Loppegift
Fra : Gitte Bormann

Dato : 28-09-06 19:34

Måske er det bare mig - men jeg ER nødt til at spørge.
Idag har jeg loppebehandlet alle mine 7 killinger med Frontline på
sprayflaske. Dumt nok brugte jeg ikke handsker......måske intet problem,
hvis ikke det lige er fordi jeg et par timer efter blev seriøst dårlig:
kvalme, synsforstyrrelser, 'ben som gummi', 'roterende' mave - jeg var
virkelig dårlig. Nu mit spørgsmål: kender nogle herinde til allergiske
reaktioner i.f.t. loppegift. Det kan fint læses på flasken, hvad der
sker med katten ved overdosering - men hvad med mennesket, der giver
giften?
2 af kattene kradsede mig ret voldsomt, så jeg havde også 'åbne' sår på
hænderne, så giften kunne arbejde sig ind i kroppen.
Blev lidt betænksom - derfor mit spørgsmål.
Det ville være rart at vide noget mere - for det bliver jo nok ikke
sidste gang, de har lopper .

Med venlig hilsen
Gitte Bormann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-09-06 20:42

Der står bl.a. på flasken, at man skal vaske hænder grundigt efter
behandling, men det er nok lige en postgang for sent.

Har du det stadig dårligt, synes jeg, du for en sikkerheds skyld skal
ringe og tale med den vagthavende læge.

Så langt, så godt!
Det er flere år siden, jeg har brugt FrontLine spray til mine katte,
dels fordi jeg selv blev dårlig, men især fordi mine katte reagerede
kraftigt på det. De blev både bange og savlede ekstremt meget. Og så må
de ikke slikke sig, før de er HELT tørre.

I det hele taget bruger jeg ikke FrontLine, men Advantage Pour-on. (Til
at dryppe i nakke/skulderpartiet). Ulempen er blot, at killinger skal
være 8 uger (mener jeg).
Hvis du ellers bruger det regelmæssigt, ca. hver 6. uge, får du slet
ingen loppeproblemer, da midlet dræber både voksne lopper, når de hopper
på katten, samt hindrer æg i at udvikle sig.

Har du et aktuelt massivt loppeangreb, kan du give kattene Capstars. Det
er en pille, der i løbet af et kvarter dræber alle de lopper, der er på
katten.

PS: Husk at spraye støvsugerposen indvendigt. Ellers er den en sand
rugekasse for de æg, der er derinde.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gitte Bormann

Dato : 29-09-06 20:38

Hej Hanne

Ja det så jeg godt - bagefter. Har det meget bedre nu - men er dog
overbevist om, at der er allergi på spil.
Heldigvis er der ikke tale om massivt angreb - og jeg bruger også
Advantage til de voksne katte. Men der er jo det der med
killingerne........og de har altså lopper igen igen. Synes faktisk ikke
det Frontline Spray virker særlig længe.
Godt at vide, at man kan få en pille - hvis det går helt galt engang.

Heldigvis har killingerne det godt - selvom det var en hårrejsende
oplevelse for et par stykker af dem. Beviserne ses på min ene arm/hånd
. Hold da op, hvor 2 af dem blev vilde. Det havde jeg også frygtet -
den der hvisle-lyd er der vist ikke mange katte, der bryder sig om.
Sidste gang var de kun 3 uger - og der gik det li'som hen over hovedet
på dem. Men det sluttede igår! Jeg kom først på 'talefod' med den ene
flere timer efter - jeg var ihvertfald bare træls!

Tak for rådet/-ne, Hanne. Og hav en god weekend.