M" <nomail> crashed Echelon writing

> Hvordan skal vandet køles?

Med en ganske normal radiator påmonteret en passende blæser. 30C lyder
vildt ubehageligt for en person (fatter ikke lige at du kan holde det ud),
men for en CPU er det ingenting.

Det er lettere at tænke på det som om, man ikke "køler" CPU'en, men
der imod "transporter varme væk fra den". Er denne "varmetransport" 100%
effektiv vil CPU'en arbejde ved rum-temperatur. Det er der naturligvis
ingen kølesystemer som er, men man kan sagtens skrue noget vandkøling
sammen som kan holde den nede på rumtemperatur + en halv snes grader
eller mindre - det vil i dit tilfælde sige ca. 40C. Jeg gætter på, at
det er mindst 30C under den temperatur, hvor din CPU flipper.

Dertil kommer at PC'en bliver dejlig lydløs, hvilket er godt for
arbejdsmiljøet. Ok, du har stadig de 30C, men i det mindste kan du så
sidde og få hedeslag i stilhed...

Fra : Jørgen Højrup

Dato : 01-10-06 09:03

Hej

Vi havde samme problem her i sommers med et rum med 10 servere - problemet
blev først løst da vi købte en Aircon. Disse behøves slet ikke være så
dyre - har selv en stående som er mobil og den koster vel 6000 - 8000 kr.
fra ny.